Att bygga en liten RCA-växel

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Chopha

Att bygga en liten RCA-växel

Inläggav Chopha » 2022-08-03 11:06

Hej,

Jag behöver bygga en liten RCA-växel för att kunna växla mellan DAC och Main out från receivern in i kontollboxen för mina basstöd. Idag behöver jag koppla i och ur kablarna varje gång jag ska skifta mellan de två källorna och det börjar bli tradigt.
Jag vet att detta är gjort tidigare men jag vill dubbelkolla så att jag inte missar något, men har också några frågor angående skärmning.

Min tanke är att montera en fyrpolig vippströmställare i en liten plastlåda tillsammans med RCA-anslutningar på baksidan och ha den ståendes ovanför kontrollboxen.
Vippan är en sådan här: https://www.elfa.se/sv/miniatyr-vippstr ... track=true

Så här är den tänkt att göras, ser allt bra ut eller bör något göras om eller kompletteras?
Ledarna inuti lådan kommer att tvinnas parvis, det var bara väldigt knepigt att rita!
Bild

Följande fråga är om skärmning.

Jag märker ett humm från högtalarna när jag låter kontrollboxen stå ovanpå DACen och när jag lyfter upp den 20 cm i luften så försvinner det. Nu står det ett glas mellan de båda boxarna vilket givetvis är en väldigt billig lösning men eftersom det är kul att pilla och trixa så undrar jag om kopparfolie skulle kunna fungera?

Jag har tillgång till kopparfoliekabel (https://edin.se/produkt/kopparfoliekabel/) på jobbet och min fråga är om det skulle hjälpa att klä insidan av kontrollboxen tätt med sådan foliekabel? Den är väldigt tunn (0,25 mm) och pga isoleringen är det låg risk för kortslutning på kretskortets baksida.
Behöver folien i sin tur vara jordad? Exempelvis mot chassit på slutsteget som alltid är inkopplad i kontrollboxen?

Är det värdefullt gör jag nog samma med RCA-växeln och skulle då kunna länka jorden mellan växeln och kontrollboxen innan den går vidare till slutsteget.

Tack så länge :)
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Att bygga en liten RCA-växel

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-08-03 11:28

1. Skärmjord bör ej gå via omkopplare då det blir förfärliga sprakljud vid omkoppling.
2. Kan vara mer elegant med RCA-honor som utgångar istället för kabel.
3. Bättre med en metallåda.
4. Färdig sådan här grunka finns att köpa hyfsat billigt.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2022-08-03 11:39

Receivers har ofta en skruv för jordning som du skulle kunna dra en kabel till. Folie låter besvärligare än metallåda.

Färdiga grunkor; https://www.audiophonics.fr/en/source-s ... control-no
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2022-08-03 12:27

Johan_Lindroos skrev:1. Skärmjord bör ej gå via omkopplare då det blir förfärliga sprakljud vid omkoppling.

1. Växeln är inte tänkt att kunna användas för att A-B testa signalkällor och växla ingång medan musik spelar. Jag har för avsikt att stänga av slutsteget innan jag vippar så eventuella sprak kommer inte höras. Men jag är fortfarande nyfiken på hur du hade gjort för att slippa sprak om man vill växla "in action"?

2. Ja jag funderade på om jag skulle sätta RCA-uttag i mitten med men det kändes så dumt att stoppa dit ytterligare en koppling när kabeln blir så fånigt kort mellan växeln och bcX. Från vippan inuti lådan till ingångarna på bcX blir kablarna cirka 12 cm långa. Sätter jag uttag på baksidan så kommer RCA-kontakterna vara längre än kabeln i sig :)

3. Håller med! Men jag hade en plastlåda med utmärkta mått liggandes. Blir funktionen bra kanske jag letar efter ett i metall om jag blir sugen på att trixa vidare. Utmaningen med skärmning kvarstår dock med bcX som ju är i plast.

4. Det gör det säkert! Men jag tycker att det är kul att bygga lite och jag vill gissa att mitt ihopkok i varje fall inte bli sämre än de som säljs för samma peng. Delarna kostar mig strax över 400 kr och inkluderat i det är ett trevlig litet pyssel en semesterkväll med en pilsner :wink:

pLudio skrev:Receivers har ofta en skruv för jordning som du skulle kunna dra en kabel till. Folie låter besvärligare än metallåda...

Ja det var exakt vad jag också hade i tanken.

Ja folie är en bökigare idé än en metallåda helt klart, men det blir knepigt med bcX då den bara finns i plastlåda (vad jag vet?). Så att klä insidan med kopparfolie och montera en jordskruv på baksidan att koppla mot förstärkaren är nog mindre bökigt än att emigrera innehållet från bcX till ett nytt chassi. Och billigare då foliekabel finns tillgänglig.
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-08-03 12:40

Chopha skrev:
Johan_Lindroos skrev:1. Skärmjord bör ej gå via omkopplare då det blir förfärliga sprakljud vid omkoppling.

1. Växeln är inte tänkt att kunna användas för att A-B testa signalkällor och växla ingång medan musik spelar. Jag har för avsikt att stänga av slutsteget innan jag vippar så eventuella sprak kommer inte höras. Men jag är fortfarande nyfiken på hur du hade gjort för att slippa sprak om man vill växla "in action"?

2. Ja jag funderade på om jag skulle sätta RCA-uttag i mitten med men det kändes så dumt att stoppa dit ytterligare en koppling när kabeln blir så fånigt kort mellan växeln och bcX. Från vippan inuti lådan till ingångarna på bcX blir kablarna cirka 12 cm långa. Sätter jag uttag på baksidan så kommer RCA-kontakterna vara längre än kabeln i sig :)

3. Håller med! Men jag hade en plastlåda med utmärkta mått liggandes. Blir funktionen bra kanske jag letar efter ett i metall om jag blir sugen på att trixa vidare. Utmaningen med skärmning kvarstår dock med bcX som ju är i plast.

4. Det gör det säkert! Men jag tycker att det är kul att bygga lite och jag vill gissa att mitt ihopkok i varje fall inte bli sämre än de som säljs för samma peng. Delarna kostar mig strax över 400 kr och inkluderat i det är ett trevlig litet pyssel en semesterkväll med en pilsner :wink:

pLudio skrev:Receivers har ofta en skruv för jordning som du skulle kunna dra en kabel till. Folie låter besvärligare än metallåda...

Ja det var exakt vad jag också hade i tanken.

Ja folie är en bökigare idé än en metallåda helt klart, men det blir knepigt med bcX då den bara finns i plastlåda (vad jag vet?). Så att klä insidan med kopparfolie och montera en jordskruv på baksidan att koppla mot förstärkaren är nog mindre bökigt än att emigrera innehållet från bcX till ett nytt chassi. Och billigare då foliekabel finns tillgänglig.

1. Jag skrev egentligen hur du ska göra, men det kanske var underförstått. Du kopplar helt enkelt ihop alla skärmjordtåtar och växlar enbart signal. Det behövs endast en tvåpolig omkopplare.

2. Det funkar såklart också. Problemet kan tänks uppstå i ett senare skede om du vill använda burken till något annat.

3. Brum brukar orsakas mestadels av jordslingor, så det är absolut inte säkert att en metallåda hjälper något.

4. Ja, har man tid över, så visst! (Alternativ för halva byggkostnaden: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... tar-p37930 )

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2022-08-03 14:01

Johan_Lindroos skrev:1. Jag skrev egentligen hur du ska göra, men det kanske var underförstått. Du kopplar helt enkelt ihop alla skärmjordtåtar och växlar enbart signal. Det behövs endast en tvåpolig omkopplare.

2. Det funkar såklart också. Problemet kan tänks uppstå i ett senare skede om du vill använda burken till något annat.

3. Brum brukar orsakas mestadels av jordslingor, så det är absolut inte säkert att en metallåda hjälper något.

4. Ja, har man tid över, så visst! (Alternativ för halva byggkostnaden: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... tar-p37930 )

1. Ja okej då hänger jag med, tack Johan!
Finns det någon nackdel med att koppla skärmjord via vippströmställaren så som jag ritat, bortsett från missljuden vid växling som du nämnde tidigare?

2. Helt klart. Jag får uppgradera lådan med uttag om den får en ny uppgift!

3. Jag förstår. Får börja med plastlådan och se om resultatet blir bra. Så länge jag skiljer bcX och DAC med ett glas så har jag inga missljud hemma idag. Så lyckligtvis kommer jag märka fort om något nytt missljud skulle uppstå.

4. Eller hur! Semesterpilla.

Jag undrar lite kring hur billiga liknade växlar kan vara utan att de faktiskt degraderar ljudet?
Samtidigt som jag använder EKK som högtalarkabel känner jag däremot att en växel från Kjell & Co inte riktigt är något som jag vill stoppa in i signalvägen. Vilket känns lite ironiskt :D
Nu har jag beställt en av de dyraste vippströmställarna i ELFAs sortiment, inte för att jag tror att den degraderar signalen mindre ("låter bättre"), utan för att jag vill ha en trevlig mekanisk känsla med tydliga fina knäpp mellan de olika lägena.
Men hade vilken vippa som helst för bara några kronor fungerat precis lika bra och "låtit lika bra/ lika dåligt" som en för en hundring?
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2022-08-03 17:14

Chopha skrev:Hej,

Jag behöver bygga en liten RCA-växel för att kunna växla mellan DAC och Main out från receivern in i kontollboxen för mina basstöd. Idag behöver jag koppla i och ur kablarna varje gång jag ska skifta mellan de två källorna och det börjar bli tradigt.
Jag vet att detta är gjort tidigare men jag vill dubbelkolla så att jag inte missar något, men har också några frågor angående skärmning.

Min tanke är att montera en fyrpolig vippströmställare i en liten plastlåda tillsammans med RCA-anslutningar på baksidan och ha den ståendes ovanför kontrollboxen.
Vippan är en sådan här: https://www.elfa.se/sv/miniatyr-vippstr ... track=true

Så här är den tänkt att göras, ser allt bra ut eller bör något göras om eller kompletteras?
Ledarna inuti lådan kommer att tvinnas parvis, det var bara väldigt knepigt att rita!
[ Bild ]

Följande fråga är om skärmning.

Jag märker ett humm från högtalarna när jag låter kontrollboxen stå ovanpå DACen och när jag lyfter upp den 20 cm i luften så försvinner det. Nu står det ett glas mellan de båda boxarna vilket givetvis är en väldigt billig lösning men eftersom det är kul att pilla och trixa så undrar jag om kopparfolie skulle kunna fungera?

Jag har tillgång till kopparfoliekabel (https://edin.se/produkt/kopparfoliekabel/) på jobbet och min fråga är om det skulle hjälpa att klä insidan av kontrollboxen tätt med sådan foliekabel? Den är väldigt tunn (0,25 mm) och pga isoleringen är det låg risk för kortslutning på kretskortets baksida.
Behöver folien i sin tur vara jordad? Exempelvis mot chassit på slutsteget som alltid är inkopplad i kontrollboxen?

Är det värdefullt gör jag nog samma med RCA-växeln och skulle då kunna länka jorden mellan växeln och kontrollboxen innan den går vidare till slutsteget.

Tack så länge :)

Vänd dig till ebay och köp en färdig relämodul som har rca kontakter , 200 kronor :
https://www.ebay.com/itm/384990792659?hash=item59a33d4bd3:g:1N4AAOSwhZhixOoE
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-08-03 19:44

Är det en sådan här som du behöver ? https://hifitorget.se/visa_annons.php/d ... 160119.htm DYNAVOX AMP - S (Omkopplare) 600kr
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2022-08-03 20:16

Varför bygga Akai har ju redan byggt den optimala RCA-Växeln Akai PU-300. :D

Akai PU-300.JPG
Akai PU-300.JPG (96.62 KiB) Visad 3019 gånger

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2022-08-03 20:26

@peterh @FBK
Jag tackar er för viljan att hjälpa mig att köpa en växel som gör jobbet, men som tråden heter så är jag på väg att bygga en egen RCA-växel själv. Jag har alla komponenterna hemma nu. :)

Att bygga en egen är säkert onödigt tycker många, köp en färdig!
Men jag vill istället jämföra det till att sitta en kväll på semestern och tälja sin sin egna smörkniv.
Tar väldigt mycket längre tid än att rycka efter ett fempack på IKEA, men det egna nerlagda arbetet gör något annat med resultatet. Även fast funktionen är densamma. Många diggar ju att göra sina egna RCA-kablar.
Vilket som blir mackan smörad :wink:
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2022-08-03 20:59

Chopha skrev:@peterh @FBK
Jag tackar er för viljan att hjälpa mig att köpa en växel som gör jobbet, men som tråden heter så är jag på väg att bygga en egen RCA-växel själv. Jag har alla komponenterna hemma nu. :)

Att bygga en egen är säkert onödigt tycker många, köp en färdig!
Men jag vill istället jämföra det till att sitta en kväll på semestern och tälja sin sin egna smörkniv.
Tar väldigt mycket längre tid än att rycka efter ett fempack på IKEA, men det egna nerlagda arbetet gör något annat med resultatet. Även fast funktionen är densamma. Många diggar ju att göra sina egna RCA-kablar.
Vilket som blir mackan smörad :wink:

Helt ok, bygg du. Visa gärna resultatet här, det kan inspirera andra !
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2022-08-04 16:51

Det gör jag gärna!

Läste vidare bland sökträffar här på faktiskt och hittade en tråd som behandlar samma frågeställning.
viewtopic.php?f=3&t=44889&p=1198254&hilit=Vippströmställare#p1198254

I den skriver Roger att det är positivt att bryta jorden i vippan.
RogerGustavsson skrev:Per's förslag är bra och dessutom mycket billigare! Väljer man dessutom en med lite fler poler kan man även bryta jordarna. Möjligen vill man ha guldöverdragna kontakter i brytaren också för lite långtidsstabilitet.

Vad är fördelen med att bryta jorden?
Nackdelen verkar vara oljud vid växling.
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2022-08-07 23:30

Bryter du jorden så bör du se till så att jorden ansluts först vid tillslag (innan signalen). Skulle eventuellt ändå kunna bli ett knäpp vid omslag.

Nackdelen med att bryta jorden är att apparaterna kan flyta iväg spänningsmässigt. Beror på deras konstruktion och om de är skyddsjordade. Kan va så att det blir hundra volt mellan apparaterna. Om det då vid omkoppling blir så att signalen kommer först. Så kan det bli en ingångssignal på hundra volt - det knäpper nog till rätt rejält i högtalarna. Finns risk att nån apparat tar skada.

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2022-08-07 23:33

Javisst ja, fördel...
Om den ena apparaten ger upphov till jordslinga som medför hörbart brum. Då kommer du genom att bryta jorden, inte få brum på den andra källan också.
...men bättre fixa det problemet.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2022-08-08 17:54

Tack Michael!

Min DAC har ett vanligt 12V trafo och min receiver har ojordad apparatkabel. Slusteget har jordad apparatkabel.

Jag är för dålig på ellära för att riktigt begripa vad du menar nedan, men jag vill jättegärna förstå!

"Nackdelen med att bryta jorden är att apparaterna kan flyta iväg spänningsmässigt. Beror på deras konstruktion och om de är skyddsjordade. Kan va så att det blir hundra volt mellan apparaterna."

Har du lust att förklara vad det är som händer när det du skrev sker?
I mitt fall har jag ett jordat slutsteg till vilket två ojordade källor är kopplade via vippan. Vad är det som händer om det går snett?
Vad är det som händer (kan hända) när man har en jordad och en ojordad källa kopplade via vippan?
Två jordade källor?
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2022-08-08 19:59

Tacka vet jag differentiella signaler som inte delar någon signaljord. :-)

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2022-08-11 00:29

Det är de ojordade som brukar flyta iväg. Beror på läckströmmar i nätdelen. Jag hade en dvd-spelare som nog läckte lite väl mycket. Kändes riktigt ordentligt i kroppen, därav att jag minns det. Råkade koppla in scart (eller hdmi) kabeln när 230 sladden satt i och höll mina händer dumt.

Man kan roa sig med att mäta spänningen på chassit och skyddsjord (eller annan apparat). Fast man bör nog även mäta strömmen, för att få lite bättre bild över läget.

Det är också därför det är dumt att rycka i/ur rca-sladdar med påslagna apparater.

//Michael

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-08-11 23:47

Chopha skrev:Tack Michael!

Min DAC har ett vanligt 12V trafo och min receiver har ojordad apparatkabel. Slusteget har jordad apparatkabel.

Jag är för dålig på ellära för att riktigt begripa vad du menar nedan, men jag vill jättegärna förstå!

"Nackdelen med att bryta jorden är att apparaterna kan flyta iväg spänningsmässigt. Beror på deras konstruktion och om de är skyddsjordade. Kan va så att det blir hundra volt mellan apparaterna."

Har du lust att förklara vad det är som händer när det du skrev sker?
I mitt fall har jag ett jordat slutsteg till vilket två ojordade källor är kopplade via vippan. Vad är det som händer om det går snett?
Vad är det som händer (kan hända) när man har en jordad och en ojordad källa kopplade via vippan?
Två jordade källor?

Före omkoppling: Högtalare som fungerar
Omkoppling sker: -#%$_* P O F F €#^* —
Efter: Högtalare med trasig diskant

(Oftast klarar sig högtalarna helskinnade, men man får blir plågad av ett rejält sprakljud vid varje omkoppling.)
Efter:

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2022-08-13 14:09

Johan_Lindroos skrev:Före omkoppling: Högtalare som fungerar
Omkoppling sker: -#%$_* P O F F €#^* —
Efter: Högtalare med trasig diskant

(Oftast klarar sig högtalarna helskinnade, men man får blir plågad av ett rejält sprakljud vid varje omkoppling.)
Efter:

Ja det är ingen upplevelse jag söker :wink:

Pysslade ihop växeln i veckan och har använt den i ett par dagar nu och den fungerar kanon :)
Tack för all hjälp! Så här blev det:

Låda förberedd
Bild

Bild

Alla delarna
Bild

Insidan
Bild

Bild

Bild

Utsidan
Bild

Bild

På plats
Bild
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2022-08-13 14:16

VintageHiFi skrev:Varför bygga Akai har ju redan byggt den optimala RCA-Växeln Akai PU-300. :D

Akai PU-300.JPG

Villhövermätaren gick precis i taket. :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2022-08-13 16:32

Prydligt!

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2022-08-14 13:31

Tackar! :)
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2022-08-14 19:56

Nattlorden skrev:
VintageHiFi skrev:Varför bygga Akai har ju redan byggt den optimala RCA-Växeln Akai PU-300. :D

Akai PU-300.JPG

Villhövermätaren gick precis i taket. :mrgreen:

Köpte en sån på Tele-Hå vid Skanstorget i Göteborg på slutet av 80-talet använde den i många år innan den såldes vidare.
Stabil & trevlig apparat. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2022-08-14 22:25

Byggde en fyrvägs rca-växlare med volymkontroll så den gick att använda som passivt försteg. Där växlade jag ingång med reläer så det krävdes spänning till lådan. Men den kom aldrig till användning och skänktes senare.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Återgå till Teknikforum