USB C kabel från biltema?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
E

Re: USB C kabel från biltema?

Inläggav E » 2022-10-08 01:15

jansch skrev:Jag antar att spårvagnarna köptes av kommunen.....

Är det "offentligheten" som köper dyrare grejor, typ stat, kommun och regioner (f.d. landstingen) måste man uppfylla LOU (Lagen om Offentlig Upphandling) och det är inte lätt!
Lite förenkat uttryckt- den som uppfyller kravspecen bäst blir då leverantör. Det är enormt svårt att påförhand, i teorin, skriva en kravspec som sedan resulterar i den bästa leveransen i verkliga livet. Exemplen är många där vinnande offert inte svarar mot det verkliga behovet och blir helt enkelt är en misslyckad upphandling.....tyvärrr.

Det är väl bara att speca exakt hur stor helikoptern måste vara så man
får det man vill ha. 8)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-10-08 08:40

E skrev:
jansch skrev:Jag antar att spårvagnarna köptes av kommunen.....

Är det "offentligheten" som köper dyrare grejor, typ stat, kommun och regioner (f.d. landstingen) måste man uppfylla LOU (Lagen om Offentlig Upphandling) och det är inte lätt!
Lite förenkat uttryckt- den som uppfyller kravspecen bäst blir då leverantör. Det är enormt svårt att påförhand, i teorin, skriva en kravspec som sedan resulterar i den bästa leveransen i verkliga livet. Exemplen är många där vinnande offert inte svarar mot det verkliga behovet och blir helt enkelt är en misslyckad upphandling.....tyvärrr.

Det är väl bara att speca exakt hur stor helikoptern måste vara så man
får det man vill ha. 8)

Mvh E*

Ja, vill man få sina 15 minuter i rampljuset i form av en intervju i uppdrag granskning så är det en mycket bra idé, har det ju visat sig :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2022-10-08 11:25

E skrev:Det är väl bara att speca exakt hur stor helikoptern måste vara så man
får det man vill ha. 8)

Precis! https://www.fokus.se/aktuellt/norge-skr ... ige-efter/
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

jansch

Inläggav jansch » 2022-10-08 14:07

pLudio skrev:
får det man vill ha. 8)

Prixis.....
Det är mycket lättare att handla grejor och tjänsterr som företag eller privatperson och få upprättelse om förväntan/avtal inte uppfylls ur ett nyttjandeperspektiv.
Lagen om Offentlig Upphandling finns ju för att bl.a skydda samhället från mutor, svågerpolitik och ge alla leverantörer ssamma förutsättningar. Tyvärr medför det en hel del nackdelar också. "Fyrkantighet" och att lagen är både svår och dyr att följa, upphandlingfel kan bli dyrt för köparen.

Som privatperson i Sverige har vi både ett rejält och unikt skydd vid köp, dock utan möjlighet att bli miljonär på stämningsansökningar.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2022-10-09 13:01

jansch skrev:
pLudio skrev:
får det man vill ha. 8)

Prixis.....
Det är mycket lättare att handla grejor och tjänsterr som företag eller privatperson och få upprättelse om förväntan/avtal inte uppfylls ur ett nyttjandeperspektiv.
Lagen om Offentlig Upphandling finns ju för att bl.a skydda samhället från mutor, svågerpolitik och ge alla leverantörer ssamma förutsättningar. Tyvärr medför det en hel del nackdelar också. "Fyrkantighet" och att lagen är både svår och dyr att följa, upphandlingfel kan bli dyrt för köparen.

Som privatperson i Sverige har vi både ett rejält och unikt skydd vid köp, dock utan möjlighet att bli miljonär på stämningsansökningar.

Min enda erfarenhet av "fyrkantigheten" i upphandlingsförfaranden är en kompis till mig som vara kommunanställd hade fått erbjudande om att köpa sådan där lite subventionerad förtagsdator som fans på slutet an 90-talet. Eftersom jag hade lite dator erfarenhet så visade han mig upphandlings specifikationerna och frågade om det såg ut som en duglig dator, vilket det gjorde. Han hoppade på erbjudandet :oops: Jag funderade inte vidare på saken innan gissningsvis ett år senare. Då han hörde av sig för han hade problem med sin dator som nyss levererats. Datorn var behäftad med en hel del problem. För det första så skulle jag vilja påstå att den inte uppfyllde upphandlings kraven som jag sett ett år tidigare, grafikkort och andra komponenter var av sämre sort än exempel komponenterna i specifikationerna. För det andra så hade den undermålig "fysisk" kvalité, den skorrade och förde oväsen. För det tredje så var den ett år gammal till prestanda och pris, på 90-talet var detta en evighet. Prestandan på datorer vid denna tiden ökade väldigt snabbt, en ett år gammal dator vara i det närmsta antik. Eller om man vänder på det priset vid en specifik prestanda punkt sjönk väldigt fort, så långa leveranstider var något helt oacceptabelt. Summa av det hela var att han fick betala ett för högt pris för en omodern dålig dator. Jag kände mig lätt skyldig till att ha vilselett polaren, trotts att detta inte var något jag kunde förutspå skulle ske ett år tidigare...
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Föregående

Återgå till Teknikforum