Moderator: Redaktörer
hcl skrev:hifikg skrev:Idag var det äntligen dags. Eric Bibb på scen i Stockholm. En upplevelse att få se en artist som varit med genom hela min hifi-intressetid. Opus 3 skivorna gick varma på mässorna när jag började kolla på prylar, för det var ju prylar som skapade Nirvana. Trodde vi då. Idag vet vi bättre och det räcker bra med att lyssna på "Needed Time" eller "My Fathers House" så reser sig håren både här o där o njutningen kommer som på beställning. Och just de låtarna rev han av och nämnde också att just Opus 3 o Jan Persson var anledningen till att han slog igenom. Efter att ha medverkat där kom det förfrågningar från hela världen och resten är, som man säger, historia.
Möjligen satt jag lite FÖR nära på rad 2, men ljudmässigt var det nästan lika bra som att lyssna hemmavid. Passade på att mäta lite o när han sjöng a capella kom han upp i 80 dB på lyssningsplats och när de drog på som mest, med hela bandet, touchade de 95 dB. Det ska jag prova nästa gång jag lyssnar. Tyvärr såldes inga skivor som jag inte redan har, så där blev det ingen utökning av samlingen.
Kommer du ihåg vad du mätte ljustrycket med?
jogge skrev:Queen på Globen, eller Avicii arena heter det väl nu? Jag hade väldigt höga förväntningar och blev inte besviken. Detta är fullblodsproffs helt enkelt. Adam Lambert gjorde det mycket bra. Han försökte inte härma Mercury utan hyllade honom. Scen- och ljusshowen var outstanding. Men bäst av allt var när Brian May ensam ute på bryggan till publiken först pratar och sedan spelar Love of my life och '39. Så himla snäll och ödmjuk människa. Att han sedan gjorde en liten Rammstein och sköt några raketer med gitarren är bara så härligt. Tror att denna konsert hamnar på topp 5 av mina konsertupplevelser faktiskt.
I-or skrev:Ja, det var den svagaste Toto-konserten som jag har varit på, mest eftersom David Paich saknades och bara Steve Lukather och Joseph Williams från det gamla gardet var med. Inget fel på den allmänna inspirationen och den tekniska nivån var mycket hög, men när hela bandet två gånger lämnar scenen för långa och ganska märkliga solon av nyligen inhyrd hjälp (keyboards respektive trummor, förvisso mycket meriterade musiker - det var ju Toto, trots allt) blir man lite halvtrött. Låtlistan var bara hygglig och många av de bästa låtarna saknades. Lukather ville som vanligt leka gitarrgud (även om han faktiskt är oerhört skicklig och dessutom bara har blivit bättre med åren) och speciellt den med Toto-mått riktigt svaga låten Kingdom of Desire med evighetssolo blev väl mycket. Mest positivt var kanske den funkigaste versionen av Georgy Porgy någonsin, men paradnumret Africa blev som så många gånger tidigare inte riktigt hundraprocentig när David Paich inte sjunger.
Johan_Lindroos skrev:Premiär! Esbjörn Svensson! ”HOME.S”.
Konsert i multikanalljud. Börjar strax. Foto- och ljudinspelningsförbud. Skiva kommer senare.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster