Partiell sänkning av medvetandet för ljud vid sömn.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM

Partiell sänkning av medvetandet för ljud vid sömn.

Inläggav JM » 2022-07-13 09:08

Vid sömn/narkos är hörselkortex i stort sett normalt aktiv. Övriga hjärnregioner vilka normalt stimuleras aktiveras inte av ljuden. Någon form av aktiv hämning sker vid sömn enligt ny intrakraniell EEG studie.
https://www.nature.com/articles/s41593-022-01107-4.pdf

Är ljuden starkare än ca 80 dB aktiveras "akustiska skrämselreflexen" (startle reflex).
https://en.wikipedia.org/wiki/Startle_response

Detta är analogt med hur vissa andra däggdjur hör under sömn.
Således förefaller det föreligga en sorts relativ omedvetenhet map på ljud vid sömn. Sömnen ger aktivt en sorts dämpning av vissa delar av hjärnan men inte alla.
Sannolikt är det av evulotionära skäl att ljud aktiverar temporalloben vid sömn när individen är omedveten om ljuden.
Fynden ger en ny insikt om medvetandet i sig.

JM
Senast redigerad av JM 2022-07-14 08:00, redigerad totalt 1 gång.
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: Partiell sänkning av medvetandet av ljud vid sömn.

Inläggav I-or » 2022-07-13 11:05

Ja, det är uppenbart att det sker någon sorts analys av omgivningsljuden även när man sover. Vid lättare sömn tycks hjärnan acceptera och t.o.m. förvänta sig de vanliga ljuden men inte andra ljud med ungefär samma ljudtrycksnivåer. Vid djupare sömn väcker nivåvakten oss, men det är ofta påfallande svårt att beskriva hur det ljud som väckte upp oss faktiskt lät.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2022-07-13 11:18

Ja, vid ett tillfälle, då vi hade en jordbävning (ej ovanliga i den region av Värsta Götaland, där jag bodde då), drömde jag att en rad av stridsvagnar passerade utanför kåken. (Vanligt där jag bodde under senare delen av 40-talet). Någon gång under tidigare 2000-talet drömde jag, att vägskrapor jobbade på gatan. Då var det i själva verket så, att vi hade vindbyar som fick tegelpannorna att klappra.

Upenbarligen försöker hjärnan att "rationalisera" de oljud man hör då man sover.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-07-13 11:57

:mrgreen:

Det är kul när hjärnan vid djupsömn går i sparläge, tydligen för att transportera bort slaggprodukter, och därför fabulerar fritt kring saker och ting.

Även om det inte är direkt relaterat påminner detta om en stackars man som hade fått kopplingen mellan hjärnhalvorna avskuren i en olycka och därför fabulerade fullständigt ohämmat när man visade en bild enbart för det vänstra ögat som är kopplat till den högra, "kreativa" hjärnhalvan, medan den vänstra "rationella" hjärnhalvan inte kunde kontrollera det hela. När man visade samma bild enbart för det högra ögat eller båda ögonen var mannen dock fullt trovärdig.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-07-13 12:04

JM

Inläggav JM » 2022-07-13 12:51

Är det så att föräldrar med nyfött barn har sänkt tröskel för barnens andningsljud. Dvs slutar barnet att andas vaknar föräldern direkt?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

JM

Inläggav JM » 2022-07-13 13:21

Har vi normalt två medvetanden dvs en per hjärnhalva. Där upplevt medvetande är en fusion mellan hjärnhalvornas olika medvetenden. Vid kapad corpus callosum eller corpus callosum agenesi finns två separata relativt oberoende medvetanden där vanligen den dominanta "vinner". Partiell corpus callosum agenesi är inte så ovanligt vid hjärnmissbildningar.

https://www.researchgate.net/profile/Bi ... _zQ&_iepl=

JM

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-07-13 13:31

Jag har skrivit angående detta i flera trådar. Det är ett intressant ämne. På 60-talet gjordes kirurgiska ingrepp på svårt sjuka epilepsipatienter där man skar av hela corpus callosum. Sedan gjordes ganska noggranna undersökningar på patienterna under hela deras livstid. Det blev i princip 2 skilda personer.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2022-07-13 15:05

I-or skrev::mrgreen:

Det är kul när hjärnan vid djupsömn går i sparläge, tydligen för att transportera bort slaggprodukter, och därför fabulerar fritt kring saker och ting.

Även om det inte är direkt relaterat påminner detta om en stackars man som hade fått kopplingen mellan hjärnhalvorna avskuren i en olycka och därför fabulerade fullständigt ohämmat när man visade en bild enbart för det vänstra ögat som är kopplat till den högra, "kreativa" hjärnhalvan, medan den vänstra "rationella" hjärnhalvan inte kunde kontrollera det hela. När man visade samma bild enbart för det högra ögat eller båda ögonen var mannen dock fullt trovärdig.

Det händer emellanåt att jag undrar, hur mycken information som lagras korrekt i hjärnklumpen. Jag har minnen från 3-årsåldern, som jag har verifierat med anförvanter som då var i livet... För en tid sedan lyssnade jag till ett föredrag om "människan i rymden". Drog mig då till minnes, att jag någon gång på tidiga 60-talet hade läst en bok som hette just "Människan i rymden". Har garanterat inte diskuterat den med någon sedan dess, och jag brukar ha svårt för att få fram namn, men då drog jag mig till minnes, att författaren hette Carl-Johan Clemedson, professor i rymdmedicin... Inte nog med det – jag mindes också att han nämnde två alger, Chlorella Pyrenoidosa och Anacystis Nidulans. Minns inte vilken som gjorde vad, men den ena kunde producera erforderliga mängder av syre och den andra kunde reproducera sig själv i tillräcklig omfattning för att försörja besättningen. Förutsättningnen var att algerna odlades i tunna skikt på stora ytor och att de var utsatta för solbelysning. Det senare fixades förstås med hjälp av kärnenergi.

Så – hur gamla minnen lagras i klumpen och vad triggar dem att komma fram?
Antropomorfiera mera!

JM

Inläggav JM » 2022-07-13 15:28

MacBruce skrev:Så – hur gamla minnen lagras i klumpen och vad triggar dem att komma fram?

Fettklumpen inanför skallbenet som balanserar på kotpelaren väger ca 1 kg.
Allmänt har vi amnesi före 3 års ålder. "Minns" någon något före 3 år är det ofta relaterat till något fotografi eller något någon berättat.
Med åldern fastnar nya minnen allt sämre men de äldre sitter kvar. Minnena är relaterade till utskott på nervcellerna - dendriter - och deras komplexa kopplingar via synapser till andra nervceller. Att så är fallet är klart men inte hur. FMRI/EEG studier påvisar mängder med aktivitet och delvis annan aktivitet under sömnen än under vaket tillstånd.
Under sömnen konsolideras minnen. Färska minnen minns du bättre efter en natts god sömn än före.
Möjligen har äldre minen konsoliderats oftare via dendriter/synapser och därmed sitter dessa minnen bättre.
Hur ofta har du inte hört samma gamla historier berättade av äldre personer som minns historierna men inte att de nyligen berättat historierna.

JM

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-07-13 15:35

JM skrev:Har vi normalt två medvetanden dvs en per hjärnhalva. Där upplevt medvetande är en fusion mellan hjärnhalvornas olika medvetenden. Vid kapad corpus callosum eller corpus callosum agenesi finns två separata relativt oberoende medvetanden där vanligen den dominanta "vinner". Partiell corpus callosum agenesi är inte så ovanligt vid hjärnmissbildningar.
JM

Då vet jag att det som tur är inte handlar om DID (Disassociative Identity Disorder, d.v.s. multipel personlighet) när mina hjärnhalvor bråkar. Min vänstra hjärnhalva vinner nog de flesta meningsutbytena.

Det är dock inte alltför märkligt att tänka sig (hehe) att vi har massor av konkurrerande parallella processer igång i hjärnan hela tiden, både i samma hjärnhalva och mellan de två hjärnhalvorna. Allt under inverkan av mängder av ibland nyckfulla kemiska fabriker som kan påverka medvetandet i skrämmande hög grad. Man kan även fråga sig vilken del av hjärnan som är huvudansvarig för detta inlägg.

Det är inte helt enkelt med hjärnor som försöker att analysera sig själva och jag tror att man lätt kan hamna i psykologisk självsvängning här. :mrgreen:

JM

Inläggav JM » 2022-07-13 15:41

Navelskådning kan vara bra i vissa lägen men valda interaktioner med vissa andra ger oftast mer.
Vid sensorisk deprivation upplevs ganska snart hallucinationer hos annars friska personer. Dvs när inga yttre stimuli upplevs skapar hjärna egna. Rösthallucinationer kanske kommer från andra hjärnhalvan och uppfattas som skilda från jaget.

JM

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2022-07-13 16:17

JM skrev:
MacBruce skrev:Så – hur gamla minnen lagras i klumpen och vad triggar dem att komma fram?

Allmänt har vi amnesi före 3 års ålder. "Minns" någon något före 3 år är det ofta relaterat till något fotografi eller något någon berättat.
Med åldern fastnar nya minnen allt sämre men de äldre sitter kvar. Minnena är relaterade till utskott på nervcellerna - dendriter - och deras komplexa kopplingar via synapser till andra nervceller. Att så är fallet är klart men inte hur. FMRI/EEG studier påvisar mängder med aktivitet och delvis annan aktivitet under sömnen än under vaket tillstånd.
Under sömnen konsolideras minnen. Färska minnen minns du bättre efter en natts god sömn än före.
Möjligen har äldre minen konsoliderats oftare via dendriter/synapser och därmed sitter dessa minnen bättre.
Hur ofta har du inte hört samma gamla historier berättade av äldre personer som minns historierna men inte att de nyligen berättat historierna.

JM

Tack! Då vet jag åtminstone, att mina minnen från 3-årsåldern är rimligt korrekta. :-)

Vad din sista mening har i sammanhanget att göra förstår jag dock inte. Har hört 30-åringar berätta samma historia om och om igen...
Antropomorfiera mera!

JM

Inläggav JM » 2022-07-13 16:30

MacBruce skrev:
JM skrev:

JM

Tack! Då vet jag åtminstone, att mina minnen från 3-årsåldern är rimligt korrekta. :-)

Vad din sista mening har i sammanhanget att göra förstår jag dock inte. Har hört 30-åringar berätta samma historia om och om igen...

Då är det något annat. Narcissism? Läser högt ur en bok om sig själv utan att bry sig vilka som lyssnar? Njutningen är att kungöra den megalomana berättelsen om sig själv är den högsta njutningen. Åhörarna är bara statister.

JM

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-07-13 18:12

:mrgreen:

Min son påstår att jag har upprepat vissa historier minst ett halvdussin gånger. Jag är i och för sig väl medveten om att han har rätt, men vissa lärdomar är för viktiga för att man ska gå miste om dem. Upprepning är, som alla vet, lärdomens moder.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2022-07-14 00:20

JM skrev:Allmänt har vi amnesi före 3 års ålder. "Minns" någon något före 3 år är det ofta relaterat till något fotografi eller något någon berättat.

Så brukar det heta men jag har mycket tydliga och daterbara minnen från mycket lägre ålder än så och det är sådant som jag själv upplevt och inga fotografier är inblandade. Däremot är det väl bevisat att minnen lätt förvanskas när man minns dem och ”återsparar” dem. Mina tidigaste daterbara minnen härrör från när jag var hos min första dagmamma och jag vet att jag då var ett och ett halvt till två år gammal. Det är mest helt triviala saker jag minns, bland annat familjens två hundar som jag både var lite rädd för och intresserad av.

Min mor hade också mycket tidiga minnen och överlag verkar många på hennes sida av släkten vara kända för att ha haft ett gott minne så det är antagligen genetiskt (som det mesta).

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: Partiell sänkning av medvetandet för ljud vid sömn.

Inläggav I-or » 2022-07-14 11:40

Jag har av olika anledningar tydligt daterbara minnen från drygt 2 års ålder när familjen flyttade till en ny bostad. Dock skriver JM att 3 års ålder är en allmän gräns och inte en absolut sådan. De individuella variationerna lär vara enorma även inom detta område.

JM

Inläggav JM » 2022-07-14 13:03

Spridningen är sannolikt stor. Nu kommer allt fler artiklar vilka menar på att gränsen är nog mer kring 2,5 års ålder.
Här en en artikel om tidigaste minnet och hur det är lätt att minnas fel.
https://www.psychologicalscience.org/ne ... ional.html

Hippocampus ("hästsvansen") invid sidoventriklarna i storhjärnan är en central struktur i minnesbildandet. Demensen börjar ofta med att hippocampus fungerar alt sämre och volymen minskar. Hippocampus är en sorts "pekare" på mer detaljerade minnesområden i frontalloberna.
Kanske är det i hippocampus problemen uppstår när upplevelsen av ett minne inte går att få fram men nästan. "Jag har det på tungan".
Normal utveckling av olika funktioner hos barn är vanligen sekventiell. Dvs olika utvecklingsstadier följer på varandra. Barn kryper vanligen före de går osv.
En av de sista färdigheterna barnet förvärvar är abstrakt tänkande. Hos dementa är det det abstrakta tänkandet som försvinner först. Förståelsen av ordspråk försvinner tidigt i sjukdomsförloppet.
Tex: Varför skall man inte gå över ån efter vatten? Den demente svarar konkret: Man blir blöt om fötterna.
Någonstans i barnets sekventiella utveckling dyker förmågan att minnas permanent. Sannolikt kommer först konkreta minnen och senare mer abstrakta minnen.

JM

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2022-07-14 14:39

Jag har flera gånger märkt just vid uppvaknadet att ljudvolymen via hörseln liksom skruvades upp.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-07-15 11:59

Ja, det är en märklig känsla, som om förstärkningen i huvudet helt plötsligt ökar med 40 dB eller så.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2022-07-15 19:00

Ja, jag har också upplevt det.
Antropomorfiera mera!

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2022-07-15 19:54

Jag har upplevt motsatsen eller vad man ska säga, alltså att ganska svaga ljud upplevs som extremt starka precis när man håller på att somna.

JM

Inläggav JM » 2022-07-15 20:39

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2022-07-15 21:20

Spännande! Låter ju lite mer dramatiskt än vad det är. :D Stämmer bra med att jag nog främst har upplevt det där under perioder av stress också.

Återgå till Generellt om hifi