Moderator: Redaktörer
jansch skrev:Vad ville jag visa med de 2 ovanstående inläggen....
Jo att om du mäter "pressure field" kommer den kurvan att vara korrekt för free field till ca 3,5 kHz för din mikrofon,
Din mikrofon är 7 till 8 mm i diameter, nämnda B&K4191 är 12,7 mm utan skyddsgaller. Med enkel matematik kommer våglängden att påverka (göra skillnad mellan pressure field och free field) vid ca 3,5 kHz.
Oftast börjar då kurvan bli lite "orolig" vid free field, från att varit ett "rakt streck".
jansch skrev:Det är inga problem att göra mikrofonen tjockare längre bak så länge det görs med mjuk övergång, avlång kon eller liknande.
För 1/4tums mikrofoner använder man ofta 1/2 tums mikrofonförstärkare med en adapter som blir tjockare efter ca 5 centimeter så man kan skruva på en 1/2 tums förstärkare. 1/2 tumsförstärkaren har lite bättre prestanda, den går bl.a ner till 3Hz till skillnad från 1/4tums som går ner till 15Hz och -0,5dB.
6,35mm stålhölje rymmer ju inte så stora komponenter.
Nedan bild på 1/4 tums mic med 1/4tums förstärkare och en 1/2tums förstärkare med adapter och 1/4tums mic.
xmag skrev:jansch skrev:Det är inga problem att göra mikrofonen tjockare längre bak så länge det görs med mjuk övergång, avlång kon eller liknande.
För 1/4tums mikrofoner använder man ofta 1/2 tums mikrofonförstärkare med en adapter som blir tjockare efter ca 5 centimeter så man kan skruva på en 1/2 tums förstärkare. 1/2 tumsförstärkaren har lite bättre prestanda, den går bl.a ner till 3Hz till skillnad från 1/4tums som går ner till 15Hz och -0,5dB.
Nedan bild på 1/4 tums mic med 1/4tums förstärkare och en 1/2tums förstärkare med adapter och 1/4tums mic.
Snyggt!
Ser att den översta har kabeln rakt in i röret. Tål att tänkas på.
jansch skrev:xmag skrev:jansch skrev:Det är inga problem att göra mikrofonen tjockare längre bak så länge det görs med mjuk övergång, avlång kon eller liknande.
Snyggt!
Ser att den översta har kabeln rakt in i röret. Tål att tänkas på.
Jo, det finns inga 7 poliga kontakter som är så smala, därför är kabeln fast i 1/4 tums mikrofonförstärkare.
I kabeln till mikrofonförstärkaren finns följande "anslutningar" förutom signaljord och jord:
- Matningsspänningar som kan vara mellan +/- 14 volt till +/- 60 volt. Vill man kunna mäta upp till 162dB(SPL) måste matningsspänningen vara +/- 60volt med nämnda B&K4191 mikrofon. Normalt använder man +/- 14Volt för vanliga "hifi- mätningar".
- 200 Volt polarisationsspänning-
- nyttosignal ut från mikrofonen
- Calibration input. Carge Injection Calibration - Genom testsignal kontrollera att mikrofonkapsel/mikrofonförstärkare/kabel håller kalibrerade data.
Minsta LEMO-kontakt är ca 9 mm i diameter och finns på bilden ovan på 1/2 tums förstärkaren. Den är "special" för B&K, standardkontakten är ca 11,5mm i diameter.
Även standardkontakten är ett helvete att löda, bäst att köpa färdiga sladdar som har crimpade kontakter.
Det är lite eklare anslutning på en Panasonic-kapsel......
jansch skrev:Riktigt elegant låda!
sammel skrev:Ja den vart snygg, fungerar säker som nattduksbord också
xmag skrev:Nu är den inflyttad om någon överraskande nog skulle vara intresserad :
xmag skrev:Nu är den inflyttad om någon överraskande nog skulle vara intresserad :
jansch skrev:xmag skrev:Nu är den inflyttad om någon överraskande nog skulle vara intresserad :
Även om "låddan" är snygg så är jag mest nyfiken på hur mätningarna ser ut.....
Har du en okorrigerad kurva att visa, d v s hur ser låddans frekvensgång ut?
xmag skrev:jansch skrev:xmag skrev:Nu är den inflyttad om någon överraskande nog skulle vara intresserad :
Jag är inte klar med bygget ännu. Har haft en del annat som kommit i vägen.
Det som inte är klart är mikrofonbommen, jobbar prexis nu med den. Sedan skall baffelns insida dämpas men innan det skall jag mäta lådans frekvenskurva mäter också efter att baffeln dämpats.
Mätlådan skall också användas för att mäta element med. Det är därför jag gjort så att man enkelt kan byta baffel.
Återkommer snart med mätningar.
jansch skrev:xmag skrev:jansch skrev:
Jag är inte klar med bygget ännu. Har haft en del annat som kommit i vägen.
Det som inte är klart är mikrofonbommen, jobbar prexis nu med den. Sedan skall baffelns insida dämpas men innan det skall jag mäta lådans frekvenskurva mäter också efter att baffeln dämpats.
Mätlådan skall också användas för att mäta element med. Det är därför jag gjort så att man enkelt kan byta baffel.
Återkommer snart med mätningar.Mäta högtalarelement, förutom möjligtvis diskanter*, i mätlåddan blir nog omöjligt då lådans kavitet påverkar kraftigt. Frekvensgång och dist gäller då bara för högtalarlådor som motsvarar "mätlåddan" och då INUTI låddan, inte utanför.
Jag har sett att de gör så på andra platser och de få mätningar jag gjort tills nu i den nya lådan visar kurvor som är mycket lika de kurvor jag mätt upp på samma element utan låda.* diskanter mäter man dock enklast i större utrymme (hobbyrummet) och med bra gating-teknik.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster