Tidskorrigering

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Tidskorrigering

Inläggav MagnusÖstberg » 2022-10-29 06:32

Fråga:
”When people talk about a loudspeaker being "time-aligned", what does that actually mean? If I have achieved phase alignment of the drivers through the crossover region and accounted for Z offset, does that mean my design is "time aligned", or does that mean something different?”

Svar:
”You want the politically correct, widely believed answer, or the scientifically accurate answer? The latter is that there is never more than one tiny point in space that a multidriver system can be time aligned, and that no bona-fide research has ever shown it to be audibly meaningful. It's just not how the ear works.”

Ken Kantor
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Tidskorrigering

Inläggav Bill50x » 2022-10-29 09:27

:mrgreen:

Jag med mina DQ10:or där alla element sitter på olika djup...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Joro
Semesterfirare

Inläggav Joro » 2022-12-06 20:43

Det där tycker är intressant. Eller spelar det ingen roll? Tidskorrigering det vill säga.

Maarten

Inläggav Maarten » 2022-12-06 20:54

Det spelar indirekt roll på så vis att lobing inträffar och det påverkar frekvensgång och spridning. Vilket jag försökte reda i denna tråd;
1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?
Men det är ju något helt annat än vad många menar med tidkorrigerat, i fas etc.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-12-06 21:01

Ja, som Maarten skriver är tids-/faskorrigering endast meningsfullt när det påverkar frekvensgång och spridning på ett positivt sätt.

I tidsplanet har detta dock ingen hörbar inverkan. Detta är en av de mest envisa audiofilmyter som finns när det har varit känt i bortåt 40 år att hörbarheten av olinjär fasgång är noll i praktiken, vilket tydligt demonstrerar hur stolliga audiofiler ofta är.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Joro
Semesterfirare

Inläggav Joro » 2022-12-06 21:05

Tackar för svar! :)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2022-12-07 09:31

I-or skrev:Ja, som Maarten skriver är tids-/faskorrigering endast meningsfullt när det påverkar frekvensgång och spridning på ett positivt sätt.

I tidsplanet har detta dock ingen hörbar inverkan. Detta är en av de mest envisa audiofilmyter som finns när det har varit känt i bortåt 40 år att hörbarheten av olinjär fasgång är noll i praktiken, vilket tydligt demonstrerar hur stolliga audiofiler ofta är.

I-or, jag uppskattar dig!

:)
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Återgå till DIY-forum