Moderator: Redaktörer
nuffe skrev:Har faktiskt aldrig haft problem vid limning på det sättet med mdf.
Prozac skrev:nuffe skrev:Har faktiskt aldrig haft problem vid limning på det sättet med mdf.
Inte jag heller. Om jag kastat lådor i återvinningen och sett på när de krossas av den stora metallrullen så är det sällan vid limfogen de brister utan oftast mitt på skivorna.
Kurben skrev:Prozac skrev:nuffe skrev:Har faktiskt aldrig haft problem vid limning på det sättet med mdf.
Inte jag heller. Om jag kastat lådor i återvinningen och sett på när de krossas av den stora metallrullen så är det sällan vid limfogen de brister utan oftast mitt på skivorna.
Du måste varit mäkta missnöjd med de byggena om du stannar kvar för att beskåda den slutgiltiga tiden...
Glebster skrev:Vitlim eller PL400 (eller annat konstruktionslim som klarar icke-sugande ytor), det är frågan. Att båda håller tillräckligt är redan bevisat. Konstruktionslim har fördelen av att bättre fylla ut sämre sågsnitt vid tillpassning och man kan också använda det för att mjukfoga istället för latex när det finns risk för rörelse.
Ett rudimentärt brytprov av mdfbitar limmade med olika lim vore kul.
Kalejdokom skrev:Och här är hela stommarna "slutmonterade":
Kalejdokom skrev:...
Det regnar så jag har krupit ner i gruvan under altanen. Mekat lite med stommarna; bl.a. spårat insidan av baffeln för dold förläggning av kablage från baslådan till elementen i fronten och borrat försänkningar för dämpkuddar på undersidan (ursäkta mobilbilder med dåligt dynamiskt omfång)...
solhaga skrev:Kompetent bygge både utseendemässigt och ljudmässigt!
solhaga skrev:Hurpass avancerad är din DSP-lösning; kommer du att kunna justera fas mm för de passiva övergångarna?
solhaga skrev:Förutom dipolkompensationen för basen, tror du att det blir mycket EQ för resten?
paa skrev:Dämpkuddarna ser vattenskurna ut, vilket fabrikat är det på dom?
Kalejdokom skrev:solhaga skrev:Kompetent bygge både utseendemässigt och ljudmässigt!
Tack!solhaga skrev:Hurpass avancerad är din DSP-lösning; kommer du att kunna justera fas mm för de passiva övergångarna?
Jag har diskuterat DSP-lösning i köprådstråden: viewtopic.php?f=4&t=73251
Sannolikt blir det miniDSP Flex Eight, som ju börjar skeppas i dagarna. Den har åtta utgångar så jag skulle kunna driva alla element med egen DSP och slutsteg, men jag har två begränsande orsaker som gör att jag helst vill dela passivt mot diskanten. Tänker att den delningen är minst känslig och enklast att få till passivt. Men jag kanske misstar mig. Argumentera gärna varför jag borde köra aktivt hela vägen.![]()
Kalejdokom skrev:solhaga skrev:Förutom dipolkompensationen för basen, tror du att det blir mycket EQ för resten?
Antar att du syftar på tolvan i fronten som "basen" (subbasarna är ju i sluten låda och kommer förstås kompenseras i lämplig omfattning). Faktum är att Celestionelementet verkar falla av rätt så passande utan dipolkompensering, och kan lita på den snabbmätning jag gjort tidigare (om man tänker sig LP-delning runt 80 Hz): viewtopic.php?f=3&t=67901&start=120#p2029752
Den ska heller inte jobba mer än upp till några hundra Hz, men lite pill på parametrarna blir det väl.
Annars har jag ingen direkt uppfattning om varken delning eller EQ förrän jag mätt upp alla element på plats i baffel. Med DSP finns ju inga direkta begränsningar!
Kalejdokom skrev:paa skrev:Dämpkuddarna ser vattenskurna ut, vilket fabrikat är det på dom?
Det är s.k. Vibra Absorbent, 30-50 kg. Finns bl.a. på Hembioconsult. Jag köpte på mig ett gäng förpackningar i olika storlek för länge sedan. Vet inte hur dom är tillverkade, men liknar väl lite SD-kuddar. Du vet förstås vad det är för skillnad.
https://www.hembioconsult.se/hogtalare/vibra-absorbent
solhaga skrev:Hoppas på en bra tråd om dina filter/DSP-äventyr senare.
Flex Eight "har" ju FIR-filter, så du kan använda till exempel rePhase för att generera filerna.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 225 gäster