Bygga Räv

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio

Re: Bygga Räv

Inläggav eljulio » 2022-10-09 11:32

Tror ändå det lutar åt en vägghängd låda. Den ena väggen är en yttervägg och den andra väggen väldigt tunn, dvs. väldigt lite utrymme för inwall. Får nog läsa några gånger om det här med termineringen för att förstå, om det nu hjälper. Annars tänkte jag helt enkelt en lucka på backsidan om delningsfiltret är fastskruvat i. Skruva upp och åtgärda ev. problem.

Lär väl behöva någon form av EQ-lösning också. Har idag en gammal billig receiver av märket Yamaha om de fem kanalerna är kopplade till. Kanske behövs också ett slutsteg för rävarna? Ny sub och center också kanske... Mycket att tänka på!

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2022-10-10 10:28

Maarten skrev:Förr eller senare landar allt i di Calzone! :D
In-wall är inte dumt alls. Men då behöver filtret göras om. Ingen omöjlighet förstås, på en del sätt enklare med In-wall, ingen baffel som behöver optimeras.

:mrgreen:

Anledningen till att jag inte kunde låta bli att posta di Calzone var förstås att vägghängd kom på tal och precis som med in wall så behövs ingen baffelstegskompensation i ett par 51. Nada.
Ingen effekt eldas bort plus att väggstödet ger gratis output och sänker distorsionen. Det är bara så himla brilliant det konceptet. Jag har verkligen svårt att förstå att inte fler tillverkare gör på det viset. Dessutom så gör formen att de är invinklade och klara att lyssnas på.. :) Ur diffraktionshänseende så är de även där nära på perfekta.

Om rävarna ska hängas på vägg så skulle jag fundera på hur lådan möter väggen. Skulle Maartens lådor sättas mot vägg så tror jag att baffelstödskompensation skulle behövas, iaf något lite då de inte skulle sluta an lika väl som ett par 51.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2022-10-10 10:45

Vägghängning kräver ändå lite baffelstegskompensation. Ungefär hälften av en fristående högtalare. Vilket ju fortfarande är väldigt bra.

En nackdel med vägghängda högtalare är att de kan ge problem med stomresonanser i väggen. Beror på väggmaterialet förstås.
Men efter att ha levt med vägghängda högtalare i snart 10 år har jag kommit fram till att jag inte vill ha vägghängda högtalare.
Men det går ju lösa med en hylla där högtalaren står/ligger så man kan få in några SD-fötter.
Mvh
Magnus

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2022-10-10 11:35

Kraniet skrev:Vägghängning kräver ändå lite baffelstegskompensation. Ungefär hälften av en fristående högtalare. Vilket ju fortfarande är väldigt bra.

En nackdel med vägghängda högtalare är att de kan ge problem med stomresonanser i väggen. Beror på väggmaterialet förstås.
Men efter att ha levt med vägghängda högtalare i snart 10 år har jag kommit fram till att jag inte vill ha vägghängda högtalare.
Men det går ju lösa med en hylla där högtalaren står/ligger så man kan få in några SD-fötter.

... eller stativ, med de för- och nackdelar det innebär. SD-fötter javisst.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-10-10 12:07

Blir det verkligen stora nackdelar med vägghängt jämfört hylla? Hylla med SD-fötter vad det första jag tänkte på som alternativ, men vägghängt är ju mer "smutt".

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-10-10 12:34

eljulio skrev:Blir det verkligen stora nackdelar med vägghängt jämfört hylla? Hylla med SD-fötter vad det första jag tänkte på som alternativ, men vägghängt är ju mer "smutt".

Antagligen inte eftersom hyllan, om det var en vägghängd hylla du menar, även den hänger på väggen. Stomresonanserna borde bli väl snarlika i båda fallen. :)

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2022-10-10 12:51

Med SD-kuddar mellan högtalare och hylla är det inget problem.
Det går säkert att koppla bort väggen med vägghängda på samma sätt. SD mellan vägg och högtalare.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-10-10 13:11

juanth skrev:Med SD-kuddar mellan högtalare och hylla är det inget problem.
Det går säkert att koppla bort väggen med vägghängda på samma sätt. SD mellan vägg och högtalare.

Japp, kom på det där med SD-fötter nyss och tänkte redigera mitt inlägg. Nu får det stå kvar som det står. :)

Maarten

Inläggav Maarten » 2022-10-10 17:14

eljulio skrev:Tror ändå det lutar åt en vägghängd låda. Den ena väggen är en yttervägg och den andra väggen väldigt tunn, dvs. väldigt lite utrymme för inwall. Får nog läsa några gånger om det här med termineringen för att förstå, om det nu hjälper. Annars tänkte jag helt enkelt en lucka på backsidan om delningsfiltret är fastskruvat i. Skruva upp och åtgärda ev. problem.

Lär väl behöva någon form av EQ-lösning också. Har idag en gammal billig receiver av märket Yamaha om de fem kanalerna är kopplade till. Kanske behövs också ett slutsteg för rävarna? Ny sub och center också kanske... Mycket att tänka på!

Blir bra med vägghängd låda!
Räven är värd bra elektronik. Den mäter ju sig med de bästa på marknaden, förutom i ljudtryck.

juanth skrev:
Maarten skrev:Förr eller senare landar allt i di Calzone! :D
In-wall är inte dumt alls. Men då behöver filtret göras om. Ingen omöjlighet förstås, på en del sätt enklare med In-wall, ingen baffel som behöver optimeras.

:mrgreen:

Anledningen till att jag inte kunde låta bli att posta di Calzone var förstås att vägghängd kom på tal och precis som med in wall så behövs ingen baffelstegskompensation i ett par 51. Nada.
Ingen effekt eldas bort plus att väggstödet ger gratis output och sänker distorsionen. Det är bara så himla brilliant det konceptet. Jag har verkligen svårt att förstå att inte fler tillverkare gör på det viset. Dessutom så gör formen att de är invinklade och klara att lyssnas på.. :) Ur diffraktionshänseende så är de även där nära på perfekta.

Om rävarna ska hängas på vägg så skulle jag fundera på hur lådan möter väggen. Skulle Maartens lådor sättas mot vägg så tror jag att baffelstödskompensation skulle behövas, iaf något lite då de inte skulle sluta an lika väl som ett par 51.

Ja, di Calzone är klart intressanta. Blev mer intressanta efter jag grejade med Rävarna. (Sen har väl även de viss baffelstegkomp? Seriespolarna är ju inte jättesmå. Jag undrar även hur diffraktionen är, - de har trots allt vassa kanter, samt hur de löser den väggnära placeringen då egna tester och simuleringar inte gav den effekten jag trodde - stöd)
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-10-11 08:41

Det lutar åt vägghängt. Jag kan ju faktiskt titta på hur äggen är upphängda på nedervåningen och potentiellt försöka kopiera den lösningen. De smiter ju åt bra mot väggen.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2022-10-11 11:10

@Maarten. Jag ska mäta på ett par OA51 med och utan filter (spole) i basen och återkomma. Jag är rätt säker på att det inte finns något baffelsteg att tala om. En spole i basen trycker visserligen ned kurvan men det är ju mer för att dela. Om där fanns ett baffelsteg så hade inte det räckt..
vad det gäller diffraktion så kan man säkert förbättra men det är verkligen inte särskilt mycket problem med 51. Kanterna är skarpa men de flesta vinklarna är vida. (Förbättra, läs: närma sig äggen i utformning)
Det behövs ingen sån här:

23F44155-614B-4C53-AACC-47D823871977.jpeg
23F44155-614B-4C53-AACC-47D823871977.jpeg (465.88 KiB) Visad 4597 gånger

Eljulio, lycka till med bygget.

Detta är fö. En mycket bra sida med kalkylatorer och bra beskrivningar kring vad de gör och hur allt fungerar. Tex för dig eljulio.
http://www.mh-audio.nl/Calculator.html
Mvh Johan

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-10-11 14:25

Bra calculator! Tack!

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2022-10-12 00:46

eljulio skrev:Bra calculator! Tack!

Ja det finns mycket förklaringar kring de flesta kalkylatorer dessutom. Bra att få förståelse för vad man gör och varför. Riktigt bra sida det där. :)
Mvh Johan

Maarten

Inläggav Maarten » 2022-10-12 06:53

Johan, kanske du har rätt och du känner Carlsson mycket mer än vad jag gör. Men när jag snabbt tittade på Carlssonkult.se så varierar seriespole stort men ffa dämpning av diskant (som nog säger mer i detta fall, eftersom seriespolens inverkan även beror på induktansen i elementet).
För t ex OA51.LE2 så dämpas diskanten med ca 6 ohm. Det är väl närmast att halvera inspänningen till diskanten? Basen uppges ha samma känslighet så det är då inte för att möta dess avsevärt lägre känslighet.

Mätningarna på Carlssonkult.se väcker också frågan hur olika Carlsson har dimensionerats.

Edit: Gällande väggnära placering ger det inte det stöd jag trott, se t ex här: viewtopic.php?f=3&t=73409&start=180#p2246133
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-10-13 05:56

Jag antar äggen har den utformningen de har av en anledning. Baffelns rundning.

Jag skulle behöva lite räknahjälp.

Om vi utgår från följande mått:

Bredd: 235 mm
Höjd: 600 mm (kan kanske sträckas till 630)
Baffeltjocklek. Upp mot 50 mm. för maximal rundning
Invinkling av baffel: 30-33 grader.
Vilket djup måste det vara för att uppnå innervolym om 17-19 liter?

Önskemålet är en så platt låda som möjligt.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2022-10-13 09:56

eljulio skrev:Jag antar äggen har den utformningen de har av en anledning. Baffelns rundning.

Jag skulle behöva lite räknahjälp.

Om vi utgår från följande mått:

Bredd: 235 mm
Höjd: 600 mm (kan kanske sträckas till 630)
Baffeltjocklek. Upp mot 50 mm. för maximal rundning
Invinkling av baffel: 30-33 grader.
Vilket djup måste det vara för att uppnå innervolym om 17-19 liter?

Önskemålet är en så platt låda som möjligt.

2,35 x 6= 14,1 (allt räknat i dm3, dvs liter)

14,1 x 1,5 = 21,15 liter minus rejäla rundningar samt att detta är räknat på yttermått så kanske det är en hygglig uppskattning iaf.

Alltså: 235 x 600x 150 mm
Mvh Johan

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-10-13 10:10

Tackar!

Har du då räknat med att baffeln är vinklad alla 60 cm? Eller del av lådan?

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-10-13 12:33

Jag tänker vidare att höjde på Baffeln kan vara så kort som möjligt. Tror det blir snyggare rent estetiskt. Antar att alla baffelkanter då ska rundas, även den nedre för återstoden av lådan nedtill, om det är begripligt uttryckt. Så om baffeln är 45 cm av totalhöjden 60 cm blir det 15 cm "hel" låda kvar i botten. Som ett räkneexempel.

Möjligen finns det något gyllene snitt att ta hänsyn till rent estetiskt? När en linje bryts?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-10-13 13:39

eljulio, hur ser förresten rummet ut till vänster om lyssningsplatsen, är den nuvarande möbleringen den absolut enda möjliga?

Vägghängda rävar kommer väl sticka ut betydligt längre ut än de nuvarande högtalarna, en möjlig lösning kanske kan vara att hänga dem högre upp ovanför huvudhöjd med väggfästen som är vinklingsbara så att du kan rikta högtalarna ner mot lyssningsplats.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-10-13 14:33

goat76 skrev:eljulio, hur ser förresten rummet ut till vänster om lyssningsplatsen, är den nuvarande möbleringen den absolut enda möjliga?

Vägghängda rävar kommer väl sticka ut betydligt längre ut än de nuvarande högtalarna, en möjlig lösning kanske kan vara att hänga dem högre upp ovanför huvudhöjd med väggfästen som är vinklingsbara så att du kan rikta högtalarna ner mot lyssningsplats.

Det är enda tänkbara möbleringen. OM djupet bara blir 15 cm, så bygger de ut tillräckligt lite, inte mer än vad befintliga gör idag. Ser det inte som ett problem.

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2022-10-13 20:46

Eljulio är planen att ha portens mynning på undersidan? Har själv funderingar på en grundare Räv-L och tror att dina mått skulle passa perfekt även här.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2022-10-14 01:51

eljulio skrev:Tackar!

Har du då räknat med att baffeln är vinklad alla 60 cm? Eller del av lådan?

Jag räknade på en låda helt utan rundningar.
När du skriver: invinkling av baffel, menar du då att lådan kommer att vara snedskuren? Alltså inte en kubformad (rektangulär i kvadrat) låda eller hur går tänket?

Så här ser OA51 ut ställd på högkant. (Just den här är en klon med basreflexröret på motsatt sida som originalet)
Kanske den bilden kan ge inspiration? Hålen hamnar förstås lite tokig när man vänder den så. Och höger högtalare blir ist vänster. :)
Bilagor
1EEAE506-0F78-4004-9837-4FEAA68D2BE2.jpeg
1EEAE506-0F78-4004-9837-4FEAA68D2BE2.jpeg (701.96 KiB) Visad 4200 gånger
Mvh Johan

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-10-14 07:04

Jag gillar den formen.

Ja, elementen eller baffeln om man så vill ska vinklas mot lyssnaren enligt Maartens konstruktion. I grundritningen är det 23 grader som gäller, men då jag har så brett isär mellan kanalerna är det upp till 33 grader som gäller. Men enligt Maarten är det inte jättekinkigt om det är lite mindre då elementens spridning är god. Vad jag alltså tänkte är om lådan delvis är riktad mot lyssnaren och delvis konventionellt rak nedtill. Hoppas jag är begriplig.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-10-14 07:06

johaneriksson skrev:Eljulio är planen att ha portens mynning på undersidan? Har själv funderingar på en grundare Räv-L och tror att dina mått skulle passa perfekt även här.

Enligt konstruktionen är det meningen att porten ska vara på motsatt sida baffeln. Tror att Maarten bättre besvarar din fråga. Jag kan tyvärr inget och behöver själv ställa en massa frågor om möjlig lådform. "Mina" mått bestäms av yttre omständigheter, framförallt rörande bredden som inte kan vara bredare än 235 mm på vänster kanal.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2022-10-14 08:48

Börjar likna NG8 då :)

Bild
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-10-14 08:56

eljulio skrev:
johaneriksson skrev:Eljulio är planen att ha portens mynning på undersidan? Har själv funderingar på en grundare Räv-L och tror att dina mått skulle passa perfekt även här.

Enligt konstruktionen är det meningen att porten ska vara på motsatt sida baffeln. Tror att Maarten bättre besvarar din fråga. Jag kan tyvärr inget och behöver själv ställa en massa frågor om möjlig lådform. "Mina" mått bestäms av yttre omständigheter, framförallt rörande bredden som inte kan vara bredare än 235 mm på vänster kanal.

Det hela hänger väl på hur du tänkt fästa högtalarna på väggen, hur går tankarna där?

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2022-10-14 09:11

Kraniet skrev:Börjar likna NG8 då :)

Mirsch gjorde en del snygga lådor som inspirerade andra hembyggare. Eller kanske det var Carlsson som inspirerade? Kan dessa former passa Rävarna?
Bilagor
Mirsch.jpg
Mirsch.jpg (197.68 KiB) Visad 4142 gånger
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-10-14 09:47

goat76 skrev:
eljulio skrev:

Det hela hänger väl på hur du tänkt fästa högtalarna på väggen, hur går tankarna där?

Jag kommer att försöka kopiera hur äggen upphängda. Det är en skena fäst på ägget och en på väggen. Man häktar på äggen på väggskenan. har nog någon bild att posta.

Användarvisningsbild
Plymotonic

Inläggav Plymotonic » 2022-10-14 12:21

Carlsson Proselyte | Står nöjdare med en Mezcatonic

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-10-14 13:12

Lysande. Exakt en sådan lösning jag tänkte mig! :D

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum