Då kör vi. Mellanregisterna först. Som vanligt en liten sammanfattningstabell:

- 3w midranges.png (87.24 KiB) Visad 3453 gånger
Denna lista kan synas lite tråkig eftersom den endast innehåller "kända storheter". Flera andra mer eller mindre relevanta alternativ finns, däribland Satori MW16TX/MW19TX. Man skulle med en helt annan utgångspunkt även tänka sig att jobba med en kalott från Bliesma eller SB Acoustics, men det kräver en betydligt högre delningsfrekvens mellan baselement och mellanregister, vilket dels begränsar listan av möjliga baselement (kraftigt!) och riskerar påverka spridningen i alltför stor grad. Och vi tänkte ju inte göra en fyrvägare, så vi struntar i det. Notera kolumnen "Max SPL @ 1% THD", där jag försökt få fram maximal ljudtrycksförmåga innan distorsionen passerar -40 dB. Här får ni ta siffrorna med en rätt stor nypa salt (eller kolla själva) - jag har inte räknat supernoga utan kisat och kollat på tillgängliga mätningar eller i fallet med Purifi tillverkardata.
För att sammanfatta lite:
- SB15NBAC sprider snyggare än SB17NBAC men är något mindre dynamiskt kapabel. Skillnaden är liten.
- SB17NBAC sprider liter sämre än SB15NBAC men är något mer dynamiskt kapabel.
- PTT6.5M04-NFA-01 har något snyggare spridningegenskaper än SN17NBAC och är något renare om man drar på ordentligt - på lägre nivåer sannolikt ingen skillnad att tala om. Elementet lider av en ganska ful uppbrytning rätt nära den tilltänkta delningsfrekvensen.
- TC9 är ett fantastiskt fint element som i kraft av sin lilla storlek och låga känslighet kroknar alltför tidigt.
Och så diskanterna:

- 3w tweeters.png (99.98 KiB) Visad 3453 gånger
Diskantlistan föranleder inte heller några särskilda överaskningar. Eller jo kanske förresten. Referensen är SB26ADC då den har rimlig slaglängd, extremt låg distorsion (faktiskt bäst i gänget) och är prisbillig.
För diskanterna finns två, eller egentligen tre prestandakolumner att betrakta. Först och främst spänningskänslighet, som skiljer något enormt. Sedan såklart maximalt ljudtryck vid -40 dB THD. Här är värdena om möjligt ännu mer opålitliga än de för mellanregisterna då distorsionskurvorna på hificompass dels varierar mycket med frekvens men också verkar påverkas kraftigt av om det finns en resonans vid högre frekvens eller ej. Ta alltså dessa med en ännu större nypa salt. Den tredje prestandaparametern är hur mycket luft diskanten kan flytta. Ja, det är en viktig aspekt då diskanten är det minsta elementet i systemet men ändå kan utsättas för mycket stora dynamiska signaler. Här jämför vi då Vd (luftpumpningsförmåga) med SB26ADC som referens. Och här ser vi helt groteska skillnader mellan elementen!
- SB26ADC är som sagt ett billigt och bra element med ultralåg distorsion och rimligt lång slaglängd.
- T25A från Bliesma kan kanske inte spela så mycket starkare distorsionsmässigt men kan flytta betydligt mer luft och har något högre spänningskänslighet. Priset är ju tyvärr avsevärt mycket högre.
- T34B, också från Bliesma, verkar anses vara referensen för diskantelement här. Det finns goda skäl till det- den ståtar med rekordhög känslighet och kan flytta 12,5 dB luft än SB26ADC!

Den är alltså att föredra när vi optimerar efter termisk kompression och maximalt ljudtryck, men har tyvärr något högre distorsion än SB26ADC.
- 27TAC/GB från Seas tog jag mest med för att illustrera min poäng. Tittar vi på känslighet och distorsion ser elementet riktigt hyfsat ut. Det har rimliga spridningsegenskaper också. Festen får dock ett abrupt slut när vi stöter in i den absurt korta slaglängden. Detta har jag praktiska erfarenheter av, då jag vid ett högdynamiskt test av ett liknande element från Seas körde domen så hårt in i ändläget att membranet deformerades! Priset är dessutom omotiverat högt.
- BC25TG15-04 är egentligen i strid med kravspecen (mjuk kalott), men får ett hedersomnämnande då den illustrerar att en väldigt försiktig vågguide kan göra under för spridningsegenskaperna. Tittar vi på frekvensgång och spridning anser jag den vara hacket bättre än SB26ADC - känsligheten är föredömligt hög också.
Gällande diskantera finns det några element jag inte ens tog med i listan och de är Satori TW29B / TW29BN samt Peerless DA25BG08-06.
Jag har inte ljugit ihop något relevant mätetal för "ljud per krona" som jag gjorde med basarna. Priserna kommer från audio-hi.fi och europe-audio.
Så, mina vänner. Vilka element har jag utelämnat som borde vara med? Eller vad borde strykas?