Kommer detta att fungera eller behöver jag tänka om

Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Varför har du placerat diskanten mellan bas- och mellanregister?
Calleberg skrev:Mellanfältsmonitor är för mig ett okänt begrepp. Men ditt elementval tyder på att du prioriterat bred spridningsvinkel i vart fall i de två nedre registren. Är det rätt uppfattat?
Calleberg skrev:Ja, med lite eftertanke är nog "jämn" mycket mer korrekt än "bred" som jag skrev. Då förstår jag elementval och att du valt att satsa på en trevägare.
Men, vad skall du ha den till?
Calleberg skrev:Jag är glad att jag frågade eftersom "monitor" fick mig att associera till Studiobruk.
(Jag blir konstigt nog ochså lite glad att du noterade att jag skrev "den" singular trots att det eg. bara var en fetfingring från min sida. weird)
Hur låst är du i ditt elementval och trevägskoncept?
dewpo skrev:Inget är dock inhandlat än så jag är fri att tänka om totaltOm jag vill
Maarten skrev:Kul!
Några 'dumma' och ledande frågor (delvis besvarade ovan så bortse från dem ifall du inte finner dem meningsfulla) som jag skriver då jag funderat en del i en optimal trevägare á la 70-tal med bästa elementen. (Don I-or har ju förvisso redan skissat på en sådan i annan tråd):
1# Varför de elementen? (BliesMa verkar förstås fin men dyr, Tangband verkar bra men svår att få tag på? Basen är för mig okänd).
2# Varför inte större bas?
3# Varför inte WG?
4# Varför den baffelformen? Hur tänker du kring fiddraktionen?
5# Utmaningen blir väl att få till både spridning och FR?
Calleberg skrev:Nåt sånt här är det jag pratar om:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ker.27255/
dewpo skrev:Calleberg skrev:Nåt sånt här är det jag pratar om:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ker.27255/
Jag förstod det. Men ett CD horn som kan delas vid 800Hz är lika stort som hela fronten på den högtalaren jag funderar på. Det blir för skrymmande helt enkelt, bor i en liten lägenhet
dewpo skrev:Maarten skrev:Kul!
Några 'dumma' och ledande frågor (delvis besvarade ovan så bortse från dem ifall du inte finner dem meningsfulla) som jag skriver då jag funderat en del i en optimal trevägare á la 70-tal med bästa elementen. (Don I-or har ju förvisso redan skissat på en sådan i annan tråd):
1# Varför de elementen? (BliesMa verkar förstås fin men dyr, Tangband verkar bra men svår att få tag på? Basen är för mig okänd).
2# Varför inte större bas?
3# Varför inte WG?
4# Varför den baffelformen? Hur tänker du kring fiddraktionen?
5# Utmaningen blir väl att få till både spridning och FR?
1# Jag önskar en tämligen lättburen liten högtalare 30X45 Cm känns okej och dessa element är kompakta nog att rymmas.
2# Två anledningar en större bas skulle även om den är gjord för en kompakt låda ha svårt att rymmas på fronten, Det skulle vara svårt att dela en större bas vid 800Hz.
3# Jag har inte tillgång till någon 3D skrivare så jag kan inte tillverka en anpassad till ett element jag önskar använda.
4# Jag tycker A3 är ett estetiskt tilltalande formatHär måste jag fråga vad är fiddraktion?
dewpo skrev:5# Här är en simuleringHåll till godo
dewpo skrev:Behöver man göra lådan mer komplex än så här?
ps Det behövs förstås en kopp av något slag som skapar en sluten låda till mellanregistret
paa skrev:dewpo skrev:Behöver man göra lådan mer komplex än så här?
ps Det behövs förstås en kopp av något slag som skapar en sluten låda till mellanregistret
Ino piP har väl en liknande mellanhylla i sin 10-literslåda, men urborrad med ett stort hål?
I-or skrev:Några kommentarer:
- Mellanväggen är en ineffektiv lösning för avstyvning av lådan och hålet är dessutom akustiskt verkningslöst
- Den krökta slitsporten har en krökningsradie som leder till ganska omfattande turbulens
- Det finns mer kostnadseffektiva mellanregister- och diskantelement att tillgå
- Man kan med fördel välja ett större baselement om man kan få plats med det
För övrigt ger en placering med diskantelementet under mellanregisterelementet en fördel i att huvudloben riktas uppåt (istället för nedåt) för en plan baffel.
I-or skrev:Några kommentarer:
...
Mellanväggen är en ineffektiv lösning för avstyvning av lådan och hålet är dessutom akustiskt verkningslöst
...
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 21 gäster