Finish på högtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
juanth

Re: Finish på högtalare

Inläggav juanth » 2022-09-24 11:58

Superfint.
Om jag får föreslå…måla hornet i en ljus grågrönbeige ton.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2022-09-24 18:11

Jag gillar verkligen den här typen av högtalare.
Jag är jätte nyfiken på hur de låter i hemmiljö?
Är tanken att du ska lyssna på dem till vardags?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-09-25 20:15

Jättesnyggt med den gröna looken och mycket fint hantverk, bra jobbat.
Jag håller kanske med om att hornet inte riktigt matchar lådan. Ett alternativ kunde vara att göra en svart tygfront framför hornet. Lite trixigt att få till en ram med fasade insidor, men det fixar du! 8)

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2022-09-26 16:46

Mycket snyggt, jag hade lagt till gummihjul i varje hörn så att det går att rulla runt dem och så att de ser lite luftigt ut under dem. Man skulle kunna ha större hjul i framkant och därmed få en liten lutning uppåt om diskanthornets riktning hamnar en bit ner jämf med lyssningsposition.

https://www.biltema.se/bygg/beslag/transporthjul/transporthjul-2000039857
Ha en rimligt trevlig dag.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2022-09-27 12:38

eljulio skrev:Jättefint tycker jag. Guld på sidorna hade också kunnat funka mot den gröna färgen.

Det skulle passa bra! Dock har jag svårt att hitta hörnbeslag som passar. Hörnen är "spetsiga" vilket gör att många hörnbeslag inte passar. Finns dessa tex: https://www.hornbach.se/shop/Hornbeslag ... aljer.html dock tror jag inte dom passar på baksidan.

juanth skrev:Superfint.
Om jag får föreslå…måla hornet i en ljus grågrönbeige ton.

Min bror föreslog beige för att matcha basen :P Har svårt att föreställa mig grågrönbeige. Men är som sagt inne på svart, kan även klarlacka hornet så det ser lite "lyxigare" ut.

smile skrev:Jag gillar verkligen den här typen av högtalare.
Jag är jätte nyfiken på hur de låter i hemmiljö?
Är tanken att du ska lyssna på dem till vardags?

Tanken är att ha dom hemma, dock är sambon inte lika glad för det. Men hon är mer OK med det nu när dom ser fina ut. Tycker dom låter bra, tydligt mellanregister och basen kan verkligen vara punching om låten är rätt. Dock så lyssnade jag inte så mycket innan jag började fixa med ena högtalaren. Har inte prövat köra dom med inbyggda förstärkaren utan bara med min egna. Det satt ursprungligen 3 piezo diskanter fastskruvade på lådan, då lät det riktigt illa. Bild.

Kalejdokom skrev:Jättesnyggt med den gröna looken och mycket fint hantverk, bra jobbat.
Jag håller kanske med om att hornet inte riktigt matchar lådan. Ett alternativ kunde vara att göra en svart tygfront framför hornet. Lite trixigt att få till en ram med fasade insidor, men det fixar du! 8)

Tackar! Kommer inte dölja hornet då det är en häftig detalj på. :)

Prozac skrev:Mycket snyggt, jag hade lagt till gummihjul i varje hörn så att det går att rulla runt dem och så att de ser lite luftigt ut under dem. Man skulle kunna ha större hjul i framkant och därmed få en liten lutning uppåt om diskanthornets riktning hamnar en bit ner jämf med lyssningsposition.

https://www.biltema.se/bygg/beslag/transporthjul/transporthjul-2000039857

Satt hjul på dom i början, dock tveksam på om dom skall dit igen, synd att borra massa hål nya klädseln. Funderade på att bygga en bräda med hjul som kan vara under högtalarna när dom skall transporteras. Hade tänkt sätta SD fötter undertill, blir inte så luftigt dock. Du har även rätt med att ha det lite mer luftigt under ser det bättre ut.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2022-09-28 11:25

Man kan kalla den bara beige men den är nedgråad och har lite grönt i sig därav mitt tillkrånglade namn.. :D

Bör kunna passa mot både det gröna och basens beiga.
Det var en vanligt förekommande ”industrifärg” förr, 50/60-tal.

String hade ungefär den som färg på gavlar. G90Y
Mycket snyggare än dagens vitt.

Din bror verkar klok :wink:
Bilagor
24CFD3F2-3F7A-4D1D-95E1-F9E9EAE1D2AB.jpeg
24CFD3F2-3F7A-4D1D-95E1-F9E9EAE1D2AB.jpeg (1.09 MiB) Visad 1455 gånger
A902A4C5-612A-43B7-AA2A-499258EE24A2.jpeg
A902A4C5-612A-43B7-AA2A-499258EE24A2.jpeg (335.4 KiB) Visad 1456 gånger
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2022-10-05 17:37

Bild

Hörnet vart svart. Kass bild men typ så ser det ut. Det som fattas nu är hörnbeslagen. Ska köpa på fredag är tanken. :)

Måste limma tolexen i porten också.

hifi_nirvana

Inläggav hifi_nirvana » 2022-10-05 17:44

Snyggt, men skruvarna i hornet hade jag bytt till samma färg som hornet har.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2022-10-05 23:24

hifi_nirvana skrev:Snyggt, men skruvarna i hornet hade jag bytt till samma färg som hornet har.

+1

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2022-11-11 17:25

Håller med om svarta skruvar.

Såhär ser det ut just nu, inte satt på ena yamahamärket.

Bild
Det var verkligen skitjobbigt att klä om så stora högtalare. :) Haft massa jobb så inte hunnit göra finliret ännu. Men nu går det att lyssna.
Tyvärr så började min Sony ge upp så min Nad 3020 får vara vikarie så länge. Letar efter ett trevligt äldre slutsteg.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-11-14 03:02

Du har väl kollat detta https://www.rehifi.se/slutsteg/gas-son-of-ampzilla Går säkert att ta bort den hemska lampan i knappen och byta färg i mätarna till trevligare än brandgult. De har även andra äldre steg och även försteg. Bara ringa och fråga hur de låter då jag misstänker att du vill ha lite varmare klang än helt neutralt med tanke på din Sony som jag känner igen. Tror jag lyssnade på något liknande hemma hos en herre med PA högtalare som han hade DIY lite med, lät imponerande bra ihop med Sony. Detaljerat men lite varmt.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2022-11-14 10:10

Jag har ägt och renoverat en Son of Ampzilla. Trevlig apparat, och relativt lättservad, dock hade mitt exemplar en del mekaniskt trafobrum. Värt att kolla upp före eventuellt köp.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2022-11-14 10:40

Grymt coola, jag är svag för frontladdade pa-horn :D .
Jag förstår vad du menar med punchig om låten är rätt, har haft ett par Altec A7 som var så, vissa låtar lät helt enkelt bara extremt "live", fysiskt i magen även vid låg volym.
Jag har till förbannelse försökt få fram samma sak på kul med eq eftersom det enligt vissa ska gå då tonkurvan betyder nästan allt, men jag har inte ens kommit i närheten trots på pappret betydligt kapablare system (men inte horn).
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

hifi_nirvana

Inläggav hifi_nirvana » 2022-11-15 14:16

RobotKeso skrev:Håller med om svarta skruvar.

[ Bild ]
Det var verkligen skitjobbigt att klä om så stora högtalare. :) Haft massa jobb så inte hunnit göra finliret ännu. Men nu går det att lyssna.
Tyvärr så började min Sony ge upp så min Nad 3020 får vara vikarie så länge. Letar efter ett trevligt äldre slutsteg.

Snygg färg på högtalarna passar bra. Liknar en Sony STR-V5 du har i bänken. Har du funderat på att laga den. Den vinner inga poäng på sin mätprestanda men desto fler på sitt utseende. Ganska så lättmekad och helt klart värd att lägga några tusen på.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-11-15 19:10

Det tar sig, men du behöver svartare skruv och större hörnskydd innan det blir perfekt.
Kanske att feta svarta plastskydd skulle funka ännu bättre än kromade på de där. Mässing hade funkat om de varit mkt större och även loggan varit i guld, nu ser det för ynkligt ut.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2022-11-16 21:14

FBK skrev:Du har väl kollat detta https://www.rehifi.se/slutsteg/gas-son-of-ampzilla Går säkert att ta bort den hemska lampan i knappen och byta färg i mätarna till trevligare än brandgult. De har även andra äldre steg och även försteg. Bara ringa och fråga hur de låter då jag misstänker att du vill ha lite varmare klang än helt neutralt med tanke på din Sony som jag känner igen. Tror jag lyssnade på något liknande hemma hos en herre med PA högtalare som han hade DIY lite med, lät imponerande bra ihop med Sony. Detaljerat men lite varmt.

Har faktiskt kollat på den. Dom har också en HK citation 16 inne som jag sneglat på.
hifi_nirvana skrev:
RobotKeso skrev:Håller med om svarta skruvar.

[ Bild ]

Snygg färg på högtalarna passar bra. Liknar en Sony STR-V5 du har i bänken. Har du funderat på att laga den. Den vinner inga poäng på sin mätprestanda men desto fler på sitt utseende. Ganska så lättmekad och helt klart värd att lägga några tusen på.

Det stämmer, är en v5 jag har. Kommer behålla den men känner mig omotiverad att fixa den just nu. Den var på service för ca 4 år sedan men har ändå strulat så är trött på den. Men gillar ändå den för mycket för att göra mig av med den.
Den funkar men den har börjat brusa mycket. Naden är heltyst.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2022-11-16 21:16

Calleberg skrev:Det tar sig, men du behöver svartare skruv och större hörnskydd innan det blir perfekt.
Kanske att feta svarta plastskydd skulle funka ännu bättre än kromade på de där. Mässing hade funkat om de varit mkt större och även loggan varit i guld, nu ser det för ynkligt ut.

Ja skruvarna är inte svarta alls nu. :)
Kollade på plastskydden som säljer på hifikit tex men kände att det kändes "billigt"

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2022-11-16 21:26

Ska bygga 2 brädor med hjul också så jag kan flytta på högtalarna också. Nu krävs det 2 personer för att göra det.

Föregående

Återgå till DIY-forum