Hej! Lite förslag på sladdar.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav Rydberg » 2022-08-31 20:41

LeifB skrev:Varför 100mohm eller 50mohm?

Högre serieimpedans är samma sak som lägre dämpningsfaktor vilket i regel resulterar i större tonkurveavvikelser (pga av den frekvensberoende spänningsdelningen mellan lasten och kabeln). En tillräckligt låg serieimpedans ger små tonkurveavvikelser även med en varierande impedans hos högtalaren. Sen är ju vissa högtalare utvecklad med mjuk drivning och då kan en tunnare kabel vara att föredra. Något som är oklart? :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-08-31 21:49

Det här kabeln som du behöver... Kostar 235.000kr "ett fynd" "lampsladd" kan du ju inte köra med.... :mrgreen:
Bild
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-08-31 21:56

Har aldrig förstått mig på att köpa kabel i färdig längd - oaktat pris; man vill kapa så att det blir lagom?

Det enda som väcker ha-begär i bilden är såklart LP-spelaren - ingenjörskonst på högsta nivå!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-08-31 21:58

Morello skrev:Har aldrig förstått mig på att köpa kabel i färdig längd - oaktat pris; man vill kapa så att det blir lagom?

Det enda som väcker ha-begär i bilden är såklart LP-spelaren - ingenjörskonst på högsta nivå!

Du kan ju beställa den i den längd du behöver. :wink:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2022-08-31 22:38

FBK skrev:

Det här kabeln som du behöver... Kostar 235.000kr "ett fynd" "lampsladd" kan du ju inte köra med.... :mrgreen:
[ Bild ]

Dagens version kostar 612000 SEK (2,4m).

https://www.hificonsult.se/kablar/78-tr ... gen-5.html

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-08-31 22:42

Vilket är ett överpris om cirka tre tiopotenser.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-08-31 23:07

Rydberg skrev:
FBK skrev:

[ Bild ]

Klart mer än det dubbla...... 8O

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-08-31 23:11

Jag ska tillverka en egen kabel någon gång med en trälåda på mitten som det ska stå FBK Speaker Cable på lådan....... och naturligtvis https://www.techflex.com/general-purpose/flexo-pet :P Kanske man kan börja sälja.... 8) :mrgreen:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-08-31 23:18

FBK skrev:
Rydberg skrev:
FBK skrev:Det här kabeln som du behöver... Kostar 235.000kr "ett fynd" "lampsladd" kan du ju inte köra med.... :mrgreen:
[ Bild ]

Klart mer än det dubbla...... 8O

Var hittar ni alla billiga kablar!? Mindre än en sån här kan man inte nöja sig med om man siktar in sig på Transparent, som väl får anses vara ett budgetmärke i sammanhanget.
Bilagor
Skärmavbild 2022-08-31 kl. 23.17.11.png
Skärmavbild 2022-08-31 kl. 23.17.11.png (80.81 KiB) Visad 2017 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-09-01 07:50

Man undrar ju vad det är för knäppgökar som köper möget.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2022-09-01 08:22

Morello skrev:Man undrar ju vad det är för knäppgökar som köper möget.

Du får gå på hifimässa och hänga i rum som säljer sådana och smyglyssna på konversationerna och se hur de ser ut som verkar vara spekulanter?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2022-09-01 08:59

Morello skrev:Man undrar ju vad det är för knäppgökar som köper möget.

Jag tror inte att det är någon som köper +500 kkr-kablarna; de är bara till för att köparen skall tycka att "Jamen 35 000:- för en kabel är ju riktigt rimligt."
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2022-09-01 09:01

FBK skrev:
Morello skrev:
Kraniet skrev:Tycker denna är fin. Är som en "Supra light" med förtennade kardeler

https://www.biltema.se/bygg/elinstallat ... 2000021965

Varför vill man förtennad kabel?

Det har jag också undra över... kan någon förklara ? Supra kör ju med det, och vad är det bra för ?

Teorin är att tennet motverkan skineffekt i kardelerna vilken motverkar "hopp" mellan kardelerna.
Så kabeln uppför sig mer som en EKUA/EKK med solid ledare.
Så har jag uppfattat det iaf. (IÖ har nämnt nåt om det där nånstans på forumet.)
Förmodligen är det bara nys. :)
Men det är väldigt mjuk och fin kabel
Dessutom är den ju fri från "dåligt pvc" i isoleringen.. :D
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2022-09-01 09:10

Kan man spara pengar genom att köpa begagnade kablar av dyra kablar? Eller är det bäst före datum på dom?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2022-09-01 09:27

LeifB skrev:Kan man spara pengar genom att köpa begagnade kablar av dyra kablar? Eller är det bäst före datum på dom?

Du frågar massa frågor, och får svar, men verkar inte visa något intresse för svaren du fått och därmed ingen indikation att du förstått svaren. Du kan följa råden du hittills fått och därmed spara pengar.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-09-01 09:34

Kraniet skrev:
FBK skrev:
Morello skrev:
Varför vill man förtennad kabel?

Det har jag också undra över... kan någon förklara ? Supra kör ju med det, och vad är det bra för ?

Teorin är att tennet motverkan skineffekt i kardelerna vilken motverkar "hopp" mellan kardelerna.
Så kabeln uppför sig mer som en EKUA/EKK med solid ledare.
Så har jag uppfattat det iaf. (IÖ har nämnt nåt om det där nånstans på forumet.)
Förmodligen är det bara nys. :)
Men det är väldigt mjuk och fin kabel
Dessutom är den ju fri från "dåligt pvc" i isoleringen.. :D

Mja, skinneffekt beskriver det faktum att strömmen inte fördelas homogent i kabeln, utan koncentreras mot ytan vida höga frekvenser. I audiosammanhang är det inte aktuellt med så höga frekvenser.

Den hypotes som brukar anföras av solidkabeltillskyndare (tex EKK) har ibland kallats för "tvärimpedansmodulation".
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2022-09-01 09:35

LeifB skrev:Kan man spara pengar genom att köpa begagnade kablar av dyra kablar?

Nej, begagnade dyra kablar är fortfarande dyra.

LeifB skrev:Eller är det bäst före datum på dom?

Nej.

Jag tror att du är på fel forum för att få de svar du vill ha.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2022-09-01 09:48

I och med att jag skaffade bs60 behövde jag fler kablar och passade på att byta ut min alldeles för långa SSSK mot den här:

https://www.thomann.de/se/cordial_cfu_06_cc.htm

20220901_093135.jpg
20220901_093135.jpg (596.62 KiB) Visad 1946 gånger

En mjuk, smidig och diskret kabel med tillräckligt låg kapacitans för mina ändamål. :)
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-09-01 12:35

Transparent erbjuder sina kunder stora rabatter vid uppgraderingar, så nästa kabel kanske går loss på 1,5 miljoner, men eftersom du köpt den, nu utgångna, för en dryg miljon behöver du bara pytsa in trekvarts mille för att komma i åtnjutande av den aktuella kabeln. Fantastiskt va!? Så för mindre än en miljon vart och vartannat år är du hela tiden ajour!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2022-09-01 13:02

hifikg skrev:Transparent erbjuder sina kunder stora rabatter vid uppgraderingar, så nästa kabel kanske går loss på 1,5 miljoner, men eftersom du köpt den, nu utgångna, för en dryg miljon behöver du bara pytsa in trekvarts mille för att komma i åtnjutande av den aktuella kabeln. Fantastiskt va!? Så för mindre än en miljon vart och vartannat år är du hela tiden ajour!

Ohh kanske inte i min budget.
Har dock sett kablar mellan 1000 till 5000kr.
Är det värt pengarna?

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2022-09-01 13:03

Zappa skrev:I och med att jag skaffade bs60 behövde jag fler kablar och passade på att byta ut min alldeles för långa SSSK mot den här:

20220901_093135.jpg

En mjuk, smidig och diskret kabel med tillräckligt låg kapacitans för mina ändamål. :)

Billiga.. Bra för hifi?

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2022-09-01 13:05

Rydberg skrev:
LeifB skrev:Kan man spara pengar genom att köpa begagnade kablar av dyra kablar? Eller är det bäst före datum på dom?

Du frågar massa frågor, och får svar, men verkar inte visa något intresse för svaren du fått och därmed ingen indikation att du förstått svaren. Du kan följa råden du hittills fått och därmed spara pengar.

Ni ger många bra råd.
Verkar inte som att dyra ger mest valuta för pengarna.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2022-09-01 13:25

LeifB skrev:
Zappa skrev:I och med att jag skaffade bs60 behövde jag fler kablar och passade på att byta ut min alldeles för långa SSSK mot den här:

20220901_093135.jpg

Billiga.. Bra för hifi?

Ja, men inte så bra till högtalare.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2022-09-01 13:36

LeifB skrev:

Bilagan 20220901_093135.jpg finns inte längre

Billiga.. Bra för hifi?

Jag bryr mig ju minimalt om sladdar men det går absolut att hitta andra med betydligt lägre kapacitans, exempelvis RG62. För längderna jag behöver är den här kabeln fullt duglig och trevlig att hantera, totalt handlar det om sisådär två meter mellan streamer/CD, försteg, bcX och slutsteget. Jag använder gärna ganska korta kablar för att undvika en helvetisk kabelhärva. :lol:

Kabelhärva.jpg
Kabelhärva.jpg (47.28 KiB) Visad 1886 gånger

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2022-09-01 13:36

pLudio skrev:
LeifB skrev:

20220901_093135.jpg

Billiga.. Bra för hifi?

Ja, men inte så bra till högtalare.

Korrekt. :mrgreen: En sån här duger säkert bättre som högtalarkabel:

https://www.clasohlson.com/se/p/49-21-5

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2022-09-01 14:54

Du har inte svarat på min fråga på hur långa du behöver?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-09-01 16:06

LeifB skrev:
Rydberg skrev:

Ni ger många bra råd.
Verkar inte som att dyra ger mest valuta för pengarna.

Köp lite billiga på lösmeter och testa, så kan du själv bedöma vad du tycker är bra. Bättre än att gå och köpa en halvdyr oavsett om den är ny eller begagnad. Ska själv testa lite olika i vinter, kortade kablar som jag köpt begagnat och så ska jag köpa några nya på lösmeter. Kommer göra detta för att utforska om hur skillnaderna är och jag tror att jag kommer höra någon skillnad ibland och andra kablar kommer låta likadant.
Audio kablar som säljs på lösmeter så tror jag knappast att någon kommer låta kasst utan det kan ibland finns mindre skillnader. Dyra kablar har ganska ofta någon sort karraktär, dvs någon form av färgning. Nordost kablar till exempel brukar ha mycket energi uppåt i registren samtidigt som Monster brukar ha mycket energi i botten men toppen brukar upplevas som mjuk. Av dyra kablar som jag testat för många år sedan så tyckte jag bäst om Audioquest. Men är det värt pengarna , svar nej. Du kan få större skillnader med att tex. byta slutsteg eller framförallt förbättra akustiken där blir det stora skillnader som inga kablar i världen kan mäta sig med. Se till att ha mycket tavlor på vägen bakom lyssningsplatsen. Bokhyllor fulla med böcker gör stora skillnad oavsett var i rummet de står och dämpa lite på bakäggen bakom högtalarna. Det är sådan grejer som påverkar mycket. Jag har flyttat ett antal gånger och märkt hur ljudet försämras när man plockar ner tavlor, tömmer bokhyllor osv. Det är sådant som verkligen påverkar ljudet enormt mycket. Och för guds skull se till att ha en fet matta, kala golv är inte bra.
Så såg det ut i mitt förra boende och där hade jag bra ljud utan dyra kablar. Böcker ovanför stereon och på sidan och bakväggen var "täckt" med tavlor. Hoppas du förstår hur du ska få till bra ljud nu. Sedan har vissa rum basproblem och det är mer invecklat så det få någon annan förklara. Men jag hade inga sådana där jag bodde sist. Men boendet innan dess vara rena katastrofen på basområdet.
Ps. Saknar mina aktiva studio högtalare Adam Audio A8X, de var trevliga.
Ps Igen, om du vill kan du få en rapport i vinter på mina lyssningar så kan jag rekommendera något på lösmeter som du kan köpa.
Bild

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2022-09-01 17:15

Som jag förstått det så är alla kablar som skiljer sig i ljud från EKK inte transparenta.
Så kan du höra skillnad på två olika kablar så inför en eller båda en färgning i systemet.
Om man gillar den färgning som införs och tycker det är värt det är förstås upp till individen och dennes plånbok 8)

En aspekt som sällan diskuteras är kontakteringen i ändarna. Här kan man få färgning ifall kontakten inte är bra (kallödning, oxidering etc).
Jag har varit med på sådana lyssningssessioner (blinda) där det varit klar skillnad mellan "kablar" men det var bara lödningen av kontakten som var skillnaden.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-09-01 17:21

Eller så lyssnar man på forumets klokskap och inser att någorlunda rimligt väldimensionerade högtalarkablar inte låter alls. Vilken tätliggande dubbelledare i koppar som helst med en tvärsnittsarea om 2,5 mm2 i normala längder räcker och blir över för detta.

Simuleringsresultat för dubbelledare av koppar, 3 m, 2,5 mm2, 20 kHz - total resistans och induktans blir dubbelt så hög som nedan eftersom I+ endast gäller för ena ledaren:

dubbelledare.png
dubbelledare.png (104.46 KiB) Visad 1808 gånger

Med en högtalarimpedans om 4 ohm tappar man 0,13 dB vid 20 kHz relativt förlustfri överföring till högtalaren och dessutom har man förstås ett visst tapp även för låga frekvenser. Naturligtvis har inte högtalaren utvecklats med förlustfria kablar, men i allra värsta fall har man ett relativt tapp om 0,04 dB vid 20 kHz, vilket är försumbart och naturligtvis helt ohörbart. Mindre olinjära effekter kan uppstå för svårt oxiderade ytor, men är i praktiken alltför små för att uppnå hörbarhet och undviks även enkelt med förtenning eller kontaktering.

För övrigt bör man känna till att typisk produktionsspridning mellan olika högtalarindivider är sådär 50 gånger större än 0,04 dB även när det gäller hög produktionskvalitet. Även audiofiler bör försöka att vara realistiska och åtminstone aningen ingenjörsmässiga. Det finns viktiga saker att ta hänsyn till när det gäller ljudåtergivning och detta är inte en av dessa.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-09-01 20:48

Oavsett vad du skriver I-or så kommer jag testa min sladdar så får man se hur man upplever dem. Jag har hört skillnader mellan signalkablar så jag vill testa högtalarkablar också.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi