Moderator: Redaktörer
VintageHiFi skrev:Det där steget såg välbestyckat ut med utgångstrissor.
VintageHiFi skrev:
Dock lite uppdatering på budgetsidan.
Satsade 650:-(ink hämtning) av dom intjänade & köpte in 16st nya hifi enheter
som kommer skapa lite tillskott till budgeten framöver.
.
Baffel skrev:VintageHiFi skrev:
Dock lite uppdatering på budgetsidan.
Satsade 650:-(ink hämtning) av dom intjänade & köpte in 16st nya hifi enheter
som kommer skapa lite tillskott till budgeten framöver.
.
Vänta nu var det du som?! Och jag som tipsade . Nu går du ju om mig på grund av mitt tips![]()
Skämt å sido, grattis.Hittat några guldkorn bland enheterna? Var det de enheterna du köpte?
Baffel skrev:Jag bodde för långt ifrån för att hämta grejerna. Hur gör du med dina gamla pryttlar tex förstärkare / slutsteg . Byter du ut kondingar / elyter eller tutar du bara på och kör så länge det går?
VintageHiFi skrev:Ett tag sedan jag uppdaterade här så för tillfället ser det ut enligt nedan.
Startsumman var 2930:-
I kassan just nu 12158:-
Nedan vad anläggningen idag består av.
Skivspelare: Plint byggd i ek, drivverk modifierat Lenco 78
Tonarm: Saknas för tillfället.
Pickup: Ortofon 2M Blue,
CD/SACD Spelare: Sony DVP-NS900V
Tuner: Marantz ST-50
Förstärkare: SAT Amplifix
Högtalare: JBL LX166 "lyxmodellen" med äkta träfaner & glas på toppen"
FBK skrev:ImponerandeMen det här med "vad" som är High End, hur ska du ranka varje del där ? Nypris=dyrt = High End eller.... du förstår säkert hur jag tänker
Almen skrev:Så här skrev jag i en tråd från 2013 (Var går den ekonomiska gränsen för High End?):Almen skrev:Här är en tråd från 2005: Vad är High End ?. Många storheter i den.
Och här är en från 2010: HIGH END
Så för tredje gången upprepar jag min entydiga, användbara definition:
övre delen av prissegmentet
Detta har (tyvärr) inom hifi inget med prestanda, byggkvalitet eller transparens hos den enskilda komponenten att göra.Wikipedia skrev:Upmarket (or high-end) commodities are products, services or real estate targeted at high-income consumers.
Almen skrev:Så här skrev jag i en tråd från 2017:Almen skrev:Så här skrev jag i en tråd från 2013 (Var går den ekonomiska gränsen för High End?):Almen skrev:Här är en tråd från 2005: Vad är High End ?. Många storheter i den.
Och här är en från 2010: HIGH END
Så för tredje gången upprepar jag min entydiga, användbara definition:
övre delen av prissegmentet
Detta har (tyvärr) inom hifi inget med prestanda, byggkvalitet eller transparens hos den enskilda komponenten att göra.
Så den enda användbara definitionen är som jag ser det "övre delen av prissegmentet", där alltså ingen hänsyn tas till prestanda.
FBK skrev:Om du vill uppgradera, så håll kolla efter Dali högtalare. Ofta billiga men vettigt ljudande högtalare. "tycker jag" Bra val av stärkare tycker jag också.
Kraniet skrev:Gammal hederlig HiFi-artikel om CM3![]()
https://hifigoteborg.se/pdf/Audio_tronic_cm3_test.pdf
Baffel skrev:Sådan är hifisporten![]()
Ska vi återknyta till något som varit på tapeten tidigare på detta forum. Är det omoraliskt att köpa begagnad hifi av privatpersoner där säljaren lägger ut pryttlarna till uppenbart pris långt under marknadsvärde ? Bör man då fråga om säljaren lägger sig på låg nivå för att bli av grejerna snabbt eller om säljaren har noll koll och därmed går miste om tex X antal tusingar? Vem har ansvar för vad när det gäller köp och sälj?
Chris71 skrev:Baffel skrev:Sådan är hifisporten![]()
Ska vi återknyta till något som varit på tapeten tidigare på detta forum. Är det omoraliskt att köpa begagnad hifi av privatpersoner där säljaren lägger ut pryttlarna till uppenbart pris långt under marknadsvärde ? Bör man då fråga om säljaren lägger sig på låg nivå för att bli av grejerna snabbt eller om säljaren har noll koll och därmed går miste om tex X antal tusingar? Vem har ansvar för vad när det gäller köp och sälj?
Frågan är väl vad som gynnar förvaltningen av arvet bäst, om någon som är ordentligt insatt köper prylen till något pris och sen ser till att den får ett bra liv eller går vidare till någon som verkligen uppskattar den eller att man bidrar till att sanera beg marknaden från fynd?
Jag utgår ifrån principen att skydda köpare från uppenbar okunskap, 5-10ggr om året skriver jag till säljare som faktist inte alls vet, oftast uppskattas det ibland finns det en underliggande orsak, detta är mina personliga reflektioner:
Dödsbon vill ibland antigen slippa befatta sig med omaket och slitningar inom familjen som uppstår om prylarna plötsligt blir värdefulla, men en del blir glada över informationen.
Felprisade saker blir ibland mina "bara" för att säljaren blir så glad över ärlighet, frågan blir då om jag gör det osjälviskt eller om de är för att jag förväntar mig en speciell utkomst?
Det sämsta exemplet jag ser allt för ofta numera är när någon vet att de säljer för billigt men kanske har en egen anledning till detta och omedelbart bemöts som hälare av stöldgods.
Med detta sagt så vet jag inte om det finns ett riktigt bra sätt att undvika "problemet"
Men min bästa save var en änka som fick närmare 100.000 för en gammal "stereo" som jag informerade henne om att det var en samling av Mcintosh mest uppskattade alster, kanske de snabba köparna som köade i trapphuset till 5000kr stereon inte blev lika glada
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot], palrob och 34 gäster