dewpo skrev:Hur gammal Iphone är det du vill att de skall fortsätta stödja? Problemet med övriga leverantörer av hårdvara är ju oftast det motsatta. Om du köpte so exempel en Philips streamer 2015 så får du innerligt hoppas att din lika gamla telefon fortfarande fungerar för till nyare saker finns ingen mjukvara som släppts. Har du turen att din lika gamla telefon fungerar fortfarande så kan du lyssna på lokala filer via DLNA. Funktionerna att lyssna på Spotify har fallit bort för protokollen har ej uppdaterats. Tycker du verkligen att det sättet att hantera situationen är bättre?
Du kanske missförstår?
Om man hela tiden uppgraderar med så stor bakåtkompatibilitet som möjligt, så uppstår inte problemen.
Vissa nyare funktioner kanske missas, men de ursprungliga tuffar på.
Ett tydligt exempel är Macens opererativstystem före 10 (Unix).
Jag kunde med sista versionen av system 9, fortfarande köra de första programmen jag köpte.
Blev det något kajko vid uppgradering kom det strax ett "pro-upgrade"-tillägg, som puffade ingång det gamla igen.
Jag kunde alltså köra t.ex SoundDesignerII från 1991 fram till en bit in på 2000-talet. Trots ca 10 systemuppgraderingar under tiden.
20 år är kort för saker som INTE är trasiga, men i alla fall rimligt längre än som nu - några få år (ibland mindre än ett år)
Vad hade en gammal koppartrådstelefon för livslängd? Säkert 150 år, åtminstone.
Tar du t.ex. Tidal idag, så kan din dator dö och bli oanvändbar på ett-två år. Är det rimligt för en så pass kostsam produkt?
Ser vi till ditt exempel så är det samma sak.
Självklart ska din Philips-streamer vara funktionell tills den går sönder åtminstone.
Det kommer den vara om all ny mjukvara är bakåtkompatibel.
Du kan inte köra ny atmo-patmo-slatmo, men du kan fortsätta använda de format som var aktuella i den ursprungliga apparaten.
En parallell skulle vara om du köper en ny bil, vars helt fungerande motor du inte längre kan använda eftersom bränslet byts ut vartannat år och
enda lösningen är att köpa en ny motor. Skulle vi acceptera något sådant?
Innan jag (ganska nyligen) köpte en platt-tv så tittade jag på en Saba från 1956. Några rörbyten bara så funkade den utmärkt.
Naturligtvis inte i färg - men den ursprungliga funktionen levererades perfekt.
Köper du en så kallad smart(!) tv idag, kan det mycket väl vara så att ingen av streamingtjänsterna funkar efter bara några år.
Men vi ler o bockar och köper nytt...
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---