Sgt pepper´s lonley hearts club band ,cd eller vinyl ?

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kent_n

Sgt pepper´s lonley hearts club band ,cd eller vinyl ?

Inläggav Kent_n » 2006-04-09 08:24

Ang debatten vinyl kontra cd.

Jag köpte denna skiva i orginalutgåva 1967, spelade på min stereo på den tiden. Lät kanonbra.

Under årens lopp har min stereo blivit bättre och bättre, spelar fortfarande orginalet på vinylen, knastrar, men det skall det ju göra.

Vinylskivan är fortfarande i utmärkt skick.

Samma skiva kom ut på cd, Paul Mc Cartney och George Martin arbetade med denna utgåva och såg till att allt som dom då ville ha med på orgonalinspelningen, men som inte kunde komma med eller inte lät som dom ville p.g.a av dåtidens teknink kom fram på cd utgåvan.

Prata om skillnad på cd och vinyl. Ovant att höra denna klassiker utan knaster, höra detaljer som inte kommer fram på vinyl. Tog mig en vecka att acceptera "nya" ljudet.

Nu ett år efter inköp...CD versionen är överlägsen vinylen. OK..jag har ingen skivspelare från cleraudio för 5 siffriga belopp utan en ganska hyffsad "vanlig" skivspelare.

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-04-09 09:45

Samma skiva kom ut på cd, Paul Mc Cartney och George Martin arbetade med denna utgåva och såg till att allt som dom då ville ha med på orgonalinspelningen, men som inte kunde komma med eller inte lät som dom ville p.g.a av dåtidens teknink kom fram på cd utgåvan.

Då är det väll 2 stycken olika inspelningar där cd-versionen är en så kallad Re-mastrad version.
Eller är jag ute och cycklar?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-04-13 20:39

Ja, Beatles på cd överglänser på alla punkter vinylen - utom möjligen de senares stora, fina och laminerade originalomslag. Sammantaget är det helt klart en av de bästa serierna återutgivningar på cd som gjorts. Jag har dock inte sett någon information om att McCartney skulle ha varit involverad i arbetet. Däremot hade George Martin till sin hjälp bland andra den ursprunglige Beatles-teknikern Geoff Emerick. Flera EMI-medarbetare har vittnat om den noggrannhet med vilken teamet arbetade för att se till att Beatles på cd skulle bli så bra och autentiskt som möjligt.

Jag bävar för de remastringar av Beatles som nu görs med tanke på vart industrin verkar vara på väg. Min rekommendation att skaffa Beatles på original-cd kvarstår. Plattorna har ju sålts i hundratusentals exemplar och kommer förhoppningsvis att vara lättfunna på begagnatmarknaden under lång tid framöver.

Grismannen: Beatles har alltså, med undantag för soundtracket till "Yellow Submarine" och samlingen "Beatles 1", bara getts ut en gång på cd av EMI.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-04-13 20:56

Ja, alla nya skivor verkar vara tokkomprimerade. Tom ljud-dåren Donald Fagens senaste "Morph the cat" är skapligt komprimerad, vilket i viss mån gör att den typen av musik han gör tappar sitt existensberättigande: den bygger ju helt på soundet :?

Och Deutsche Grammophon skall tydligen börja släppa nya fonogram som mp3 i första hand, om många laddar ner dom kanske dom gör en CD sen, vart är världen på väg?

Med den filosofin kommer ingenting att produceras bättre än vad som kan återges av mp3 128-192kbps, som skivbolagen tycks ha fastnat för som max kvalitetsnivå :evil:

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-04-13 23:37

Verkligen inte kul att höra det du säger Xeizo.
Snart är väll allt i Mp3 med 128-bit kvalité och låter "platt" som en pankaka.
Allt för att ny "utveckling" är det bästa men inte alltid. :wink:

Återgå till Skivrekommendationer