Jag ska försöka hålla tråden ganska kort

Vi började med ett halvfärdigt kort med 9038q2m chip som vi kompletterade med ström, USB och lite annat, därefter ritade han ett kort till 9038q2m men där konstaterade vi ganska snart att vi var värdelösa på att få lödningen bra på ett chip som har benen på undersidan.
Då gick vi över till 9026Pro och till den kom vi ju på att vi skulle ha en dator som kan styra inställningar i chipet som annars är låsta.
Datorn då var en Arduino Due, som man satte ihop med skärmen så det blev en stor klump och mycket kablar, men den kunde styra inställningar, bla DPLL och Lockspeed.
Därefter gick vi över till 9028Pro och här tänkte vi att det var bättre med en annan dator som vi kunde ha på DACkortet direkt. Till 9028Pro n har vi säkert tillverkat 10st olika versioner av kort och minst lika många ändringar som inte blev kort. I början kom vi på saker vi ville ändra innan ens den tidigare versionen kommit hem.
Genomgående för 9028 an och senare har varit att utgångskortet (analoga kortet, ljudkort ) ska vara utbytbart enkelt med stift, vi har i dagsläget 5 olika kort som spelar lite olika, och att datorn ska följa med, samt att DACen ska innehålla ganska få komponenter, samt att alla 8 kanaler är kopplade till 4x2 istället.
9028an har vi testat mängder med olika komponenter, klockor mm för att se vart förbättringar finns att hämta, bara byte märke på vissa komponenter ändrar en del på ljudet.
Senaste kortet 6.3 (c) (kom hem i fredags) hanterar både 9028pro och 9038Pro, datorn är monterad med stift på kortet för att enkelt kunna uppgradera', det finns plats för2st olika klockor då även dom spelar olika. DACen har även så att varje ingång på baksidan har 2st olika lägen i menyn, tex kan man välja USB1 som man har inställt på ett vist sätt och USB2 kan man labba med för att tex optimera inställningar, sen byta mellan dom för att höra skillnaden
Vi har dock ny version på g inom kort som innehåller allt som tidigare har men det som ändras är, Guldpläterade lödpunkter, RCA och Coax kommer sättas på kortet för att slippa kablar samt att USB kortet kommer sättas dit på DACkortet så att man slipper kablar och går att byta ut då det finns mängder med kort som spelar olika bra, samt att trafon ska bytas till en R-core. ,
Här ser man en del av alla versioner som vi gjort
Kretskortorten är byggda med fyra olika lager lager för att vara så bra som möjligt samt att skulle vi använda någon "kina" komponent så har vi i så fall testat att den faktiskt gör något som låter bättre.
Det finns egentligen hur mycket mer som helst att skriva om detta "projekt" som kan driva en till vansinne, bara att sitta och tex byta 2st 1uF kondningar för att "höra" om det blev 0,2% bättre eller sämre

Lite kul såg jag nu att rörstärkaren i min presentation under är faktiskt den jag spelar med fortfarande, även om jag bytt rör