Musikstreaming CD eller vinyl

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Smorgubben

Musikstreaming CD eller vinyl

Inläggav Smorgubben » 2022-09-09 23:23

Jag undrar vad ni har för streaming tjänst för musik?
Streamar ni musik eller kör ni CD lp etc?
Tråden kanske redan finns :)

För mej blev det iallafall ett lyft när jag testade Deezer istället för Spotify men det kanske finns andra tips det går att testa?

Smorgubben

Re: Musikstreaming CD eller vinyl

Inläggav Smorgubben » 2022-09-09 23:25

Jo just ja
Hur kör ni ut ljudet i er anläggning om ni streamar musik för jag kan tänka mej att mobiltelefoner ev har sin begränsning gällande att få ut ett bra ljud och även datorer?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-09-09 23:30

Jag har hela min musiksamling med digitala ljudfiler lagrade på NAS samt backup på allt på externa hårddiskar. Men jag lyssnar nog mest via Qobuz numera.

En Linn Akurate DSM sköter all uppspelning.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2022-09-09 23:45

Jag spelar så gott som uteslutande kompaktskivor eftersom mediet erbjuder de bästa konsumentutgåvorna av den inspelade musikhistorien. Att hitta de bästa utgåvorna på cd är i sig en vetenskap men att skaffa skivor som är utgivna eller åtminstone mastrade före 1990 är en bra utgångspunkt. På den klassiska sidan finns ett antal aktörer som än i dag erbjuder högsta möjliga kvalitet även via nätet. Vinyl går fetbort om man är det minsta intresserad av välljud och mediet borde ha utgivningsförbud i dag. Jag köper dock begagnad vinyl utgiven före tidigt 1980-tal av musikhistoriska skäl emellanåt. Många inspelningar har aldrig kommit på annat medium.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2022-09-10 00:03

Smorgubben skrev:Jo just ja
Hur kör ni ut ljudet i er anläggning om ni streamar musik för jag kan tänka mej att mobiltelefoner ev har sin begränsning gällande att få ut ett bra ljud och även datorer?

Hur menar du här ???

Angående media använder jag Spotify, Apple Music, Lagrade FLAC filer, CD, SACD, DVD-Audio, LP, Rullband, MD, HiFi-VHS, DAT & kassetband.

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2022-09-10 01:18

Jag har både Tidal och Spotify men spelar nästan bara cd, kommer inte ens ihåg när jag senast använde streamingtjänsterna.
Skälen är som Pekka anger ovan, bättre utgåvor.
Som tur är så är det musiken före nittiotalet som jag gillar, har inte mycket som är utgivet efter år 2000.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2022-09-11 18:58

Ungefär:

40 % CD/SACD - Oppo BDP-95 digitalt eller analogt till en Naim NAC-N 272
40 % streaming - Spotify Connect till samma Naim
10 % från en NAS till samma Naim
10 % vinyl

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2022-09-11 22:14

95% streaming. Musik jag gillar köper jag gärna och lagrar på NAS och SSD disk i min NUC, har även rippat hela min CD-samling. streamar även från Qobuz. Har back-up på USB diskar.

5% vinyl. Mest äldre LP som jag har kvar sedan 70 och 80-talet. Köper nästan inga nya alls längre.

Har roon Rock på NUC som skickar musiken till endpoint SOtM-200 Ultra neo vidare till Bryston DAC.
Använder mac mini med mousepad/ipad/iphone som remote till roon.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2022-09-12 08:49

Smorgubben skrev:Hur kör ni ut ljudet i er anläggning om ni streamar musik för jag kan tänka mej att mobiltelefoner ev har sin begränsning gällande att få ut ett bra ljud och även datorer?

Om du tänker på Bluetooth för mobiltelefoner så beror ljudkvalitén på vald codec men via USB och S/PDIF är både mobiltelefoner och datorer förlustfria.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2022-09-12 14:21

Källor:
- Spotify, drygt 65% av lyssningstiden
- CD-skivor (mina egna) rippade till NAS, ca 30%
- CD-skivor via CD-spelare, knappt 5%.
- Vinylspelare och LP-skivor i förråd efter att ha tröttnat för drygt tjugå år sedan när jag krökte en nästan ny nål.

"Musiktips" lyssnar jag in mig på via Sptfy, gillar jag musiken så köper jag den, senast via discogs.com (lärt mig av Pekka och försöker hitta tekniskt bra utgåvor). Sen mycket internetradio bl a engelsk soul, funk, jazz.

Signalväg:
Strömmad musik alltid via Sonos (ja, jag vet att det finns bättre, men det funkar och är enkelt), lösa dacar eller förstärkare m inbyggda dacar, endast i nödfall Sonos Connects dac. På landet, där jag inte fått lös hårddisk att funka, så blir det ibland sådant som finns laddat i datorn och via lös dac, dock oftare CD-spelare vid kritisk lyssning.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2022-09-12 15:41

Strömmar enbart musik lagrad på en NAS genom en Squeezebox. Kör Spotify genom den också.

I bilen använder jag CarPlay\Plexamp för att strömma från min NAS.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-09-12 16:11

Streamar rippad musik från dedicerad musikdator med ett gäng anslutna hårddiskar, borde kanske bygga en NAS, men orka... jag har ett streamingkonto också, men hinner nästan alltid införskaffa det vax jag är nyfiken på innan jag kommer på att jag kan streama först.
Sitter nöjd :)

jansch

Inläggav jansch » 2022-09-15 21:11

Smorgubben skrev:Jo just ja

Det där hör man ofta men är en myt...... om man inte plockar signalen analogt.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2022-09-16 07:23

All inspelad musik 'strömmar' väl ut när man lyssnar?

Jag blandar utan att tänka så mycket på saken CD, LP och nedkört från nätet. Låter det bra, så låter det bra.

Smorgubben

Inläggav Smorgubben » 2022-09-19 22:11

Det är intressant med teknik och hur allt påverkar lyssnaren i slutändan
Jag lyssnar mest på p2 där jag tycker musiken är bra och har fin kvalitet men ibland blir jag lite nostalgisk eller nyfiken på musiken som ej dyker upp på den kanalen och då kommer tankarna på vad jag ska välja. Läser man på Internet eller tomglor på Youtube så blir jag ej så mycket klokare :)
Därför blev jag nyfiken vad entusiaster väljer ;)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-09-25 17:51

Vi köper snordyra DSD-filer från t ex nativedsd.com laddar in i våra datorer/NASar och spelar upp via mer eller mindre dyrbara digital till analog lösningar (jag använder en för 1500, polaren har en för 200.000) o resten är som vanligt. Ett försteg o ett slutsteg o ett par högtalare. Ibland kan den där d/a omvandlaren fungera som försteg, då spar man den slanten o slipper en apparat.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2022-09-26 00:26

Streamar en hel del ifrån Qobuz, något ifrån Tidal. EN adventslista ifrån Spotify 2ggr per år och inget ifrån Amazon HD eftersom jag glömmer bort det. Streamar en hel del ifrån min NAS. Allt direkt till försteget med inbyggd streamer och DAC. Men eftersom den inte tar Amazon direkt så blir det inte riktigt av, fast kanske kan min NVidia grunka. Vinyl blir det lite då och då. Kanske nån form av streaming 80% 15% CD och 5 % vinyl. Tror det kommer bli mer vinyl framöver.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2022-09-26 14:27

Harryup skrev:Streamar en hel del ifrån Qobuz, något ifrån Tidal. EN adventslista ifrån Spotify 2ggr per år och inget ifrån Amazon HD eftersom jag glömmer bort det. Streamar en hel del ifrån min NAS. Allt direkt till försteget med inbyggd streamer och DAC. Men eftersom den inte tar Amazon direkt så blir det inte riktigt av, fast kanske kan min NVidia grunka. Vinyl blir det lite då och då. Kanske nån form av streaming 80% 15% CD och 5 % vinyl. Tror det kommer bli mer vinyl framöver.

Men visst var det enklare förr? Spelade man musik var det LP (kallas numera för vinyl) som gällde, nördarna hade även en bandspelare. Lyssnade man på radio var det en tuner (radiomottagare) som behövdes. En radiomottagare med förstärkare kallades receiver och innehöll även grammofonförstärkare (riaa). Så en skivspelare, receiver och ett par högtalare så var man hemma. i början på 70-talet tillkom att man även skulle ha ett kassettdäck så mak kunde spela in kompisarnas skivor eller från radio.

Men nu? Man ska ju vara IT-tekniker eller ingenjör för att lyssna på musik. Om man nu inte är nöjd med Spotify i mobilen med några sunkiga hörlurar förstås...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-09-26 14:39

Nej, idag behöver man en förstärkare, ett par högtalare samt förstås en kompaktskivspelare. Räcker det inte med kompaktskivor kopplar man enkelt in en dator till systemet.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2022-09-26 15:01

Morello skrev:Nej, idag behöver man en förstärkare, ett par högtalare samt förstås en kompaktskivspelare. Räcker det inte med kompaktskivor kopplar man enkelt in en dator till systemet.

Ja, jo. Men det finns ju inga affärer kvar som säljer kompaktskivor. Och att hantera en dator är det ju inte alla som kan. Fördelen med en dator är iofs att man dessutom får umgås med sina barnbarn* :D

/ B

*Nu har jag inga sådana så jag får klara mig själv. Än så länge fixar jag att lyssna på musik, betala p-plats och skriva inlägg här.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-09-26 15:27

Bill50x skrev:Man ska ju vara IT-tekniker eller ingenjör för att lyssna på musik. Om man nu inte är nöjd med Spotify i mobilen med några sunkiga hörlurar förstås...

Ligger rätt mycket idet! GJorde en instruktion till hustrun hur man gör för att lyssna genom anläggningen hemma. Att stoppa i en CD i släden och trycka på start går ju men när det kommer till att köra streamingtjänsterna kan det bli lite komplicerat.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2022-09-26 15:39

RogerGustavsson skrev:
Bill50x skrev:Man ska ju vara IT-tekniker eller ingenjör för att lyssna på musik. Om man nu inte är nöjd med Spotify i mobilen med några sunkiga hörlurar förstås...

Ligger rätt mycket idet! GJorde en instruktion till hustrun hur man gör för att lyssna genom anläggningen hemma. Att stoppa i en CD i släden och trycka på start går ju men när det kommer till att köra streamingtjänsterna kan det bli lite komplicerat.

Skaffa en Squeezebox Touch och en Logitech Harmony hub med fjärr. Det kan omöjligt bli enklare. Räcker med ett tryck på en knapp på fjärren så är det igång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-09-26 15:44

Nja, du känner inte min fru....

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2022-09-26 15:50

ottovonkopp skrev:Skaffa en Squeezebox Touch och en Logitech Harmony hub med fjärr. Det kan omöjligt bli enklare. Räcker med ett tryck på en knapp på fjärren så är det igång.

Har detta. Men eftersom det är datorbaserat så krånglar det helt plötsligt. Och hur gör man då? Att inte kunna lyssna på musik för att någon automatisk uppdatering har gjorts är minst sagt frustrerande. Det är den värld vi lever idag. När allt fungerar som det ska är det busenkelt men när det skiter sig står man med byxorna nere.

Men iofs, vid varje tekniskt generationsskiftw så sker det en förflyttning av kompetens. Hur många skulle klara en vecka i skogen vid minus 10 grader idag? Hur många kunde programmera en inställning på sin VHS-maskin i början på 80-talet?

/ B

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2022-09-26 16:01

Bill50x skrev:
ottovonkopp skrev:Skaffa en Squeezebox Touch och en Logitech Harmony hub med fjärr. Det kan omöjligt bli enklare. Räcker med ett tryck på en knapp på fjärren så är det igång.

Har detta. Men eftersom det är datorbaserat så krånglar det helt plötsligt. Och hur gör man då? Att inte kunna lyssna på musik för att någon automatisk uppdatering har gjorts är minst sagt frustrerande. Det är den värld vi lever idag. När allt fungerar som det ska är det busenkelt men när det skiter sig står man med byxorna nere.

Men iofs, vid varje tekniskt generationsskiftw så sker det en förflyttning av kompetens. Hur många skulle klara en vecka i skogen vid minus 10 grader idag? Hur många kunde programmera en inställning på sin VHS-maskin i början på 80-talet?

/ B

Bättre att det är (extra) besvärligt en gång om året än hela tiden.

Antar att du kör Windows? :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2022-09-26 17:01

ottovonkopp skrev:Bättre att det är (extra) besvärligt en gång om året än hela tiden.

Problemet med saker som ska åtgärdas ngn gång om året är att man då får starta från "scratch# för inte fasen kommer man ihåg hur man gjorde förra året :-)

Vissa saker ska man göra mekaniskt (även om det krävs en viss inlärning då åxåx). Hur gör man i en bil idag om man vill öka/minska basen vid lyssning och under färd? Förr vred man på en liten ratt som det stod "Bass" på. Idag ska man fippla med en touch-skärm och navigera sig fram till rätt inställning. Läste en test av Tesla Y, en renskalad interiör där allt styrs av via en skärm. Att tex styra vindrutetorkarna eller klimatet i kupén, Ursäkta svordomen men hur i helvete kan man skapa en sådan miljö?

Samma gäller givetvis att reglera spisen för att laga mat - eller lyssna på musik. Det ska vara enkelt och intutivt.
Nu väntar jag bara på en ingenjör som hittar på att man ska amvända en skärm för att styra mängd och temperatur på duschvattnet! Och självklart ska då varje person i hushållet programmera in sina preferenser och handtaget till badsrummet ska givetvis känna av vem som äntrar rummet och ställer om allt automatiskt. Självklart blir det då skitsvårt att andra det hela om man råkar känna sig extra varm vid just detta aktuella duschtillfälle.

Ni som har bio-system hemma - hur många fjärrkontroller har ni framför er när ni vill titta på TV? Och hur många knappar/fjärrkontroller måste ni hantera för att spela musik? Att trycka på en knapp som det står "ON" på, trycka på knappen som det står Phono på och lägga en skiva på skivspelaren är en ganska enkel mekanisk procedur jmf med att administrera ett nätverk för att strömma musik.

/ B

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2022-09-27 08:17

Bill50x skrev:
ottovonkopp skrev:Bättre att det är (extra) besvärligt en gång om året än hela tiden.

Problemet med saker som ska åtgärdas ngn gång om året är att man då får starta från "scratch# för inte fasen kommer man ihåg hur man gjorde förra året :-)

Vissa saker ska man göra mekaniskt (även om det krävs en viss inlärning då åxåx). Hur gör man i en bil idag om man vill öka/minska basen vid lyssning och under färd? Förr vred man på en liten ratt som det stod "Bass" på. Idag ska man fippla med en touch-skärm och navigera sig fram till rätt inställning. Läste en test av Tesla Y, en renskalad interiör där allt styrs av via en skärm. Att tex styra vindrutetorkarna eller klimatet i kupén, Ursäkta svordomen men hur i helvete kan man skapa en sådan miljö?

Samma gäller givetvis att reglera spisen för att laga mat - eller lyssna på musik. Det ska vara enkelt och intutivt.
Nu väntar jag bara på en ingenjör som hittar på att man ska amvända en skärm för att styra mängd och temperatur på duschvattnet! Och självklart ska då varje person i hushållet programmera in sina preferenser och handtaget till badsrummet ska givetvis känna av vem som äntrar rummet och ställer om allt automatiskt. Självklart blir det då skitsvårt att andra det hela om man råkar känna sig extra varm vid just detta aktuella duschtillfälle.

Ni som har bio-system hemma - hur många fjärrkontroller har ni framför er när ni vill titta på TV? Och hur många knappar/fjärrkontroller måste ni hantera för att spela musik? Att trycka på en knapp som det står "ON" på, trycka på knappen som det står Phono på och lägga en skiva på skivspelaren är en ganska enkel mekanisk procedur jmf med att administrera ett nätverk för att strömma musik.

/ B

Instämmer till 130 procent. En knapp för varje funktion. Eftersom vi kom in på bilar, föredömet här, enligt mej, var BMW E46. Man lärde sej snart var önskad knapp satt och kunde treva sej fram under körning.

I ungdomen hade jag bilradion under sätet (av stöldskäl), eftersom man inte såg apparaten var man tvungen att lära sej var knapparna satt, och eftersom man ju inte såg knapparna fanns det ingen anledning att ta blicken från vägen.

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2022-09-27 08:42

95% Qobuz via WiFi och chromecast.
4% CD
1% LP

Använder Oobuz-app i mobilen eller plattan till:
Primare I25 Prisma i vardagsrummet,
Argon Solo i pojkrummet,
Hitachi 32HAK4250 TV i gästrummet.
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2022-09-27 10:11

Bill50x skrev:

/ B

Som sagt, har bara en fjärr och det behövs bara ett tryck för TV\film ett för musik\radio. Allt är digitalt. 8)

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2022-09-27 11:59

30Hzbone skrev:95% Qobuz via WiFi och chromecast.
4% CD
1% LP

Använder Oobuz-app i mobilen eller plattan till:
Primare I25 Prisma i vardagsrummet,
Argon Solo i pojkrummet,
Hitachi 32HAK4250 TV i gästrummet.

Fast jag måste tillstå att om jag vill lyssna musik från Qobus med högre
upplösning än 24/96 (chromecast) så kör jag Qobuz på min stationära PC (wifi ej kabel)
i pojkrummet via USB-kabel till Hegel HD12(dac).
Känns lite anno dazumal att behöva använda PC för att lyssna på musik. :roll:
I'm only in it for the music.

Nästa

Återgå till Teknikforum