StefanA bygger hemmabio

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-03-09 08:49

Blir riktigt snygga högtalare det där :D
Inga anknytningar

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-09 09:48

StefanA skrev:
Kaffekoppen skrev:Nu får du sluta hålla oss på halster...annars åker jag hem till dig och gömmer fräsen!

/Magnus
I så fall ska jag hålla på bilderna ännu längre, det är ju alltid trevligt med sällskap i garaget! :D Jag ska bara gömma fräsen först! :wink:
Hade man bara varit någorlunda i närheten så hade det varit en ära! Riktigt mycket arbete du lagt ner, både på högtalarna och den här dokumentationen.

Jag tror ALLA skulle vilja höra resultatet när du är nöjd sedan.

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-03-10 00:42

Kaffekoppen skrev: Hade man bara varit någorlunda i närheten så hade det varit en ära! Riktigt mycket arbete du lagt ner, både på högtalarna och den här dokumentationen.

Jag tror ALLA skulle vilja höra resultatet när du är nöjd sedan.

När framhögtalarna är klara och inspelade så ska jag ta med dom till min lokala Hifi-butik och koppla upp dom på riktigt bra elektronik och kanske även jämföra dom med deras GamuT-högtalare.
Då måste jag ha med mig nån som har guldöron som kan göra en objektiv bedömning. Det kan nog vara svårt när man har byggt det ena paret själv. :)

Men jag tror inte att ALLA kan följa med. :( För mig får alla följa med men kanske inte för dom som äger butiken.

Jag passar väl på att lägga in några bilder. :wink:

Ett problem som jag hade när jag lackade var att det på några ställen blev små samlingar av jättesmå luftbubbor.
Bild

Varför blir det så? Nån som vet? :? Det hände bara när jag la första lagret. Men det var bara att stå och dra med penseln med jämna mellanrum till lacken börjat härda så blev man kvitt dom. :)

Här har en högtalare fått första varvet klarlack och den andra är klar för lack. :)
Bild

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-03-11 18:51

Jag hade köpt ett decilitermått och ett halvdeciliter mått för att blanda klarlack och härdare. Men klarlacken var inte så snäll med dl-måttet.
Bild

Så då köpte jag ett i rostfritt istället.
Bild

Det var svårt (omöjligt?) att få till lacken med pensel på dom svängda sidorna så jag bestämde mig för att bara göra det hyffsat bra nu och sen när framhögtalarna är klara så ska jag slipa ner alla högtalarna och sprutlacka dom då.

Här är den första högtalaren lackad. :D
Bild
Bild
Bild

Och här är den andra klar! :D
Bild

Keba

Inläggav Keba » 2006-03-11 18:59

Mycket snyggt!

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-03-11 20:49

Jag lägger in en bild där elementen är på plats och högtalarna har flyttat in i lägenheten.
Bild

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-03-14 21:59

Jag skulle helst bygga egna stativ också men jag har inte tid med det nu så därför beställde jag istället.

Men självklart så kunde jag inte låta bli att modifiera dom lite. Plattan som dom skulle stå på var i minsta laget.
Bild

Så jag klippte ut en plåt som var mer anpassad efter mina högtalare. Och lackade den svart.
Bild

Jag la en tunn gummipackning mellan plåten och högtalaren för att skydda lacken på högtalaren.
Nu står högtalaren betydligt stabilare! :)
Bild

Så här ser det ut med högtalarna på stativen.
Bild

Bild

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-03-14 22:07

Det är ju inte klokt 8O Skulle offra min högra hand för dina hantverkskunskaper, fast de kanske inte blir så bra utan den. Bara att gratulera till ett riktigt snyggt bygge.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-03-14 22:24

Grejt! Men det saknas lite dämpning vid framväggen och var är basmodulerna? 8O :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-03-15 02:01

JohanS skrev:Det är ju inte klokt 8O Skulle offra min högra hand för dina hantverkskunskaper, fast de kanske inte blir så bra utan den. Bara att gratulera till ett riktigt snyggt bygge.

Tack tack! :)
Skicka gärna hit handen om du ska offra den, det är ofta jag behöver en extra hand! :D

Men jag tror att du har större nytta av den än vad jag skulle ha. För var skulle jag montera den? :?

Du behöver bara lite tålamod så kan du nog också fixa några snygga högtalare. Det här är ju som sagt mina första högtalare jag bygger så jag är inget proffs! Jag provar mig fram och lär mig eftersom. :wink:

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-03-15 02:06

Naqref™ skrev:Grejt! Men det saknas lite dämpning vid framväggen och var är basmodulerna? 8O :wink:

Jag håller med dig. Det är mycket som saknas!
Först och främst dom riktiga framhögtalarna och sen är jag väldigt sugen på att bygga nån basmodul och sen skulle jag ha haft ett hus med ett riktigt lyssningsrum!

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-04-09 18:23

Tråden har stått still ett tag. Vad händer?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2006-04-09 18:56

Ja, vad händer? Det här är ju bland de häfftigaste byggena jag sett.
It takes a joyful sound
To make the world go round

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-04-09 22:05

Jag har varit lite lat och jag har även varit sjuk. :(

Dessutom tyckte jag att det var lite roligt att se hur lång tid det skulle ta innan nån ville se mer bilder. :wink:

Men litegrann har det hänt iallafall. Jag har börjat räkna hur många timmar allting tar. Även om högtalarna nästan är klara så tyckte jag att det kan vara intressant att veta hur lång tid det tar att göra klart finishen mm.

Här ser ni att Mdfen har spruckit ganska rejält på många ställen. Det beror på att jag la in några lager glasfiber på insidan och när jag limmade ihop högtalaren så blev den lite komprimerad och nu när den vill expandera så kan den inte göra det på insidan och då blir det sprickor på utsidan.
Bild

Så jag la ett lager plast på utsidan som förhoppningsvis limmar och håller ihop lådan.
Bild

Sen var det dags att spackla lite så att sidorna blev raka och fina.
Bild

Bild

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2006-04-10 07:15

Snyggt jobbat!!!

Vad använder du för lack? Märke och inköpsställe?

:P

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-04-10 15:25

Jag vet inte vad den heter, men jag kan läsa på burken nästa gång jag är i garaget.

Lacken är iallafall köpt på JBW i Skellefteå.

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-04-10 19:02

Sen var det bara att fortsätta slipa och spackla.
Bild

Bild

Jag använde en aluminium-grej för att kolla var det behövdes slipas och spacklas.
Bild

Bild

Här är båda högtalarna klara. :)
Bild

Slipningen och spacklingen tog ca 14 timmar.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-04-10 19:21

Ojoj, jag nästan känner dammet i näsan när jag tittar på bilderna!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-04-11 17:39

Borgaren skrev:Snyggt jobbat!!!

Vad använder du för lack? Märke och inköpsställe?

:P

Nu har jag läst på burken och det stod bara KLARLACK MS 2000.
Det är iallafall vanlig bil-klarlack.

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-04-11 19:41

paa skrev:Ojoj, jag nästan känner dammet i näsan när jag tittar på bilderna!

Jag också. Det luktar faktiskt ganska gott det där spacklet! :)

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-04-11 19:45

Här är högtalaren klar för kolfiber.
Bild

En bit kolfiber.
Bild

Här har jag klippt ut en lagom stor bit.
Bild

Aluminiumskivan vaxas.
Bild

Här är allt på plats. Bara att hålla tummarna att det blev bra! :wink:
Bild

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-04-11 19:48

Vad är sprinklerväska för något? Är det en speciell väska man har sprinklersystemen nerpackade i? Eller kanske en väska som är vattentät så att det inte läcker in vatten när man råkar befinna sig på en gräsmatta och sprinklersystemet startar.

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-04-12 21:52

Det är alltid spännande att se resultatet när plasten har härdat.
Så här blev det.
Bild

Riktigt bra faktiskt! :)

Sen skrapade jag bort plasten som blev kvar från aluminiumskivan så att den går använda till nästa högtalare också.
Bild

Andra högtalaren gick lite sämre. Eftersom jag var ensam när jag gjorde det så råkade jag sätta ner ena hörnet först och röra till kolfibern lite. Inte bra! :evil:

Men det är inte så lätt att ha koll på alla sidor samtidigt när man gör det själv.
Bild

Lyckligtvis så var det på nedre sidan så det kommer nog inte att synas så mycket. Kolfiber-grejen till gallret ska ju sitta där också.
Så här ser det ut.
Bild

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2006-04-13 09:22

Vad synd att kolfibern blev "tillrörd" men du kan ju alltid sätta du dit ditt tillverkarmärke (för det ska du väl ha i etsat guld) ovanpå, så slipper man se det.

Vh
/T

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-04-13 14:43

torbod: Om det syns för mycket när högtalaren är klar så blir det nog nått typ av märke över.

Jag hade ju två olika metoder för att ta bort kolfibern runt hålen på dom andra högtalarna. Ingen av dom var riktigt bra så nu fixade jag bara bättre lyse och körde på fri hand. Det var ganska enkelt faktiskt. Bästa metoden hittills. :)
Bild

Kanterna runt högtalaren klippte jag först med en vanlig sax och sen slipade jag dom sista mm med en vanlig slipkloss. Trots att jag hade jacka och handskar på mig när jag slipade för att slippa få så mycket kolfiberdamm på händerna och armarna så såg jag ändå ut så här när jag var klar.
Bild

Här är högtalaren som inte blev helt lyckad.
Bild

Och här är båda klara.
Bild

Att sätta dit kolfibern + slipningen tog ca 5 timmar.

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-04-14 21:18

Nu var det dags för fanéring. Och eftersom jag var tvungen att fanéra två lager så räckte det inte med dom 7m² jag hade, så jag beställde 10m² till.
Bild

Bild

Sen tänkte jag fanéra på samma sätt som jag gjorde med dom små högtalarna. Så jag gjorde en liknande grej (men dubbelt så stor) nu för att pressa fast fanéren med.

Tyvärr så råkade jag göra den med fibrerna åt fel håll. Så plywooden sprack av när vi började pressa fast den runt högtalaren. :(

Det syns inte så mycket men här är den som sprack.
Bild

Så fanéren var inget att spara tänkte jag. Det var ju plast överallt på den.
Bild

Här har jag gjort en ny plywood-grej med fibrerna i rätt riktning.
Bild

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-04-16 12:24

Ett nytt försök med fibrerna i rätt riktning. Problemet nu var att det började knaka och spricka i dom två lager plywood på undersidan, där fibrerna fortfarande var i fel riktning, så vi vågade inte dra tvingarna i botten.

Bild

Bild

Nu ville pappa passa på att göra reklam för världens bästa biltillverkare enligt honom. Det måste han ju få efter allt han har hjälpt mig med. :)

Bild

Resultatet blev inte riktigt bra. Det blev nån liten bula i fanéren. Det krävs nog en stabilare grund att lägga högtalaren på när man ska spänna plywooden över. :?: :roll:
Bild

Jag använde förresten samma fanér som jag använde förra gången när plywooden sprack av. Det var ju bara ett lager plast på den så det gjorde ingenting. :wink:

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-04-16 22:51

Nu byggde jag upp lite i bakkant så att både fram- och baksidan vilar mot underlaget. Då kan det inte bli nån stor belastning där.

Bild

Jag la dit liggunderlag för att skona högtalaren lite.
Bild

Så här ser det ut med högtalaren på plats.
Bild

Här är första fanéren på andra högtalaren under press. Nu hade jag även satt dit en bräda (inringad) för att få tvingarna lite längre ut och på så sätt få tvingarna att dra ut plywooden mer.

Men som ni ser så var brädan lite vek. Om vi hade dragit hårdare så hade den brutits loss. Så vi kunde alltså inte dra så jättehårt den här gången heller. :cry:

Bild

Här ser ni från andra hållet hur brädan även sviktar uppåt.
Bild

Det var alltså alldeles för svagt, så den här fanéringen blev inte heller riktigt bra. :(
Det är dom här stunderna man tänker på hur lätt det hade varit med en fyrkantig högtalare. :lol:

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-04-18 00:25

Då var det dags att fanéra baksidan på första högtalaren.
Jag pressade fast den med 4 tvingar, en ek-planka, en bit plywood och lite skyddsplast.
Bild

Det gick bra. Så här blev det.
Bild

Nu var det dags att förstärka fanér-anordningen. Den här gången ska det hålla! :twisted:
En "tvåtumfyra" och kraftiga skruvar (drygt en decimeter långa) borde väl bli nog stabilt :?:
Bild

Nu ser det mycket stabilare ut! :)
Bild

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-04-19 22:09

Nu blev det stabilt och bra så nu kunde vi dra tvingarna allt vad vi orkade. Fanéren blev ändå inte helt bra men som tur är så ska det dit ett lager till så det gör inte så mycket.
Bild

Bild

Här limmar jag fast en liten träflisa med plast och en bit maskeringstejp.
Bild

Sen var det dags för undersidan. Här har jag skarvat ihop två fanérbitar och lagt på plast.
Bild

Sen ställde jag bara på högtalaren på fanéren och en verktygslåda på den för att få lite tryck. Eftersom det är så liten yta som ska fanéras så behövs inte så högt tryck.
Bild

Så här blev det. Nu är det bara att klippa soch slipa till fanéren.
Bild

Klart!
Bild

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum