Moderator: Redaktörer
Maarten skrev:
Edit, denna WG gissar jag är mer optimal än alla ovan...
Calleberg skrev:Jag har den.
Jag har ochså fått Pidas tillåtelse att med vissa förbehåll dela med mig den, så Jonasp har fått den ochså.
Pida kommer säkert svara, brukar ta några dagar bara.
Calleberg skrev:Maarten skrev:
Edit, denna WG gissar jag är mer optimal än alla ovan...
Ochså fulast
Glebster skrev:Varför har Revel en kringla framför diskantdomen?
jonasp skrev:Hej! Så gick helgen och jag hann ändå inte riktigt med vad jag skulle.
Men! Jag kommer att beställa 2x T34B och 2x Purifi mellanregister i dagarna. Just nu lutar jag åt att först bygga ett par prototyper utan vågguide. Resonemanget går såhär: man måste göra våld på diskanterna för att montera en vågguide. Detta är en icke-reversibel operation. Med detta sagt tror jag ändå att det hela blir lite bättre med vågguide än utan. Men efter krånglet med den förra vågguiden som togs fram drabbas jag lätt av lite vånda inför detta.
@Maarten: har du jämfört kurvor var för sig i 30-grader och 60-gradersriktningen utan att blanda in DI? Alltså frekvensgången? Jag tror inte det är rätt metod att välja enbart efter DI, men är öppen för att jag är ute och cyklar här!
Maarten skrev:OK då Jonas, gjorde en bild med diff 0-30 och 0-60 grader (dvs normaliserad spridning) bara för att påvisa att det gör marginell skillnad mot Spino-DI och att det senare ger en bättre totalbild eftersom den innefattar många fler riktningar. Tendenserna från tidigare inlägg är tydliga även här:
Augerpro m.fl använder ju DI för matchning av element så jag tänker att det är den bästa metoden, teoretiskt och praktiskt.
Maarten skrev:Jättekul Jonas att du skaffat de allra bästa elementen som finns att tillgå! Förutsättningarna är maximalt goda.
Jag tycker att det låter klokt att strunta i WG till att börja med. Om man inte få till en optimal WG så kan det vara bättre utan. Magico m.fl kör ju utan också, så sällskapet är gott.
Och tänka sig, Revel har lyssnat på Calleberg:
[ Bild ]
Notera hur grund och bred den är. Det tror jag är det optimala för att matcha ett mellanregister 5-8 tum delat 2-3 KHz.
avr7000 skrev:Jag har ju oxå köpt T34B och Purifi basar... (den långslagiga papper dock, inte mellanregister variant).
Det sen nästan ut som (om jag inte läser fel) att dist är lite högre i mellanregister elementet?
Hur kommer det sig?
jonasp skrev:Maarten skrev:OK då Jonas, gjorde en bild med diff 0-30 och 0-60 grader (dvs normaliserad spridning) bara för att påvisa att det gör marginell skillnad mot Spino-DI och att det senare ger en bättre totalbild eftersom den innefattar många fler riktningar. Tendenserna från tidigare inlägg är tydliga även här:
Augerpro m.fl använder ju DI för matchning av element så jag tänker att det är den bästa metoden, teoretiskt och praktiskt.
Tack Maarten! Återkommer till detta ämne!
Maarten skrev:Jättekul Jonas att du skaffat de allra bästa elementen som finns att tillgå! Förutsättningarna är maximalt goda.
Jag tycker att det låter klokt att strunta i WG till att börja med. Om man inte få till en optimal WG så kan det vara bättre utan. Magico m.fl kör ju utan också, så sällskapet är gott.
Och tänka sig, Revel har lyssnat på Calleberg:
[ Bild ]
Notera hur grund och bred den är. Det tror jag är det optimala för att matcha ett mellanregister 5-8 tum delat 2-3 KHz.
Jag tänker mig att med en delning neråt 2 kHz torde det bli bra. Jag vill ändå inte ligga för nära distorsionshöjningen vid 3 kHz med Purifi-mellanregistret (vilket iofs inte är problem med tillräckligt branta filter) men ändå.
Nåja... tänkte ordna med en innehållsförteckning. Sedan har jag ju tänkt återkommer till konfigurationerna. Men i mitt fall blir det som jag tror alla förstått nu 2x12"+6"+1.5". Så för denna konfiguration kan man ju såklart börja diskutera baffelutformning, låddesign med mera.
Så jag slänger bara ut en siffra såhär i novemnbermörkret. 38 cm. Låter det bra!?
jonasp skrev:Så jag slänger bara ut en siffra såhär i novemnbermörkret. 38 cm. Låter det bra!?
avr7000 skrev:Glebster skrev:Varför har Revel en kringla framför diskantdomen?
Det är en aludome (SB Acoustics, typ samma som vi använde i OA51.N) och den behöver linsen för att kontrollera frekvensången.
De dyrare modellerna har väl berylliumdome och denna vill man skydda av andra anledningar...
schmutziger skrev:Själv är jag sugen på något i stil med
Bliesma t25a / sb26adc
Sb15nbac/Sb17nbac
1-2 10" / 1st 12"
schmutziger skrev:Maarten, man får inte in en 15" bas på 33cm.![]()
There is at times some misunderstanding of just what this shield does. It doesn't alter phase per se, as it cannot alter the phase of the signal as it emerges from the dome. Its purpose is to block the output from the tip of the tweeter, the reason being that at the upper range of tweeters, somewhere around 10KHz and up, the signal emanating from the tip will actually arrive at the listener prior to that sound emanating from the rim, where the former attaches to the diaphragm. At high frequencies the time difference is significant enough that there is a phase delta that causes interference to occur.
The reason that this occurs is because a hard-domed diaphragm is pistonic to a much higher frequency than softer diaphragms. Essentially, the speed of sound is much faster in the hard material than it is in air, it therefore reachs the tip and emanates form it before the sound passing through the air originating from the diaphragm rim area can reach the equivalent distance out from the driver.
DQ20 skrev:2. Ringen som sitter framför membranet är det verkligt fina i kråksången: genom att den förlänger gångvägen för ljudet i periferin så beter sig diskanten spridningsmässigt som om den vore mindre än den är rent fysiskt. Jag skulle vilja säga att 534:an var en överjävligt bra diskant för att vara ett "billigt" standardelement.
schmutziger skrev:Glebster: https://faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.ph ... 0#p1901921
Maarten skrev:Gällande pluppen i mitten av Revel eller SB26, så finns förklaringar här (vet ej hur relevanta de är):
https://www.diyaudio.com/community/thre ... ns.115747/
https://techtalk.parts-express.com/foru ... ase-shield
Maarten skrev:Hursomhelst, idag damp det ner några sådana här som present av en schysst forummedlem.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Hjalmar_Branting och 1 gäst