Recept för välljud

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
juanth

Re: Recept för välljud

Inläggav juanth » 2022-11-17 21:09

FBK skrev:
RogerGustavsson skrev:
FBK skrev:Det jag ser som det största problemet i denna radda av inlägg om detta ämne är att 95% av alla högtalare låter fel/dåligt

Det är det väl ingen som påstått? Att alla högtalare är någon form av kompromiss är väl inte direkt okänt. De flesta högtalare kan ges en förhöjd upplevelse med hjälp av ett passande rum och med hjälp av passande kringutrustning, gärna sådan som ökar flexibiliten/anpassningsförmågan är inget nytt och av de flesta önskvärt. Tonkontroller av konventionell sort är i regel dåliga på att göra dessa korrektioner. Att behöva ha flera anläggningar för att åstadkomma detsamma låter som en omväg.

Läs alla I-or inlägg sista året...... Jag tycker detta forum har spårat ur nu igen då det ska vara ekvalisering till höger och vänster hela tiden. En gång i tiden skulle ALLA Nad 208, Pioneer spelare och Ino pi60, annars kunde det inte låta bra. Nu ska alla ha ekvalisering för att det ska kunna låta bra. Forumet har blivit ytterlighets mecka. Och alla miljoner ljudnördar där ute världen har fel, utan sanningen finns på det HÄR forumet. Allvarligt så går det inte att ta er på allvar. Acceptera att ljud handlar om känslor och sinnen och vi är olika, vi är inga robotar. Nu får ni knarka vidare själv då jag ska kela med min katt och jag känner att ämnet är slut för min del. Jag går min väg och ni går eran väg.

Du kan få lyssna hos mig när det ekvaliserats. Du kan få jämföra med och utan. Du är väl knappast motståndare till tex fysiska rumsakustiska åtgärder eller för den delen olika rums egenskaper och form?
Ekvalisering är definitivt en av de största förbättringar som kan göras då rumspåverkan av tonkurvan maskerar musiken och försämrar för både sinnen och känslor.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2022-11-17 21:09

RogerGustavsson skrev:Nu tror jag ingen här tänker sig att det bara är att slänga in ett par högtalare på en höft i vilket rum som helst och tro att EQ skulle fixa det. Det är ju marknadsföringen för dessa rumskorrektionsgrunkor som säger det. I verkligheten är det ju en kombination allt vi talar om på detta forum. EQ ser åtminstone jag som en finjustering när allt annat är fixat.

+1
Mvh Johan

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-11-17 21:09

Kronkan skrev:Rimligtvis måste man ju kunna söka förstå fördelar och nackdelar med DSP gällande rumskorrigering.

Jag är fullt upptagen med annat som stereon.

Men här en artikel om detta som kanske är lite nyanserad.

https://perfectacoustic.co.uk/equalizer ... orrection/

Vänligen studera vad som har skrivits på detta forum dussintals gånger tidigare i denna fråga istället för att länka till i alla avseenden ren rappakalja från slumpmässiga nättomtar. Sök gärna på undertecknad i kombination med minimumfas och/eller IIR så dyker en hel del matnyttigt upp, t.ex. här: viewtopic.php?f=3&t=71958&p=2234591&hilit=minimumfas+iir#p2234591.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2022-11-17 21:10

RogerGustavsson skrev:Nu tror jag ingen här tänker sig att det bara är att slänga in ett par högtalare på en höft i vilket rum som helst och tro att EQ skulle fixa det. Det är ju marknadsföringen för dessa rumskorrektionsgrunkor som säger det. I verkligheten är det ju en kombination allt vi talar om på detta forum. EQ ser åtminstone jag som en finjustering när allt annat är fixat.

Jag har inget emot ett sådant synsätt

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2022-11-17 21:11

I-or skrev:
Kronkan skrev:Rimligtvis måste man ju kunna söka förstå fördelar och nackdelar med DSP gällande rumskorrigering.

Jag är fullt upptagen med annat som stereon.

Men här en artikel om detta som kanske är lite nyanserad.

https://perfectacoustic.co.uk/equalizer ... orrection/

Vänligen studera vad som har skrivits på detta forum dussintals gånger tidigare i denna fråga istället för att länka till i alla avseenden ren rappakalja från slumpmässiga nättomtar. Sök gärna på undertecknad i kombination med minimumfas och/eller IIR så dyker en hel del matnyttigt upp, t.ex. här: viewtopic.php?f=3&t=71958&p=2234591&hilit=minimumfas+iir#p2234591.

Vilken ton. Göta Peter.

Vad skall man svara på.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-11-17 21:16

Med en normalhygglig högtalare i ett normalhyggligt rum fungerar det alldeles utmärkt att ekvalisera fram en relativt god återgivning. Jag dristar mig till att påstå att ingen som är av motsatt uppfattning har följt de råd som man hittar här: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=73271

Att man har provat någon usel automagisk ekvalisering från t.ex. en hemmabioreceiver är inte samma sak.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-11-17 21:17

Kronkan skrev:
Vilken ton. Göta Peter.

Vad skall man svara på.

Svara inte. Studera istället.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-11-17 21:19

Som vanligt är Svärtströms "signaler och system" en bra bok att studera.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2022-11-17 21:23

Nuär det väl rumsakustik och digital rumskorrigering i jämförelse med annan behandling vi diskuterar.

Men Morello kanske menar att vi kan nå den perfekta akustiken med Digitala metoder?
Senast redigerad av Kronkan 2022-11-17 21:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2022-11-17 21:24

...
Senast redigerad av E 2022-11-17 21:25, redigerad totalt 1 gång.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-11-17 21:24

:mrgreen:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-11-17 21:27

Kronkan skrev:Nuär det väl rumsakustik och digital rumskorrigering i jämförelse med annan behandling vi diskuterar.

Helt riktigt, men djup förståelse tarvar en stabil teoretisk bas att stå på - det är här Svärdström kommer in i bilden.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-11-17 21:34

I-or skrev:
Kronkan skrev:
Vilken ton. Göta Peter.

Vad skall man svara på.

Ja, men du har en ton som inte är det minsta trevlig som "Döende svanar är aldrig att rekommendera" och "rappakalja från slumpmässiga nättomtar" och folk som skriver "nedlåtande om motparen" på nätet tar jag aldrig på allvar då det är sådant folk som är stöddig på forum, men IRL så häver de inte oftast ur sig sådant av någon anledning. Därav kan jag inte ta dig som en vettig och seriös person, och framförallt är du inte trevlig som håller på så utan du borde hålla en mer saklig ton för att man ska ta dig på allvar. Men det handla ju om personlighet....
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-11-17 21:35

Kronkan skrev:Nuär det väl rumsakustik och digital rumskorrigering i jämförelse med annan behandling vi diskuterar.

Men Morello kanske menar att vi kan nå den perfekta akustiken med Digitala metoder?

Jag kan inte svara för Morello, men visst kan man i stort sett uppnå detta. Det görs redan i bilkupéer och i olika försöksuppställningar, dessutom utför Dirac Live ganska omfattande reflektionsutsläckning digitalt för HiFi. Om vi utökar resonemanget en aning så har alla som provat automatisk bullerreduktion i hörlurar fått ett smakprov på vad som kan göras med snarlik teknik.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-11-17 21:37

FBK skrev:
I-or skrev:
Kronkan skrev:
Vilken ton. Göta Peter.

Vad skall man svara på.

Ja, men du har en ton som inte är det minsta trevlig som "Döende svanar är aldrig att rekommendera" och "rappakalja från slumpmässiga nättomtar" och folk som skriver "nedlåtande om motparen" på nätet tar jag aldrig på allvar då det är sådant folk som är stöddig på forum, men IRL så häver de inte oftast ur sig sådant av någon anledning. Därav kan jag inte ta dig som en vettig och seriös person, och framförallt är du inte trevlig som håller på så utan du borde hålla en mer saklig ton för att man ska ta dig på allvar. Men det handla ju om personlighet....

Man bör inte kasta sten i glashus...

För övrigt är jag precis lika trevlig i levande livet som på nätet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-11-17 21:48

Kronkan skrev:

Akustiken kan över huvud taget inte påverkas med apparater - däremot kan såklart återgivningen påverkas.
-Innehar F-skattsedel-

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2022-11-17 22:13

I-or skrev:Man kan ta sig an sökandet efter en i det närmaste ideal ljudåtergivning på två principiellt olika sätt:

1. Högtalare med i det närmaste helt konstant frekvensgång på referensaxeln, god spridning och låg distorsion kombinerat med omfattande akustikåtgärder i ett rum med optimerade dimensioner och med optimerade positioner för högtalare och lyssnare.

2. Högtalare med god spridning och låg distorsion i ett normalt möblerat vardagsrum med normala dimensioner och positionering som fungerar med möblemanget. Ojämnheter i frekvensgången emanerande från rumsbidrag, liksom ojämn frekvensgång från högtalarna korrigeras genom ekvalisering.

Man väljer den lösning som man vill ha, resultatet blir i grova drag likvärdigt, men med den ena lösningen blir det förhållandevis billigt, praktiskt och enkelt. Jag överlåter åt läsaren att räkna ut vilken lösning detta är.

Jag är inte så insatt i att tyda mätningar av högtalare och sedan ställa in ekvalisering. Har du något tips för dessa högtalare? Jag kör med Peace för Equalizer APO. https://www.yumpu.com/da/document/read/9589391/page-1-prestige-pa-alle-tangenter-dansk-statement-hejttaler-med-et-
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-11-17 22:20

juanth skrev:Du kan få lyssna hos mig när det ekvaliserats. Du kan få jämföra med och utan. Du är väl knappast motståndare till tex fysiska rumsakustiska åtgärder eller för den delen olika rums egenskaper och form?
Ekvalisering är definitivt en av de största förbättringar som kan göras då rumspåverkan av tonkurvan maskerar musiken och försämrar för både sinnen och känslor.

Nej det är jag inte. Men glöm ej att du ska även ge dig på högtalarna också enligt I-or, de ska också genomgå Ekvalisering.
Men i grund och botten så är det enda området som jag vill på verka är basproblem, resten vill jag påverka med fysiska åtgärder då jag vill att musik låter musik. Ditt rum så låter musik musik, undra om det gör det sedan....
Hur som helst så orkar jag inte läsa mer av denna orkan av Ekvalisering som sköljer över forumet pga en nya prästen, det är lika tröttsamt som på den tiden när man läste meningen NAD208, Pionner *** och pi60 i varenda tråd.
Man tröttnar helt enkelt då tråd efter tråd bara innehåller samma saker då allt handlar om samma sak. I-or borde inte ha tid att hänga här när hela Faktiskt skriker efter hans tjänster, numera. Jag fokuserar inte extremt på marginalen utan slipper jag bara de värsta basproblem (för det tar kål på alla musiklyssning) så är jag nöjd med vanliga rumsakustiska åtgärder för då tycker jag att det låter musik, och det räcker för mig. Uppenbart så har jag inte lika höga krav som ni har, men jag har ju också varit med om riktigt kassa rum därav så nöjer jag mig med rum där musik låter musik även om det inte är 100% perfekt utan kanske bara 92% bra. Sedan har jag inte lyxen att välja rum efter egenskaper och form utan jag får ta det som finns och hoppas på det bästa. Det får bli sista inlägget i denna tråd då sådana här trådar bara ger negativ kraft och det har jag tillräckligt av innan.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-11-17 22:26

I-or skrev:
FBK skrev:
I-or skrev:

Man bör inte kasta sten i glashus...

För övrigt är jag precis lika trevlig i levande livet som på nätet.

Jag är inte otrevlig och nervärderar andra människor, däremot skämtar jag en del med de personerna som känner mig. Men dig upplever jag inte så som du försöker ge sken av för du hade du inte skrivit som du gör eller kallar du folk som du träffar IRL för tomte när du pratar med dem.... tror inte det.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2022-11-17 22:30

Jag uppskattar när man skriver sakligt och i klartext, som jag uppfattar att t.ex. Morello och I-or gör.

Har man rätt i sak ska man inte behöva linda in text för att den inte ska riskera att skada ömma tår som inte orkar läsa på. Har man inte rätt i sak och skriver rappakalja så förtjänar man att kallas slumpmässig nättomte.

Jag använder själv ekvalisator, en separat och en inbyggd i försteget. Båda manuellt inställda efter mätningar i rummet, och bara under 120 Hz.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2022-11-17 22:34

Kevin_Mitnick skrev:
I-or skrev:Man kan ta sig an sökandet efter en i det närmaste ideal ljudåtergivning på två principiellt olika sätt:

1. Högtalare med i det närmaste helt konstant frekvensgång på referensaxeln, god spridning och låg distorsion kombinerat med omfattande akustikåtgärder i ett rum med optimerade dimensioner och med optimerade positioner för högtalare och lyssnare.

2. Högtalare med god spridning och låg distorsion i ett normalt möblerat vardagsrum med normala dimensioner och positionering som fungerar med möblemanget. Ojämnheter i frekvensgången emanerande från rumsbidrag, liksom ojämn frekvensgång från högtalarna korrigeras genom ekvalisering.

Man väljer den lösning som man vill ha, resultatet blir i grova drag likvärdigt, men med den ena lösningen blir det förhållandevis billigt, praktiskt och enkelt. Jag överlåter åt läsaren att räkna ut vilken lösning detta är.

Jag är inte så insatt i att tyda mätningar av högtalare och sedan ställa in ekvalisering. Har du något tips för dessa högtalare? Jag kör med Peace för Equalizer APO. https://www.yumpu.com/da/document/read/9589391/page-1-prestige-pa-alle-tangenter-dansk-statement-hejttaler-med-et-

Kolla här: viewtopic.php?f=10&t=73271&hilit=ekvalisera&start=120
Mvh Johan

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-11-17 22:49

Mirage skrev:Jag uppskattar när man skriver sakligt och i klartext, som jag uppfattar att t.ex. Morello och I-or gör.

Har man rätt i sak ska man inte behöva linda in text för att den inte ska riskera att skada ömma tår som inte orkar läsa på. Har man inte rätt i sak och skriver rappakalja så förtjänar man att kallas slumpmässig nättomte.

Jag använder själv ekvalisator, en separat och en inbyggd i försteget. Båda manuellt inställda efter mätningar i rummet, och bara under 120 Hz.

Det är inget som behöver lindas in och det handlar inte ömma tår utan man ska bete sig och inte bete sig på ett sätt på nätet och ett helt annat IRL, sådan personer tar jag inte på allvar för de har ingen ryggrad utan är fega.
Har sett ett antal sådan genom åren som låter som fanken på forumet och utanför forumet så är de HELT annorlunda. Men jag fattar galoppen, I-or har blivit helgon förklarad här nu och han skulle kunna häva ur sig betydligt grövre saker utan att du eller andra skulle reagera för han har ju rätt och då har ni hur mycket överseende med hur han uttrycker sig. Som tur är så är det ju inte så illa nu, men det kommer mindre saker som "jag" tycker illa om och det räcker för min del. Jag vill kunna trivas där jag skriver och nu är det på gränsen. Det man säger på nätet ska man också våga säga i ansiktet IRL också annars är man feg och kalla folk för tomte på nätet det gör man inte IRL för då blir det dålig stämning mycket fort. Och på de träffar jag varit på utanför forumet så har inte sådan ord använts även om det ibland blivit diskussioner med en saklig trevlig ton
Nej nu får det vara nog för min del, så fortsätt att kalla mig tomte eller idiot eller vad ni kommer på för jag kommer inte läsa mer i denna tråd.

rigi

Inläggav rigi » 2022-11-17 23:27

FBK skrev:
Mirage skrev:Jag uppskattar när man skriver sakligt och i klartext, som jag uppfattar att t.ex. Morello och I-or gör.

Det är inget som behöver lindas in och det handlar inte ömma tår utan man ska bete sig och inte bete sig på ett sätt på nätet och ett helt annat IRL, sådan personer tar jag inte på allvar för de har ingen ryggrad utan är fega.
Har sett ett antal sådan genom åren som låter som fanken på forumet och utanför forumet så är de HELT annorlunda. Men jag fattar galoppen, I-or har blivit helgon förklarad här nu och han skulle kunna häva ur sig betydligt grövre saker utan att du eller andra skulle reagera för han har ju rätt och då har ni hur mycket överseende med hur han uttrycker sig. Som tur är så är det ju inte så illa nu, men det kommer mindre saker som "jag" tycker illa om och det räcker för min del. Jag vill kunna trivas där jag skriver och nu är det på gränsen. Det man säger på nätet ska man också våga säga i ansiktet IRL också annars är man feg och kalla folk för tomte på nätet det gör man inte IRL för då blir det dålig stämning mycket fort. Och på de träffar jag varit på utanför forumet så har inte sådan ord använts även om det ibland blivit diskussioner med en saklig trevlig ton
Nej nu får det vara nog för min del, så fortsätt att kalla mig tomte eller idiot eller vad ni kommer på för jag kommer inte läsa mer i denna tråd.

Med den kontakt jag haft med ior så är det en väldigt trevlig och hjälpsam kille i alla lägen. Fattar inte vad du håller på med. Prova, undersök och funkar det inte gå vidare

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-11-17 23:44

Kevin_Mitnick skrev:

Om du tar bort Peace och sparar denna konfigurationsfil för EAPO i config-mappen, så har du hyggligt* konstant frekvensgång över 500 Hz förutsatt att du har vinklat in högtalarna så att du lyssnar rakt framför dem:

https://www.dropbox.com/s/p04ql24eyfc8nlh/config.txt?dl=0

Du kan sedan lägga till filter längre ned i frekvens om det skulle behövas p.g.a. rummet (vilket det säkerligen gör), tryck bara på det gröna +-tecknet i gränssnittet och välj Parametric filters -> Peaking filter. Ställ sedan in ingreppsfrekvens, förstärkning och Q-värde (d.v.s. filtrets toppighet). Glöm inte att större Windows-uppdateringar kräver ominstallation av EAPO.

*Korrektionen i filen är utförd med en noggrannhet om ca +/- 0,5 dB för genomsnittet av de uppmätta högtalarna, men dina exemplar skiljer sig garanterat en liten aning från dessa, dock inte mer än att det blir bra ändå. Dessutom kan jag inte gå i god för mätningens kvalitet, men den är med ganska stor sannolikhet fullt duglig.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-11-17 23:59

RogerGustavsson skrev:FBK! Du har glömt ett faktum i hela den skrivningen - hur fonogrammet låter spelar väldig roll. ...

Den nöten knäcker inte någon ekvalisering i världen. Bävar lite inför morgondagens skivsläpp, Esbjörn Svenssons sista album...
Sitter nöjd :)

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2022-11-18 00:00

Stort tack för det! Ska testas i morgon :D
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-11-18 00:03

music4ever skrev:...Jag vill ha synliga rör i mitt rörsteg! :D

Jag kan t o m tänka mig synliga rör ovanpå transistorsteget :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2022-11-18 00:05

Två funderingar när det gäller eq vs absorption av rumsresonanser. Att ta ner reverb med absorbenter av olika typ påverkar ju inte direktljudet men väl återgivningen, reverben ”sugs” in i absorbenten.
Att reglera återgivningen med eq påverkar ju också direktljudet, man minskar amplituden av de frekvenser som triggar reverben. Hur hörs den minskade amplituden vid vissa frekvenser map direktljudet?
Vad jag inte har riktigt klart för mig är hur reverben minskar i enlighet med minskad amplitud, reverben är ju ett resultat av högtalare/rummets dimensioner. Att de finns kvar men är mindre påtagliga känns vettigt för mig, men jag vill gärna ha detta förklarat då jag tagit till mig att det finns en rent matematisk koppling till att reverben minskar med amplitud.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2022-11-18 00:35

eljulio skrev:Jag förstår faktiskt inte vad jag gör för fel här. Vad mitt mässande skulle bestå i. Alla gör väl som de vill hoppas jag. Om det inbegriper fullständig ombyggnad av rum eller inte är ju upp till var och en. Men man kan väl få förespråka ett alternativ som känns effektivt och prisvärt?

Jag var nog otydlig. Det var inte specifikt dig utan rent allmänt. Sorry.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-11-18 00:40

sprudel skrev:Två funderingar när det gäller eq vs absorption av rumsresonanser. Att ta ner reverb med absorbenter av olika typ påverkar ju inte direktljudet men väl återgivningen, reverben ”sugs” in i absorbenten.
Att reglera återgivningen med eq påverkar ju också direktljudet, man minskar amplituden av de frekvenser som triggar reverben. Hur hörs den minskade amplituden vid vissa frekvenser map direktljudet?
Vad jag inte har riktigt klart för mig är hur reverben minskar i enlighet med minskad amplitud, reverben är ju ett resultat av högtalare/rummets dimensioner. Att de finns kvar men är mindre påtagliga känns vettigt för mig, men jag vill gärna ha detta förklarat då jag tagit till mig att det finns en rent matematisk koppling till att reverben minskar med amplitud.

Detta med minimumfas och den direkta kopplingen för egenskaperna i tids- och frekvensplan kan många gånger framstå som kontraintuitivt vid en första anblick. Det är märkligt nog så, att när frekvensgången är konstant så är även impulssvaret optimerat oaktat hur man tänker sig att de direkta och reflekterade ljudvågorna förhåller sig till varandra i tidsdomänen. I praktiken så uppträder dock rummet bara delvis som ett minimufassystem i lågfrekvensområdet medan det för höga frekvenser uppträder mycket komplicerat med absorption och diffraktion om vartannat, varpå minimumfasegenskaperna försvinner. Dessutom utgör delningsfiltren i högtalarna heller inte minimumfassystem.

Hur som helst så innebär detta att om man m.h.a. IIR-filtrering eller analog filtrering reducerar amplituden för en rumsresonans så förkortar man även avklingningsförloppet för densamma. Med FIR-filtrering kan man dock godtyckligt kontrollera även fasvinkeln, varför minimumumfasantagandet blir överflödigt och både frekvensgång och impulssvar kan optimeras fullständigt (även om nackdelar uppstår i form av långa filter och eventuellt hörbara förringningar). Individuella reflektioner kan med FIR-filtrering släckas ut fullständigt, vilket utnyttjas i bl.a. Dirac Live även om det är oklart exakt i vilken grad man gör detta. FIR-filtrering innebär dock relativt små ljudande fördelar i de allra flesta fall relativt de beräkningsmässigt mer effektiva IIR-filtren, men speciellt i svåra akustiska miljöer som bilkupéer kan man dra nytta av reflektionsutsläckning.

Sök gärna på undertecknad i kombination med minimumfas och/eller IIR så dyker en hel del matnyttigt upp, t.ex. här:
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=71958&p=2234591&hilit=minimumfas+iir#p2234591
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=73421&p=2244045&hilit=minimumfas#p2244045
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=71462&p=2209199&hilit=minimumfas#p2209199
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=72163&p=2185790&hilit=minimumfas#p2185799
Senast redigerad av I-or 2022-11-18 00:58, redigerad totalt 8 gånger.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi