FBK skrev:juanth skrev:FBK skrev:
Nu blir det rörigt, är det dålig spridning på D2608 också ? eller talar du om Satori diskanten som rekommenderar på Carlsson Kult ? Det vi vet är ju att Satori basen funkar i OA50. Sedan gäller det att hitta en diskant som då gärna inte kostar över 1500kr som de Satori med bra spridning gör utan en billigare, men bra diskant...... Och sedan är det ju filter bygget till diskanten om det är en helt nya modell som inte redan finns färdigt filterbygge till och därav tog jag upp D2608. Någon som kan beskriva ljudet ifrån den diskanten ?
D2608 har inte den spridning off axis som behövs i OA50, jämför med tex SB26adc över 10 kHz 30 & 45 grader. SB26 är smått enastående iofs men 2608 är alltför långt efter.
Men det är ju den som Anders tar upp på CarlssonKult, dvs andra diskanten med dålig spridning..... Förstår inte hur Anders tänker då han kan detta.2606 som rekommenderas i OA50.3 och som ska vara sämre än 2608 har den också dålig spridning ? Men den är ju rekommenderad av Carlsson Planet i sin tur. Mycket konstigt är det och man kan inte lita på något verkar det som....
![]()
![]()
Slutsats är Satori versionen med en annan Satori diskant med bra spridning, allt annat i sophinken.Då SB26 inte har tillräcklig känslighet.....
![]()
Ps. Satori basen med diskanten Vifa metaldomen som sitter i OA52.2, dvs en blandning av Satori och OA50.2 kanske går att kombinera....
Allt för invecklat är det hur som helst för min del så jag ska nog inte spåna mer utan låta andra sköta detta...Ska låta andra sköta detta och bara låta OA50 lådorna stå tills någon med hjärna har löst detta i framtiden.
Har tillräckligt med problem här hemma då väggarna äter bass
Anders/Carlssonkult har bra koll på det mesta tycker jag, dock så är han inte helt strikt orthoakustisk med tex valet av den diskant han har i Satorimodden som nog sprider lite för dåligt i den meningen. Han nämner det men tycker att vinsten i distorsion är så stor att det väger upp.
Det är ingen som sagt att det ska vara lätt FBK