Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
E

Re: Peter Steindl?

Inläggav E » 2022-11-18 11:08

hifikg skrev:Vore kul att få läsa om fler nöjda äggare, nä, ägare heter det väl? Börjar det inte bli dags att skala bort de här dåliga skämtförsöken och komma till pudelns gula. Hur bra låter de nya äggen? Kommer det något test i MoLT eller H&M snart?

Blir de posherade pocherade om man lirar Spice Girls?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-11-18 11:09

Är serietillverkning av "äggen" nu igång?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-11-18 12:41

hifikg skrev:Vore kul att få läsa om fler nöjda äggare, nä, ägare heter det väl? Börjar det inte bli dags att skala bort de här dåliga skämtförsöken och komma till pudelns gula. Hur bra låter de nya äggen? Kommer det något test i MoLT eller H&M snart?

Jag vet inte vad du menar med dåliga skämtförsök? Är det mina inlägg du syftar på?
Angående hur Bremen 3D8 Mk2 låter; Du får fråga eljulio t.ex. Han har uppgraderade 3D8 till 3D8 Mk2.

Inga tester planerade ännu. Då serietillverkningen kommit igång så återkommer jag i frågan.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-11-18 12:42

RogerGustavsson skrev:Är serietillverkning av "äggen" nu igång?

Nej, inte ännu.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-11-18 14:12

petersteindl skrev:

Jag vet inte vad du menar med dåliga skämtförsök? Är det mina inlägg du syftar på?
Angående hur Bremen 3D8 Mk2 låter; Du får fråga eljulio t.ex. Han har uppgraderade 3D8 till 3D8 Mk2.

Inga tester planerade ännu. Då serietillverkningen kommit igång så återkommer jag i frågan.

MvH
Peter

Nejdå, men i vart och vartannat inlÄGG skämtas det om ägg på olika sätt, du kanske har blivit immun mot sådana skämt :)
Jag kryper in under mitt skal och säger inget mer om den saken.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-11-18 14:43

Jag är väl ganska immun. Var och en får skriva och göra och agera precis som de vill, vad det än vara må, oavsett konsekvens. Det kallas fri vilja och tillhör epitetet personlig integritet.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-11-18 15:08

petersteindl skrev:Jag är väl ganska immun. Var och en får skriva och göra och agera precis som de vill, vad det än vara må, oavsett konsekvens. Det kallas fri vilja och tillhör epitetet personlig integritet.

Mvh
Peter

:)
Skarp som en knivsEGG

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-11-18 16:30

Den fria viljan är väldigt ofta ett helt missuppfattat begrepp.

Däri ingår att respektera samtliga levande varelsers fria vilja inklusive alla människors fria vilja. Om människor inte har fri vilja så har de heller inte ansvar för sin egen kropps handlingar.

Det finns undantag, t.ex. då man utför saker i sömnen.

Att respektera sin egen och andras fria vilja är riktat mot just den fria viljan och inte mot personen i sig eller dennes kropps gärningar.

Exempel: om någon vill såga dig i stycken med motorsåg så får du respektera och acceptera dennes fria vilja. Men för den skull behöver du inte respektera personen ifråga eller dennes gärningar. Du har också fri vilja att undvika personen eller gå till polisen eller försvara dig eller mörda den andre personen eller låta dig sågas sönder i stycken.

Det är en ansvarsfördelning som bygger på den fria viljans existens. Varje människa har ett ansvar för sina handlingar. Det finns undantag och det största undantaget utgör barnen. Det är då barnuppfostran kommer in i bilden.

Det är inte lätt att vara människa och dessutom att ha ansvar för barn.

Var och en har även ansvar för sina egna skriverier på forum, t.ex. gällande ljud och akustik och annat i frågan som det görs på detta forum. Detta ansvar förvaltas väl av många och I-or är ett utmärkt exempel på detta.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2022-11-18 17:30

Intressant diskussion om fri vilja, jag uppar en gammal tråd! :)

Fri vilja?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-11-20 02:59

Hypotes: Vissa människor har en fri vilja medans andra inte har det. :)

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2022-11-20 11:42

petersteindl skrev:Hypotes: Vissa människor har en fri vilja medans andra inte har det. :)

Mvh
Peter

En annan hypotes: Vissa människor har en fri vilja att stoppa andra människors fria vilja.
Det sistnämnda har jag själv varit med om t.o.m på detta forum.
Mer av detta finns här: https://www.exmag.se/
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-11-20 12:00

petersteindl skrev:Hypotes: Vissa människor har en fri vilja medans andra inte har det. :)

Mvh
Peter

Vi kallas gifta...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-11-20 16:39

Har bytt bredbandsoperatör. Har fiber. Behöver en bra router som även har wifi. Skall även koppla in den med nätverkskabel till min dator och via switch till mitt lokala nätverk.

Vilken router ska jag köpa?

Mvh
Peter

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2022-11-20 16:58

petersteindl skrev:Har bytt bredbandsoperatör. Har fiber. Behöver en bra router som även har wifi. Skall även koppla in den med nätverkskabel till min dator och via switch till mitt lokala nätverk.

Vilken router ska jag köpa?

Mvh
Peter

Köpt den här till två av familjens boenden efter att äldste sonen gjorde en snabb sökning. Fått pris av ngn, "bäst i test", typ. Viktigt kriterium var "extrapris" när jag köpte den första, gällde även när jag köpte den andra och nu är det "black friday" hela veckan.

Har ngn nyare wifistandard som visst är bra. Ska kunna ha en passiv hårddisk inkopplad i sig, som nätverkshårddisk, men jag har ej fått det att funka trots att jag gjort som det står man ska göra. Ska även kunna användas som komponent i sk mest-nätverk, vilket är fiffigt om man har svårt med mottagning i delar av huset.

https://www.kjell.com/se/produkter/natv ... ter-p62956
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-11-20 22:30

Den routern verkar bra för ett enklare trådlöst nätverk och kan dessutom inhandlas till ett mycket bra pris på Kjell. Jag har en annan Archer-modell från TP-Link, vilken jag har goda erfarenheter av förutom att den inte hanterar USB-hårddiskar problemfritt. Jag trodde först att det möjligen kunde bero på strömförsörjningsproblem vid uppstart av roterande diskar, men även SSD-diskar leder till problem för routern.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2022-11-20 22:53

Jag har också den routern sedan ca ett halvår tillbaka. Den funkar fint här hemma, bra räckvidd på Wifi och har inte haft några problem med den.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-11-20 23:23

Jag har en ASUS ZenWiFi XT8. Den är snabb, stabil och med alla tänkbara funktioner och ett bra gränssnitt för mjukvaran. Rekommenderas varmt. :)

Verkar finnas som kampanjvara just nu på Webhallen: https://www.webhallen.com/se/product/31 ... RbEALw_wcB

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-11-22 02:28

Tackar för svar angående router. Det verkar finnas en del hyfsade.
En person har rekommenderat Ubiquity Dream Machine. Den verkar dyrare. Den verkar få bra kritik. Jag vet inte vari skillnaderna består?

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2022-11-22 06:14

petersteindl skrev:Tackar för svar angående router. Det verkar finnas en del hyfsade.
En person har rekommenderat Ubiquity Dream Machine. Den verkar dyrare. Den verkar få bra kritik. Jag vet inte vari skillnaderna består?

Har själv Ubiquiti wifi-"tallrikar", en på entréplan och en på övervåningen. Har fungerat toppen i flera år nu. Har alltså ett helt sömlöst nätverk i hela huset. Dream Machine skulle jag gärna använda, den kan ju dessutom strömförsörja mina wifi-enheter. Ser ut så här förresten (16 cm i dia):

Bild

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2022-11-22 09:38

Bill50x skrev:
petersteindl skrev:Tackar för svar angående router. Det verkar finnas en del hyfsade.

Har själv Ubiquiti wifi-"tallrikar", en på entréplan och en på övervåningen. Har fungerat toppen i flera år nu. Har alltså ett helt sömlöst nätverk i hela huset. Dream Machine skulle jag gärna använda, den kan ju dessutom strömförsörja mina wifi-enheter. Ser ut så här förresten (16 cm i dia):

[ Bild ]

/ B

Ojdå! Bilden fick mej att tänka på något som kallas CD :wink:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-11-24 02:27

Ubiquity verkar vara genomtänkta produkter, vad jag förstått. Finns det några nackdelar, förutom priset?

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2022-11-24 11:31

petersteindl skrev:Ubiquity verkar vara genomtänkta produkter, vad jag förstått. Finns det några nackdelar, förutom priset?

Mvh
Peter

Nej. Det är väl i princip det bästa man kan ha.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2022-11-24 21:34

Ubiquiti UniFi kostar mer än de flesta grejerna för hemmabruk, men är väl ändå billigare än en del andra "proffsgrejer". Har diskuteras en del i Tråden om Wifi.

Jag kör själv med Ubiquiti UniFi sen tre år tillbaka och tycker det fungerar bra, men det kostade en rätt stor slant.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-11-24 23:02

Jag har Ubiquiti UniFi sedan mer än 10 år... Har även en router med det fabrikatet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-11-24 23:42

Quiti låter som något jag kanske borde ha numera ;)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-11-25 07:43

I-or skrev:Den routern verkar bra för ett enklare trådlöst nätverk och kan dessutom inhandlas till ett mycket bra pris på Kjell. Jag har en annan Archer-modell från TP-Link, vilken jag har goda erfarenheter av förutom att den inte hanterar USB-hårddiskar problemfritt. Jag trodde först att det möjligen kunde bero på strömförsörjningsproblem vid uppstart av roterande diskar, men även SSD-diskar leder till problem för routern.

Kör du musik via USB-hårddisk inkopplad i routern? Visste inte att det gick.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-11-25 08:18

eljulio skrev:
I-or skrev:Den routern verkar bra för ett enklare trådlöst nätverk och kan dessutom inhandlas till ett mycket bra pris på Kjell. Jag har en annan Archer-modell från TP-Link, vilken jag har goda erfarenheter av förutom att den inte hanterar USB-hårddiskar problemfritt. Jag trodde först att det möjligen kunde bero på strömförsörjningsproblem vid uppstart av roterande diskar, men även SSD-diskar leder till problem för routern.

Köp en NAS istället som du installerar något enklare serverprogram anpassat för musik på, dessa indexerar musiken på ett bra sätt vilket gör det hela lättnavigerat via de styr-appar du sedan väljer att använda på din telefon/läsplatta/dator.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-11-25 08:25

Jag använder denna: https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... mEQAvD_BwE

Och det funkar tillräckligt bra tycker jag. Har en ansluten hårddisk till den som jag kan styra med mobilen. Det är anledningen till att jag har kvar stremern trots inköpet av minidsp Flex.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-11-25 08:45

eljulio skrev:Jag använder denna: https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... mEQAvD_BwE

Och det funkar tillräckligt bra tycker jag. Har en ansluten hårddisk till den som jag kan styra med mobilen. Det är anledningen till att jag har kvar stremern trots inköpet av minidsp Flex.

Din streamer fungerar nog säkert med att ta emot information från valfri server installerad på NAS. Visst har även MiniDSP streaming-funktionalitet, isåfall är det väl bara att välja den eller din ifi beroende på vilken du tycker har bäst mjukvara för streaming.

En stor fördel med NAS är att du kommer åt materialet från hela hemmet (och t.o.m från andra platser om du så önskar), du kan ha musik, filmer och bilder på den som du kommer åt från alla rum och ljud- och bild/video-enheter i hemmet.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-11-25 12:17

eljulio skrev:

Det går bra förutsatt att routern fungerar som den ska. Hårddisken dyker upp som en nätverksansluten enhet.

goat76 skrev:Köp en NAS istället som du installerar något enklare serverprogram anpassat för musik på, dessa indexerar musiken på ett bra sätt vilket gör det hela lättnavigerat via de styr-appar du sedan väljer att använda på din telefon/läsplatta/dator.

En NAS-server är en förstås en betydligt dyrare lösning.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi