OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nuffe

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav nuffe » 2022-08-18 13:00

Har faktiskt aldrig haft problem vid limning på det sättet med mdf.

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2022-08-18 13:49

nuffe skrev:Har faktiskt aldrig haft problem vid limning på det sättet med mdf.

Inte jag heller. Om jag kastat lådor i återvinningen och sett på när de krossas av den stora metallrullen så är det sällan vid limfogen de brister utan oftast mitt på skivorna.
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Kurben

Inläggav Kurben » 2022-08-18 20:25

Prozac skrev:

Inte jag heller. Om jag kastat lådor i återvinningen och sett på när de krossas av den stora metallrullen så är det sällan vid limfogen de brister utan oftast mitt på skivorna.

Du måste varit mäkta missnöjd med de byggena om du stannar kvar för att beskåda den slutgiltiga tiden... :D

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-08-18 22:17

Jag slaktade en "proffsbyggd" baslåda i MDF en gång. Den var limmad med PL400 eller liknande montagelim JÄVLAR vad limfogarna satt. Det var skivan som sprack istället. Ingen hörnförstärkning eller annat hokuspokus utan hopspikad med spikpistol och det där limmet bara. Så de flesta fogarna var på det sätt du beskriver. Mycket imponerande rent hantverksmässigt.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-19 01:36

Jag testade ju också limskarvarna på mitt förra bygge, och dom höll (men inte lådan). 8)
viewtopic.php?f=3&t=69167&start=300#p2229853

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2022-08-19 11:06

Kurben skrev:
Prozac skrev:

Du måste varit mäkta missnöjd med de byggena om du stannar kvar för att beskåda den slutgiltiga tiden... :D

Hehe, nej det var faktiskt för att jag ville se hållbarheten samt att det skänker en märklig tillfredställelse att se saker krossas.... men visst, ibland blir lådor för stora eller får fel proportioner och då slängs de.

Jag brukar limma lådor med nåt montagelim och skivorna sprack före fogen...

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2022-08-19 11:50

Vitlim eller PL400 (eller annat konstruktionslim som klarar icke-sugande ytor), det är frågan. Att båda håller tillräckligt är redan bevisat. Konstruktionslim har fördelen av att bättre fylla ut sämre sågsnitt vid tillpassning och man kan också använda det för att mjukfoga istället för latex när det finns risk för rörelse.

Ett rudimentärt brytprov av mdfbitar limmade med olika lim vore kul. :)

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2022-08-19 13:43

På senaste tiden har jag använt Pattex No more nails med applicering medelst fogspruta. Inga spikar eller skruvar. Mjukfogning, dvs det blir max nån halv mm fog mellan skivorna. Jag inbillar mig att vibrationer mellan de olika lådsidorna fortplantas bättre om de både skruvas och limmas, det ger en entonig resonans ganska högt upp i frekvens som kan bli störande. Med mjukfogning blir det mindre sånt. Dessutom är det lättare att få exakt passning av lådbitarna under limningen.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-08-19 13:57

Glebster skrev:Vitlim eller PL400 (eller annat konstruktionslim som klarar icke-sugande ytor), det är frågan. Att båda håller tillräckligt är redan bevisat. Konstruktionslim har fördelen av att bättre fylla ut sämre sågsnitt vid tillpassning och man kan också använda det för att mjukfoga istället för latex när det finns risk för rörelse.

Ett rudimentärt brytprov av mdfbitar limmade med olika lim vore kul. :)

Jag gjorde faktist ett sådant fast med Biltemas MSpolymerlim och K-plyfa innan jag byggde min Blåtandshögtalare. Alltså ändträ mot fanersida. Jag tyckte inte jag kunde använda vitlim eftersom K-plyfan hade väldigt ojämn finish och glipor var ounvikliga. Det blev Godkänt, Efter några rejäla smällar så sprack det i fogen men det var inte limmet utan det yttersta lagret träfibrer som hade släppt, inte hela faneret såklart utan bara ytan.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-19 15:12

När jag byggde senast och använde Valchromat fick jag rådet att limma med Casco Polyurethane och det funkade bra. Limmet sväller dock när det härdar och överblivet lim stelnar till en keramiskt hård massa som inte går att ta bort ens med kniv:

Bild

Denna gång återgår jag till vanligt trälim.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-20 22:01

Check på bambuskärm (nästan klar) och stensättning i trädgården. :) Återstår en hel del med rabatter och grusläggning, men det får pausa nu...

Bild

Bild

...för att ge tid för lite montagearbete i garaget. Första limfogen under press:

Bild

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2022-08-22 15:51

Gott at se!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-22 18:36

Ja, verkligen gott att vara igång, även om det blir på små stunder nu när jobbet är i full gång efter semester.

Jag fortsätter att limma ihop stommarna. För att behålla de räta vinklarna under tiden limmet härdar fixerar jag med vinkelhake - funkar riktigt bra (i dessa skarvar blev det lim i kombination med ett par skruv som kommer att döljas av fronterna):

Bild

Och här är hela stommarna "slutmonterade":

Bild

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2022-08-22 18:54

Kalejdokom skrev:Och här är hela stommarna "slutmonterade":

Snygg blir det.
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-27 13:48

Tack för det, sammel.

Resan går vidare så långsamt. Det regnar så jag har krupit ner i gruvan under altanen. Mekat lite med stommarna; bl.a. spårat insidan av baffeln för dold förläggning av kablage från baslådan till elementen i fronten och borrat försänkningar för dämpkuddar på undersidan (ursäkta mobilbilder med dåligt dynamiskt omfång):

Bild

Bild

Bild

Bild

När jag fräste bafflarna tidigare i somras, (miss-)lyckades jag gira lite med fräsen så att det blev ett fult jack i överkanten - likadant på båda bafflarna. :(
Dessa har jag lagat med spackel så nu går det inte att olja och vaxa dem (och övriga synliga baksidor på lådorna) som jag hade planerat.

Bild

Så jag har funderat mycket på hur jag ska runda denna fadäs på bästa sätt. Länge var jag inne på att bara spraya hela baksidorna svarta, men så råkade jag snubbla över dessa burkar på Jula: :D

Bild

En djärv chansning, men det blev ju ganska effektfullt:

Bild

Sex timmar torktid, så nu blir det paus en stund.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-27 17:15

Paus är överskattat, tar mig istället an fronterna och fusk-lädret, eller möbeltyg med skinnimitation, som tygbutiken valt att kalla det.
Jag har aldrig använt läder på högtalare tidigare, och på Youtube går jag bet i jakten på passande gör-det-själv-instruktion. Så jag får väl göra-det-själv...

Jag funderar på om det är bäst att klippa hålen före eller efter att jag limmat skinnet på fronten men bestämmer mig för att ta hålen före och göra dom lite mindre än öppningarna i baffeln:

Bild

Limma eller inte limma? Kanske bara gå lös med häftpistolen, men jag tänker att det kanske ändå blir bäst att limma. Hittar i garaget två gamla sprayburkar med lim, som jag köp på Ljudia när jag byggde sub till bilen (med filtklädsel). Det måsta varit minst 20 år sedan. Men helt otroligt verkar limmet ok. 8O

Bild

Sprayar över hela fronten på baffeln och lägger den mot skinnets baksida. Fäster de båda svängda sidorna (uppe och nere) med häftpistol längs kanterna (på baksidan):

Bild

Lägger båda bafflarna som i en sandwish med skinnet mot varandra och klämmer ihop med en MDF under/över. När limmet torkat ska jag fästa skinnet runt långsidorna och fixa till hörnen - det moment som jag just nu är mest nervös för. Jag har bara ett försök och det måste bli bra... :?

Bild

Maarten

Inläggav Maarten » 2022-08-27 17:22

Verkligen fint! Du skulle kunna ha högtalarsnickarkurser!
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Kurben

Inläggav Kurben » 2022-08-27 18:06

Ser ut att bli riktigt snyggt!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-27 19:46

Tack! Ja, den här gången verkar det mesta falla på plats. :)

Lite kramp i högerhanden (efter häftpistolen), men nu är skinnet på och kantklippt. Jag fick till hörnen hyfsat ok. Hoppas att de inte blivit för breda nu bara eftersom jag vikt med dubbel tjocklek runt långsidorna vid hörnen. Bafflarna skall ju monteras mellan de utstickande gavlarna.

Bild

Bild

Nu har jag också fått på lacken på "graniten". Det lyfte kontrasten och gav ett tydligare mönster:

Bild

Gavlarna har fått sig en smekning med 240-papper, så nu börjar det närma sig slutmontage.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2022-08-28 09:02

Det här ser ut ut att bli ett riktigt fint bygge. Trevligt med ett riktigt DIY - bygge i DIY - Forumet.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-28 09:38

Tack, Eri!

Kom på nu att jag missat att kommentera ditt fina pandemiprojekt, NeXT Monitor. Fantastiskt fina byggen som också verkar låta bra. Jag har faktiskt ett liknande projekt på skiss, men med lite fetare PR (som blivit över på vägen med alla mina sub-projekt), ett par 10 tums XLS-slavar. Någon gång kanske det blir något av det med...

solhaga

Inläggav solhaga » 2022-08-28 11:39

Kompetent bygge både utseendemässigt och ljudmässigt!

Hurpass avancerad är din DSP-lösning; kommer du att kunna justera fas mm för de passiva övergångarna?
Förutom dipolkompensationen för basen, tror du att det blir mycket EQ för resten?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2022-08-28 12:16

Kalejdokom skrev:...
Det regnar så jag har krupit ner i gruvan under altanen. Mekat lite med stommarna; bl.a. spårat insidan av baffeln för dold förläggning av kablage från baslådan till elementen i fronten och borrat försänkningar för dämpkuddar på undersidan (ursäkta mobilbilder med dåligt dynamiskt omfång)...

Dämpkuddarna ser vattenskurna ut, vilket fabrikat är det på dom?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-28 14:18

solhaga skrev:Kompetent bygge både utseendemässigt och ljudmässigt!

Tack!

solhaga skrev:Hurpass avancerad är din DSP-lösning; kommer du att kunna justera fas mm för de passiva övergångarna?

Jag har diskuterat DSP-lösning i köprådstråden: viewtopic.php?f=4&t=73251
Sannolikt blir det miniDSP Flex Eight, som ju börjar skeppas i dagarna. Den har åtta utgångar så jag skulle kunna driva alla element med egen DSP och slutsteg, men jag har två begränsande orsaker som gör att jag helst vill dela passivt mot diskanten. Tänker att den delningen är minst känslig och enklast att få till passivt. Men jag kanske misstar mig. Argumentera gärna varför jag borde köra aktivt hela vägen. :)

solhaga skrev:Förutom dipolkompensationen för basen, tror du att det blir mycket EQ för resten?

Antar att du syftar på tolvan i fronten som "basen" (subbasarna är ju i sluten låda och kommer förstås kompenseras i lämplig omfattning). Faktum är att Celestionelementet verkar falla av rätt så passande utan dipolkompensering, och kan lita på den snabbmätning jag gjort tidigare (om man tänker sig LP-delning runt 80 Hz): viewtopic.php?f=3&t=67901&start=120#p2029752
Den ska heller inte jobba mer än upp till några hundra Hz, men lite pill på parametrarna blir det väl.

Annars har jag ingen direkt uppfattning om varken delning eller EQ förrän jag mätt upp alla element på plats i baffel. Med DSP finns ju inga direkta begränsningar! :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-28 14:28

paa skrev:Dämpkuddarna ser vattenskurna ut, vilket fabrikat är det på dom?

Det är s.k. Vibra Absorbent, 30-50 kg. Finns bl.a. på Hembioconsult. Jag köpte på mig ett gäng förpackningar i olika storlek för länge sedan. Vet inte hur dom är tillverkade, men liknar väl lite SD-kuddar. Du vet förstås vad det är för skillnad.

https://www.hembioconsult.se/hogtalare/vibra-absorbent

solhaga

Inläggav solhaga » 2022-08-28 15:18

Kalejdokom skrev:
solhaga skrev:Kompetent bygge både utseendemässigt och ljudmässigt!

Tack!

solhaga skrev:Hurpass avancerad är din DSP-lösning; kommer du att kunna justera fas mm för de passiva övergångarna?

Jag har diskuterat DSP-lösning i köprådstråden: viewtopic.php?f=4&t=73251
Sannolikt blir det miniDSP Flex Eight, som ju börjar skeppas i dagarna. Den har åtta utgångar så jag skulle kunna driva alla element med egen DSP och slutsteg, men jag har två begränsande orsaker som gör att jag helst vill dela passivt mot diskanten. Tänker att den delningen är minst känslig och enklast att få till passivt. Men jag kanske misstar mig. Argumentera gärna varför jag borde köra aktivt hela vägen. :)

Ja, Flex Eight hade sannolikt varit mitt val också om den hade funnits för sex år sedan. Vad är det för DAC i Flex Eight?
Aktivt hela vägen? Misstänker att AMT:en är väl kurvig. Sedan har ju AMT:er en annan karakteristik än vanliga dynamiska element som man kanske vill kompensera för.
Det lär väl inte krävas alltför många watt för driva AMT:en?
Men allt kan du ju förstås kompensera för i den kanalen som driver AMT:en och midelementet även då den passiva delningens fasförskjutningar.
Kalejdokom skrev:
solhaga skrev:Förutom dipolkompensationen för basen, tror du att det blir mycket EQ för resten?

Antar att du syftar på tolvan i fronten som "basen" (subbasarna är ju i sluten låda och kommer förstås kompenseras i lämplig omfattning). Faktum är att Celestionelementet verkar falla av rätt så passande utan dipolkompensering, och kan lita på den snabbmätning jag gjort tidigare (om man tänker sig LP-delning runt 80 Hz): viewtopic.php?f=3&t=67901&start=120#p2029752
Den ska heller inte jobba mer än upp till några hundra Hz, men lite pill på parametrarna blir det väl.

Annars har jag ingen direkt uppfattning om varken delning eller EQ förrän jag mätt upp alla element på plats i baffel. Med DSP finns ju inga direkta begränsningar! :)

Japp, det var den jag menade. Hoppas på en bra tråd om dina filter/DSP-äventyr senare.
Flex Eight "har" ju FIR-filter, så du kan använda till exempel rePhase för att generera filerna.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2022-08-28 19:11

Kalejdokom skrev:
paa skrev:Dämpkuddarna ser vattenskurna ut, vilket fabrikat är det på dom?

Det är s.k. Vibra Absorbent, 30-50 kg. Finns bl.a. på Hembioconsult. Jag köpte på mig ett gäng förpackningar i olika storlek för länge sedan. Vet inte hur dom är tillverkade, men liknar väl lite SD-kuddar. Du vet förstås vad det är för skillnad.

https://www.hembioconsult.se/hogtalare/vibra-absorbent

En skillnad är väl att Sonic Design alltid varit stansade, och jag funderade om dom gått över till vattenskärning.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-28 20:11

Skulle det ha någon praktisk betydelse, om de var stansade eller vattenskurna? Antar att det främst är materialet i kuddarna som har betydelse. Jag har alltid gillat kuddarna då de liksom håller fast högtalarna på plats, även om vissa varianter (särskilt när jag byggt med slavbas) haft tendens till rörelser i kabinetten.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-28 20:29

Idag har det inte hänt så mycket. Jag fick monterat de nedre bokpanelerna på fronten och dragit i kablaget från baslådan upp till elementen på baffeln:

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-28 20:39

solhaga skrev:Hoppas på en bra tråd om dina filter/DSP-äventyr senare.
Flex Eight "har" ju FIR-filter, så du kan använda till exempel rePhase för att generera filerna.

Ja, jag kommer vara generös i att dela med mig av mina med- och motgångar ända till det bittra (eller ljuva) slutet. Jag har tidigare försökt förstå vad FIR-filer är och varför man kan behöva dem, utan att få in så särskilt mycket matnyttigt i min lilla hjärna. Kanske dags att fronta detta spöke och "ge det en chans". Tack för länken till sidan hos miniDSP. Där finns ju en hel del info om och exempel på hur man använder deras prylar.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum