Moderator: Redaktörer
mats skrev:Men eftersom de flesta som kan hifi säger att "skall man ha något så kostar det" så litar jag på dom.
hifirocker skrev:Ghost:
Hur menar du då?
Jag skickar min lågnivåsignal genom bullet plugs och jag upplever dessa som mycket bra kontakter, åtminstone om man lyssnar på ljudet.
Är Eichmanns snack bara bluff och båg? Hur kan det då komma sig att mina gamla signalkablar Supra EFF-ISL skickade igenom signalen från min cdspelare klart hörbart bättre, modifierade med bullet plugs, till förstärkaren än vad de gjorde med supras egna kontakter?
Jag vet många som har upplevt klart hörbara förbättringar med bullet plugs i jämförelse med andra kontakttyper.
Har du testat kontakterna föresten?
Den EMC-teori jag lärt mig säger att en kontakt ska vara av metall för at uppnå optimal skärmning och HF-täthet. Kontakten ska dessutom klämma runt hela kabelns skärm, och höljet ska ha minimala spalter i skvarvar mot kabel och den andra kontakten. BP uppnår ingetdera av bilder och sprängskisser att döma.
IngOehman skrev:Jag tycker dock att det finns bättre definitioner, exempelvis att man börjar med att relaterar begreppet till prestanda (musikåtergivningsexakthet) istället för prislappen. Då blir det plötsligt mycket svårare att påvisa prislappens relevans.
Missförstå mig inte - de allra bästa sakerna är aldrig skitbilliga, men de kan vara vettigt prissatta. De allra flesta extremt dyra saker är långt ifrån lika bra som de bästa av de med vettig prislapp.
Man kan sammanfatta det som: De flesta sakerna i varje prisklass presterar bara en bråkdel av vad de bästa i respektive prisklass gör - Att stirra sig blind på prisslappen är därför ett bra sätt att göra investeringar som är mycket dåliga per krona.
matson skrev:Nattlorden: Det är ju så att just slutsteg "går" inte att göra hur billigt som helst, i varje fall inte om man vill ha minst 200 Watt(och det vill man för slutsteg låter inte så kul när dom klipper). Min erfarenhet av högtalare säger mig dessutom att det är väldigt svårt att få ut något i butik för under 15 papp som låter anständigt. Pratar vi dessutom fullregister så räcker nog inte ens den dubbla summan(imho).
hifirocker skrev:Jag uttalar mig inte negativt om något jag aldrig testat, försöker i alla fall...![]()
Men jag tycker du ska testa BP, det gör skillnad till det bättre i de flesta fall enligt min erfarenhet.
Teori och praktik är inte alltid som sak! Vilket kanske kan bli en stoppkloss ibland :)
Ghost skrev:Men det som talar mest emot BP och andra "speciella" lösningar är att om det nu är så fantastiskt bra, varför används liknande lösningar då inte professionellt/industriellt där kraven på pålitlighet är betydligt högre än i audiosammanhang?
dawen skrev:En sak jag har funderat över är hur balanserat kablage används överallt i t.ex. studios och live, men inte lika mycket i hifisammanhang. Kraven på extremt låga brusnivåer torde ju vara lika höga inom hifi, med tanke på att det finns "audiofiler" som har hemsystem som kostar mer än stora liveriggar, eller vad en hel studio kostar.
Okej att balanserat oftast "bara behövs" då det är långa avstånd, men live så använder man ju balanserat mellan effektrack och konsoll, även om avståndet är blott tre meter, och man har inte heller tv, laptop eller liknande störkällor inom flera meters avstånd.
I hemmaanläggningen är dock den obalaserade överföringen överlägsen, om alla apparater är friska och kopplingarna är sunda. Enda undantaget är om man har ett effektslutsteg som har en "naturlig balanserad ingång", som låter sämre om det matas asymmetriskt. Sådana lösningar är mycket ovanliga dock. Ja, det finns ett fall till, nämligen slutstegskonstruktioner som är helbalaserade, det vill säga som inte gör sig av med common mode-störningar alls, utan de dyker i i kommon mode på förstärkarens utgång. Sådan pucko-konstruktioner bör man dock undvika av många andra skäl också...
hifirocker skrev:Betyder det att hifiapparater som har balanserade in och utgångar (där konstruktionen verkligen är helbalanserad inuti) ändå är av sämre sort??
Betyder det att tillverkare som t.ex. Thule och Advantage är helt fel på det?
hifirocker skrev:Sen undrar jag om du menar att man aldrig kan lita på sin hörsel?
hifirocker skrev:Om man bytar ut kablar i sin anläggning och sen hör skillnad...
hifirocker skrev:...förhoppningsvis till det bättre, har man egentligen inte hört någon skillnad då?
hifirocker skrev:Går det inte att testa kablar hemma utan att psykoakustiken kommer och spökar för en?
hifirocker skrev:Jag har testat kablar då jag inte hört någon skillnad, men det har också funnits ggr då jag hört skillnad. Mvh,
Men ni misstror tusentals vetenskapliga studier varje
år (som entydigt visar hur starka placeboeffekterna är)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster