hifikg skrev:Applåder o visslingar från lyssningsfåtöljen!
Missade det.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
hifikg skrev:Applåder o visslingar från lyssningsfåtöljen!
FBK skrev:hifikg skrev:Orfeus76 skrev:Bravo! Så kul att läsa om!![]()
Jag har aldrig tyckt att mina OA50 spelar klassiskt speciellt bra. Det lyfter inte. Så jag ser med stor förtjusning fram emot vart detta leder!
Spela starkare!
Bra att du döp upp...Nu kan man spela så starkt, i alla fall i lägenhet för att få grannar att gå i taket, det kan jag lova.
Och det låter så bra så jag tror att du kan bli överraskad , även om du nu har världens bästa högtalare
![]()
Men undra om inte dina distar mer......
![]()
![]()
hifikg skrev:FBK skrev:hifikg skrev:
Spela starkare!
Bra att du döp upp...Nu kan man spela så starkt, i alla fall i lägenhet för att få grannar att gå i taket, det kan jag lova.
Och det låter så bra så jag tror att du kan bli överraskad , även om du nu har världens bästa högtalare
![]()
Men undra om inte dina distar mer......
![]()
![]()
Isåfall är det dist som Stig implementerat och då ska det vara så. Det är sen gammalt. Blir gärna överraskad emellertid. Mina små OD11 överraskar titt som tätt, häromdagen var det en basgång i en låt som jag inte lagt märke till tidigare. Hela soffan skälvde o jag tänkte att nu drömmer jag... Och kan de små rackarna överraska vad ska då inte ett par OA50 kunna göra!?
FBK skrev:Jag säger bara så här, ni som har OA50 håll mycket hårt i dem![]()
Detta var en mycket rolig upplevelse då det var första gången som jag har varit med om att lyssna på olika element, jisses vad det mixtrades och mättes. Och Idag har jag hört så bra ljud ur dem så jag blev förvånad.....
även om jag hade en "stor tro" på att det gick att få bra ljud ur dem
Juanth får förklara mer då han kan beskriva det bättre än jag. Det var Juanth och Micke, mer känd som "Blomman" på Hififorum.nu som stod för jobbet som de gjorde lysande, jag lyssnade bara....
![]()
![]()
Med dagens elementkostnad så hamnar elementen som tyckte jag lät bäst på 3820kr, sedan är det ju filter ovanpå det.
https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 000-4.html
https://www.hifikit.se/tillverkare/sb-a ... c35-4.html
hifikg skrev:Så talar en nyfrälst
Morello skrev:De två elementen med lämplig delningsfrekvens och tillräcklig flankdämpning medför THD-prestanda(exklusive basregistret) i toppklass - bättre än vad de flesta på forumet njuter av hemma!
Maarten skrev:Väldigt kul och bra insats på många sätt Johan m.fl! Kul att FBK gillade dem. Jag har ju lyssnat på elementen mer än 6 mån och de låter verkligen rent (och mäter oöverräffat i förhållande till priset, förutom i basen men det är inte ett lika känsligt register som högre upp i frekvens).
FBK skrev:Maarten skrev:Väldigt kul och bra insats på många sätt Johan m.fl! Kul att FBK gillade dem. Jag har ju lyssnat på elementen mer än 6 mån och de låter verkligen rent (och mäter oöverräffat i förhållande till priset, förutom i basen men det är inte ett lika känsligt register som högre upp i frekvens).
I vilken låda då ?
Erin skrev:Midrange distortion (>200Hz) is really something to behold. -50dB from the fundamental (about 0.30% THD) at 100dB. Very, very clean midrange...
And, as another aside, its worth noting that Revel uses a similar (not the same) transducer in their PerformaBe speakers but the midrange specifically has a thinner surround to increase sensitivity
jonasp skrev:Carlsson och NAD208! Faktiskt hardcore! Härligt, jag gillar det!
DVD-ai skrev:@FBK
När är dina OA50 klara så man får njuta av dom ?!![]()
Jag har aldrig hört ett par, Faktiskt...
FBK skrev:DVD-ai skrev:@FBK
När är dina OA50 klara så man får njuta av dom ?!![]()
Jag har aldrig hört ett par, Faktiskt...
Mina kommer vara klara sist av alla då jag inte har ekonomi på länge att köpa element osv. Är arbetslös och sjukskriven så det finns inga marginaler alls för inköp så du lär kunna lyssna hos andra långt innan mina kommer vara klara. Dvs , det kan ta flera år. Kommer själv försöka lyssna hos någon när de har klara par så man får lyssna på det färdiga resultatet efter att Stefan har gjort klart det som är kvar och den är en del och det vet jag inte hur länge det tar.
distad skrev:juanth skrev:En lösning på känslighetsproblemet skulle kunna vara att ta Purifibas med SB26adc/cdc i ett par OA50
Basen är dyr men går att få ner i pris vid gruppköp och diskanten är då inte dyr….voilá!
Dyr....Det blir det dyraste paret OA50 och bästa
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster