Tja, kan det vara så enkelt, att vissa inte är tillräckligt open minded för att våga undersöka* de påståenden jag kommer med?
Vissa vill ifrågasätta påståendena, för det måste man ju göra om man skall kunna vidmakthålla sin av hifi-samhället# noggrannt inpräntade hifi-politiskt korrekta "stats-tro"¤.
Men, vissa vill inte ifrågasätta genom att ta fasta på sakfrågan, utan de vill bara "berätta att de inte tror". Vad jag, eller någon annan, nu skall ha den informationen till?
Jag tror att det kan vara så att vissa inte insett att de flesta LTS-medlemmar, LTS-sympatisörer (och andra fritänkare utan koppling till LTS) är just fritänkare - att de alla kommit fram till liknande (i en del fall, långt ifrån alltid dock) slutsatser därför att slutsatserna är logiska och med verkligheten överensstämmande. Slutsatser som går att pröva om och om igen, alltid med samma resultat.
Och att vissa inte insett att det därför inte biter på fritänkarna att berätta att vissa "tror något annat".
Den som undersökt något på ett adekvat (vetenskapligt) sätt och fått entydiga svar, blir ju näppeligen övertygad av att en aldrig så stor majoritet (vissa) berättar att de "tror på hifi-samhällets dogmer"¤.
Det gjorde ju säkerligen de flesta LTS-medlemmar också, tills de tittade noggrannare på verkligheten.
Vh, Ing. Öhman
*På samma sätt som LTS har ansträngt sig och undersökt voodoo-grejjorna för att ge dem en chans. Ja, de har i själva verket inte ens voodoo-förklarats förrän de undersökts. Åtskilliga saker har studerats och därefter omskrivits i MoLt. I vissa fall har jag dock inte offrat artikelutrymme. Exempelvis har jag inte refererat mitt besök hemma hos Peter Belt i England, eller en massa andra, mest sociologiskt intressanta, möten.
#Branschen, d v s tidskrifterna, handeln, tillverkarna och den majoritet av konsumenterna som har svalt det.
¤Den kan bestå av många komponenter, med dessa tycks rätt vanliga:
1. Allting hörs, i varje fall om någon säger sig ha hört det (i icke blindtest) i någon situation (se även pkt 3), det vill säga: ALLT HÖRS! Det är då alltså inklusive Belt-prylar, Shaktistenar och effekter av lödtenn. Fast vissa anhängare av en voodoo-grej tar gärna avstånd ifrån någon annan tycks det, för att kunna hävda att de minsann är kritiska till voodoo.
2. Dyrt är alltid bäst, eftersom man får vad man betalar för!
3. Nyare är alltid bättre, eftersom utvecklingen går framåt!
3. Placebo är någonting som inte drabbar den som "litar på sin hörsel". Den som litar på sin hörsel påverkas därför inte av förväntningar, och behöver inte lyssna blint (=behöver inte lite på sin hörsel!)
4. Bransch-dogmer: Spetsiga saker är mekaniska likriktare, spikfötter får högtalarna att stå stilla, tekniska prestanda har inget med "ljudet" att göra, PCM hackar sönder ljudet, m.m...
5. Om LTS har undersökt något och kommit fram till en slutsats så är det nästan garanterat att det inte är på det viset. Detta eftersom punkt 1 gäller i samtliga fall, UTOM om det är någon som har med LTS att göra som upplevt det.
Eller nå't...