jansch skrev:goat76 skrev:E skrev:Det krävs väl inte ens särskilt mycket dämpmaterial om det placeras
nära hastighetsmaxima?
Naqrefs soffbord med dämpmaterial under var väl en konstruktiv
lösning?
För övrigt är väl multipla basmoduler ofta en bra sak.
Mvh E*
Menar du inte tryckmaxima, basproblemen får man väl bäst ordning på om akustikåtgärderna placeras vid begränsningsytorna där tryckmaxima är som störst. Om man vill åtgärda problemen vid hastighetsmaxima krävs det väl enormt absorbentdjup?
Goat76,
Nä! Inte om det handlar om fibröst material typ Rockwool. Dock finns det andra "akustikåtgärder" som funkar vid tryckmaxima.
Läs gärna hela konversationen igen.
E är den som börjar talar om fibröst material, men först i inlägget efter det du nu citerat. De absorbenter jag talar om i dettta inlägg och som bör placeras i tryckmaxima ska naturligvis inte bestå av fibröst material, då är det andra typer av absorbenter som gäller.
I inlägget efter så beskrev jag dock jag vad som krävs ifall fibröst material används om man nu vill försöka uppnå signafikant absorbtion i basområdet, och då gäller det att använda sig av riktigt tjocka absorbenter med stor luftspalt precis som Nattlorden gjort. För dom flesta med "vanliga" rum är dock den typen av lösning sällan önskvärd, därför vill man nog hellre använda sig av absorbents-typer för tryckmaxima vilka kan göras mindre skrymmande, dessa är dock inte lika bredbandiga men tar inte upp i det närmelsevis en lika stor del av rumsytan.
Tydliggjorde detta inlägg vad
jag talar om?