Streamar ni musik eller kör ni CD lp etc?
Tråden kanske redan finns
För mej blev det iallafall ett lyft när jag testade Deezer istället för Spotify men det kanske finns andra tips det går att testa?
Moderator: Redaktörer
Smorgubben skrev:Jo just ja
Hur kör ni ut ljudet i er anläggning om ni streamar musik för jag kan tänka mej att mobiltelefoner ev har sin begränsning gällande att få ut ett bra ljud och även datorer?
Smorgubben skrev:Hur kör ni ut ljudet i er anläggning om ni streamar musik för jag kan tänka mej att mobiltelefoner ev har sin begränsning gällande att få ut ett bra ljud och även datorer?
Smorgubben skrev:Jo just ja
Hur kör ni ut ljudet i er anläggning om ni streamar musik för jag kan tänka mej att mobiltelefoner ev har sin begränsning gällande att få ut ett bra ljud och även datorer?
Harryup skrev:Streamar en hel del ifrån Qobuz, något ifrån Tidal. EN adventslista ifrån Spotify 2ggr per år och inget ifrån Amazon HD eftersom jag glömmer bort det. Streamar en hel del ifrån min NAS. Allt direkt till försteget med inbyggd streamer och DAC. Men eftersom den inte tar Amazon direkt så blir det inte riktigt av, fast kanske kan min NVidia grunka. Vinyl blir det lite då och då. Kanske nån form av streaming 80% 15% CD och 5 % vinyl. Tror det kommer bli mer vinyl framöver.
Morello skrev:Nej, idag behöver man en förstärkare, ett par högtalare samt förstås en kompaktskivspelare. Räcker det inte med kompaktskivor kopplar man enkelt in en dator till systemet.
Bill50x skrev:Man ska ju vara IT-tekniker eller ingenjör för att lyssna på musik. Om man nu inte är nöjd med Spotify i mobilen med några sunkiga hörlurar förstås...
RogerGustavsson skrev:Bill50x skrev:Man ska ju vara IT-tekniker eller ingenjör för att lyssna på musik. Om man nu inte är nöjd med Spotify i mobilen med några sunkiga hörlurar förstås...
Ligger rätt mycket idet! GJorde en instruktion till hustrun hur man gör för att lyssna genom anläggningen hemma. Att stoppa i en CD i släden och trycka på start går ju men när det kommer till att köra streamingtjänsterna kan det bli lite komplicerat.
ottovonkopp skrev:Skaffa en Squeezebox Touch och en Logitech Harmony hub med fjärr. Det kan omöjligt bli enklare. Räcker med ett tryck på en knapp på fjärren så är det igång.
Bill50x skrev:ottovonkopp skrev:Skaffa en Squeezebox Touch och en Logitech Harmony hub med fjärr. Det kan omöjligt bli enklare. Räcker med ett tryck på en knapp på fjärren så är det igång.
Har detta. Men eftersom det är datorbaserat så krånglar det helt plötsligt. Och hur gör man då? Att inte kunna lyssna på musik för att någon automatisk uppdatering har gjorts är minst sagt frustrerande. Det är den värld vi lever idag. När allt fungerar som det ska är det busenkelt men när det skiter sig står man med byxorna nere.
Men iofs, vid varje tekniskt generationsskiftw så sker det en förflyttning av kompetens. Hur många skulle klara en vecka i skogen vid minus 10 grader idag? Hur många kunde programmera en inställning på sin VHS-maskin i början på 80-talet?
/ B
ottovonkopp skrev:Bättre att det är (extra) besvärligt en gång om året än hela tiden.
Antar att du kör Windows?
Bill50x skrev:ottovonkopp skrev:Bättre att det är (extra) besvärligt en gång om året än hela tiden.
Problemet med saker som ska åtgärdas ngn gång om året är att man då får starta från "scratch# för inte fasen kommer man ihåg hur man gjorde förra året
Vissa saker ska man göra mekaniskt (även om det krävs en viss inlärning då åxåx). Hur gör man i en bil idag om man vill öka/minska basen vid lyssning och under färd? Förr vred man på en liten ratt som det stod "Bass" på. Idag ska man fippla med en touch-skärm och navigera sig fram till rätt inställning. Läste en test av Tesla Y, en renskalad interiör där allt styrs av via en skärm. Att tex styra vindrutetorkarna eller klimatet i kupén, Ursäkta svordomen men hur i helvete kan man skapa en sådan miljö?
Samma gäller givetvis att reglera spisen för att laga mat - eller lyssna på musik. Det ska vara enkelt och intutivt.
Nu väntar jag bara på en ingenjör som hittar på att man ska amvända en skärm för att styra mängd och temperatur på duschvattnet! Och självklart ska då varje person i hushållet programmera in sina preferenser och handtaget till badsrummet ska givetvis känna av vem som äntrar rummet och ställer om allt automatiskt. Självklart blir det då skitsvårt att andra det hela om man råkar känna sig extra varm vid just detta aktuella duschtillfälle.
Ni som har bio-system hemma - hur många fjärrkontroller har ni framför er när ni vill titta på TV? Och hur många knappar/fjärrkontroller måste ni hantera för att spela musik? Att trycka på en knapp som det står "ON" på, trycka på knappen som det står Phono på och lägga en skiva på skivspelaren är en ganska enkel mekanisk procedur jmf med att administrera ett nätverk för att strömma musik.
/ B
Bill50x skrev:ottovonkopp skrev:Bättre att det är (extra) besvärligt en gång om året än hela tiden.
Problemet med saker som ska åtgärdas ngn gång om året är att man då får starta från "scratch# för inte fasen kommer man ihåg hur man gjorde förra året
Vissa saker ska man göra mekaniskt (även om det krävs en viss inlärning då åxåx). Hur gör man i en bil idag om man vill öka/minska basen vid lyssning och under färd? Förr vred man på en liten ratt som det stod "Bass" på. Idag ska man fippla med en touch-skärm och navigera sig fram till rätt inställning. Läste en test av Tesla Y, en renskalad interiör där allt styrs av via en skärm. Att tex styra vindrutetorkarna eller klimatet i kupén, Ursäkta svordomen men hur i helvete kan man skapa en sådan miljö?
Samma gäller givetvis att reglera spisen för att laga mat - eller lyssna på musik. Det ska vara enkelt och intutivt.
Nu väntar jag bara på en ingenjör som hittar på att man ska amvända en skärm för att styra mängd och temperatur på duschvattnet! Och självklart ska då varje person i hushållet programmera in sina preferenser och handtaget till badsrummet ska givetvis känna av vem som äntrar rummet och ställer om allt automatiskt. Självklart blir det då skitsvårt att andra det hela om man råkar känna sig extra varm vid just detta aktuella duschtillfälle.
Ni som har bio-system hemma - hur många fjärrkontroller har ni framför er när ni vill titta på TV? Och hur många knappar/fjärrkontroller måste ni hantera för att spela musik? Att trycka på en knapp som det står "ON" på, trycka på knappen som det står Phono på och lägga en skiva på skivspelaren är en ganska enkel mekanisk procedur jmf med att administrera ett nätverk för att strömma musik.
/ B
30Hzbone skrev:95% Qobuz via WiFi och chromecast.
4% CD
1% LP
Använder Oobuz-app i mobilen eller plattan till:
Primare I25 Prisma i vardagsrummet,
Argon Solo i pojkrummet,
Hitachi 32HAK4250 TV i gästrummet.
Användare som besöker denna kategori: rikkitikkitavi och 13 gäster