46-gradersvinkeln mellan högtalare...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

46-gradersvinkeln mellan högtalare...

Inläggav Naqref » 2003-09-01 15:12

Fick en fråga som löd lite som följande: Wassup med de 46 graderna som det snackas om när det gäller högtalarplacering? (Fritt uttolkat av mig).

Det gäller då de 46 grader i vinkel man 'bör' ha mellan högtalarna (där lyssnaren är i vinkelspetsen). Traditionellt så har det angetts att den optimala vinkel bör vara 60 grader men det har mest angetts av slentrianmässighet och bygger varken på studier eller mer samlad praktisk erfarenhet. 46-gradersvinkeln är däremot bekräftad i oberoende studier och genom praktisk erfarenhet. Tyvärr har det försvunnit i det svarta kunskapshål som hifi-tidningarna stundom utgör. :) (Ska dock inte gnälla på alla tidningar eftersom jag har sett Italienska, Tyska och Finska hifitidningar som verka ha en ansats till att vilja förmedla kunskaper om hörseln och akustik - dock förstod jag inte ett ord i någon av tidningarna :) ). Den (vinkeln) är inte exakt. Vissa har kommit fram till 44 grader och andra till 46 grader men det ligger i regionen av 46 grader så då kör jag vidare på det. :) Notera att dettta gäller inte invinklingen av högtalarna som är ett helt annat (men likväl intressant) ämne! :)

Vad man utgår ifrån är vad man kallar IACC som står för Inter Aural Cross Correlation och som anger hur stor likhet man uppfattar signaler som når det ena örat relativt det som når det andra örat. Kommer ljudet exempelvis rakt framifrån så är IACC 1. Då uppfattar man ljudet lika i båda öronen. Värdet på IACC går från noll (maximal skillnad) till ett (maximal likhet). Stoppar man in en handsfree-snäcka i hörselgången så är IACC nästan noll då man uppfattar ljudet mycket mer med det örat där snäckan finns än det örat där den inte finns. Känns ju rätt naturligt på något vis! :) Bilden nedan visar ungeför hur tendensen för IACC ser ut för en ljudkälla (på ett lagom avstånd om kanske några meter och uppåt) som rör sig från rakt fram och åt lyssnarens vänster. IACC kommer som sagt att ligga på 1 rakt fram och minskar när ljudkällan flyttar sig åt vänster. Vid en vinkel av ca 21-23 grader så kommer IACC ha ett lokalt minimum för att öka igen. Kommer man upp emot 40 grader eller så så minskar IACC igen.

Bild
Bild 1

Vad detta betyder är för att få maximal hörselmässig stereoseparation så bör högtalarna stå vid 23-graders vinkel sett från en riktning rakt fram, d v s ungefär med 46 grader i mellan dem.

Ökar man vinkeln så får man inga fördelar i form av ökad stereoseparation men däremot så blir lyssningsuppställningen känsligare för att kantar över till ena och/eller andra sidan då en liten förflyttning i sidled ger en större tisskillnad mellan ljudet som kommer från den ena högtalaren relativt det som kommer från den andra. Det gör att den sk Haas-effekten blir mer märkbar. Konsekvenserna av den kan man minska lite genom att vinkla in högtalarnao ch använda sig av deras spridningsegenskaper på ett förnuftigt sätt! :) Men det är som sagt ett annat ämne.

Notera:
De 46-graderna är bara en generalisering som när man bara undersöker en sak åt gången. I den verkliga verkligheten har det vanligen en något mindre betydelse då det i specialfallet kan finnas omständigheter som gör att det låter bättre med en annan vinkel. Sådana faktorer kan bero på inspelning och/eller att högtalarna blir mindre optimal placerade ur någon annan aspekt som gör att summan av välljudet bli lägre än om de hade varit placerade med 46-graders vinkel.

Hur får man fram 46 grader då?
Jo ta och tänk dig en linje som går mellan centrum på högtalarbaffleln på den ena högtalaren till samma centrum på den andra högtalaren. Benämns l i skissen nedan. Tänk dig sedan ett mått från denna linje vinkelrätt mot lyssnaren. Det ska vara 1.18ggr längre för att du ska få vinkeln 46 grader.

Bild
Bild 2

/naqref

8) 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2003-09-01 15:18

Strålande Naqref!
Fina bilder också 8)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-09-01 15:23

Jag orkade inte dra igång ritprogrammet så då får det blir lite kluddande! :)

Men jag säger; bättre med en operfekt men förklarande bild än ingen bild alls! :)

8) 8)

Användarvisningsbild
dec_alpha

Inläggav dec_alpha » 2003-09-01 19:25

Naqref, det är full fart på dig minsan,intressant läsning som vanligt :D

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2003-09-01 19:25

Jaha då fick man genast en mycket exaktare ljudbild. Tack Naqref. :D

/Erik

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-09-01 20:18

Trevligt att ni uppskattade det! :)

Min förhoppning är att det kommer fler artiklar av denna typ. Det bästa hade varit om de hade kunnats läggas till ett speciellt artikelarkiv som man lätt kan hitta i. Vi har ju nyhetsdelen men där försvinner artiklarna bort lätt.

F ö vill jag gärna uppmunta om ni som användare skriver artiklar av snarlik typ. Det kan handla om allt möjligt men ska väl ha ett värde under en längre tid. Har ni bilder så kan vi lägga upp dem här och bildredigering så att de inte blir så tungladdade kan vi hjälpa till med också!

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2003-09-01 20:22

naqref, klart vi kan skapa en sådan kategori :)

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2003-09-01 20:24

Som t.ex. en artikel om mina DIY-signalkablar? Om det är OK? ;)

Förresten har gjort 2 olika de senaste dagarna. Den ena var totalt värdelös, även jämfört med min gamla 400kr Supra Dual. Den andra är dock rent superb och är hästlängder före Supran. Dock ett rent helsike att bygga också, vilket alla förstår som vet hur den är uppbyggd. :D

Som sagt skulle det vara uppskattat så kan jag skriva en artikel om hur man tillverkar sig en dylik snodd. Alltid kan det få någon att inse att kablar är det mest överprissatta som finns typ.

/Erik

PS. Det är en pseudobalancerad twinax (kan givetvis lika gärna köras balancerad) med luftisolering, som i slutgiltiga versionen kommer ha både folieskärm och fläta.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-09-01 20:32

Alexi: vi kanske kan vänta med en sådan kategori till vi har en liten samling av artiklar?

Erik_J: Shoot! :) Du behöver kanske bara nämna den mindre lyckade i förbifarten. Lagom mycket så att någon kanske undviker den om den nu är dålig. Men en artikel om den lyckade är ju trevligt! :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-09-01 23:17

Fick tipset av IÖ för något år sedan. Jag började mäta och noterade att jag behövde flytta isär högtalarna sisådär 50 cm för att få 46 grader. 8) Sagt och gjort. Förbättringen med avseende på ljudbild var markant. :D :D :D :D :D

I samma veva testade jag 60 grader, men det blev rätt risigt :cry:

8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-09-01 23:43

Det är rätt intressant för jag har mer eller mindre alltid placerat mina högtalare så... 8) 8)

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2003-09-02 09:49

Hmmm ska man testa detta då :oops:

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2003-09-03 23:23

Intressant på min ära! Vore kul om du ville utbilda lite mer kring baffelstorlekars effekter (lagom stor osv). Ämnet berördes kort i HFLS-1-utvecklingen, men lite mer och uttömmande vore uppskattat!

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2003-09-03 23:28

Nu har jag mätt. Det var på centimetern "rätt" inställt redan! :oops: :o

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-09-04 00:14

Belker! 8) 8)

Och om bafflarna så finns det en sådan artikel i tankarna!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2003-09-09 19:27

Det här är intressant. När jag ursprungligen läste om IACC i MOLT mätte jag genast upp hur mina högtalare var placerade. Det var en grad fel!

Jag har hört talas om många andra som har experimenterat sig fram till rätt inställning oxå. Det är kul när teori och praktik finns stämma överens! 8)

/J.P.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-09-09 22:47

:D :D

Personligen kan jag säga att när det var den mest avslappnade lyssningspositionen så var det lite fel men när jag lyssnade på RIKTIGT så mätte jag och då stämde det helt 8O 8) 8)

Användarvisningsbild
fredde

Inläggav fredde » 2003-10-03 12:07

Detta måste väl ändå vara olika från olika högtalare. De jag har fungerar inte alls att ha så brett isär så att jag ska få 46 grader. Det blir en katastrof ljudmässigt... :?

Sen beror det ju på rummet var högtalarna skall vara placerade. Det går inte säga något generellt var de skall hamna för att de skall prestera som bäst.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-10-03 12:17

Visst kan det vara olika från olika högtalare men det är oftast (jag säger inte att det är så i ditt fall) är det mer beroende på inspelningar och rum om större avvikelser (d v s mer än kanske +2--6 grader) behövs. 8)

Användarvisningsbild
fredde

Re: 46-gradersvinkeln mellan högtalare...

Inläggav fredde » 2003-10-03 12:38

Naqref skrev:Notera:
De 46-graderna är bara en generalisering som när man bara undersöker en sak åt gången. I den verkliga verkligheten har det vanligen en något mindre betydelse då det i specialfallet kan finnas omständigheter som gör att det låter bättre med en annan vinkel. Sådana faktorer kan bero på inspelning och/eller att högtalarna blir mindre optimal placerade ur någon annan aspekt som gör att summan av välljudet bli lägre än om de hade varit placerade med 46-graders vinkel.

Läste inte igenom allt... :roll:

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-10-03 13:07

Jag tror att jag skall försöka hitta två sådana där laserpekare och montera på mina högtalare........
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2003-10-03 14:20

JonasP,

Det här med 46 grader är inte teori! Det är test på människor som har gett detta värde. Spridningen mellan mäniskor avviker som väldigt lite. Har troligtvis att göra med formen på ytterörat skulle jag gissa. :wink:

//Lars

Det här är intressant. När jag ursprungligen läste om IACC i MOLT mätte jag genast upp hur mina högtalare var placerade. Det var en grad fel!

Jag har hört talas om många andra som har experimenterat sig fram till rätt inställning oxå. Det är kul när teori och praktik finns stämma överens!

/J.P.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2003-10-03 16:52

LarsR,

självklart är det teori. Dock inte teori i meningen hypotes eller något som möjligtvis är sant, utan teori i den akademiska meningen.

Att man är teoretiker innebär ju inte att man sysslar med saker som bara kanske är sant, eller hur? Det innebär (talspråksmässigt) oftast att man sysslar med någon form av teoretisk vetenskap.

Så tolkar jag orden. Med bakgrund av hur jag tolkar och använder ordet teori verkar det som om vi har samma åsikt om IACC.

/j.p.

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2003-10-03 21:34

JonasP,

8O :oops: ,

Ett ord missförstånd. Hmmm teori är för mig en tes som väl stämmer in med vad man kan mäta eller visa i verkligheten, en modell för hur något fungerar. Vad finner du för teori bakom att det de flesta människor har denna IACC?

8)

//Lars

självklart är det teori. Dock inte teori i meningen hypotes eller något som möjligtvis är sant, utan teori i den akademiska meningen.

Att man är teoretiker innebär ju inte att man sysslar med saker som bara kanske är sant, eller hur? Det innebär (talspråksmässigt) oftast att man sysslar med någon form av teoretisk vetenskap.

Så tolkar jag orden. Med bakgrund av hur jag tolkar och använder ordet teori verkar det som om vi har samma åsikt om IACC.

/j.p.

Användarvisningsbild
Sentinel

Inläggav Sentinel » 2003-10-04 14:18

Klapp, klapp, klapp....
...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det..

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-04 14:33

Hej!

A*´s (i stort sett) högst subjektiva erfarenhet är att det finns ngt "magiskt"
med just liksidigtriangel (2 sidor´s?) o sedan liite mer än dess 45-grs vinkel!
Så 46 "känns" ju heelt rätt :wink: !

Mvh A*

(A*lla som hatar A* säger A*aahaaaA*!! - ... ?? :? 8O )

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-10-04 14:59

Det är ännu mer magiskt med en 3*4*5 ;)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-04 15:11

Hej R!

Blir inte stereoperspektivet liite skevt då! Eller missförstår A* helt nu :oops: !
(Eller var det ngt internt faktiskt.se skämt kanske 8O / :) ?)

Mvh A*

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-10-04 18:06

En triangel med sidorna 3, 4 och 5 är ju allmänt kännt som en 'vacker' geometrisk figur 8) . Magisk alltså... Ungefär som 1 + 2 + 3 + 4 = 10, alltså är 10 ett magiskt tal 8)

Men det går nog inte att implicera på hifi... Kanske med ett rum med längden 4 och 3 och höjden 5... hmmmm.. får nog tänka på det där, tända ett par ljus o sätta mig ner i en 5-stjärna 'for protection' ;)

Bild på den egentliga 'galningen':
Bild
------
(Pythagoras)

Ranefjord != galen ;)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-04 18:21

Hej R!

Ok, då hajar A*! Nio är ju även det 1st s.k magiskt tal! Kommer inte ihåg
alla krumbukterna men det kan säkert ngn annan! (antagligen inkl R).

Mvh A*

Nästa

Återgå till Teknikforum