Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:Förhoppningsvis har du såpass bra högtalare och rum att det inte behövs nån större EQ för högre frekvenser.
Möjligen kan surroundhögtalare med bredbandselement förbättras med EQ men frontar vet jag inte.
På min stärkare upplever jag ett sämre ljud i frontarna med EQ över ca 500 Hz. Det är då en Marantz 1609 med Audyssey MultiEQ. Men surroundljudet (bredbandselement) blir märkbart bättre med fullregister-eq.
Jag köpte en begagnad NAD T758 som har Dirac. Dirac är absolut en bättre användarupplevelse. Har inte låste upp det för fullregisterbruk (kostar 1000kr) så jag vet inte hur bra det funkar.
Däremot kan jag inte påstå att jag är imponerad av recievern i övrigt. Märks att NAD är gröna på surroundbiten.
Marantz är en mycket bättre användarupplevelse.
Yamaha har haft en del problem med EQn i sina recievers också. Det va utlovat mjukvaruuppdateringar men jag vet inte om det är löst.
Glebster skrev:Oh, vilket djärvt och intressant påstående! Kanske läge att bryta ut detta ämne och skapa en ny tråd?!
Glebster skrev:
På vilket sätt utmärkte sig NAD juvenilt?
Har bara läst att bla Yamaha haft stora problem med ett videochip från Panasonic. I princip har väl nästan alla receivrar senaste åren uppvisat konstigheter med olika saker som de lovat rättat till med mjukvara.
petersteindl skrev:Nu vet jag inte riktigt vilket frekvensområde ni diskuterar. Tidsfönster på 1 ms pekar på diskanten. Formantområdet är rätt känsligt och +/- 2 dB skillnad i området 800 Hz till 3 kHz bör kunna höras rätt tydligt på röster.
Glebster skrev:Vilken är målkurvan som du ekvaliserar mot?
Glebster skrev:Bygget går vidare...
Calleberg skrev:Hörru, din jvla kladdkuk![]()
Calleberg skrev:Ett tips i all välmening, dra en tejpbit över ventilationshålen på elementet.
Glebster skrev:
De små eller även de stora? Varför?
sammel skrev:Det där blir ju kanon Glebster.
Calleberg skrev:
Och För Din Info... Teknikmagasinets osynlighetsspray finns inte på riktigt.
Glebster skrev:Testade ställa in lite nivåer och ekvalisera bort två rumsmoder idag men tyvärr med blandat resultat.
1. Upplever att brantheten på min Denon 1912s .1-filter inte är brant nog. Hittade ingen information på nätet. Slutade med att jag ställde delningen på 60 Hz.
2. Denonens mätmikrofon och automatiska kalibreraring har problem att justera både nivå och avstånd på bas. Audessey junk.
3. iWoofer appen till min Dayton DSP-LS är hopplöst ointuitiv.
4. Att leka basar med familjen hemma och under tidspress är inte att rekommendera.
5. Mikrofonen på en iPhone verkar inte duga mycket till under 30Hz.
Får fundera lite på hur jag går vidare. Schmutzi har erbjudit mäthjälp och bomellberg UMIK-mik och mentalt stöd. Lösningen måste vara nära.
Användare som besöker denna kategori: Conny och 2 gäster