LeifB skrev:Vill ha OFC kablar. Det står inte att dom är OFC.
OFC är väl all koppar?
Moderator: Redaktörer
LeifB skrev:Vill ha OFC kablar. Det står inte att dom är OFC.
LeifB skrev:Så det är Kinas fel. De kunde jag gissat innan.
Dålig kvalitet. Om man inte precisera de kablar som man vill ha. Det mesta från biltema är väl tillverkade i Kina?
VintageHiFi skrev:LeifB skrev:Så det är Kinas fel. De kunde jag gissat innan.
Dålig kvalitet. Om man inte precisera de kablar som man vill ha. Det mesta från biltema är väl tillverkade i Kina?
Jag har länge köpt kablar från svenska Supra det mesta beg men även en del nytt. Dom har fungerat alldeles utmärkt.
Mirage skrev:Kablar som är ren koppar brukar betecknas med OFC. Står det inte det så är det ofta blandat med aluminium (CCA).
Som exempel kan vi ta Kjells kablar.
På de i ren koppar står det OFC i namnet: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... 0-m-p39955
På de i aluminium och koppar står det inget i namnet, men det står tydligt i beskrivningen vad det är: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... 0-m-p39075
Jag har köpt en del av de första och de känns bra. Säljs bara i fasta längder på 10, 25 eller 50 m. Priset per meter sjunker rätt mycket vid större längd. Finns med olika areor.
Sen apropå trådens ursprungliga ämne så är väl Conrad ett kinesiskt företag? Fast Kjells kabel kommer säkert från Kina den med....
LeifB skrev:Mina från biltema verkar inte vara det.
De oxiderar.
LeifB skrev:Ska vi bojkotta biltema (Kina) ?
Kommer alla kablar därifrån?
Hur tänker ni?
Hur ofta byter ni kablar?
Är det ett bäst före datum på kablar?
Morello skrev:Jag undviker också kinesisk manufaktur i den mån det går.
Däremot går det inte att undvika kinesiska komponenter. På senare tid har jag börjat kika på följesedlarna från bla Digikey - det är skrämmande hur mycket som är av kinesisk manufaktur. Jag tycker väst borde skruva upp tulltarifferna mot Kina (och andra skurkstater) avsevärt för att stimulera manufaktur i den civiliserade delen av världen.
LeifB skrev:De har börjat bli gröna.
Halbermensch skrev:Köper man kina-produkter, vilket många av oss gjort och kommer att fortsätta göra så är det bäst att låta bli att importera direkt från Kina, får då kan man få garanti-problem (räcker med att läsa Topping PA5 tråden @ ASR). Bättre istället att använda sig av sidor som hifitalo och audiophonics.
FBK skrev:Halbermensch skrev:Köper man kina-produkter, vilket många av oss gjort och kommer att fortsätta göra så är det bäst att låta bli att importera direkt från Kina, får då kan man få garanti-problem (räcker med att läsa Topping PA5 tråden @ ASR). Bättre istället att använda sig av sidor som hifitalo och audiophonics.
Som sagt så måste man väga fram och tillbaka lite och ibland finns inga alternativ till Kina byggen, så är verkligheten när man rör sig bland billiga/billigare Dac:ar tex. Jag tror fler och fler "tänkande personer" blir mycket mer medvetna när man ser vad som händer runt oss och hur och varför saker är som dem är. Så på lång sikt så tror jag Kina är en förlorare med då ligger jag under jord. Visst, sedan finns de där som bara köper och köper och skiter i allt, men de kommer också bli färre lång fram i framtiden.
LeifB skrev:Ok, vilka produkter är kineserna bra på då?
Halbermensch skrev:LeifB skrev:Ok, vilka produkter är kineserna bra på då?
Mycket, Kina blev inte världens fabrik utan anledning.
För 10 år sedan så hade jag aldrig funderat på att köpa DAC, förstärkare eller hörlurar från Kina, men senaste tiden så har dessa köp dominerat köpen i mitt hushåll.
LeifB skrev:Ok, vilka produkter är kineserna bra på då?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] och 26 gäster