Calleberg skrev:dewpo skrev:....Och att baffel samt bakstycke i dubbeltjocklek (38mm) som monteras i efterhand. Fronten kommer limmas dit permanent mot en ram av fururegler, medans bakstycket skruvas dit med en tätningslist mot en likadan ram av Furu som håller fronten.
Finns eg ingen anledning att ha så tjock baffel/bakstycke så där kan du spara lite material. (om du inte skall försänka djupt eller fräsa en waveguide direkt i baffeln förstås). Jag förstärker alla hörn med furulist precis som du tänkt göra med fram och baksida, (men jag fuskar lite och både skruvar och limmar) det blir oerhört mycket stadigare än att plugga/kexa i bara skivorna.
Sist körde jag med bärläkt som blivit över. Snyggade till ytan med bänkslipen, och använde kvistfria delar. Blev billigt och bra.
Har ganska mycket 19mm MDF liggandes Som dessvärre är kapat i lite fel dimensioner, så lådan blir lite djupare än 30 cm om jag inte skall få mycket spill Dubbel tjocklek ger ungefär rätt innervolym. Sen så har jag inspirerats lite av DYNAUDIO Contour 20i
mest för att jag gissar att de har tillgång till programvara för att faktiskt beräkna var sidorna skall vara tjockast Och så skall BlieSMa domen försänkas 10mm
Så summa samarium siktar jag på dubble tjocklek