Mätningar högtalare och ljud från kabinett

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Re: Mätningar högtalare och ljud från kabinett

Inläggav Thomas_A » 2022-08-05 22:04

dewpo skrev:Gillar denna tråd skarpt, tycker att den gett mycket matnyttig information! Även om problemet fortfarande tycks vara olöst :|
Fråga till I-or eller någon annan som känner sig manad att svara : -Är detta ett problem som minskar eller ökar med baffelbredden?

Har du provat alubutyl ark som ofta används i billjudssammanhang? Jag har positiva erfarenheter av att använda dessa även i högtalarlådor.
Reckhorn har dessa till ett pris som inte ruinerar https://reckhorn.com/en/sound-thermal-insulation/82/abx-tra-2-5-mm-alubutyl-sound-insulation-insulation-material?c=94
De är dock effektivast om man applicerar dem så att en skjuvning uppstår i materialet :|

Jag tror att just 19 mm MDF i "normala" storlekar av högtalare får toppar av resonanser och övertoner i området 400-800 Hz. Nedan 3 och 5 överton från accelerometer.

Bild

Som verkar tryckas nedåt i frekvens i dämplimmat kabinett:

Bild
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2022-08-06 09:19

Thomas_A skrev:
I-or skrev:Detta handlar säkerligen om en global mod, där samtliga lådväggar böjer sig. Sidoväggarna kommer då inte att kunna hålla själva baffeln under kontroll. Tätningen behöver inte göra saken bättre, eftersom man har en relativrörelse relativt lådan antingen i böjning av korgen eller för translation av korgen. Skruvförbanden för elementet är antagligen upphovet till olinjäriteterna här.

Tanken har slagit mig att byta skruvinfattning från träskruvarna till skruv med inslagsmutter på insidan. Men jag är inte säker på att jag skulle lyckas då jag i princip behöver "dra fast" inslagsmuttrarna från utsidan. Misslyckas jag behöver jag nog bygga nya, och det vill jag inte...

När det gäller montering av islagsmutter skall man ju inte dra fast dessa i samband med att man monterar elementen. Det är ju rena lotteriet hur det går. Jag drar fast dem med hjälp av en insexskruv och en bricka under skruven. Fungerar alltid.
Bild
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2022-08-06 09:28

Ja, så gör man. Men då måste jag bygga nya kabinett. Däremot råder det delade meningar om inslagsmuttrars fördel...

Vad som är viktigt är ju att ta reda på vad det är som orsakar olinjäriteten. Jag har fortfarande svårt att förstå varför olinjäritet ska uppstå från en elementinfästning när olinjäriteten finns i samtliga lådväggar (topp, sida front bak). MDF i högtalare har olika moder/resonansfrekvenser och det borde väl också finnas övertoner i själva MDF-plattorna.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2022-08-06 11:06

Även om resonanserna inte var helt borta, så såg det ju mycket snyggare ut i övriga spektrumet på de dämplimmade kabinetten!

OT : Hur gör man i praktiken när man jobbar med dämplim? Går det att limma först och såga/bearbeta sen? Eller är det så segt att att klingan fastnar?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-08-06 11:24

Som jag är inne på ovan, kan olinjäriteten endast uppstå vid infästningen av elementet om lådan är limmad överallt. Inkraften är alltså olinjär, medan lådan i sig uppträder i princip helt linjärt. Om man driver ett linjärt system (lådan) med en olinjär insignal (kraftverkan vid elementinfästningen) blir även utsignalen (accelerationen) olinjär.

Den olinjära rörelsen framgår sedan vid mätning av accelerationen på de olika väggarna eftersom moderna är globala, d.v.s. att samtliga väggar rör sig påtagligt (dock inte lika mycket) eftersom de s.a.s. måste följa med när baffeln kommer igång. När en vägg böjer utåt kommer en annan att böja inåt o.s.v:

modeview1.png
modeview1.png (192.66 KiB) Visad 2804 gånger
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2022-08-06 12:31

Hur skulle lådans resonanser påverkas av att man dämplimmade dit en trekantsprofil i nedre främre hörnet?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2022-08-06 17:46

dewpo skrev:Hur skulle lådans resonanser påverkas av att man dämplimmade dit en trekantsprofil i nedre främre hörnet?

Hm inte så jag förstår hur exakt det skulle fungera, men principen bygger på att det är två skivor av samma tjocklek med ett viskoelasthskt lager mellan dem.

Jag funderar så smått att ev bygga ett par nya dämplimmade kabinett och att staga upp med en hålskiva som löper mellan bas och diskant horisontellt. Jag är dock inte säker på att det blir bättre. Alternativt också försöka hitta den optimala tätningen för elementet. Lim känns så definitivt, har provat blu-tak och Hifi-kits tätningslist. Det verkar bli varken bu eller bä.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2022-08-06 18:20

Skulle montering av elementet med 8 skruvar bli bättre tro?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-08-06 19:26

Har du tvingar? I så fall prova dessa på högtalarnas sidoväggar. Tvinga ihop och mät. :) Du applicerar då en förspänd kraft i sidorna. Blir det mätskillnad i sidostyckena? Blir det även mätskillnad i front och bakstycke? Om ja, lyssna även.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2022-08-06 21:06

petersteindl skrev:Har du tvingar? I så fall prova dessa på högtalarnas sidoväggar. Tvinga ihop och mät. :) Du applicerar då en förspänd kraft i sidorna. Blir det mätskillnad i sidostyckena? Blir det även mätskillnad i front och bakstycke? Om ja, lyssna även.

Vore iofs ett intressant experiment men jag vet inte vad jag ska göra med resultaten.

Tanken är ff att göra sig av med hörbar distorsion som skulle vara lådassocierat. I och med de dämplimmande lådorna fick jag ett helt annat lugn i ljudet, ffa ljusa röster, vilket jag tillskriver att resonanserna försvann från 500-800 Hz området. Frågan är vad som händer om jag gör något mer? Det kan ju bli värre igen, genom att resonanserna flyttas upp i frekvens, eller något annat.

Vad jag kan göra på nuvarande kabinett är att dels limma in ett litet stag mellan bas och diskant, det fungerar med en tving, samt att göra något med infästning av element. korgen på detta element är inte gjutet (som det är med originalet NG8, dock då med än värre resonanser i den högtalaren), så jag skulle kunna i en jig vänta upp och ner på det och borra 4 nya hål för infästning.. Sedan vrida elementet för att skapa 8 nya hål för helt ny infästning mot baffeln.

Och mäta igen för att se vad resultatet blir.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2022-08-06 21:27

Thomas_A skrev:
dewpo skrev:Hur skulle lådans resonanser påverkas av att man dämplimmade dit en trekantsprofil i nedre främre hörnet?

Hm inte så jag förstår hur exakt det skulle fungera, men principen bygger på att det är två skivor av samma tjocklek med ett viskoelasthskt lager mellan dem.

Jag funderar så smått att ev bygga ett par nya dämplimmade kabinett och att staga upp med en hålskiva som löper mellan bas och diskant horisontellt. Jag är dock inte säker på att det blir bättre. Alternativt också försöka hitta den optimala tätningen för elementet. Lim känns så definitivt, har provat blu-tak och Hifi-kits tätningslist. Det verkar bli varken bu eller bä.

Jag förstår förvirringen :| Hade inte klickat vidare på alla länkar. Frågan rörde den av I-or simulerade lådan :oops:

Var mäter du de största rörelserna i ditt kabinett?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2022-08-06 22:09

dewpo skrev:
Thomas_A skrev:

Jag förstår förvirringen :| Hade inte klickat vidare på alla länkar. Frågan rörde den av I-or simulerade lådan :oops:

Var mäter du de största rörelserna i ditt kabinett?

Av de 7 sidor som finns på mitt kabinett har jag mätt på front (orange), sida (cyan) och ovansida (lila):

Bild

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2022-08-07 10:33

Det var ju dessvärre (eller egentligen till det bättre) ingen sida som stack ut nämnvärt :| Då är det förstås svårt att veta i vilken ände man skall börja :oops:

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2022-08-07 11:34

dewpo skrev:Det var ju dessvärre (eller egentligen till det bättre) ingen sida som stack ut nämnvärt :| Då är det förstås svårt att veta i vilken ände man skall börja :oops:

Om något så vibrerar fronten mer, men det blir ju globala moder. När fronten där elementet finns rör sig inåt måste åtminstone ett av de andra röra sig utåt etc. Om jag limmar ett stag på insidan front så kommer jag få andra moder, vilket borde påverkar övriga också.

Nu är det så att det är på gränsen att experimentera då skruvhål/skruvförband inte klarar så värst mycket mer i form av ur och i-skruvning men jag planerar att ordna dessa med en av dessa alternativ. 1) borra ur 6 mm hål och limma träplugg, kapa och slipa ner och borra upp nya hål 2) limma tandpetare i de gamla hålen, kapa och slipa ner, borra upp nya hål. Sedan limma ett stag innanför fronten mellan bas och diskant och borra upp 4 extra hål för basen så jag har totalt 8 skruvar.

Mäta igen...

Maarten

Inläggav Maarten » 2022-08-07 12:42

Eftersom de tre sidorna mäter rätt lika (både avseende amplitud och frekvens) och utifrån I-ors argument, så undrar jag var distorsionen kommer ifrån? Skruvförbanden är föreslagna, ev fogar är nämnda men kan elementet i sig skapa denna och att det är den som fortplantas i hela lådan och dämpas ut olika väl i de olika lådorna? Verkar iofs lite lågt i frekvens för att komma från elementet... men graferna ovan är ju inte helt olikt de som kan komma från element.

Sen undrar jag över hörbarheten, - om lådans bidrag i sig är relativt litet så är distorsionen än mindre väl? Kan det möjligen finnas andra förklaringar till det du hör Thomas?
Senast redigerad av Maarten 2022-08-07 13:16, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2022-08-07 12:48

Du kan ju prova att använda längre skruvar och lägga ett gäng brickor i mellan huvudet på skruven och elementet. Det ger ett mjukare samt starkare förband liknade islagsmuttrar :| Bara som ett test om islagsmuttrar skulle löna sig alltså.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2022-08-07 14:00

Maarten skrev:Eftersom de tre sidorna mäter rätt lika (både avseende amplitud och frekvens) och utifrån I-ors argument, så undrar jag var distorsionen kommer ifrån? Skruvförbanden är föreslagna, ev fogar är nämnda men kan elementet i sig skapa denna och att det är den som fortplantas i hela lådan och dämpas ut olika väl i de olika lådorna? Verkar iofs lite lågt i frekvens för att komma från elementet... men graferna ovan är ju inte helt olikt de som kan komma från element.

Sen undrar jag över hörbarheten, - om lådans bidrag i sig är relativt litet så är distorsionen än mindre väl? Kan det möjligen finnas andra förklaringar till det du hör Thomas?

Jag har inget att klaga på i de dämplimmade kabinetten där jag inte lyckats höra något irriterande distorsionsfenomen. Med lådorna med 19 mm MDF hördes det dock särskilt på ljusa röster som lät onormalt "hårda" vid vissa frekvenser. Jag har ju inte grafen kvar men det fanns en hel del högre ordningens dist runt 510 Hz som mättes med mikrofon, men som inte fanns varken över eller under denna frekvens. Det sagt kan ju distorsionfenonem som uppstår i övre bas, lägre mellanregister 200-400 Hz vara direkt från element. På Audiosciencereview finns det åtskilliga högtalare med hög distorsion i lägsta basen vid pådrag som minskar drastiskt med frekvens för att sedan öka i en "bulle" igen. Detta kan gälla även Genelec:

https://www.audiosciencereview.com/foru ... tor.28039/

(Bara för att korrigera lite nomenklatur så är det acceleration vs frekvens som syns i graferna, och inte amplitud vsfrekvens.)
Senast redigerad av Thomas_A 2022-08-07 14:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2022-08-07 14:04

dewpo skrev:Du kan ju prova att använda längre skruvar och lägga ett gäng brickor i mellan huvudet på skruven och elementet. Det ger ett mjukare samt starkare förband liknade islagsmuttrar :| Bara som ett test om islagsmuttrar skulle löna sig alltså.

Hm jag tror nog dock att jag går på mitt föreslagna projekt. Ideal är att koppla korgen mot gaffeln och fler fästpunkter ger troligen bättre koppling än att dra fast hårdare i färre punkter.

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2022-08-07 21:13

Ska du skruva i och ur flertalet gånger så rekommenderas att använda ca-lim på gängorna i trämaterialet efter att dragit i och ur skruven första gången.
Droppa i och låt torka innan skruven dras i igen.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2022-08-07 21:51

Ted_B skrev:Ska du skruva i och ur flertalet gånger så rekommenderas att använda ca-lim på gängorna i trämaterialet efter att dragit i och ur skruven första gången.
Droppa i och låt torka innan skruven dras i igen.

Tack för tipset. Låter som ett bra trick, men har aldrig hört talas om det.

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2022-08-07 22:11

Man brukar göra så inom rc-flyghobbyn.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2022-08-09 13:34

Thomas_A skrev:
dewpo skrev:Du kan ju prova att använda längre skruvar och lägga ett gäng brickor i mellan huvudet på skruven och elementet. Det ger ett mjukare samt starkare förband liknade islagsmuttrar :| Bara som ett test om islagsmuttrar skulle löna sig alltså.

Hm jag tror nog dock att jag går på mitt föreslagna projekt. Ideal är att koppla korgen mot gaffeln och fler fästpunkter ger troligen bättre koppling än att dra fast hårdare i färre punkter.

Du kan ju prova att med stora tvingar eller limknektar med någon träsida emellan klämma högtalaren och se om du kan "stämma om" lådan så du flyttar resonanserna till något lagom nivå eller frekvens. Kanske några SD-fötter eller blu-tack mellan plattorna och sidorna etc.

/Harry Up

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2022-08-11 15:00

Harryup skrev:
Thomas_A skrev:

Du kan ju prova att med stora tvingar eller limknektar med någon träsida emellan klämma högtalaren och se om du kan "stämma om" lådan så du flyttar resonanserna till något lagom nivå eller frekvens. Kanske några SD-fötter eller blu-tack mellan plattorna och sidorna etc.

/Harry Up

Lite av vad Peter nämnde men oklart vad jag ska göra sedan. Inspänning av elementet på baffeln är nog det första att experimentera med. Sedan en ev förstärkning av baffeln, som nog kan bli både bättre eller sämre.

Detta är som sagt mer i experimentellt syfte. Om jag skulle minska ev distorsion är ju det bra men jag om det blir hörbart utifrån vad jag har nu är högst oklart.

Föregående

Återgå till Teknikforum