Moderator: Redaktörer
I-or skrev:Inflationen har generellt sett varit hög i Kina länge, men den extrema konkurrensen har ändå hållit tillbaka priserna på teknikprodukter.
Nu har mängder av aktörer passat på att tokhöja priserna eftersom de tror att de kan komma undan med det i skuggan av bristen på halvledare och den överlag låga produkttillgången i kombination med hög efterfrågan i spåren av covid-19. Fabrikerna i olika områden i Shenzhen har varit stängda i omgångar under hela -21 och början av -22 och transporterna är fortfarande ett problem. Tyvärr finns det ingenting som talar för att covid-19 inte ska blossa upp i Kina igen i höst, eftersom man använder sig av värdelöst vaccin och inte är i närheten av flockimmunitet.
Jag har direkt erfarenhet av några audioprodukter som utvecklades förra året, där prisökningen totalt sett låg runt 20-30 % och prisökningen på vissa komponenter låg på 200 %.
Man kan således räkna med ytterligare prishöjningar på konsumentelektronik ett tag till innan marknaden har kommit i balans igen.
FBK skrev:I-or skrev:Inflationen har generellt sett varit hög i Kina länge, men den extrema konkurrensen har ändå hållit tillbaka priserna på teknikprodukter.
Nu har mängder av aktörer passat på att tokhöja priserna eftersom de tror att de kan komma undan med det i skuggan av bristen på halvledare och den överlag låga produkttillgången i kombination med hög efterfrågan i spåren av covid-19. Fabrikerna i olika områden i Shenzhen har varit stängda i omgångar under hela -21 och början av -22 och transporterna är fortfarande ett problem. Tyvärr finns det ingenting som talar för att covid-19 inte ska blossa upp i Kina igen i höst, eftersom man använder sig av värdelöst vaccin och inte är i närheten av flockimmunitet.
Jag har direkt erfarenhet av några audioprodukter som utvecklades förra året, där prisökningen totalt sett låg runt 20-30 % och prisökningen på vissa komponenter låg på 200 %.
Man kan således räkna med ytterligare prishöjningar på konsumentelektronik ett tag till innan marknaden har kommit i balans igen.
Det som stör mig lite är att man ska inte bara var sur på Kina som tillverkarna grejerna utan Audio märkena som tar ut stora vinster på grejerna. Innan allt blev Kina tillverkat så tillverkade märkena i Europa och USA och inte kostade grejerna mer då utan mindre...Förstår inte att folk som varit med länge har lagt märke till detta......när det började med Kina byggen så blev det ju enorma skillnad i kostnader för märkena för att få det ihopskruvat i Kina istället för Europa. Sedan finns det ju märken som än idag tillverkar i Europa och USA, jag kan räkna upp ett gäng om någon vill veta.
Så boven är inte bara Kina utan märkena i sig också + att marknaden för Hifi och bättre dyr Hifi minskar nu då folk inte är lika ljudintresserade som förr. Jag känner en hel drös folk som jag umgicks med kring Hifi förr som övergett Hifi och kör med ljudlimpa numera.... Och det har jag svårt att förstå mig på, hur ljudintresset helt plötsligt bara försvinner. Jag har själv varit tvungen att banta ner min anläggning till enklare grejer pga. ekonomi och det känns....men ljudlimpa blir det aldrig. För egen del så kommer jag aldrig att ha råd att köpa nytt längre då min ekonomiska möjligheter ser helt annorlunda ut numera så jag får köpa begagnat om jag ska köpa något.
VintageHiFi skrev:FBK skrev:I-or skrev:Inflationen har generellt sett varit hög i Kina länge, men den extrema konkurrensen har ändå hållit tillbaka priserna på teknikprodukter.
Det som stör mig lite är att man ska inte bara var sur på Kina som tillverkarna grejerna utan Audio märkena som tar ut stora vinster på grejerna. Innan allt blev Kina tillverkat så tillverkade märkena i Europa och USA och inte kostade grejerna mer då utan mindre...Förstår inte att folk som varit med länge har lagt märke till detta......när det började med Kina byggen så blev det ju enorma skillnad i kostnader för märkena för att få det ihopskruvat i Kina istället för Europa. Sedan finns det ju märken som än idag tillverkar i Europa och USA, jag kan räkna upp ett gäng om någon vill veta.
Så boven är inte bara Kina utan märkena i sig också + att marknaden för Hifi och bättre dyr Hifi minskar nu då folk inte är lika ljudintresserade som förr. Jag känner en hel drös folk som jag umgicks med kring Hifi förr som övergett Hifi och kör med ljudlimpa numera.... Och det har jag svårt att förstå mig på, hur ljudintresset helt plötsligt bara försvinner. Jag har själv varit tvungen att banta ner min anläggning till enklare grejer pga. ekonomi och det känns....men ljudlimpa blir det aldrig. För egen del så kommer jag aldrig att ha råd att köpa nytt längre då min ekonomiska möjligheter ser helt annorlunda ut numera så jag får köpa begagnat om jag ska köpa något.
En vanlig anledning till bantad anläggning brukas stavas Kvinna
Begagnat funkat ju fint dessutom är man ju miljövänlig.
FBK skrev:VintageHiFi skrev:FBK skrev:Det som stör mig lite är att man ska inte bara var sur på Kina som tillverkarna grejerna utan Audio märkena som tar ut stora vinster på grejerna. Innan allt blev Kina tillverkat så tillverkade märkena i Europa och USA och inte kostade grejerna mer då utan mindre...Förstår inte att folk som varit med länge har lagt märke till detta......när det började med Kina byggen så blev det ju enorma skillnad i kostnader för märkena för att få det ihopskruvat i Kina istället för Europa. Sedan finns det ju märken som än idag tillverkar i Europa och USA, jag kan räkna upp ett gäng om någon vill veta.
En vanlig anledning till bantad anläggning brukas stavas Kvinna
Begagnat funkat ju fint dessutom är man ju miljövänlig.
Min förra Kvinna var inte alls sådan utan, "har du köpt en ny låda"![]()
och jag skulle inte acceptera en sådan som styr så pass över en så man måste överge en hobby, det är ju helt knasigt
Ett förhållande så måste man ju göra det bästa av varandras hobbys. Utan min bantade anläggning stavas kraftig minskad plånbok.
FBK skrev:Det som stör mig lite är att man ska inte bara var sur på Kina som tillverkarna grejerna utan Audio märkena som tar ut stora vinster på grejerna. Innan allt blev Kina tillverkat så tillverkade märkena i Europa och USA och inte kostade grejerna mer då utan mindre...Förstår inte att folk som varit med länge har lagt märke till detta......när det började med Kina byggen så blev det ju enorma skillnad i kostnader för märkena för att få det ihopskruvat i Kina istället för Europa. Sedan finns det ju märken som än idag tillverkar i Europa och USA, jag kan räkna upp ett gäng om någon vill veta.
LeifB skrev:Gjorde ett besök på Elgiganten idag.
Tänkte att jag skulle se om det fanns högtalarsladdar.
Gick inte hitta någon sladd. Varken RCA eller högtalarsladd. Förr fanns det att köpa i metervara.
Tänkte att jag får åka till Mediamarket och Netonet.
Nej det hjälpte inte. Helt dött på sånt.
Var är vi på väg?
Gick inte hitta någon sladd. Varken RCA eller högtalarsladd. Förr fanns det att köpa i metervara.
Var är vi på väg?
Var är vi på väg?
hifikg skrev:LeifB skrev:Gjorde ett besök på Elgiganten idag.
Var är vi på väg?
Biltema
LeifB skrev:Ska kika på kjell.
FBK skrev:hifikg skrev:LeifB skrev:Gjorde ett besök på Elgiganten idag.
Var är vi på väg?
Biltema
Biltema.... nu får du ge digVilket land är Biltemas kablar tillverkade, någon som vet ?Det är faktiskt skit kablar. Har svårt att tänka mig att kopparn i dem kablarna håller vettig kvalite Man kan få vettiga om lägger några 10:or till. Har blivit inne bland "kabelhatare" att rekommendera Biltema
Ni kan ju inte komma med att ni inte har råd att lägga pengar på dessa...https://www.hifikit.se/kablar/kabel-pa- ... assic.html
Utan det här är någon form av trotsighet att kabel ska inte kosta mer än 10k metern... så det så![]()
hifikg skrev:FBK skrev:hifikg skrev:
Biltema
Biltema.... nu får du ge digVilket land är Biltemas kablar tillverkade, någon som vet ?Det är faktiskt skit kablar. Har svårt att tänka mig att kopparn i dem kablarna håller vettig kvalite Man kan få vettiga om lägger några 10:or till. Har blivit inne bland "kabelhatare" att rekommendera Biltema
Ni kan ju inte komma med att ni inte har råd att lägga pengar på dessa...https://www.hifikit.se/kablar/kabel-pa- ... assic.html
Utan det här är någon form av trotsighet att kabel ska inte kosta mer än 10k metern... så det så![]()
10k metern… njae
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster