Moderator: Redaktörer
JM skrev:.... S Freud var präglad av sin samtid på 1800-talet i Wien med många stolligheter. Arvet efter Freud kan dock inte underskattas. Tom KBT är en förenklad variant av hans iakttagelser. Efter många funktionella studier av hjärnan vet vi nu att vissa psyk-mediciner verkar på samma patologiska processer i hjärnan som psykoterapi fast ofta med alltför ospecifikt med biverkningar.... nedkortat...
...
Freud skulle nog gillat att analysera olika beteenden här på faktiskt.
Förväntanseffekter kan till viss del vara styrt av undermedvetna fixeringar....
JM
Researchers have long believed that placebo responses are related to conscious beliefs or thoughts: When given an inert pill or therapy, patients get better because they have the expectation that they will get better. It is the oppositein the case of nocebos,when patients get worse because they anticipate that they will get worse.
More recently, however, scientists have recognized humans’ ability tolearn to expect reward andthreat quickly and automatically,without needing to consciously register the idea in their brains. Neuroimaging studies of the human brain suggestthat certain structures, such as the striatum and the amygdala, can process incoming stimuli before they reach conscious awareness, according to the authors of the study. As a result,these structures may mediate nonconscious effects on human cognition and behavior.
Controversies concerning placebo phenomena arise in part from the fact that these are group rather than individual effects. When looking at a particular patient, placebo effects are unpredictable and hard to reproduce. From being considered a confound to be eliminated, understanding placebo effects has become an important challenge for clinicians (Evers et al., 2018) and a source of ethical concern (Alfano, 2015; Hardman et al., 2019).
Researchers have demonstrated that placebos reduce brain markers of emotional distress even when people know they are taking one.
music4ever skrev:Maarten skrev:Peter S skrev:....Det finns främst 3 typer av illusion:
1. Illusionen av att vara på plats i ljudeventet, med betoning på 'i', t.ex. på plats i konserthuset, i kyrkan eller i annan inspelningslokal. Man befinner sig i inspelningslokalens akustik. Man är således borta på annan plats och inte i sitt hem.
....
...undrar om inte absoluta merparten av audiofiler eftersträvar nr 1 ... Vem föredrar att sitta i en loge (med tillkommande avgränsningar och påverkansfaktorer) istället för på första parkett (eller 10'e raden), om det är musiken som står i centrum? Å andra sidan kanske nr 2 eller nr 3 är mer praktiskt görbart i hemmiljö?
Jag tror många söker alternativ 1.....
Jag vill återge ljudet och bilden i mitt rum. Jag är inte intresserad av att "vara i" filmen och jag hatar när man tar bort saker som är del av filmen/musiken....
Så för mig är logetänket perfekt.
.. Jag vill återge snustorra studioinspelningar väldigt torrt och inte att rummet ska "lägga till" en massa efterklang.
Poängen för mig är att återge de såsom de är (enligt mig).
hifikg skrev:Och jag som har tänkt mig "loge" som en gammal hederlig lada med stora springor i väggarna, högt i tak och ett jätteutrymme fyllt med hö. Svårt att uppnå i lägenhet har jag tänkt, men nu börjar jag ana att det är något annat ni tänker på
Maarten skrev::D
Kör man Carlsson så är man vaccinerad mot sånt här! Som devisen säger, 'gjorda för vanliga rum'!
[ Bild ]
Maarten skrev:OK. Kan man då säga att man 'adderar' sin egen hemmiljö till tänkta biografen inkl studio-miljön där mixning och ljudlägning skedde? Det vore väl i såna fall i linje med en verklig loge i anslutning till en konsertsal? Eller ett rum i anslutning till ett annat rum?
Alternativet vore att realisera bion hemma, dvs inte addera ännu en miljö. Eller?
Tycker mig annars sakna stringens i resonemangen. (Eller så missar jag något fundamentalt).
goat76 skrev:Maarten skrev::D
Kör man Carlsson så är man vaccinerad mot sånt här! Som devisen säger, 'gjorda för vanliga rum'!
[ Bild ]
På tal om högtalare av märket Carlsson, av alla de tävlingar som skett under åren där medlemmar utmanar varandra så har väl Carlsson-anläggningarna alltid gått förlorande ur dessa?![]()
Orsaken till nederlagen kanske har med förväntaneffekter att göra, de ser inte mycket ut för världen. Kanske har inte återgivningen några ”imponator-effekter” som vinner billiga poäng hos åhörarna, men som ändå i all sin enkelhet är väldigt behagliga att lyssna på i långa loppet?
Ännu ett halvt sidospår.
I-or skrev:Logetänkandet, vilket logiskt sett (utan att för den skull vara eftersträvansvärt i mitt tycke) bara håller ihop för för tvåkanalslyssning, tycks övergå till något av ett gummibegrepp här. Filmljudet är mixat i väldämpade studior och är naturligtvis även tänkt att återges på det sättet.
Jag tror inte att man kan vara dogmatisk i de här sammanhangen, speciellt stereoåtergivning är ett lapptäcke av ganska svaga och svårbedömda akustiska effekter, vilka inte så lätt låter sig inordnas under en strikt återgivningsfilosofi. Multikanalslyssning är dock en annan sak, men här blir det också betydligt enklare eftersom detta av naturliga skäl fungerar allt bättre ju fler kanaler och ju kortare efterklangstid man har. Här inser man snabbt att man egentligen behöver två olika lyssningsrum för stereo och multikanal, men i praktiken kompromissar nog de flesta utan större problem.
Maarten skrev:Men menar du att du vill sitta i en loge i biografen eller i biografen som man brukar göra, dvs på parketten?
Maarten skrev:OK. Kan man då säga att man 'adderar' sin egen hemmiljö till tänkta biografen inkl studio-miljön där mixning och ljudläggning skedde? Det vore väl i såna fall i linje med en verklig loge i anslutning till en konsertsal? Eller ett rum i anslutning till ett annat rum.
sprudel skrev:Intressant diskussion. Vad kul om det fanns tre olika lyssningsrum maximalt konstruerade enligt Peters ordning i samma fastighet så att man kunde gå runt och jämföra. Kanske ett Svanå också.
Tycker nog att olika inspelningar kan ge de olika ordningarna men kanske inte i lika hög grad som i specifikt konstruerade rum.
Maarten skrev:
Nu tillbaka till trådämnet, där placebo-effekter trots allt har en viss koppling till det omedvetna.
The Placebo Effect: How the Subconscious Fits in
JM skrev:Således är vi alla i varierande grad "hjärntvättade"! Ett viktigt observandum att förhålla sig till.
hifikg skrev:JM skrev:Således är vi alla i varierande grad "hjärntvättade"! Ett viktigt observandum att förhålla sig till.
Inte jag.Spoiler:Visa
Maarten skrev::D
[ Bild ]
hifikg skrev:JM skrev:Således är vi alla i varierande grad "hjärntvättade"! Ett viktigt observandum att förhålla sig till.
Inte jag.
Carlsson, Carlsson, Carlsson
A. Lindgren skrev: Carlsson! Carlsson! Världens bästa Carlsson!
Carlsson! Carlsson! Hej, här kommer Carlsson !
Carlsson! Carlsson! Världens bästa Carlsson!
vackra, snälla, lagom tjocka Carlsson,
genomkloka, underbare Carlsson !
Undra på att alla gillar dej.
PeterS skrev:Loge-konceptet: Nu finns det flera möjliga olika alternativa Loge-koncept och jag tar upp två av dessa alternativ. Man kan ju placera Logen på olika platser i Konserthuset.
1.) Ens eget lyssningsrum skall appliceras så att lyssningsrummet hakas på längst bak i Stockholms konserthus. Då hamnar lyssningsrummet som en Loge längst bak i konserthuset....
2.) Man sätter den del av sitt lyssningsrum som man sitter i, runt mittplatsen på 10 bänk parkett. Alla begränsningsytor är akustiskt eliminerade enligt alternativet ovan. Problemet är att första sidoväggsreflexerna nu får en infallsvinkel irl. mot lyssnaren som är +/- 45-55 grader. Då måste man sära på högtalarna och då man gör det så får direktljudet inte korrekt infallsvinkel mot lyssnaren. Det blir i princip omöjligt att med 2 stereohögtalare med traditionell ljudspridning skapa ett sådant akustiskt ljudfält med Loge så pass nära musikerna. Det kommer låta fel. ..
3.) Man gör samtliga väggar i sitt lyssningsrum akustiskt transparanta runt mittplatsen på bänk 10 i Stockholms konserthus. Men det kan även vara bänk 8 eller 15 eller bänkrad 3. Huvudsaken är att alla sidoväggar är akustiskt transparanta. Även taket. Då befinner man sig på plats inuti konserthuset såsom man vore då man var där irl. i realtid och lyssnade på symfonierna.
Problemet är stereoåtergivning med 2 högtalare. Högtalarna bör då sättas på respektive sidoväggar och helst minst 1 meter från ljudfondvägg. Högtalarna bör ha ljudutstrålning i halvsfär från respektive sidovägg.
Då kan en lyssningsvinkel fås på ungefär +/- 37,5 – 45 grader. Det är betydligt mer än hela stereostandarden....
Maarten skrev:Jaha, det var inte mycket till svar här så jag sökte i historiken och det finns ju enormt (!) många ord nedskrivna, men lite svårt att konkretisera tolkar jag det som. Kanske är detta ett av skälen till att frågorna återkommer?
Nu har jag ju tidigare inte fäst någon större vikt vid dessa frågor (med alla tillhörande diskussioner och har säkerligen missat mycket) men efter att ha skummat Floyd's ljud repro och att diskussionerna tenderar att återkomma här på Faktiskt, försöker jag hitta lite svar utifrån en nybörjarnivå. Nedan är ett försök att sammanställa vad IÖ och andra har skrivit om logemodellen och tyvärr blir det långt eftersom jag inte vill plocka text för mycket ur sitt sammanhang (har dock blåmarkerat här centrala meningar):
Några egna kort sammanfattande reflektioner:Spoiler:Visa
Jag har ju läst vad t ex I-or har skrivit och här kommer två citat som rör frågorna i denna råd:Spoiler:Visa
Här är utläggningarna 'en masse', håll tillgodo;Spoiler:Visa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster