Moderator: Redaktörer
Maarten skrev:Förr eller senare landar allt i di Calzone!![]()
In-wall är inte dumt alls. Men då behöver filtret göras om. Ingen omöjlighet förstås, på en del sätt enklare med In-wall, ingen baffel som behöver optimeras.
Kraniet skrev:Vägghängning kräver ändå lite baffelstegskompensation. Ungefär hälften av en fristående högtalare. Vilket ju fortfarande är väldigt bra.
En nackdel med vägghängda högtalare är att de kan ge problem med stomresonanser i väggen. Beror på väggmaterialet förstås.
Men efter att ha levt med vägghängda högtalare i snart 10 år har jag kommit fram till att jag inte vill ha vägghängda högtalare.
Men det går ju lösa med en hylla där högtalaren står/ligger så man kan få in några SD-fötter.
eljulio skrev:Blir det verkligen stora nackdelar med vägghängt jämfört hylla? Hylla med SD-fötter vad det första jag tänkte på som alternativ, men vägghängt är ju mer "smutt".
juanth skrev:Med SD-kuddar mellan högtalare och hylla är det inget problem.
Det går säkert att koppla bort väggen med vägghängda på samma sätt. SD mellan vägg och högtalare.
eljulio skrev:Tror ändå det lutar åt en vägghängd låda. Den ena väggen är en yttervägg och den andra väggen väldigt tunn, dvs. väldigt lite utrymme för inwall. Får nog läsa några gånger om det här med termineringen för att förstå, om det nu hjälper. Annars tänkte jag helt enkelt en lucka på backsidan om delningsfiltret är fastskruvat i. Skruva upp och åtgärda ev. problem.
Lär väl behöva någon form av EQ-lösning också. Har idag en gammal billig receiver av märket Yamaha om de fem kanalerna är kopplade till. Kanske behövs också ett slutsteg för rävarna? Ny sub och center också kanske... Mycket att tänka på!
juanth skrev:Maarten skrev:Förr eller senare landar allt i di Calzone!![]()
In-wall är inte dumt alls. Men då behöver filtret göras om. Ingen omöjlighet förstås, på en del sätt enklare med In-wall, ingen baffel som behöver optimeras.
![]()
Anledningen till att jag inte kunde låta bli att posta di Calzone var förstås att vägghängd kom på tal och precis som med in wall så behövs ingen baffelstegskompensation i ett par 51. Nada.
Ingen effekt eldas bort plus att väggstödet ger gratis output och sänker distorsionen. Det är bara så himla brilliant det konceptet. Jag har verkligen svårt att förstå att inte fler tillverkare gör på det viset. Dessutom så gör formen att de är invinklade och klara att lyssnas på..Ur diffraktionshänseende så är de även där nära på perfekta.
Om rävarna ska hängas på vägg så skulle jag fundera på hur lådan möter väggen. Skulle Maartens lådor sättas mot vägg så tror jag att baffelstödskompensation skulle behövas, iaf något lite då de inte skulle sluta an lika väl som ett par 51.
eljulio skrev:Bra calculator! Tack!
eljulio skrev:Jag antar äggen har den utformningen de har av en anledning. Baffelns rundning.
Jag skulle behöva lite räknahjälp.
Om vi utgår från följande mått:
Bredd: 235 mm
Höjd: 600 mm (kan kanske sträckas till 630)
Baffeltjocklek. Upp mot 50 mm. för maximal rundning
Invinkling av baffel: 30-33 grader.
Vilket djup måste det vara för att uppnå innervolym om 17-19 liter?
Önskemålet är en så platt låda som möjligt.
goat76 skrev:eljulio, hur ser förresten rummet ut till vänster om lyssningsplatsen, är den nuvarande möbleringen den absolut enda möjliga?
Vägghängda rävar kommer väl sticka ut betydligt längre ut än de nuvarande högtalarna, en möjlig lösning kanske kan vara att hänga dem högre upp ovanför huvudhöjd med väggfästen som är vinklingsbara så att du kan rikta högtalarna ner mot lyssningsplats.
eljulio skrev:Tackar!
Har du då räknat med att baffeln är vinklad alla 60 cm? Eller del av lådan?
johaneriksson skrev:Eljulio är planen att ha portens mynning på undersidan? Har själv funderingar på en grundare Räv-L och tror att dina mått skulle passa perfekt även här.
eljulio skrev:johaneriksson skrev:Eljulio är planen att ha portens mynning på undersidan? Har själv funderingar på en grundare Räv-L och tror att dina mått skulle passa perfekt även här.
Enligt konstruktionen är det meningen att porten ska vara på motsatt sida baffeln. Tror att Maarten bättre besvarar din fråga. Jag kan tyvärr inget och behöver själv ställa en massa frågor om möjlig lådform. "Mina" mått bestäms av yttre omständigheter, framförallt rörande bredden som inte kan vara bredare än 235 mm på vänster kanal.
Kraniet skrev:Börjar likna NG8 då![]()
goat76 skrev:eljulio skrev:johaneriksson skrev:Eljulio är planen att ha portens mynning på undersidan? Har själv funderingar på en grundare Räv-L och tror att dina mått skulle passa perfekt även här.
Enligt konstruktionen är det meningen att porten ska vara på motsatt sida baffeln. Tror att Maarten bättre besvarar din fråga. Jag kan tyvärr inget och behöver själv ställa en massa frågor om möjlig lådform. "Mina" mått bestäms av yttre omständigheter, framförallt rörande bredden som inte kan vara bredare än 235 mm på vänster kanal.
Det hela hänger väl på hur du tänkt fästa högtalarna på väggen, hur går tankarna där?
Plymotonic skrev:https://hangmanproducts.com/products/speaker-hanging-kit
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster