Den feta trevägaren (f18/f25/f32)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Chris71

Re: Den feta trevägaren (f18/f25/f32)

Inläggav Chris71 » 2022-10-04 03:28

jonasp skrev:
Calleberg skrev:
Kraniet skrev:Saknar annars Seas ROY i listan vilken borde va en intressant kandidat också?

ROY verkar tyvär ha prisat ut sig själv... 8O

https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 26roy.html

Den kostar lite mindre här, men är fortfarande kanske inte superattraktiv ur pris/prestanda-synpunkt:
https://audio-hi.fi/index.php?main_page ... ord=l26roy

Är det någon som handlat från den där finska webbsidan, det är ganska mycket ryskt i bolaget så är lite tveksam måste jag säga, men om det är legit så är deras priser ganska bra

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-10-04 07:31

Calleberg skrev:En schysst 8 tummare kombinerat med ett Seos8 horn (eller liknande) med lämplig driver saknas. Dare to think different... :)

Något åt det här hållet:
https://en.toutlehautparleur.com/univer ... -inch.html

Eller?:
https://www.parts-express.com/Wavecor-W ... m-298-1214

Ska vi använda en åttatummare blir det min egen Acoustic Illusion mb171 som jag och Anders tog fram med Seas. Men som du är inne på (med horn och drivare) passar den bäst till högtalare med högre riktverkan. Anders skissade på en sådan med 8" mellanregister, 1" drivare med horn, samt icke mindre än 4st 10", två på framsidan och två på baksidan. Nedan är Anders skiss på monstret:

f58_skiss.png
f58_skiss.png (10.57 KiB) Visad 3469 gånger

Men det är inte den jag tänker ta fram. Och på tal om utflippade koncept hade Anders en idé om en högtalare med 28 högtalarelement (per sida) och en tillhörande ambiensmodul med ytterligare 13 element. 8O Jag tvivlar på att jag är människa att realisera konceptet, eller om det ens är en bra idé. Men det är kanske en historia vi får dra i en annan tråd.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-10-04 07:32

Glebster skrev:Bara en kort reflektion; förutsatt att det fungerar rent praktiskt kan man bygga ett stereopar trevägare för typ 500 EUR plus filter och låda, baserat på listorna ovan. Prisvärt. :o

Korrekt, jag kommer inom en inte allt för kort framtid återkomma med några möjliga konfigurationer!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-10-04 07:43

juanth skrev:3 1/2-vägskonstruktion med dubbla Dayton eller BMS, kan inte det vara nåt?
Dubbla basar med olika avrullning kan väl även förenkla baffelstegets hantering och öppna upp för något högre delning, dvs utnyttja basarna mer och avlasta mellanregister.

Edit/ Dayton har väl hög distorsion även om man dubblar den… BMS framstår för mig som det självklara valet, pris/prestanda/rimligt behov av lådstorlek. Ensam eller i 3 1/2 lösning.

Enligt min uppfattning krävs inte en halvvägslösning för basen, om följande kriterium uppfylls (med passiv delning); med lämpligt val av delningsfrekvens och baffelstorlek kommer basen/basarna att jobba utanför det baffelstödda området, medan mellanregistret jobbar helt i det baffelstödda området. Inom ramen för detta kan man naturligtvis ändå överväga ,5-lösningar.

Bara för att illustrera, här kommer ett element med aktiv diameter på 130 mm (som råkar stämma exakt med Purifi-mellanregistret, som av en händelse), placerat lite slarvigt på en baffel om 380x614mm:

baffle step 380x614mm baffle.png
baffle step 380x614mm baffle.png (11.67 KiB) Visad 3467 gånger

Nu har jag en sån himla tur att detta passar väldigt bra med en delningsfrekvens om 300 Hz. Nota bene, med aktiv delning har man frihetsgraden att strunta i detta helt, då baffelstegets överföringsfunktion inte behöver hamna i enskilda elements "filtergrenar" utan istället kan tillhöra ingångsekvalisering för högtalaren som helhet, om ni hajar vad jag menar.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-10-04 08:01

Morello skrev:Borde inte Scan speak D2905/9700 få vara med och leka?

Där är du ju, har saknat dig i tråden! :) Bra förslag. Jag tog mig friheten att lägga in både D2905/9700 samt "storebror" D2905/9900.

3w tweeters R2.png
3w tweeters R2.png (44.07 KiB) Visad 3463 gånger

Några kommentarer om dessa tämligen åldrade konstruktioner. För det första har de varit med mycket länge, de var väl referensen för en god diskant redan på 90-talet om jag inte missminner mig. Men ålder medför i sig inte någon automatisk nackdel - till yttermera visso har jag flera gånger frågat mig vad Scan Speak egentligen sysslar med, då jag hellre skulle använda dessa ganska gamla enheter än det absoluta flertalet av de nyare konstruktionerna!

D2905/9700 utmärker sig genom mycket låg distorsion som står sig än. D2905/9900 har lika låg distorsion och något högre känslighet och betydligt roligare spridningsegenskaper på bekostnad av något ojämnt frekvensgång rakt fram - vilket jag inte räds då ekvalisering ska tillgripas. Tyvärr är de ganska dyra, båda två. Sen undrar jag om distorsionskurvan på hificompass är helt frisk:

d2905-9700_315mm_2v83hd.png
d2905-9700_315mm_2v83hd.png (45.75 KiB) Visad 3463 gånger

Jag bedömde toppnivån efter området 2-8 kHz. Kanske kan någon bekräfta om det verkligen ser så där illa ut över 10 kHz?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-10-04 08:12

Jo. En kommentar om stigningen över 10 kHz i Hificompass distorsionsmätning. Samma stigning finns på D2608/9130 (hos Hificompass), men i mina egna distorsionsmätningar på D2608 ser jag inte stigningen. Min mätmik är dock bara kalibrerad till 30 khz.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2022-10-04 08:49

Ska man klara höga ljudtryck till rimlig kostnad så verkar dubbla mellanregister och dubbla diskanter va det man landar i.

Tex som Bryston gjort i sin toppmodell.

Bild
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2022-10-04 09:23

Calleberg skrev:En schysst 8 tummare kombinerat med ett Seos8 horn (eller liknande) med lämplig driver saknas. Dare to think different... :)

Något åt det här hållet:
https://en.toutlehautparleur.com/univer ... -inch.html

Eller?:
https://www.parts-express.com/Wavecor-W ... m-298-1214

Men det finns ju Procella P8:

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2022-10-04 09:26

Kraniet skrev:Ska man klara höga ljudtryck till rimlig kostnad så verkar dubbla mellanregister och dubbla diskanter va det man landar i.

[ Bild ]

Tanken jag får när jag ser på bilden på Brystons högtalare, är att; bara för att man är typ bäst på förstärkare, så är man inte automatiskt bäst på högtalare.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-10-04 10:16

Nu slänger jag lite slarvigt fram några förslag på konfigurationer varav en är den som jag ursprungligen tänkte bygga själv. (Ni kan nog gissa vilken - men detta är alltså inte satt i sten på något sätt!)

Tabellen är för närvarande ytterst kortfattad, den är mest till för att illustrera vad det är för kostnader vi talar om med några kombinationer.

3w initial confs.png
3w initial confs.png (45.31 KiB) Visad 3418 gånger

Ska det vara någon mening med tabellen bör man egentligen helst gå in på portdimensioneringar, baffelstorlekar, lådvolym osv. Jag tänkte att vi kanske kan komma in på det gradvis vad det lider. Jag hintade om 38 cm baffel tidigare, det är mest så att man får i en 12" utan att det ser konstigt ut. Jag är inte främmande för ännu bredare baffel. Men nu förhastar jag mig igen...

Varje konfiguration har fått en designation för att underlätta diskussionen. Om vi går igenom dem i tur och ordning:

f18 är vald för att vara prisvärd. BMS-elementets känslighet om 95 dB i 2 pi steradianer ger med ett fullt baffelstöd 89 dB (jag har tidigare designat med 4 dB) och då måste mellanregistret och diskanten har minst samma känslighet vilket inte riktigt stämmer för SB15NBAC-4 (88 dB enligt datablad). Denna konfigurationen får man alltså antingen bygga som aktiv design, eller gå upp till SB17NBAC. Även då har man inga marginaler.

f30 är en I-or rekommendation - dubbla RSS315HFA ger en känslighet om 84 dB i fritt fält. Ja, den basen är tämligen trögdriven. Lite för låg känslighet för min smak. Notera att jag här beräknat känslighet från tillverkarens elementdata, de påstår själva 85,7 dB. Förutom den smärtsamt låga spänningskänsligheten bör denna konfiguration naturligtvis fungera ytterst väl.

f32 är ett exempel på vad som händer med kostnaden om vi hoppar upp till Bliesma och Purifi. En faktor x3,2 jämfört med f30... nu undrar ni kanske varför det finns en Scan-speak bas i detta exempel. Tja, det är mest för att jag har fyra sådana liggande. En Magico-wannabe? Eller kanske till och med en Magico-dödare? Den som lever får se.

f34 och f32+b24 visar på kostnadskänsligheten för basar. Att uppgradera till dubbla 32W/4878T00 gör att priset springer iväg något ohyggligt. Det är antagligen den basen jag hade valt om pengar inte spelade någon roll alls. Men för en lägre summa får man istället - om man håller sig till 30W/4558T00 - istället fyra basar till! Möjlighet att laborera med dessa som antingen basstöd eller basmodul kommer i samtliga fall vara mer värdefullt än den något högre prestandan hos 32W/4878T00 enligt mitt förmenande.

Här finns ju närmast oändligt med ytterligare kombinationsmöjligheter. Och nu hoppas jag att Maarten släpper taget om klippkanten och hoppar in i tråden igen. Och allas kommentarer är självklart alltid välkomna! :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-10-04 10:21

paa skrev:
Men det finns ju Procella P8:

[ Bild ]

Meh. Såhär ska det se ut:

m9.jpeg
m9.jpeg (68.18 KiB) Visad 3417 gånger

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2022-10-04 10:22

paa skrev:
Kraniet skrev:Ska man klara höga ljudtryck till rimlig kostnad så verkar dubbla mellanregister och dubbla diskanter va det man landar i.

[ Bild ]

Tanken jag får när jag ser på bilden på Brystons högtalare, är att; bara för att man är typ bäst på förstärkare, så är man inte automatiskt bäst på högtalare.

Såhär mäter Model T

Bild
Bild
Dist vid 95 dB @2m
Bild
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2022-10-04 10:38

jonasp skrev:Nu slänger jag lite slarvigt fram några förslag på konfigurationer varav en är den som jag ursprungligen tänkte bygga själv. (Ni kan nog gissa vilken - men detta är alltså inte satt i sten på något sätt!)

Tabellen är för närvarande ytterst kortfattad, den är mest till för att illustrera vad det är för kostnader vi talar om med några kombinationer.

3w initial confs.png

Ska det vara någon mening med tabellen bör man egentligen helst gå in på portdimensioneringar, baffelstorlekar, lådvolym osv. Jag tänkte att vi kanske kan komma in på det gradvis vad det lider. Jag hintade om 38 cm baffel tidigare, det är mest så att man får i en 12" utan att det ser konstigt ut. Jag är inte främmande för ännu bredare baffel. Men nu förhastar jag mig igen...

Varje konfiguration har fått en designation för att underlätta diskussionen. Om vi går igenom dem i tur och ordning:

f18 är vald för att vara prisvärd. BMS-elementets känslighet om 95 dB i 2 pi steradianer ger med ett fullt baffelstöd 89 dB (jag har tidigare designat med 4 dB) och då måste mellanregistret och diskanten har minst samma känslighet vilket inte riktigt stämmer för SB15NBAC-4 (88 dB enligt datablad). Denna konfigurationen får man alltså antingen bygga som aktiv design, eller gå upp till SB17NBAC. Även då har man inga marginaler.

f30 är en I-or rekommendation - dubbla RSS315HFA ger en känslighet om 84 dB i fritt fält. Ja, den basen är tämligen trögdriven. Lite för låg känslighet för min smak. Notera att jag här beräknat känslighet från tillverkarens elementdata, de påstår själva 85,7 dB. Förutom den smärtsamt låga spänningskänsligheten bör denna konfiguration naturligtvis fungera ytterst väl.

f32 är ett exempel på vad som händer med kostnaden om vi hoppar upp till Bliesma och Purifi. En faktor x3,2 jämfört med f30... nu undrar ni kanske varför det finns en Scan-speak bas i detta exempel. Tja, det är mest för att jag har fyra sådana liggande. En Magico-wannabe? Eller kanske till och med en Magico-dödare? Den som lever får se.

f34 och f32+b24 visar på kostnadskänsligheten för basar. Att uppgradera till dubbla 32W/4878T00 gör att priset springer iväg något ohyggligt. Det är antagligen den basen jag hade valt om pengar inte spelade någon roll alls. Men för en lägre summa får man istället - om man håller sig till 30W/4558T00 - istället fyra basar till! Möjlighet att laborera med dessa som antingen basstöd eller basmodul kommer i samtliga fall vara mer värdefullt än den något högre prestandan hos 32W/4878T00 enligt mitt förmenande.

Här finns ju närmast oändligt med ytterligare kombinationsmöjligheter. Och nu hoppas jag att Maarten släpper taget om klippkanten och hoppar in i tråden igen. Och allas kommentarer är självklart alltid välkomna! :)

Jag tänker att de två första kombinationerna är mest intressant ur ekonomisk hänsyn.
Med EQ så borde BMS fungera även i lådvolymer upp till ca 70 liter så en golvstående modell av f18 är också möjlig
Med seriekoppling av basarna så kunde man ju tänka sig dubbla bms också.

32W är ju vansinnigt dyr för vad man får. Men för den som endast vill ha ett par stereohögtalare kanske den basen kan vara intressant?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2022-10-04 11:02

Kan man förbättra Bliesma-diskanten med en liten waveguide också, eller?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-10-04 13:08

jonasp skrev:

Där är du ju, har saknat dig i tråden! :) Bra förslag. Jag tog mig friheten att lägga in både D2905/9700 samt "storebror" D2905/9900.

Är det inte så att D2905/9700 och D2905/9900 använder samma motor och således är det bara frontplattan och priset som skiljer?

Trevägare med kapacitet och bandbredd har alltid tilltalat mig - tvåvägskonstruktioner lider ofta av alltför stora kompromisser för att vara helt intressanta.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-10-04 13:11

Ett mycket Intressant alternativ till diskant.

https://audioxpress.com/article/Test-Be ... ed-Tweeter

Mest för användning tillsammans med lite större mellanregister
Senast redigerad av Calleberg 2022-10-04 13:35, redigerad totalt 1 gång.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-10-04 13:16

Morello skrev:
jonasp skrev:

Är det inte så att D2905/9700 och D2905/9900 använder samma motor och således är det bara frontplattan och priset som skiljer?

Trevägare med kapacitet och bandbredd har alltid tilltalat mig - tvåvägskonstruktioner lider ofta av alltför stora kompromisser för att vara helt intressanta.

Jag vill minnas att D2905/9900 även saknar ferrofluid i talspolegapet, med risk för att jag blandar ihop det. Annars skall de vara identiska ja.

Delar din fäbless för rejäla doningar! :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-10-04 13:17

Avsaknaden av magnetisk vätska gäller även 9700. :)

THD är relativt låg - något lägre än T11m.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-10-04 13:21

Calleberg skrev:Ett mycket Intressant alternativ till diskant.

https://audioxpress.com/article/Test-Be ... ed-Tweeter

Ja, den är bra, med en färdig vågguide med vettig spridning. Tyvärr är distorsionen lite i högsta laget. Däremot presterar Wavecor-diskanter generellt väldigt bra när de utsätts för stora insignaler (jag har använt Wavecor i flera konstruktioner).

En liknande diskant är Morel CAT378, som har lägre distorsion över ~2,5 kHz;
https://hificompass.com/en/speakers/mea ... rel-cat378

Tyvärr lämnar högfrekvensutsträckningen lite att önska både hos TW030WA11/12 och CAT378.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-10-04 13:32

Borde inte T11m få vara med och leka i din tabell? :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-10-04 14:03

Morello skrev:Borde inte T11m få vara med och leka i din tabell? :)

Gärna för mig. Jag har dock svårt att bedöma typ alla data utom känslighet som bör ligga runt 92 dB? Jag känner inte till pris och mycket lite av elektriska data. Men om en fågel viskar i mitt öra så är jag med! :D

Iofs bör jag kunna gräva fram motorsystemets data från Vifa. T11m är ju en Vifa med annan dämpplupp och vågguide/frontplatta. Den borde vara besläktad med D27TG35-06 (dock utan den stora bakkammaren).

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-10-04 14:07

paa skrev:Kan man förbättra Bliesma-diskanten med en liten waveguide också, eller?

Det kanske man kan? :oops:

Skärmavbild 2022-10-04 kl. 14.06.31.png
Skärmavbild 2022-10-04 kl. 14.06.31.png (124.13 KiB) Visad 3339 gånger

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2022-10-04 14:29

Föreslår denna riktigt bra diskant. Har själv varianten utan vågledare. Tyvärr så fick jag inte plats med denna.

https://www.audiosciencereview.com/foru ... man.35607/

TW29BNwg-4

Go gubbe i videon

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2022-10-04 14:31

jonasp skrev:Nu slänger jag lite slarvigt fram några förslag på konfigurationer varav en är den som jag ursprungligen tänkte bygga själv. (Ni kan nog gissa vilken - men detta är alltså inte satt i sten på något sätt!)

Sätter inte nödvändig lådvolym käppar i hjulen för flertalet lösningar map på lämplig (ca 20 Hz) avstämning? Spontant känns två tolvor rygg-i-rygg i sluten kavitet mer "rätt" men man kanske kan råda bot på problemet med dsp i sann I-or anda.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2022-10-04 14:32

Ska man använda WG så måste man ju lös med grillen. Det kan vara en väldigt dålig ide med Beryllium.

Men aluminiumversionen har lika låg dist fast med lite annan frekvensgång.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-10-04 14:35

galder skrev:Föreslår denna riktigt bra diskant. Har själv varianten utan vågledare. Tyvärr så fick jag inte plats med denna.

TW29BNwg-4

Go gubbe i videon

Den där har skulle jag lätt ha kört på, förutsatt att någon annan betalar :mrgreen: kombinerat med Jonasp egen 8tummare kanske
Senast redigerad av Calleberg 2022-10-04 14:37, redigerad totalt 1 gång.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2022-10-04 14:37

galder skrev:Föreslår denna riktigt bra diskant. Har själv varianten utan vågledare. Tyvärr så fick jag inte plats med denna.

TW29BNwg-4

Go gubbe i videon

Kanske inte riktigt lika låg dist som ADC men ändock rätt bra.
https://hificompass.com/en/reviews/satori-tw29bnwg-4

Bild

92dB
Bild

110 dB
Bild
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-10-04 14:45

Morello skrev:Borde inte T11m få vara med och leka i din tabell? :)

Nu svarar jag på samma inlägg igen: här kommer CAT378, T11m och TW030WA11 med! :D

3w tweeters R3.png
3w tweeters R3.png (56.1 KiB) Visad 3322 gånger

Nu har jag baserat T11m:s tekniska data på Vifa D27TG05-06. Jag är typ bombsäker på att det är samma membran men inte helt säker på motorn då D27TG35-06 har en något avvikande motor med lite andra data. Spelar inte så stor roll.... min äldsta Ino-prislista är från 2011 och då kostade T11m hiskeliga 3850 kr. Jag slog på lite och omvandlade till Euro. Kanske inte helt korrekt men om någon har ett korrekt pris uppdaterar jag. Jag tittar inte ens på den i närvaron av de feta kalotterna från Bliesma som kostar mindre!!!

Och ja, jag har mätdata (distorsionstest) av Ino T11oa liggande, men orkar inte gräva fram det just nu.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-10-04 14:47

Galder och Kraniet, det som stoppade mig från TW29BNWG-4 är inte priset utan frekvensgången rakt fram i översta oktaven. Frågan är om effekten avtar på större mätavstånd. Jag misstänker att så är fallet. Då kan den vara intressant. Man ska inte använda trevägaren som en hörlur! :D

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2022-10-04 14:50

jonasp skrev:Galder och Kraniet, det som stoppade mig från TW29BNWG-4 är inte priset utan frekvensgången rakt fram i översta oktaven. Frågan är om effekten avtar på större mätavstånd. Jag misstänker att så är fallet. Då kan den vara intressant. Man ska inte använda trevägaren som en hörlur! :D

Nä och jag vet inte hur många här som hör nåt över 15 kHz? :D 8)
Mvh
Magnus

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum