jonasp skrev:Grym sammanställning, och kul att du kommit i mål!
Två frågor:
1. Hur skiljer sig ljudet nu mot i14 som du jämförde en del med tidigare?
2. Hur stor skillnad är det subjektivt mellan ditt slutgiltiga filter och utförande och mitt 15-minuters-utkast?
Ja, jag vet att den sista frågan är helt orimligt svår att svara på, men du får ta det ur minnet, om du alls minns!
Jättebra frågor Jonas,
1: Kommer i ett separat inlägg som även sammanställer andra mätningar (som jag gjort i syfte att se om jag klarade av att mäta innan jag skaffade element, gjorda på EPS2, i14s, piP, MUPPS, Tangent TM3). Dessa var ett sidospår men av stor betydelse, inte bara för att ha något lära sig mäta på, utan också för att dessa var vad jag var van vid att lyssna på och därmed subjektivt relaterade till.
2: Jättesvårt men inte så stor skillnad alls. Jag tror att punkt nr 1 ovan är det som ställt till det och fått mig att iterera onödigt många ggr. Dvs, psykologi och "Circle of confusion" är ännu mer lurigt än jag först trodde, samt just att mätresultaten för i14s m.fl skiljde sig mätmässigt och hörbart från rak frekvensgång. Detta krånglade till hela denna utvecklingsprocess något alldeles väldigt, förutom tidigare nämnda problem med simuleringar, informationsbrist eller felaktig information avseende diffraktion mm
Tack Kermit (och Sammel förstås), Kermit, grejen är att det krävs bara lite enträget arbete att från att 'inte veta något' till att kunna sånt här. Högtalarkonstruktion är ingen raketforskning, utan i många delar högstadie/gymnasiefysik kombinerat med sund arbetsmetodik. (Om man inte har I-or kunskaper eller motsvarande högskole-/doktorandnivå, - då går det att göra mycket mer komplext). Så jag fortsätter att tjata om; skaffa en UMIK eller OM1, ladda ner REW, fatta sågen, lödkolven och dra helt enkelt bara igång.