Som JM o I-or skrivit så har synintrycken
både högre prioritet och avsevärt större upplösning än hörseln, man brukar likna det vid att synen hanterar ett informationsflöde många tiopotenser högre än hörseln.
Här är några snabbt gurglade siffror (som skiljer sig från det jag minns men den stora skillnaden illustreras i varje fall):
https://www.britannica.com/science/info ... PhysiologyThe table Information transmission rates of the senses shows how much information is processed by each of the five senses. This table immediately directs attention to the problem of determining what is happening to all this data. In other words, the human body sends 11 million bits per second to the brain for processing, yet the conscious mind seems to be able to process only 50 bits per second.
Nedan tabell anger faktor 100 ggr större informationsflöde för synen än för hörseln. Jag har som sagt sett andra siffror men bilden i stort är densamma.

- Sense-bitrate.png (31.37 KiB) Visad 8702 gånger
Not:
Här estimeras synen ha 10 000 ggr högre informationsflöde än hörsel
Spoiler:
Visa
En studie från 2020; "Equivalent Data Information of Sensory and Motor Signals in the Human Body", anger att:
Among the four special senses, the data bits collected through the eye per look is 14 Gigabits, which is the largest among the sensory organs....
Hearing 1.4M bit per second.
Dvs här estimeras synen ha 10 000 ggr högre informationsflöde än hörsel.
Placebo-effekter har det ju skrivits massor om så det är inte mycket att orda om det, annat än att det i allmänhet är svårt att överskatta dess betydelse.
Ang omedvetet processande:
Spoiler:
Visa
Ovan länk anger följande (har även här läst liknande även om jag inte minns detaljer):
It is often assumed that consciousness is the dominant feature of the brain. The brief observations above suggest a rather different picture. It now appears that the vast majority of processing is accomplished outside conscious notice and that most of the body’s activities take place outside direct conscious control. This suggests that practice and habit are important because they train circuits in the brain to carry out some actions “automatically,” without conscious interference. Even such a “simple” activity as walking is best done without interference from consciousness, which does not have enough information processing capability to keep up with the demands of this task.
Vilket såklart kan spinna vidare till diskussioner om 'fria viljan', om medvetet och omedvetet processande, samt farbror Freud's gamla omedvetna och nyare/modernare motsvarigheter.
Det skulle ev också kunna ha en koppling till placebo på så vis att informationsbearbetningen influeras av en mängd processer, många omedvetna sådana.
dewpo skrev:Men så till frågan, hur reagerar vi som människor när ljudet och övriga intryck inte kommer överens?
... Det jag undrar är alltså hur vi kommer att uppleva en artificiell ljudmiljö som så att säga inte backas upp av övriga sinnen?
Så svarade ju:
Almen skrev:Om man är en van lyssnare så är det sällan några problem. Jag brukar sitta och blunda när jag lyssnar, och det enda "problemet" är när musiken tar slut och man öppnar ögonen och liksom vaknar upp - javisst, ja! Det är ju det som är magin med inspelad musik, att man - om det vill sig väl - kan transporteras i tid och rum.
Dvs, det är väl själva syftet att skapa en illusion av något 'annat'? Dvs, ljud och synintryck
ska avvika!
Ju större dissonans mellan syns och hörseln, desto större illusion!
Den intressanta frågan är väl istället; Upplevs illusionen vara naturlig (eller önskad), eller tvärtom, onaturlig (eller oönskad)?
Så länge man följer ett återgivningsideal och man inte processar informationen nämnvärt, så är det inga problem tänker jag. Här är ju all förvanskning = distorsion, som man bör minimera.
Angående sidodiskussionen om
ljudåtergivningsfilosofi, så har jag sällan känt något intresse för dem, men när del Pietro skrev;
del Pietro el Steindelo skrev:petersteindl skrev:
Det finns främst 3 typer av illusion:
1. Illusionen av att vara på plats i ljudeventet, med betoning på 'i', t.ex. på plats i konserthuset, i kyrkan eller i annan inspelningslokal. Man befinner sig i inspelningslokalens akustik. Man är således borta på annan plats och inte i sitt hem.
2. Illusionen av att ljudeventet är på plats hemma i uppspelningslokalen, d v s musikerna finns hemma i vardagsrummet/ljudåtergivningsrummet. Man är hemma.
3. ett slags mellanting mellan 1 och 2, där illusionen skall vara att ens eget lyssningsrum är påhakat konserthuset, d v s man befinner sig hemma i sitt lyssningsrum och där ena väggen är öppen till konserthuset. Ens egna lyssningsrum är som om det vore en loge till konserthuset. Det är ett exempel på loge-tänkande. Det behövs ingen illusion för att man skall befinna sig hemma. Illusionen är den öppna väggen mot konserthuset på andra sidan väggen. Man är hemma men hemmet är borta på annan plats.
Nu är frågan vilken Illusion som eftersträvas?
Mvh
Peter
Så tänker jag att det nog är nr 1 som jag eftersträvar (eller en fjärde, att helt enkelt bara bli 'engagerad av musiken', bla genom att få höra den så mycket mycket och ostört som möjligt), samt jag undrar om inte absoluta merparten av audiofiler eftersträvar nr 1? Man hör ju ofta uttryck som "att vara där" (mitt i musiken, eller förflyttad i tid och rum). Vem föredrar att sitta i en loge (med tillkommande avgränsningar och påverkansfaktorer) istället för på första parkett (eller 10'e raden), om det är musiken som står i centrum? Å andra sidan kanske nr 2 eller nr 3 är mer praktiskt görbart i hemmiljö?
Not, några exempel på varför jag tror att många audiofiler eftersträvar nr 1:
Spoiler:
Visa
https://en.wikipedia.org/wiki/Audiophile .
An audiophile seeks to reproduce the sound of a live musical performance...
https://www.stereophile.com/content/bei ... ncing-jazz I wanted to be able to repeat that experience, and others like it. I wanted to be able to choose the sensation of being there. For me, and I suspect for many readers of this magazine, that desire leads to the acquisition of better and better playback equipment and more and more recorded music. It also leads to the realization that recorded music varies enormously in its sonic quality and character, and therefore in its ability to provide the illusion of being there.
https://www.reddit.com/r/audiophile/com ... _the_room/ Nothing is like the real thing, but there's some amazing recordings out there that capture a "being there" vibe.
https://www.psaudio.com/pauls-posts/audiophile-sound/ From our viewpoint, the audiophile sound means it’s as close to live as technically possible.