Moderator: Redaktörer
BengtO skrev:Tittar man på element i bil-världen är konen oftast grymt tung jämfört med "hemmaprylar". Ofta har det väl att göra med att de ska kunna spela djup bas väldigt starkt i små slutna lådor.
Effekttåligheten är enorm, och du har ofta dubbla eller fler talspolar samt otrolig slaglängd oxå.
Det blir dock väldigt dyrt att köpa slutsteg på flera tusen watt för att kunna avnjuta stark bas ur en liten låda, jag tycker då det är värt att ödsla lite större plats, och slippa oroa mig för att kunna sköta strömförsörjning till ett eller flera små kraftverk..
Tittar man på några av de effekttåligaste och samtidigt mest välljudande 10-tumsbasarna i mina öron ser den dock rätt "klassisk" ut i utseendet
Skulle säkert inte göra bort sig i en hemma-låda med rejäl förstärkare.
JL Audio 10W7-3 heter modellen.
IngOehman skrev:Exempel på andra olämpliga membranformer är inverterade diskandomar.......
Rydberg skrev:IngOehman skrev:Exempel på andra olämpliga membranformer är inverterade diskandomar.......
Focal-människorna tycker nog annorlundaKan du förklara varför man bör undvika inverterade diskantdomar?
Rydberg skrev:IngOehman skrev:Exempel på andra olämpliga membranformer är inverterade diskandomar.......
Focal-människorna tycker nog annorlundaKan du förklara varför man bör undvika inverterade diskantdomar?
iö skrev:En grundprincip för att man skall kunna få ett väl fungerande membran, är att de delar som är nära talspole skall vara längst bort ifrån örat (akustisk väg).
Orsaken är att den mekaniska vågen i membranet annars kommer att gå i riktning FRÅN örat, och skapa destruktiva interferenser med ljudvågen framför det. Man vill alltså ha en mekanisk våg som går i riktning mot örat, eftersom ljudvågen framför samma membran ju kommer att göra det.
BengtO skrev:Denna har funnits på marknaden ett bra tag och den ska vad jag hört fungera bra:
http://www.phase-linear.de/produkte.asp ... 15&lang=EN
Exempel på andra olämpliga membranformer är inverterade diskandomar och inverterade dammskydd till konelement...
NNord skrev:BengtO skrev:Denna har funnits på marknaden ett bra tag och den ska vad jag hört fungera bra:
http://www.phase-linear.de/produkte.asp ... 15&lang=EN
Jag har hört nått helt annatDavid A, har flera sånna liggandes..
Användare som besöker denna kategori: lemmts och 24 gäster