FBK skrev:RogerGustavsson skrev:FBK skrev:Det jag ser som det största problemet i denna radda av inlägg om detta ämne är att 95% av alla högtalare låter fel/dåligt
Det är det väl ingen som påstått? Att alla högtalare är någon form av kompromiss är väl inte direkt okänt. De flesta högtalare kan ges en förhöjd upplevelse med hjälp av ett passande rum och med hjälp av passande kringutrustning, gärna sådan som ökar flexibiliten/anpassningsförmågan är inget nytt och av de flesta önskvärt. Tonkontroller av konventionell sort är i regel dåliga på att göra dessa korrektioner. Att behöva ha flera anläggningar för att åstadkomma detsamma låter som en omväg.
Läs alla I-or inlägg sista året...... Jag tycker detta forum har spårat ur nu igen då det ska vara ekvalisering till höger och vänster hela tiden. En gång i tiden skulle ALLA Nad 208, Pioneer spelare och Ino pi60, annars kunde det inte låta bra. Nu ska alla ha ekvalisering för att det ska kunna låta bra. Forumet har blivit ytterlighets mecka. Och alla miljoner ljudnördar där ute världen har fel, utan sanningen finns på det HÄR forumet. Allvarligt så går det inte att ta er på allvar. Acceptera att ljud handlar om känslor och sinnen och vi är olika, vi är inga robotar. Nu får ni knarka vidare själv då jag ska kela med min katt och jag känner att ämnet är slut för min del. Jag går min väg och ni går eran väg.
Du kan få lyssna hos mig när det ekvaliserats. Du kan få jämföra med och utan. Du är väl knappast motståndare till tex fysiska rumsakustiska åtgärder eller för den delen olika rums egenskaper och form?
Ekvalisering är definitivt en av de största förbättringar som kan göras då rumspåverkan av tonkurvan maskerar musiken och försämrar för både sinnen och känslor.