Moderator: Redaktörer
Magnuz skrev:Bland ”vanligt folk” har det nog alltid varit så.
paa skrev:Har det gått så långt att audiofiler blivit fula gubbar?
I-or skrev:... och billjud
Magnuz skrev:Bland ”vanligt folk” har det nog alltid varit så.
FBK skrev:Magnuz skrev:Bland ”vanligt folk” har det nog alltid varit så.
Det finns knappt någon återväxt därav så kommer 2-kanals Hifi att dö ut med tiden. Du får väl se hur det ser ut om 20-30år... jag är rätt säker på att jag har rätt, annars hade vi haft en massa ungtuppar på forumet.
FBK skrev:Magnuz skrev:Bland ”vanligt folk” har det nog alltid varit så.
Det finns knappt någon återväxt därav så kommer 2-kanals Hifi att dö ut med tiden. Du får väl se hur det ser ut om 20-30år... jag är rätt säker på att jag har rätt, annars hade vi haft en massa ungtuppar på forumet.
Jansson skrev:paa skrev:Har det gått så långt att audiofiler blivit fula gubbar?
Nej det tror jag verkligen inte men äckliga och gamla och har garage.
I-or skrev:Jag tror att en stor anledning, förutom ovanstående anledningar, till att nörderiet har minskat är att tekniken i det stora hela har blivit bättre och mer lättillgänglig så att det finns mindre anledning att gräva ned sig i detaljerna. Vettigt konstruerade "smarta" högtalare har totalt sett långt, långt bättre egenskaper än 70-talets kompaktanläggningar även ljudkvalitetsmässigt. Ljudanläggningarna kommer bara att fortsätta att bli bättre och billigare även om de flesta inte har något behov av riktigt högklassiga/dyra/utrymmeskrävande system, utan klarar sig med livsstilsprylar eller uppspelning via ljudlimpan under TV:n (vilket i princip är på väg att bli en ren bildskärm, eventuellt med viss "smarthet"). Tekniken utvecklas, användningen förändras, men folk har fortfarande ett stort behov av ljud och bild i hemmet.
Högklassig musikåtergivning må intressera färre, men kommer inte att försvinna i framtiden. Ljudanläggningen som heligt altare kommer vi dock inte att se länge till. Ingenjörerna tänker om och försöker få till optimerade lösningar som passar dagens och morgondagens konsumenter, vilka vill ha bra ljudåtergivning, helst i hela hemmet, men även kompakta och snygga lösningar.
I-or skrev:Vem har påstått att musik- och teknikintresset skulle ha minskat? Musikintresset är ganska avgjort större än någonsin och teknikintresset fortsätter att vara stort, men riktas åt andra håll. Ett par stora högtalare på paradplats i vardagsrummet blir alltmer ovanligt och detta beror inte på att det är kvinnan som vinner striden, utan på helt andra orsaker som ändrade inredningsideal och på att de flesta sedan länge har insett att de sällan lyssnar fokuserat och därför inte har något behov av en klassisk stereoanläggning. Tjock-TV:n åkte ut fortare än kvickt när tekniken medgav detta, vilket även har blivit fallet för den klassiska stereoanläggningen.
Sony m.fl. stora drakar har utvecklat pyttesmå "trådlösa" högtalare för att de ska kunna smälta in i inredningen. Sonos erbjuder sedan ganska länge en liten och förhållandevis klen subwoofer, men har nu tagit fram en mycket mindre variant om ett par liters volym, vilken naturligtvis i praktiken knappt kan klassificeras som woofer. Marknaden efterfrågar hela tiden mindre enheter, vilka dessutom måste vara "trådlösa" (nätanslutningen kommer man sällan ifrån). Anledningen till att man ändå kan få till hyggligt ljud beror på relativt modern teknik som DSP och klass-D-förstärkare i kombination med bättre simuleringsverktyg.
Vad gäller fortsatt hygglig försäljning av traditionella (passiva eller aktiva) högtalare, beror detta på att antalet konsumenter på världsmarknaden har ökat enormt mycket sedan 80-talet, på hemmabions framväxt och på att hemmastudio för musikproduktion fortsätter att växa. Att HiFi-branschen (tvåkanalsljud) har befunnit sig i kris både i USA och Europa i över 20 år är väl känt och det har publicerats hundratals artiklar i branschpressen angående detta. Audioområdet i stort fortsätter dock med snabb och stadig tillväxt om ca 5-10 % per år, något beroende på vilket segment man tittar på.
I-or skrev:Naturligtvis är HiFi-branschen döende. Ingenting av det jag har fört fram ovan påstår något annat, tvärtom. Dessutom kommer jag inte att sörja frånfället, HiFi har alltid handlat om alldeles för mycket trams och ren desinformation.
Vi kan dock vara helt säkra på att apparater för god ljudåtergivning även fortsättningsvis kommer att finnas att tillgå i överflöd. Mindre, billigare och bättre.
I-or skrev:Naturligtvis är HiFi-branschen döende. Ingenting av det jag har fört fram ovan påstår något annat, tvärtom. Dessutom kommer jag inte att sörja frånfället, HiFi har alltid handlat om alldeles för mycket trams och ren desinformation.
Vi kan dock vara helt säkra på att apparater för god ljudåtergivning även fortsättningsvis kommer att finnas att tillgå i överflöd. Mindre, billigare och bättre.
Frågan jag ställer mig efter ditt inlägg är: vad är god ljudåtergivning?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 40 gäster