Nu spelas:

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jogge

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2022-09-12 19:30

Paradise Lost: Medusa, LP-Gatefold. Ett band jag följt sedan jag hörde As I die första gången. De har bytt stil en hel del gånger, men alltid bevarat den sorgsna gotiska atmosfären. Här är det mer doom som gäller. När denna släpptes prioriterades den bort då jag var i en våg av att hellre hitta nytt och plånboken räckte inte till. Men nu så. En riktigt grym skiva 8)
Bild

Big Blue: Road To Promised Land, CD.
Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-09-12 21:44

Trodde inte den gamle hjälten levde längre, men det gör han (han e ju bara 12 år äldre än jag) och spelar o sjunger :)
Bilagor
gilbert2022.jpg
gilbert2022.jpg (15.08 KiB) Visad 2905 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2022-09-17 19:57

Ethel Cain, ung tjej från Florida, numera boende i Indiana. Prästdotter och uppvuxen med hemutbildning och kyrkokören. Efter att ha hört, och inspirerats av, Florence+the Machine så började hon skriva egen musik när hon var 15 år. Gav sedan ut några EP's och släppte sitt debutalbum i år på egen etikett. Lite indie, lite pop. Rätt bra.

Bild

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2022-09-18 11:30

Off - Skylon
Bild
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2022-09-18 20:41

Det är länge sedan jag lyssnade på den, och jag hade glömt hur bra den är. Den är fantastiskt bra!

Bild
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-09-19 00:44

Avrundar med Ms Cole, tidigare omnämnd i tråden. Riktigt bra musik och ljud, just nu sköljer "Close Your Eyes" över mig, titellåten alltså. Gott om skönt trumljud och den fingerspelade basen går inte av för hackor. Ståpäls... o efter den kommer "Sway" sen kommer jag sova gott.
Bilagor
Alexis Cole - Close Your Eyes.jpg
Alexis Cole - Close Your Eyes.jpg (48.16 KiB) Visad 2845 gånger

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2022-09-20 17:58

Iron Maiden: Senjutsu, 3LP-Trifold. Maiden fortsätter vara intressanta. Precis som jag sade om föregångaren "The Book Of Souls", så gillar jag verkligen Maidens proggigare sida som blommat fram mer och mer. Sista låten Hell on earth på dryga 11 minuter är bästa exemplet här. Dörjar med en mjukare melodi (som helt klart måste ha påverkats av Mike Oldfields Embers - vilket ju är ett plus i min värld :) ), som sedan blir större och större för att sedan hamna i en mer eller mindre patenterad Iron Maiden-galopp-låt.
Bild

Died Pretty: Every Brilliant Eye, LP.
Bild

Användarvisningsbild
LarsF

Inläggav LarsF » 2022-09-20 19:14

Senaste inköpen
Just nu
Leonard Cohen - Songs of Leonard Cohen

Snart
Esbjörn Svensson Trio - EST Live - Mr And Mrs Handkerchief

Försökte lyssna igår, lyckades inte ens lyssna på hela första låten så hann inte bilda mig en uppfattning om musiken, riktigt uselt inspelning, grymt komprimerat.
Hedvig Mollestad Trio - Evil in Oslo

tur man inte köpt den iaf.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-09-20 20:51

LarsF skrev:Senaste inköpen
Just nu

Snart

Försökte lyssna igår, lyckades inte ens lyssna på hela första låten så hann inte bilda mig en uppfattning om musiken, riktigt uselt inspelning, grymt komprimerat.

Vilken var så dålig? Esbjörn eller Hedvig? Just den Esbjörn-skivan är jag osäker på om jag har i samlingen (trodde jag hade allt).

Användarvisningsbild
LarsF

Inläggav LarsF » 2022-09-20 22:05

hifikg skrev:
LarsF skrev:Senaste inköpen
Just nu

Snart

Vilken var så dålig? Esbjörn eller Hedvig? Just den Esbjörn-skivan är jag osäker på om jag har i samlingen (trodde jag hade allt).

Hedvig

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2022-09-20 23:11

Efter "Flashdance" och "Why me?" med Irene Cara på maxisingel spelas nu albumversionen av "Why me?" på tidig tysk kompaktskiva. Magnifik Moroder-manövrerad musik!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-09-20 23:32

Esther Phillips. Sökte på EST och upp kom Esther, så det kan gå. Härlig tjej, mest känd, kanske, för "What a difference a day make" men hon är en fullblodsjazzsångerska av rang.

Användarvisningsbild
LarsF

Inläggav LarsF » 2022-09-21 17:57

Betydligt mer välljudande än Hedvig

Christy Baron - I Thought About You

Användarvisningsbild
LarsF

Inläggav LarsF » 2022-09-23 20:02

Från grannländerna
nyss
Iiro Rantala - Lost Heroes, en hyllning till bortgångna musiker, ganska trivsamt att lyssna på ett ensamt piano (kan det vara en flygel?)

just nu
Sören BeBe Trio - From out Here
Precis börjat men låter bra och musik som faller mig i smaken iaf, fast å andra sidan det mesta har funkar ju hos mig.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-09-24 00:00

Spelar igenom min Boney M samling för att vara redo för lördagsnattens underhållning, Boney M live!!
Skulle de här omslagen passera idag?
Bilagor
lfs.jpeg
lfs.jpeg (12.76 KiB) Visad 2764 gånger
BoneyM.jpeg
BoneyM.jpeg (33.9 KiB) Visad 2764 gånger

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2022-09-24 22:18

hifikg skrev:Spelar igenom min Boney M samling för att vara redo för lördagsnattens underhållning, Boney M live!!
Skulle de här omslagen passera idag?

Varför inte? Det är ju snyggt!
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2022-09-24 22:20

PekkaJohansson skrev:Efter "Flashdance" och "Why me?" med Irene Cara på maxisingel spelas nu albumversionen av "Why me?" på tidig tysk kompaktskiva. Magnifik Moroder-manövrerad musik!

Med vänlig hälsning

Pekka

Soundtracket till Flashdance är ju så bra, men totalt sönderspelat för mig.
Nu är det något år sedan senast så kanske funkar det att lyssna på snart igen.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2022-09-24 22:47

PF utan Waters.

Bild

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2022-09-25 14:40

Paul van Dyk: Reflections, CD. Ett rätt trevligt vocal trance-album. Som vanligt tycker jag att musiken skulle vara bättre utan sången som poppar till det lite för mycket för mig. Men den är en av de bättre skivor jag nu äger i genren iaf. Sista låten Kaleidoscope är det ett bra tryck i.
Bild

This Gift Is A Curse: All Hail The Swinelord, 2LP-Gatefold.
Bild

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2022-09-25 19:08

Hole: Live Through This, CD. 90-tal, Grunge och Alternative var det som var inne. Jag hängde inte riktigt med där. Nirvana kanske. Hole började jag gilla när scenen inte var lika stor längre. Courtney Love har ett riktigt bra bett i sången må jag säga. Jag gillar den här skivan, men faktiskt gillar jag "Celebrity Skin" mer då den har mer direkta refränger, även om förståsigpåarna håller den här högre.
Bild

Permafrost AC: Isen Ligger Kvar, CD-Digipack.
Bild

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2022-09-25 22:00

Inspirerad av Boney M-snacket i hifikg:s medlemstråd har jag hört både singel- och albumversionen av "El Lute" samt läst den högintressanta historien om Eleuterio Sánchez Rodríguez vars liv sången baseras på. Boney M mötte den verklige El Lute vid ett besök i Spanien och överlämnade en guldskiva. Nu snurrar albumet "Oceans of fantasy" - från 1979! - på kompaktskiva från 1993. Inte samma fina ljud som på samlingen "The magic of Boney M" men fullt lyssningsbart. Bra discomusik är det under alla omständigheter.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-09-25 23:53

Sophie Zelmani, The World Ain't Pretty. Kom i fredags. Streamar från Apple Music före köp (!). Låter närmickat och skönt i lurarna, hoppas albumet är lyssningsbart även i högtalare.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-09-26 02:39

Den jättelugna titellåten visade sig vara fonogrammets uptempo låt :)
Kom just in i lyssningsrummet efter en nattlig biltur med Sophie i lurarna, svårt att inte somna. Kanske ska använda henne som insomningsljud snart. Det blir tredje genomlyssningen ikväll. Eftersom klockan är närmare tre på morgonen så drar jag inte på särskilt starkt. Allt tyder på att det här kommer att hålla hela vägen, är det Lars Halapi vi ska tacka för det? Jag gillar det här albumet, sköna, välljudande, Zelmanilåtar. Fast omslaget borde få något slags kalkonpris. Fulaste jag sett på länge. Ska inhandlas. Kanske i samband med en konsert. Ser att hon snurrar runt i närområdet under hösten.
Bilagor
pretty.jpeg
pretty.jpeg (4.69 KiB) Visad 2679 gånger

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2022-09-26 15:09

hifikg skrev:Sophie Zelmani, The World Ain't Pretty. Kom i fredags. Streamar från Apple Music före köp (!). Låter närmickat och skönt i lurarna, hoppas albumet är lyssningsbart även i högtalare.

Lyssnar just nu på albumet i Tidal i arbetsrummet. Låter lovande. Bra tryck i basen, hela mitt skribord vibrerar :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2022-09-26 22:10

Johnnie Johnsson på en youtube-video. Mys-pysig konset med høg trivselfaktor-faktor.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-09-26 22:25

I afton Zelmani. Började med hennes senaste epos och backade till hennes första. Just nu Memory Loves You från 2007, jäklar vad hon levererar! Som synes saknar jag det senaste albumet än, har bara lyssnat streamat även om jag är sugen på att klicka hem det. Köper in det på en framtida konsert, eller så låter jag hökaren leverera det, han blir inte fet på mig numera.
Bilagor
zelmanisamling.png
zelmanisamling.png (725 KiB) Visad 2648 gånger

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2022-09-29 17:23

Patrick Hernandez: Born To Be Alive, 7". Inspirerad av Boney M diskussionen blev det discovibbar här. Äger ingen Boney M, men den här svänger också rejält. Som liten pojk älskade jag refrängens basröst :D (ja, nu också för den delen :wink: ).
Bild

Mono: Beyond The Past (Live In London With The Platinum Anniversary Orchestra)
Bild

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2022-09-29 21:20

Tror jag har haft med Reb Fountain någon gång tidigare här i tråden. Eller det var nog i min medlemstråd. Men skit samma, jag lyssnar på henne igen. Född i USA men bor och är verksam i Nya Zealand. Hon är en spännande artist som gör riktigt bra musik. Jag brukar återkomma till henne rätt ofta. Även hennes förra album som kom 2020 är bra.

Bild

Användarvisningsbild
LarsF

Inläggav LarsF » 2022-09-30 19:17

Gör som en del andra, lyssnar på Sophie Zelmani. Inte den senaste, men kanske den första som har samma titel som hennes namn.
Det är riktigt bra musik hon gör, synd att hon inte uppmärksammas mer, det är hon värd. ( har lyssnat på senaste alstret också streamat, ska inhandlas).

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-09-30 21:29

Lyssnar faktiskt för stunden via Apple Music då det följde med 6 månaders prova-på-abonnemang med mina nya in-ear hörlurar. Ett av mina favoritband Sonic Youth poppade upp i musikflödet och påminde mig om att jag inte lyssnat på dessa gitarr-genier på ett tag.

Sonic Youth - The Destroyed Room (B-Sides and rarities)
https://open.qobuz.com/album/0060251715711

Bild

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan