Vad händer i Kina?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Vad händer i Kina?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-08-10 19:34

LeifB skrev:Vill ha OFC kablar. Det står inte att dom är OFC.

OFC är väl all koppar?

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2022-08-10 20:36

Mina från biltema verkar inte vara det.
De oxiderar.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2022-08-10 21:14

De har börjat bli gröna.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2022-08-10 21:25

Kablar som är ren koppar brukar betecknas med OFC. Står det inte det så är det ofta blandat med aluminium (CCA).

Som exempel kan vi ta Kjells kablar.

På de i ren koppar står det OFC i namnet: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... 0-m-p39955

På de i aluminium och koppar står det inget i namnet, men det står tydligt i beskrivningen vad det är: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... 0-m-p39075

Jag har köpt en del av de första och de känns bra. Säljs bara i fasta längder på 10, 25 eller 50 m. Priset per meter sjunker rätt mycket vid större längd. Finns med olika areor.

Sen apropå trådens ursprungliga ämne så är väl Conrad ett kinesiskt företag? Fast Kjells kabel kommer säkert från Kina den med....
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-08-10 21:45

Nu känner jag mig tvungen att slå till...
Bilagor
Skärmavbild 2022-08-10 kl. 21.44.36.png
Skärmavbild 2022-08-10 kl. 21.44.36.png (113.32 KiB) Visad 3635 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2022-08-10 21:45

Så det är Kinas fel. De kunde jag gissat innan.
Dålig kvalitet. Om man inte precisera de kablar som man vill ha. Det mesta från biltema är väl tillverkade i Kina?

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2022-08-10 21:56

LeifB skrev:Så det är Kinas fel. De kunde jag gissat innan.
Dålig kvalitet. Om man inte precisera de kablar som man vill ha. Det mesta från biltema är väl tillverkade i Kina?

Jag har länge köpt kablar från svenska Supra det mesta beg men även en del nytt. Dom har fungerat alldeles utmärkt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-08-10 22:04

VintageHiFi skrev:
LeifB skrev:Så det är Kinas fel. De kunde jag gissat innan.

Jag har länge köpt kablar från svenska Supra det mesta beg men även en del nytt. Dom har fungerat alldeles utmärkt.

Jag kom över en klase Supra-kablar och en grendosa för en spottstyver så det är vad jag använder mest som strömkablar. Jag hör förstås ingen skillnad, men med Elfixen kan jag konstatera att de "läcker" mindre än vanliga datakablar mm så det ger lite feelgood.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2022-08-11 07:55

Mirage skrev:Kablar som är ren koppar brukar betecknas med OFC. Står det inte det så är det ofta blandat med aluminium (CCA).

Som exempel kan vi ta Kjells kablar.

På de i ren koppar står det OFC i namnet: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... 0-m-p39955

På de i aluminium och koppar står det inget i namnet, men det står tydligt i beskrivningen vad det är: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... 0-m-p39075

Jag har köpt en del av de första och de känns bra. Säljs bara i fasta längder på 10, 25 eller 50 m. Priset per meter sjunker rätt mycket vid större längd. Finns med olika areor.

Sen apropå trådens ursprungliga ämne så är väl Conrad ett kinesiskt företag? Fast Kjells kabel kommer säkert från Kina den med....

CCA betyder "copper clad aluminium" dvs det är en aluminiumtråd som är pläterad med koppar. Står det är det är koppartråd i en kabel, så är det OFC i nån form.

Conrad är ett tyskt företag.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2022-08-11 08:34

Ska vi bojkotta biltema (Kina) ?
Kommer alla kablar därifrån?
Hur tänker ni?
Hur ofta byter ni kablar?
Är det ett bäst före datum på kablar?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-08-11 09:39

LeifB skrev:Mina från biltema verkar inte vara det.
De oxiderar.

All koppar oxiderar. OFC koppar (Oxygen free copper eller syrefri koppar på svenska) låter fint, och det är det också. Det är så fint att alla elektriska kablar tillverkas av det. Inte mycket till försäljningsargument, eller hur?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-08-11 10:25

LeifB skrev:Ska vi bojkotta biltema (Kina) ?
Kommer alla kablar därifrån?
Hur tänker ni?
Hur ofta byter ni kablar?
Är det ett bäst före datum på kablar?

Behövde en enkel Förlängningskabel till hörlurar så jag köpte en som är tillverkad i Tyskland då jag inte vill gynna Kina bygge i onödan.... Länge än så behöver man inte tänka, finns ett alternativ som är minst lika bra som inte är tillverkad i Kina köp det istället. Europa mår bättre om vi köper så mycket vi kan som är byggt här.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-08-11 10:33

Jag undviker också kinesisk manufaktur i den mån det går.
Däremot går det inte att undvika kinesiska komponenter. På senare tid har jag börjat kika på följesedlarna från bla Digikey - det är skrämmande hur mycket som är av kinesisk manufaktur. Jag tycker väst borde skruva upp tulltarifferna mot Kina (och andra skurkstater) avsevärt för att stimulera manufaktur i den civiliserade delen av världen.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2022-08-11 11:24

Morello
Jag står bakom dig.
De står för det vi inte kan tolerera.
Tyvärr har det gått för långt.
Väst kommer bli förlorare i längden.
Strunta i politiken. Med hifi ska vi ha kul.
De få som är kvar med vårt intresse ska njuta av det så länge det går.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2022-08-11 11:35

Morello skrev:Jag undviker också kinesisk manufaktur i den mån det går.
Däremot går det inte att undvika kinesiska komponenter. På senare tid har jag börjat kika på följesedlarna från bla Digikey - det är skrämmande hur mycket som är av kinesisk manufaktur. Jag tycker väst borde skruva upp tulltarifferna mot Kina (och andra skurkstater) avsevärt för att stimulera manufaktur i den civiliserade delen av världen.

Håller med dig. Vi ska inte handla med Kina. En enda gång har jag beställt prylar därifrån, 4 artiklar som skickades med 4 olika försändelser. Totalkostnad för 3 kablar och en laddare lite drygt hundralappen. En vecka senare var det bara en kabel som fortfarande fungerade. Aldrig mer Kina för min del. Aldrig en iPhone eftersom de tillverkas där.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2022-08-11 12:05

LeifB skrev:De har börjat bli gröna.

Du skulle ha köpt dom hos Hakan, i Målila, istället för biltema. Han byter nämligen ut gröna saker.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-08-11 12:23

Undvik Kinaprodukter, speciellt på sådant som är värt en del och som ev behöver service och reservdelar. Tex elbilar.
Kablar kan man köpa från andra = inget problem.

Vi behöver alla hjälpa till att minska exporten från diktatorer, och köpa från andra företag så de överlever.
Och som flera sagt redan, det billiga från Kina är ofta skräp. Så pengarna kastas bara bort. Köp kvalitet från en riktig procucent istället.
Ibland sker tillverkning eller montering i Kina, det kan man ibland inte undvika. Men man kan försöka.
Det riktigt jobbiga är de företag som Kina direkt/indirekt äger (= styr&påverkar,) som finns eller opererar i väst. Ett subtilt sätt att påverka utan att den stora massa människor vet om det.

BlueJeans kablar gillar jag. Billiga o bra. Familjeföretag. Köpt mycket därifrån
http://www.bluejeanscable.co.uk (USA-företag som nu har försäljning i europa)

https://www.amazon.com/s?i=merchant-ite ... 3ITPY3ZC5Y

Användarvisningsbild
Halbermensch

Inläggav Halbermensch » 2022-08-11 15:06

Köper man kina-produkter, vilket många av oss gjort och kommer att fortsätta göra så är det bäst att låta bli att importera direkt från Kina, får då kan man få garanti-problem (räcker med att läsa Topping PA5 tråden @ ASR). Bättre istället att använda sig av sidor som hifitalo och audiophonics.
SMSL RAW DWA1, TP RA3, Denon AVR-X1800H, Guru 28 / LG B3 77"
Topping DX5 II, Topping MX3s, Audioengine 5 (passivt moddade), diverse hörlurar..

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-08-11 15:39

Halbermensch skrev:Köper man kina-produkter, vilket många av oss gjort och kommer att fortsätta göra så är det bäst att låta bli att importera direkt från Kina, får då kan man få garanti-problem (räcker med att läsa Topping PA5 tråden @ ASR). Bättre istället att använda sig av sidor som hifitalo och audiophonics.

Som sagt så måste man väga fram och tillbaka lite och ibland finns inga alternativ till Kina byggen, så är verkligheten när man rör sig bland billiga/billigare Dac:ar tex. Jag tror fler och fler "tänkande personer" blir mycket mer medvetna när man ser vad som händer runt oss och hur och varför saker är som dem är. Så på lång sikt så tror jag Kina är en förlorare med då ligger jag under jord. Visst, sedan finns de där som bara köper och köper och skiter i allt, men de kommer också bli färre lång fram i framtiden. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-08-11 17:53

Kineserna är bra på vissa produkter.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
BobHallon

Inläggav BobHallon » 2022-08-11 20:00

g kväll

dessa urklipp är från innan/början av covid så
ännu mer påverkan från kina/asien nu troligen :s

"While I am not a liberty to reveal too much on this topic, you would barf if you realized how much of that audiophile branded cable is sourced from four factories in China."

svagt minne av någon kommentar om std kablage 2 tillverkare i kina som håller i nästan allt.

amerikanska FTC kan ge tillverkare saftiga böter om de bryter mot reglerna o är för frikostiga med made in usa.

""Yep, and if you want to claim "Made in USA," you better have a very strong stomach. All it takes is one supplier not telling you they're using Chinese steel and you're fried. They really want 100%, and if you want to claim under "substantially all," you better have 100% proof and hope nothing changes. For every product.

Hence, "Assembled in USA."

True, but when it comes down to it, we have to prove it if the FTC comes knocking. Plus, there are exactly zero US manufacturers of thin-film resistors, etc. So it's better to claim "Assembled in USA," and explain what we mean by that on every product page. Makes life a lot more sane. ""

får se om/när tmsc o andra får igång fabriker i eu / us.

åter till de sista soldagarna :)
mvh magnus

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2022-08-11 20:51

Ok, vilka produkter är kineserna bra på då?

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2022-08-12 01:41

Billiga produkter.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Halbermensch

Inläggav Halbermensch » 2022-08-12 03:04

FBK skrev:
Halbermensch skrev:Köper man kina-produkter, vilket många av oss gjort och kommer att fortsätta göra så är det bäst att låta bli att importera direkt från Kina, får då kan man få garanti-problem (räcker med att läsa Topping PA5 tråden @ ASR). Bättre istället att använda sig av sidor som hifitalo och audiophonics.

Som sagt så måste man väga fram och tillbaka lite och ibland finns inga alternativ till Kina byggen, så är verkligheten när man rör sig bland billiga/billigare Dac:ar tex. Jag tror fler och fler "tänkande personer" blir mycket mer medvetna när man ser vad som händer runt oss och hur och varför saker är som dem är. Så på lång sikt så tror jag Kina är en förlorare med då ligger jag under jord. Visst, sedan finns de där som bara köper och köper och skiter i allt, men de kommer också bli färre lång fram i framtiden. :)

Redan Monty Python hade rätt många decennier sedan i ett av deras låtar, Kina kommer att dominera. Samma säger t.ex. en CIA rapport från 2005.
Och rätt länge nu så presterar deras elever bättre i skolan och de satsar mer på forskning än t.ex. USA.
Om de t.ex. designar DAC:ar bättre och billigare än "vi" i väst så ser jag inte heller det som ett problem. Problemet är att folket inte har egentlig inflytande men det är lite av ett annat problem som vi knappast löser heller genom att försöka göra kineserna fattigare, den båten har redan gått och går inte att ändra på. Lägg ihop Kina och Indien så har du en marknad som vida överstiger den vi har i EU och även USA inräknat, och det kommer ske inom en hyfsad nära framtid.

Säg att du är ett företag som letar efter ingenjörer. Går du till Kina så hittar du fler mycket lättare än man gör i väst, det blir alltså en enorm marknad.

Planeten kommer förstås bli väldigt lidande, för den osynliga handen är lite av en religion som bara kommer växa och växa.
Topping DX5 II, Topping MX3s, Audioengine 5 (passivt moddade), diverse hörlurar..

Användarvisningsbild
Halbermensch

Inläggav Halbermensch » 2022-08-12 03:05

LeifB skrev:Ok, vilka produkter är kineserna bra på då?

Mycket, Kina blev inte världens fabrik utan anledning.
För 10 år sedan så hade jag aldrig funderat på att köpa DAC, förstärkare eller hörlurar från Kina, men senaste tiden så har dessa köp dominerat köpen i mitt hushåll.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2022-08-12 05:00

Halbermensch skrev:

Mycket, Kina blev inte världens fabrik utan anledning.
För 10 år sedan så hade jag aldrig funderat på att köpa DAC, förstärkare eller hörlurar från Kina, men senaste tiden så har dessa köp dominerat köpen i mitt hushåll.

Men den positionen har ju inte Kina uppnått - och vidmakthållit - utan bestående uppoffringar hos den kinesiska befolkningen.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-08-12 19:26

Någonsin hört talas om kinesiskt porslin? Samtliga andra utanför Kina, genom alla tider, har kopierat kinesiskt porslin. Där är kineserna originalet. Royal Copenhagens finaste kan vara i ungefär samma klass.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2022-08-12 20:16

Kineserna har lyckats minimera det där skramlet från porslinsskåpen
som kan uppstå när man skruvar upp volymen.

Mvh E*

PS. Jag har sopptallrikar vackert dekorerade med fladdermöss.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2022-08-12 23:43

Ok.. Inget bra elektronik då?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-08-13 02:05

Nu får vi hålla oss ifrån politik och bara ge svar på det jag frågar om då Nattis har koll på den här tråden som ni kan se på första sidan. DET SOM JAG VILL HA SVAR PÅ ÄR DETTA:: Hjälper jag den "Kinesiska folket" om jag köper Kina tillverkade grejer :?: Eller gör jag en tjänst åt Kinesiska staten som förtrycker sitt folk :?:
Vad och hur ska man göra när ett land som är en diktatur och behandlar sitt eget folk på ett dåligt sätt som vi väst aldrig skulle vilja bli behandlade. Ska vi köpa Kina tillverkade grejer och blunda för den Kinesiska staten och hoppas att den lilla människan "tjänar något" på att jag köper Kina grejer eller :?: Det ÄR DEN STORA FRÅGAN.. :?: och jag hoppas några kunniga personer som vet hur det fungerar i Kina kan svara på detta :?: :?: :?: :?:

När man läser här nu så får man känslan att det är okej att handla Kina grejer. Jag vet att detta är nära politik så håll er på rätt sida NU, men det är säkerligen fler än jag som känner tveksamhet inför att handla Kina grejer och inte tänka något på det Kinesiska folket eller tänker man fel då..... :? :?: . Jag har handlat Kina grejer, men jag försöker att gynna Europa och USA framför Kina om jag har möjlighet, som man inte alltid har. När det gäller Dac:ar så finns det bara Kina byggen om man bara har råd med en billigare så det blir svårt att att inte köpa Kina bygge.
Det här med kablar som också varit uppe på tapeten, är det någon som kollar upp vad deras kablar kommer ifrån ? Det är ju "inne" att köpa Biltema, något som jag aldrig skulle göra utan det finns ganska billiga kablar i Hifi handeln som jag hellre gynnar eller så tillverkar man egna och kollar ursprunget om man nu vill veta det. Man får oftast mycket bättre ljud med hembyggen........
Och nu gäller det HIFI och KABLAR som jag tänker främst på och inget annat för vi är på ett Ljudforum.

Jag tänker alltid på den lilla människan och inte stater eller företag då oftast inte går någon nöd på dem. Det är alltid den lilla människan som kommer i kläm och blir dåligt behandlad när stater är skurkar eller företag som bara tänker på pengar. Läste någonstans att tillverkarna i KIna vill ha mer betalt. Går något till löner eller är det bara mer vinst för företagen och ägarna till dem ? Vem äger Märkena/företagen som tillverkar en massa Dac:ar i Kina tex. :?:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi