Moderator: Redaktörer
sportbilsentusiasten skrev:Var det de som hade en som stod upp på sidan?
Brorsan hade en sådan
Harryup skrev:Kan vara frågan om ett pickupbyte där man inte tagit av armen...
Bill50x skrev:En LP12:a är ju nästan omöjlig att meka med utan att ha mek-jiggen, jag har dock lyckats byta bottenplatta utan en sådan, men jag skulle tex inte ge mig på att byta sub-chassi utan en sådan. Än mindre att lossa en tonarm.
/ B
Kronkan skrev:Att ta av armen för att korrekt montera en pickup är nog inte lämpligt om inte omöjligt.
Här Baerwald protractor på min egen skivspelare. Pickupen kan vridas samt föras framåt/bakåt. Rutmönstret guidar vridningen samt kryssen guidar hur mycket pickupen skall skjutas framåt/bakåt.
Även vikt och tillt/lutningen samt antiskatingen skall också vara korrekta. Med tilt menar jag lutningen. Pickupens ovansida skall vara parallell med lp-skivan. Gäller när skivan ligger på tallriken.
Men självklart skall man kontrollera sådana inställningar om man inte tycker att den begagnade skivspelare man köpt eller tänker köpa låter rätt.
[ Bild ]
RogerGustavsson skrev:Kronkan skrev:Att ta av armen för att korrekt montera en pickup är nog inte lämpligt om inte omöjligt.
Här Baerwald protractor på min egen skivspelare. Pickupen kan vridas samt föras framåt/bakåt. Rutmönstret guidar vridningen samt kryssen guidar hur mycket pickupen skall skjutas framåt/bakåt.
Även vikt och tillt/lutningen samt antiskatingen skall också vara korrekta. Med tilt menar jag lutningen. Pickupens ovansida skall vara parallell med lp-skivan. Gäller när skivan ligger på tallriken.
Men självklart skall man kontrollera sådana inställningar om man inte tycker att den begagnade skivspelare man köpt eller tänker köpa låter rätt.
[ Bild ]
Är väl knappast någon större precision med dessa inställningsmallar? Att flukta lite hit och dit tror jag inte är tillräckligt, tas ingen hänsyn till vilken precision som funnits vid tillverkningen. Varken hur nålen sitter i nålarmen eller hur innanmätet sitter i förhållande till pickuphuset. Misstänker att det är mätningar som gäller för allra bästa koll.
sportbilsentusiasten skrev:Bill50x skrev:En LP12:a är ju nästan omöjlig att meka med utan att ha mek-jiggen, jag har dock lyckats byta bottenplatta utan en sådan, men jag skulle tex inte ge mig på att byta sub-chassi utan en sådan. Än mindre att lossa en tonarm.
Tvärtom jättelätt att ta bort armen. Basen på armen är ett rör som sätts i ett hål med låsbult.
RogerGustavsson skrev:Kronkan skrev:Att ta av armen för att korrekt montera en pickup är nog inte lämpligt om inte omöjligt.
[ Bild ]
Är väl knappast någon större precision med dessa inställningsmallar? Att flukta lite hit och dit tror jag inte är tillräckligt, tas ingen hänsyn till vilken precision som funnits vid tillverkningen. Varken hur nålen sitter i nålarmen eller hur innanmätet sitter i förhållande till pickuphuset. Misstänker att det är mätningar som gäller för allra bästa koll.
Chris71 skrev:Mallarna är nog mest för att rädda de 90% som inte ens går till den längden av ansträngning för att få det att bli rätt, för oss andra 10% finns det ingen räddning men massor av andra sätt
Kronkan skrev:Man får ju räkna med att pickupen är rätt tillverkad med extremt små tillåtna fel om det gäller dyrare pickuper.
Kronkan skrev:Man bestämmer sig för ett sätt som nålen skall röra sig över lp-skivan. Det finns alltså olika varianter varav jag använde mig av Baerwald protractor.
Det perfekta finns alltså inte. Så om jag missar med någon liten del av en procent så kommer nollpunkten bara flyttas lite. Nollpunkten är det perfekta. Nålen passerar två ställen där felet är noll!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 42 gäster