jansch skrev:Prixis.....
Det är mycket lättare att handla grejor och tjänsterr som företag eller privatperson och få upprättelse om förväntan/avtal inte uppfylls ur ett nyttjandeperspektiv.
Lagen om Offentlig Upphandling finns ju för att bl.a skydda samhället från mutor, svågerpolitik och ge alla leverantörer ssamma förutsättningar. Tyvärr medför det en hel del nackdelar också. "Fyrkantighet" och att lagen är både svår och dyr att följa, upphandlingfel kan bli dyrt för köparen.
Som privatperson i Sverige har vi både ett rejält och unikt skydd vid köp, dock utan möjlighet att bli miljonär på stämningsansökningar.
Min enda erfarenhet av "fyrkantigheten" i upphandlingsförfaranden är en kompis till mig som vara kommunanställd hade fått erbjudande om att köpa sådan där lite subventionerad förtagsdator som fans på slutet an 90-talet. Eftersom jag hade lite dator erfarenhet så visade han mig upphandlings specifikationerna och frågade om det såg ut som en duglig dator, vilket det gjorde. Han hoppade på erbjudandet

Jag funderade inte vidare på saken innan gissningsvis ett år senare. Då han hörde av sig för han hade problem med sin dator som nyss levererats. Datorn var behäftad med en hel del problem. För det första så skulle jag vilja påstå att den inte uppfyllde upphandlings kraven som jag sett ett år tidigare, grafikkort och andra komponenter var av sämre sort än exempel komponenterna i specifikationerna. För det andra så hade den undermålig "fysisk" kvalité, den skorrade och förde oväsen. För det tredje så var den ett år gammal till prestanda och pris, på 90-talet var detta en evighet. Prestandan på datorer vid denna tiden ökade väldigt snabbt, en ett år gammal dator vara i det närmsta antik. Eller om man vänder på det priset vid en specifik prestanda punkt sjönk väldigt fort, så långa leveranstider var något helt oacceptabelt. Summa av det hela var att han fick betala ett för högt pris för en omodern dålig dator. Jag kände mig lätt skyldig till att ha vilselett polaren, trotts att detta inte var något jag kunde förutspå skulle ske ett år tidigare...