Hej! Lite förslag på sladdar.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav Nattlorden » 2022-09-04 08:49

Goldfinger skrev:
I-or skrev:Ja, så är det. Som jag skrev räcker 2,5 mm2 och blir över. Vi har här en överdimensionerad lösning för att slippa all diskussion om eventuell hörbarhet. Serieresistansen är för 3 m dubbelledare är ca 40 mohm, vilket ger en påverkan på frekvensgången om mindre än 0,1 dB både från induktans/skinneffekt i toppoktaven och spänningsdelning från impedansvariationer med 4 ohms högtalarminimumimpedans för lägre frekvenser.

I praktiken kan man dock utan problem gå ned till 1 mm2 eller t.o.m. lägre om man inte använder mycket långa kablar. I de allra flesta fall kommer man inte att uppnå någorlunda tydlig hörbarhet förrän det handlar om frekvensgångsavvikelser och en reducerad maxnivå om kanske 0,5 dB. Med 4 ohms minimumimpedans för högtalaren och 3 m dubbelledare motsvarar detta en tvärsnittsarea om ca 0,43 mm2. 8O

Så för att tydliggöra ytterligare, med en kabellängd om 3 m gäller för tvärsnittsarean med normala högtalare:

1. Fullständig ohörbarhet under alla rimliga omständigheter: 2,5 mm2

2. Praktisk hörbarhetsgräns i mer avslappnade sammanhang: ca 0,4 mm2

Eller så struntar man i tumregler och undersöker saken praktiskt under de förutsättningar som råder hos aktuell rigg samt lyssningsrum.
Betydligt träffsäkrare.

Nej, hur skall det vara det? Å ena sidan har du fysikaliska skillnader under eller på hörbarhetsnivå och å andra sidan en biologisk varelse som varierar i upplevelse baserat på dagsform och den sammanlagda mängden intryck - inte bara ljudmässiga och lätt lurad till placebo. Så enbart under extremt välkontrollerade blindtest - eller väldigt stora skillnader - är människan användbar för att dra slutsatser ifrån.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

jansch

Inläggav jansch » 2022-09-04 10:28

LeifB skrev:Hur är det med skin effekt??
Påverkar det då?
Hur fungerar det?

Skin effect är att strömtätheten i kabeln är störst vid ytan vid växelström. Ju högre frekvens desto mindre ström i mitten av kabeln
Man kan alltså utforma en ledare(kabel) som ett rör och därmed spara vikt och metall vid höga frekvenser. När vi pratar hifi och 20kHz är det definitivt INTE höga frekvenser, snarare "snigelfart".

Så det är som Nattlorden skriver, undvik istället Niveakräm i ansiktet när du lyssnar på hifi än att oroa dej för skin effect.

Till skillnad från alla löjliga idiotargument som hifikabeleverantörer hittar på (dock normalt inte kabeltillverkare) är dock skin effect verklighet och fullt mätbart men ointressant ur hifiperspektiv.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2022-09-04 10:49

jansch skrev:verklighet och fullt mätbart men ointressant ur hifiperspektiv.

Det där sammanfattar flertalet sales points. Att de existerar är det som förhindrar dem att bli anmälda för bondfångeri, även om man borde kunna göra det ändå.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-09-04 11:00

Kan vi inte sätta oss på främsta raden, ett gäng från Faktiskt, nästa gång Chord Cable (inte lika med Chord Music) kör sin show, där publiken sällan protesterar och en del t o m håller med om att det blir bättre ljud bara för att de byter en RJ45 kabel!? Ibland låter det annorlunda, men jag utgår från att demonstratören har både bockfötter och svans. Det kan räcka med en ganska liten höjning av volymen för att publiken ska höra en tydlig skillnad.
Sitter nöjd :)

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2022-09-04 12:39

Nattlorden skrev:
Goldfinger skrev:
I-or skrev:Ja, så är det. Som jag skrev räcker 2,5 mm2 och blir över. Vi har här en överdimensionerad lösning för att slippa all diskussion om eventuell hörbarhet. Serieresistansen är för 3 m dubbelledare är ca 40 mohm, vilket ger en påverkan på frekvensgången om mindre än 0,1 dB både från induktans/skinneffekt i toppoktaven och spänningsdelning från impedansvariationer med 4 ohms högtalarminimumimpedans för lägre frekvenser.

I praktiken kan man dock utan problem gå ned till 1 mm2 eller t.o.m. lägre om man inte använder mycket långa kablar. I de allra flesta fall kommer man inte att uppnå någorlunda tydlig hörbarhet förrän det handlar om frekvensgångsavvikelser och en reducerad maxnivå om kanske 0,5 dB. Med 4 ohms minimumimpedans för högtalaren och 3 m dubbelledare motsvarar detta en tvärsnittsarea om ca 0,43 mm2. 8O

Så för att tydliggöra ytterligare, med en kabellängd om 3 m gäller för tvärsnittsarean med normala högtalare:

Eller så struntar man i tumregler och undersöker saken praktiskt under de förutsättningar som råder hos aktuell rigg samt lyssningsrum.
Betydligt träffsäkrare.

Nej, hur skall det vara det? Å ena sidan har du fysikaliska skillnader under eller på hörbarhetsnivå och å andra sidan en biologisk varelse som varierar i upplevelse baserat på dagsform och den sammanlagda mängden intryck - inte bara ljudmässiga och lätt lurad till placebo. Så enbart under extremt välkontrollerade blindtest - eller väldigt stora skillnader - är människan användbar för att dra slutsatser ifrån.

Fast jag tycker du tänker bakvänt, det är väl vad du uppfattar i lyssning som är det essentiella här?
Då tröskeln för det hörbara varierar beroende på en rad omständigheter ink omgivningens brusgolv efterklang etc, rekommenderar jag starkt att undersöka saken genom aktuell rigg.
I annat fall är det bättre att säga att man är för bekväm för att utföra egna tester eller rentav ointresserad, det klingar bättre än att vila sig mot tumregler och enkla svar.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2022-09-04 12:50

Goldfinger skrev:

Betydligt träffsäkrare.

Man får välja sina strider/tester. Att ordna ett dubbelblint lyssningstest av kablar hemma är svårt och tråkigt. När den potentiella vinsten är så infinitesimalt liten, om ens möjlig, föredrar jag i detta fall tumregler.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-09-04 13:18

hifikg skrev:Kan vi inte sätta oss på främsta raden, ett gäng från Faktiskt, nästa gång Chord Cable (inte lika med Chord Music) kör sin show, där publiken sällan protesterar och en del t o m håller med om att det blir bättre ljud bara för att de byter en RJ45 kabel!? Ibland låter det annorlunda, men jag utgår från att demonstratören har både bockfötter och svans. Det kan räcka med en ganska liten höjning av volymen för att publiken ska höra en tydlig skillnad.

Har varit på en sådan demo och visst finns där flera grader av osäkerhet i förfarandet mellan dessa byten av kablar och ibland t.o.m. apparater. Någon koll på ljudnivåerna kan jag inte minnas genomfördes alls.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-09-04 13:21

RogerGustavsson skrev:
hifikg skrev:Kan vi inte sätta oss på främsta raden, ett gäng från Faktiskt, nästa gång Chord Cable (inte lika med Chord Music) kör sin show, där publiken sällan protesterar och en del t o m håller med om att det blir bättre ljud bara för att de byter en RJ45 kabel!? Ibland låter det annorlunda, men jag utgår från att demonstratören har både bockfötter och svans. Det kan räcka med en ganska liten höjning av volymen för att publiken ska höra en tydlig skillnad.

Har varit på en sådan demo och visst finns där flera grader av osäkerhet i förfarandet mellan dessa byten av kablar och ibland t.o.m. apparater. Någon koll på ljudnivåerna kan jag inte minnas genomfördes alls.

Demonstratören brukar snacka som värsta Joe Labero mellan bytena så det är inte lätt att notera ett litet tryck på fjärrkontrollen eller en vridning på volymratten. Det är inte svårt att luras med hjälp av volymkontrollen, om man vill det, bara man tar i lagom.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-09-04 13:32

Goldfinger skrev:
Fast jag tycker du tänker bakvänt, det är väl vad du uppfattar i lyssning som är det essentiella här?
Då tröskeln för det hörbara varierar beroende på en rad omständigheter ink omgivningens brusgolv efterklang etc, rekommenderar jag starkt att undersöka saken genom aktuell rigg.
I annat fall är det bättre att säga att man är för bekväm för att utföra egna tester eller rentav ointresserad, det klingar bättre än att vila sig mot tumregler och enkla svar.

Hörbarhetströskeln, vilken beror på variationer i frekvensgången, varierar ganska lite med lyssningsförhållandena och beror under någorlunda rimliga förutsättningar inte av bakgrundsnivån eller efterklangstiden i rummet. Man kan därför anse att de tvärsnittsareor som anges ovan gäller i alla rimliga sammanhang.

Med en tunn kabel, med en tvärsnittsarea runt 0,4 mm2, kan en känslig lyssnare i ett kontrollerat test antagligen höra skillnad även utan en direkt tillgänglig referens, men för att mindre skillnader ska kunna uppfattas måste man utan större tidsspillan kunna växla mellan testobjekten, d.v.s. i praktiken använda någon form av omkopplare.

Utöver frågan om hörbarhet, måste man som vanligt ställa sig frågan om det hela innebär någon praktiskt värdefull skillnad. Att flytta högtalarna någon dm eller att vinkla dem 5 grader extra inåt eller utåt ger upphov till långt större skillnader. Att råka inhandla andra individer av samma högtalarmodell likaså.

Det kan för övrigt även vara så att frekvensgångsavvikelserna från en tunn kabel medför att högtalarna återger musiken bättre. 8O
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

jansch

Inläggav jansch » 2022-09-04 14:37

Goldfinger skrev:
Nattlorden skrev:
Goldfinger skrev:
Betydligt träffsäkrare.

I annat fall är det bättre att säga att man är för bekväm för att utföra egna tester eller rentav ointresserad, det klingar bättre än att vila sig mot tumregler och enkla svar.[/quote]

Det är varken "enkla svar" eller "tumregler" att fysikaliskt visa hur en kabel beter sig. Det svåra är att acceptera att "någon" egenskap som är omätbar eller helt försumbar skulle vara hörbar. Mätutrustning är 10potenser bättre på än vår hörsels förmåga att uppfatta fel/brister i en kabel - dessutom kan ev. brister ha positiva egenskaper.

Om man inte är lat och dessutom mån att prioritera sådant som bevisligen påverkar ljudåtergivning bör man t.ex optimera sitt lyssningsrum genom att alltid ha samma kläder, mäta in kroppsläge, alltid lyssna ensam och sedan inte röra en enda pryl i rummet. Några extra hifitidningar på soffbordet på verkar osv.
Nästa nivå är nog Nattlordens Niveakräm i ansiktet, statiskt lufttryck, mm.

Alltså, att vara "bekväm" i detta läge kan ses som en förnuftsfråga - att välja sådant som bevisligen gör skillnad och "släppa" sådant som inte är bevisbart.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2022-09-04 15:05

Hur många är det i tråden som använder EKK?
Varför gör du det om det ändå inte spelar någon roll?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-09-04 15:23

sprudel skrev:Hur många är det i tråden som använder EKK?

Inte jag EKK är ju både ful och onödigt stel. och definitivt inte EKU, det är det bara idioter som gör, det vet vi sedan gammalt :)

Min favorit är olika varianter av RK, det använder jag själv. Tvinnar man dem ser det riktigt proffsigt ut :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2022-09-04 15:25

De som påstår sig ha full koll på kablars inverkan bara genom mätning, rekommenderar jag fortfarande praktiska tester, med eller utan de inbitna forummedlemmarnas favorit, Nivea hudkräm.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-09-04 16:21

Det är intressant att lyssningstest förs fram som någon sorts självklarhet. För egen del gick jag igenom ett flertal sådana för både högtalar- och signalkablar, alltifrån öppna och mer avslappnade till välkontrollerade och blinda test, under första hälften av 80-talet och inte helt oväntat stämde de teoretiska övervägandena mycket väl med utfallen av testen.

Några testdeltagare tyckte sig höra skillnad under öppna förhållanden, men detta ändrade sig snabbt under blinda. Man kan knappast påstå att detta är kontroversiellt vetenskapligt sett, heller. Frågan är avgjord sedan mycket länge.

Man behöver således i praktiken inte mäta någonting (annat än för medvetet knasiga kablar med filterverkan), lite kunskap om dimensioner, käll- och lastimpedanser i kombination med huvudräkning räcker bra.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-09-04 16:54

Att EKK i vissa kretsar blivit så populär torde förklaras med tron på problem med "tvärimpedansmodulation".
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-09-04 17:02

Ja, denna mycket välkända, fysikaliskt självklara och enkelt mätbara effekt. :mrgreen:

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2022-09-04 17:04

Jag förstår inte varför man skall sträva efter tunnaste möjliga kablar? Med tunna kablar är det (enligt min erfarenhet) mycket större risk att det blir glappkontakt i banankontakter och dylikt (om man inte löder kontakterna). De 6.0 mm² jag länkade till är varken tunga eller stela, inte speciellt dyra heller :|
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-09-04 17:12

Tja, inte vet jag, pris, utseende, smidighet, gröna tankar om moder jord eller t.o.m. rationalitet kanske?

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2022-09-04 18:06

I-or skrev:Tja, inte vet jag,
:|
pris,
Att ha lite koppar liggande när det blir dåliga tider är kanske bara bra?
utseende,
Är tunna kablar mer estetiskt tilltalande :?
smidighet,
Varför smidigt istället för robust?
gröna tankar om moder jord
koppar tak :roll:
eller t.o.m. rationalitet kanske?
Vem vill ha en rationell värld? Där passar inte människor in ändå :evil:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2022-09-04 22:19

Goldfinger skrev:

Då är det väl bara att välja 2,5 kvadrat så är man på den säkra sidan?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-09-05 01:21

Efter dessa inlägg nedan så har det blivit livat i denna tråd.
FBK skrev:
hifikg skrev:
FBK skrev:Oavsett vad du skriver I-or så kommer jag testa min sladdar så får man se hur man upplever dem. Jag har hört skillnader mellan signalkablar så jag vill testa högtalarkablar också.

Du tror att du hört skillnad... tror jag :)

För mig är det inte prestige utan jag är öppensinnad och kan "tala om vad jag hör" och "inte hör", men det finns inget intresse "här" för det då "Biltema är billigast" och det finns ju inga skillnader och det är ren strunt prat. Läsa hela mitt inlägg på förra sidan om vad som påverkar ljudet så ser du och andra att kablar är det som påverkar minst av allt i ett ljudrum. Men jag tycker sådant är kul därför gör jag det oavsett var "experterna" säger.
Nu har jag ju inte testat högtalarkablar på över 10år då jag haft aktiva högtalare, men nu blir det ju vanliga i fortsättningen så därför vill jag utforska , vad andra kabelförnekare tycker är ointressant för mig. Jag har nästan alltid gått min egen väg och inte lyssnat för mycket på andra och enda gången jag gjorde det så blev det helt fel för min del, så jag kommer i fortsättningen gå min egen väg oavsett vad andra "tycker" Så råkar jag nu fastna för någon kabel som andra tycker annorlunda om, ska jag då byta kabel ? :roll: Det är väl jag som ska leva med mitt ljud och inte experterna på detta forum. Sedan är det skillnad på experter och experter här, en del kan man ta på allvar och lyssna på, andra kan man hoppa. Det har jag lärt mig genom att läsa vad de skriver i olika trådar genom åren. Sedan kan jag lägga till att utforska något som särskilt kablar ska man göra genom en anläggning som man är van vid hur den låter och inte i en okänd rigg för då måste det vara klara skillnader för att man ska upptäcka dem, är det mindre som hör man garanterat inte det i en rigg som man inte är van vid...
Så det här med att "tror" bryr jag mig inte om, hör jag skillnad så är det skillnad, hör jag inte skillnad så hör jag inte skillnad och så är det lagt åt sidan. Det finns ingen prestige i detta. Jag vill bara hitta det som jag tycker bäst om och inte lyssna på vad andra tycker bäst om, för det är ointressant. Sedan om någon vill testa det jag tycker bäst om så förmedlar jag gärna den infon, men den är ju inte intressant här...
Varför jag skrev mitt längre inlägg på förra sidan var för att hjälpa LeifB att komma framåt då han verkar lite tveksam till vad han ska göra och om han är intresserad så ska han få alla mina intryck på alla kablar som jag testar och sedan beroende på rum och utrustning så kan jag kanske ge lite hjälp vilka kablar som han kan testa.

Det har pratas lite om ljudet på nättjänster som de flesta lyssnar på numera och enligt en del så finns det tydliga skillnader, enligt andra så är det inga skillnader som går att höra. Vem har rätt där ? Jag har läst att gjort blindtester där folk har lyssnat på LP och CD och har varit helt vilse i pannkakan. Har det gjorts blindtester på nättjänsterna ?

FBK skrev:Johan, "du får också" läsa mitt inlägg på sidan innan med bild på min förra rigg.
Så ser du att "inget av detta" är något nytt för min del, men "jag" tycker sådant är kul och det gör inte "ni" det "är" skillnaden.Jag tycker om att försöka hitta skillnader mellan kablar, andra tycker det om att glo på fåglar genom en kikare,med den ena säger vilken vacker fågel, den andra med den ser likadan ut som den där, nej den andra är vackrare. Andra andra tycker om att glo på konst,där åsikterna går isär vad som är vacker konst. Alla borde ju tycka om blodpudding om våda hjärnor är likadan, men icke. Var är korrekt återgivning eftersom de flesta tycker om olika högtalare och de låter ju olika............ jag har rätt, andra har fel :evil: Så vad vad är korrekt återgivning på kablar om det finns skillnader................. :?: Var ju likadant på den stora Dac:testen i vintras, placebo.....enligt en expert.Den billigaste var minst lika bra som de andra. Ändå sitter en del medlemmar här med svindyra Dac:ar utan att experterna går lös på dem med hull och hår, varför inte då :?: Om nu det ändå bara är placebo. Hur svårt ska det vara att acceptera att vi har olika hjärnor som tar in synintryck och ljud olika. För om det inte vore så så skulle det bara finnas några 2-3 högtalare beroende på hur djupt de gick i basen, en Dac, en Cd-spelare osv. Nej, detta börjar verkligen bli för mycket och ljudglädjen rinner ur bägaren och denna hobby är inte värd att dela med andra här och framförallt "inte rolig längre" när man blir uthängd som "åtlöje" (bla. nedan, var har jag skrivit att jag ska testa Entreqs? ) bara för att man vill utforska billiga kablar och oavsett hur mycket jag tycker om Carlsson så är det inte värt det längre. Någonstans går min gräns också.

Nu har jag varit bort i ca: 2 dygn då jag varit i svarta hålet. viewtopic.php?f=11&t=73333 (Ni behöver inte alls läsa, men jag förklarar lite i början om det.)
Och om det var denna tråd som startade det eller inte vet jag inte exakt, då det kan komma när som helst egentligen. Men jag är ""grymt besviken, arg och ledsen"" över hur en del beter sig så fort de kommer till kablar och det är fan upp till bevis nu för många som snackar nedlåtande om andra som säger sig höra skillnad över dit och datt. Många sitter ju med ju med kablar som inte är några sk. gratis kablar el "ren lampsladd ifrån Ikea" som högtalarkablar i den egna riggen och ändå snackar nedlåtande och en massa skit. Ska ni leva upp till det ni skriver så plocka bort era märkeskablar oavsett om det nu är Supra,Vandenhul osv. osv. osv till och med EKK hånas nu....... 8O Och köp genast vanlig lampsladd ifrån Ikea då den duger och är neutral. Och vem har sagt att den är neutral och är exakt lika bra som andra kablar, "har några vetenskapliga tester gjorts" Var ju inte länge sedan som EKK var den heliga kabel för alla, nu duger inte den heller. Och snacket om att den är för stel är ju bara för mycket då det inte är så oböjlig som en del vill framställa den som, fan nu sitter jag och försvarar valet av EKK som ALLA såg som helig för 10 år sedan 8O När man läser inläggen nu så gör detsamma vad man använder som högtalarkabel, och om någon skulle råka köpa något som den tycker om och som inte är tillräckligt billigt, så måste man på något konstigt sätt redovisa annars så har man en kabel som färgar och då är det alltid en nedlåtande ton om ens val man gjort, och varför måste det var så hela tiden :?: Varför finns detta behov att hacka på andras val :?: Jag ser det som någon slags "mobbning och otroligt barnsligt" och en del hänger på med ryggdukningar också 8O när en de håller på. Sedan finns det ju folk i denna tråd som har en mer neutral hållning och inte sågar allt till höger och vänster som tur är. Jag tycker inte alls om detta som framgått tydligt nu och har funderingar på att lämna forumet då det verkar vara tillbaka till den gamla tiden. En forum räv skrev att Faktiskt.iö har blivit för likriktat. Och detta kan ni ju fundera över...................................... Att vara annorlunda här är inte lätt, men det är kanske ert mål att forumet ska bli likriktat :?:
Morello skrev:

Att EKK i vissa kretsar blivit så populär torde förklaras med tron på problem med "tvärimpedansmodulation".

I-or skrev:Ja, denna mycket välkända, fysikaliskt självklara och enkelt mätbara effekt. :mrgreen:

:?: Var inte du Morello en av dem som var stor förespråkare för EKK en gång i tiden ? IÖ rekommenderade väl den också :?: Nu är det en "tro" att använda den..... :?
. Hur svårt ska det vara att acceptera att vi har olika hjärnor som tar in synintryck och ljud olika. För om det inte vore så så skulle det bara finnas några 2-3 högtalare beroende på hur djupt de gick i basen

Skrev jag och då kom direkt detta nedan.
I-or skrev:Intressant detta med att så många brukar påpeka att alla väljer olika högtalare och att HiFi därför skulle handla om tycke och smak, lite grand som mat eller vin. Visst finns det massor av olika modeller i hemmen, men när man låter ett stort antal lyssnare jämföra högtalare under konstanta förutsättningar så tycker de påfallande lika. Detta till en grad som har varit förvånande för undertecknad, men undersökningarna är många och samstämmiga här. Att man ändå väljer att lägga sina pengar på mycket olika produkter beror på design, marknadsföring, rum, möblering, recensioner m.m., men inte minst på att man sällan har möjlighet att göra en egen jämförelse under goda förutsättningar.

Kan du vara vänlig att inte nervärdera mina inlägg hela tiden. Det är ingen nyhet att du inte gillar mig, sist jag ställde en vanlig fråga till dig så blev jag offentlig halshuggen då det visst inte passade att svara på den och den var inte det minsta otrevlig men du tackade för den halshuggningen fick jag höra. Så dina kommentarer om mina inlägg känns som "en viss förföljelse" ifrån din sida nu då jag har insett att du har något emot mig. Och kan inte du svara på en vanlig fråga så kan du låta bli att kommentera min inlägg i fortsättningen då det skulle vara trevligt att slippa.......:roll: Själv så kommer jag inte kommentera dina inlägg alls i fortsättningen "då de är heliga" har jag förstått.

Ps. Jag är inte mästare på att stava rätt, så har lite förståelse om det finns stavfel.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-09-05 02:56

Goldfinger skrev:
Nattlorden skrev:
Goldfinger skrev:
Betydligt träffsäkrare.

Enda vettiga inlägget här. Och andra, ni kommer ju inte med konkreta förslag utan en massa babbel bara. Ska jag fortsätta med denna hobby så får jag testa själv då jag är intresserad av hur de låter. Men eftersom tumregeln är att det inte är några skillnader så tror jag ingen testar utan köper något som andra har som blivit "accepterat", vad det nu är förutom lampsladd... ? som nu verkar bli den nya standarden om man vill ha ryggdukningar... :roll:

rigi

Inläggav rigi » 2022-09-05 07:23

FBK skrev:
Goldfinger skrev:
Nattlorden skrev:

Enda vettiga inlägget här. Och andra, ni kommer ju inte med konkreta förslag utan en massa babbel bara. Ska jag fortsätta med denna hobby så får jag testa själv då jag är intresserad av hur de låter. Men eftersom tumregeln är att det inte är några skillnader så tror jag ingen testar utan köper något som andra har som blivit "accepterat", vad det nu är förutom lampsladd... ? som nu verkar bli den nya standarden om man vill ha ryggdukningar... :roll:

Men det går ju inget ljud genom kablar. Det är elektriska signaler.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-09-05 07:29

rigi skrev:
FBK skrev:
Goldfinger skrev:

Men det går ju inget ljud genom kablar. Det är elektriska signaler.

Äntligen!

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-09-05 07:38

Jag har nog sagt mitt sista i den här tråden, då den håller mycket låg nivå.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-09-05 08:47

FBK skrev:Jag har nog sagt mitt sista i den här tråden, då den håller mycket låg nivå.

Lågnivåkablar kanske?

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2022-09-05 10:03

Min förra högtalarkabel, EKK 2 * 1,5 mm2, var tokigt styv så jag passade på att köpa en tunnare på 2 * 1,0 mm2 och knivbanankontakter när jag var hos Öhman senast. Den nya kabeln är betydligt smidigare och knivbanankontakterna är kanonbra! Nu är jag mycket nöjd med både högtalarkablar och signalkablar. :)

Högtalarkabel 1,0 mm2 med knivbanankontakter.jpg
Högtalarkabel 1,0 mm2 med knivbanankontakter.jpg (243.33 KiB) Visad 1610 gånger
Senast redigerad av Zappa 2022-09-05 11:20, redigerad totalt 1 gång.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-09-05 10:18

FBK, när var jag en stor förespråkare av EKK?
Jag har för övrigt aldrig nyttjat EKK i min egen anläggning!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2022-09-05 10:18

På förekommen anledning…(hos mig) :oops:
Att se över hur kablar ansluts via kontaktytor/terminaler tror jag är något som är lätt att missa. Eller att det över tid bildas oxid, eller andra orsaker till försämring som har med kontaktytor att göra.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-09-05 10:20

Bananer med snabbkoppling tycker jag hör hemma i laboratoriet; i en långtidsinstallation löder man, förstås.
-Innehar F-skattsedel-

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi