FAQ för mätning med REW.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
exmag

Re: FAQ för mätning med REW.

Inläggav exmag » 2022-09-24 10:19

Kalejdokom skrev:Bara så att vi pratar om samma sak. Min mätning är gjord med en signalkabel mellan ut- och ingång och med signalnivå på -12dB på både in- och utgång. Det ger en skala med 0 dB där signalen inte avviker. Xmag, dina kurvor liggee runt 90 dB så jag undrar hur du gjort mätningen?

När man mäter ljudkortet hamnar nivån runt 0 dB. Vanliga mätningar hamnar mätningen på verklig nivå om man kalibrerat nivån, annars på en standardinställd nivå vilket ligger nära kalibrerad nivå enligt vad jag sett.
Att den hamnar runt 0dB beror på att den skall användas som kalibreringsfil. Om den hamnade exvis på 90dB skulle vanliga mätningar hamna runt 0dB med kalibreringsfil och runt 90dB utan kalibreringsfil. REW:s kalibrering gör så att den uppmätta frekvens- och faskurvan bildligt vänds upp och ned och adderas till uppmätt frekvenskurva.
Mer av detta finns här: https://www.exmag.se/
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-09-24 13:02

Jo, jag förstår allt det där och fattar hur kalibreringsfilen fungerar. Jag undrade bara varför din mätning låg på ca 90 dB om det var en mätning av bara ljudkortet. Det ser ut som om du mätt på en akustiskt ljudsignal.

Men vi kan släppa det. Jag ville bara veta om jag kan lita på mitt ljudkort även om jag använder en kalibreringsfil.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2022-09-24 14:32

Kalejdokom skrev:Jo, jag förstår allt det där och fattar hur kalibreringsfilen fungerar. Jag undrade bara varför din mätning låg på ca 90 dB om det var en mätning av bara ljudkortet. Det ser ut som om du mätt på en akustiskt ljudsignal.

Men vi kan släppa det. Jag ville bara veta om jag kan lita på mitt ljudkort även om jag använder en kalibreringsfil.

Jag mätte ljudkortet som vanlig mätning.
Ja, du kan använda det ljudkortet när det är kalibrerat. Jag använder i min mikrofonkalibreringsutrustning (långt ord) en kalibreringsfil som mätts upp med mikrofon och högtalare. Kurvan blir spikrak efter det är kalibrerat.
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2022-09-25 09:08

Kalejdokom skrev:Min mätning är gjord med en signalkabel mellan ut- och ingång och med signalnivå på -12dB på både in- och utgång.
Fick se rattarna, så antar du justerade en för att få -12dB mätnivå för insignal. Men vilken utgång användes och vilken ingång? Och hur är kabeln kopplad? Tänk på att mikingången har relativt låg inimpedans, om du vill mäta line-signal. Vad gäller line-utgången och om du vill ha single-ended, vet du hur du skall koppla (skiljer sig ju från burk till burk)?
...det jag lite komplicerat vill påtala är att din kalibrering kanske utförs i en miljö (grejorna som kopplas in) som inte motsvarar din verkliga mätmiljö.

Kanske kan du även utföra en dist mätning, bara för att se så inget är heltokigt. För den föll ju som sagt lite väl tidigt, jämfört med specen.

//Michael

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-09-25 20:48

Ok, vi vrider ett varv till. Jag har följt instruktionen i Youtube-klippet på REW:s sida för kalibrering av ljudkortet (startar 3:12 in i klippet):
https://www.youtube.com/watch?v=HYMQ6M-Z5rM

I filmen används balanserade tele-XLR-kontakter. Jag har testat både obalanserade tele-tele och balanserade tele-XLR precis som på klippet och får exakt identiska mätresultat med båda alternativen. Distmätning är lite överkurs för mig...
När jag får lite ledig tid härnäst, ska jag prova (som jag skrev i tidigare inlägg) att mäta även på min Zoom F4 och se hur det ser ut där.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-09-26 13:40

Så, nu har jag stillat min nyfikenhet. Så här mäter min Zoom F4, -0,3 dB @ 20 Hz.(förmodligen har jag något problem med signalnivåerna vid kalibrering av mitt Audiobox-ljudkort):
Bilagor
Zoom F4 calibration.jpg
Zoom F4 calibration.jpg (147.39 KiB) Visad 1432 gånger

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2022-09-26 18:52

Kalejdokom skrev:Så, nu har jag stillat min nyfikenhet. Så här mäter min Zoom F4, -0,3 dB @ 20 Hz.(förmodligen har jag något problem med signalnivåerna vid kalibrering av mitt Audiobox-ljudkort):

Mycket bra, det är i princip ett rakt streck!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2022-09-27 23:09

Du kan prova instrument ingången, istället för mikingången. Är det skillnad, så kan vi gissa på vad det beror på. Troligtvis belastningen av utgången, men säkert är det inte. Skulle behöva mäta in och utgång separat.

PS. Aha, den har teleplugg också. Ja då kan man nog ta för givet att utgången skall jordas ner vid icke-balancerad. Så som det automatiskt blir med mono-plugg.

//Michael

Föregående

Återgå till Teknikforum