av MacBruce » 2022-08-16 19:51
Någon som har sett om ytbehandlingen "SexTex" fortfarande tillämpas någonstans? Mina webbläsare sparkar bakut med kommentaren att sökningen via Google kan ge "alltför explicita" resultat... Har dock lyckats hitta att nedanstående, med företaget SexTex AB, är patentinnehavare.
En kompis till min bror, (Arne Karlsson i västgötska Älgarås [*]), hade patent på ytbehandlingen, vilken bestod i att syntetfibrer anbringades med en elektrostatisk metod över ett härdande lim. Ytan blev i varierande grad (beroende på syntetfibrernas längd) "lurvig" men var förvånansvärt slittålig och blev något av en favorit bland de pop-grupper (i mitten av 70-talet) som kände till den. Det härdande limmet verkade ha förstärkt lådorna på ytan, så att de kunde behandlas tämligen ovarsamt utan att de skadades. På den tiden jag "höll på med sådant", sålde mitt dåvarande företag också åtskilligt med högtalarlådor med den ytbehandlingen – även till återförsäljare.
Det senaste jag hörde (per telefon) från Arne var, att han hade "vunnit någon miljon" på något lotteri och avsåg att ge sig ut på en världsomsegling med sin nya tjej. Har därefter försökt att googla efter honom, men hans namn ger ju ett oräkneligt antal i resultat och inget som jag direkt (t.ex map ålder) kan identifiera honom genom. Den främsta anledningen till att jag har sökt honom är, att min bror (som då låg på hospice för palliativ vård) ständigt uppmanade mig: "Se till att du får tillbaka JAP:en", vilket anspelade på en nyrenoverad JAP 1100cc motorcykel i delar, vilken förvarades i en av Arnes lagerlokaler. Den var ett arv efter en av våra morbröder.
[*] Tommy Jenving var också uppvuxen i Älgarås, praktiskt taget granne med Arne, och det var Tommy som upplyste mig om, att Arne också sysslade med ytbehandling av högtalarlådor.
Senast redigerad av
MacBruce 2022-08-16 20:36, redigerad totalt 1 gång.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben,
http://www.abc.se