pi60s + bs60x eller i28s + pX-2?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2006-04-13 13:15

Det som har gjort stor skillnad hos mig är att spela bas från fyra punkter, massivt mycket bättre än två punkter! Så om det står imellan pX-4 och pY-2 (med möjlighet till framtida uppgradering till pY-4) skulle jag välja pX-4 (doh, det är ju det jag gjort!). Och det finns ju inget som säger att man inte kan uppgradera från pX-4 till pY-4 senare, om man skulle känna att pX-4 inte räcker till. Men det tror jag få kommer att känna...

Tilläggas skall kanske också att pY är rejält mycket större än pX.
SB3 - 208 - piP

[s]2910 - 1905 - cr8s - 2x208 - pi60 - pX-4[/s] i lager

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-04-13 16:02

Sist jag samtalade med IÖ så ansåg han att jag tänkt helt rätt när jag satsade på 4st pP istf 2st pX - just för att fyra stycken basmoduler är det perfekta antalet. Om jag har missförstått så rätta mig gärna.

Micke, du kör alltså pi60 som i14 fast med ett snyggt, integrerat stativ eller? Hur har du placerat ut dina basar i rummet?

/J
admin

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-04-13 16:46

Kolla medlemspresentationen!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-13 16:52

Slartibartfast skrev:...just för att fyra stycken basmoduler är det perfekta antalet.
Det blir inte sämre med 8 ;-)

Maarten

Inläggav Maarten » 2006-04-13 17:34

Mr_Ekan skrev:i14 och pi60 skiljer 2000:- i monteringssats. Varför i hela friden köpa i14? Man kan väl likväl dela pi60 vid 80 Hz, och då få ett par toppar som utan problem kan nyttjas fullregistrigt.

Recycling är bra och här kommer citat av några inlägg jag gjorde på HF för ett tag sedan:

quote markih: "Jag skulle köpt i14+px-2 före pi60 + bs-60. Detta av flera skäl, utrymmes, flexibiltet och kanske även ljudskäl? "

Varpå Naqref/DaveHB svarar: "Varför har du då gjort det motsatta?"

Varpå jag i sin tur svarar:-: "Det man inte vet... Skämt åsido, jag ville från början egentligen bara ha fullregisterhögtalare, sedan när jag hade införskaffat sådana blev det inköpt ett par bas-stöd, mest för att prova på. Mitt uttalande skall inte på något vis tolkas som att jag tycker att det är dåligt att välja pi60+Bs60, men så här i efterhand tycker jag att i14+pX-2 på flera sätt verkar vara en väldigt fin pris/prestanda kombo, liksom ip+pP. Jag har själv inte hört just någon av dessa kombinationer men väl de flesta andra av Ino's alla varianter. Delade system gillar jag av många skäl, - främst flexibilitetsskäl och prestandaskäl. Jag tycker också att det känns lite trist att bara utnyttja gissnings ca 35-50% av Bs60's kapacitet då man kör med pi60 som fullregister (pi60s utnyttjar ju Bs60 bättre pga av längre slaglängd hos boomer).

Nä, jag tycker antingen i14(s)+ pX-2, eller (p)iP +pP-2, om man inte bara kör fullregister såsom piP eller pi60(s). Eller varför inte pi18 + pP-2? Är säkerligen en potent och effektiv kombo.
pi60s + Bs60 kan säkerligen utnyttja Bs60's kapacitet mera fullt ut än pi60, men frågan är då om inte i14s+pX-2 är i många fall minst lika bra? Man får helt enkelt ställa sig frågan om man vill låsa sig vid basmoduler!

Edit: Förvisso kan man komplettera pi60 + Bs60 med delningsfilter och förstärkare, men jag gillar litenheten hos i14 bättre. Vid platsbrist kan man sätta dem på väggstativ och sätta upp bra dämpskivor (t ex Ino's) bakom med ett tunt och snyggt tyg som täcker dämpskivorna. pi60 är ganska stora och tar med hyfsat fri placering upp mer golvyta. Att ställa fullregisterhögtalare kloss an mot en vägg blir nog sällan bra, men detta funkar oftast bättre med delade system.

FBK: Om du vet om att du alltid skall använda Bs60 eller pX-2, kör för i14. Om du vill kunna vara utan Bs60 eller pX-2, samt har tänkt att alltid använda fri placering (ca 70cm eller mer ut från högtalarvägg), köp pi60.
Detta är mina synpunkter."
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-04-13 22:36

om man nu som jag tycker att golvhögtalare är snyggare en stativare så kan man alltid köra pi60 med basmoduler, då får man snyggaste möjligt stativ på köpet :)
och möjligheten att köra dom som fullregistare

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-04-13 23:20

adzer skrev:om man nu som jag tycker att golvhögtalare är snyggare en stativare så kan man alltid köra pi60 med basmoduler, då får man snyggaste möjligt stativ på köpet :)
och möjligheten att köra dom som fullregistare

Eller köra i28s och basmoduler :D

Jag gillar inte att ha högtalare på stativ... Varför jag valde i28s.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-04-13 23:38

Wolfie skrev:Jag gillar inte att ha högtalare på stativ... Varför jag valde i28s.

Mig gör det inget att ha högtalare på stativ. Vad vinner man på att skaffa i28s i stället på i14s?
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-04-13 23:47

nl1970 skrev:
Wolfie skrev:Jag gillar inte att ha högtalare på stativ... Varför jag valde i28s.

Mig gör det inget att ha högtalare på stativ. Vad vinner man på att skaffa i28s i stället på i14s?

Tja möjlighet till 6 dB högre ljudtryck är ju en sak.
Lägre distorsion (jämfört vid samma ljudtryck) är ju en annan sak.
Snyggare högtalare (i min mening alltså), fast det är ju en mindre primär
sak.

Sen så finns säkert en massa andra saker som är bättre på i28s än
i14s, men det är inte jag rätt man att svara på.

Minns jag rätt när jag pratat med IÖ så är impulssvaret ännu snyggare på
i28s (korrekt inställda med basmoduler) än det är på pi60s.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-04-13 23:57

är det inte något otrevligt fenomen som minskas av att undre elementet (i28s) pekar lite snett uppåt också? :o Smärre kunskapstorka här men har läst nåt om det. Nån kanske kan fylla i? :)

mvh
/Pinnick

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-04-14 00:10

Wolfie skrev:Tja möjlighet till 6 dB högre ljudtryck är ju en sak.

Ok, hur högt kan man spela då? Har du spelat så att du skulle ha bottnat ett par pi14s? Eller kommer man inte i närheten av att utnyttja systemet till max?

Wolfie skrev:Lägre distorsion (jämfört vid samma ljudtryck) är ju en annan sak.

Är det så ända från noll? eller kommer det vid ett visst ljudtryck där i14s inte hänger med längre?
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-04-14 00:23

nl1970 skrev: Ok, hur högt kan man spela då? Har du spelat så att du skulle ha bottnat ett par pi14s? Eller kommer man inte i närheten av att utnyttja systemet till max?

bottna är det nog aldrig tal om men jag upplever mina högtalare som är ungefär lika kapabla som i28s +pP4 som ungefär lagomt...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-04-14 00:25

Wolfie skrev:...Minns jag rätt när jag pratat med IÖ så är impulssvaret ännu snyggare på i28s (korrekt inställda med basmoduler) än det är på pi60s.

Nej, då minns du inte rätt. 8)

Pulssvaret fån i28s är inte snyggare än det från pi60s. Inte fulare heller. De är snarlika. :P

Rent oscilloskopbetraktningsmässigt (alltså utan hänsyn tagen till några psykoakustiska vägningsfunktioner) är en delning till bassystem förfulande pulsåtergivningsmässigt. :?
Men den för ögat synliga förfulningen tycks inte ligga i ett för hörseln relevant område för att påkallande av oro skall vara befogat. Jag har i själva verket inte kunnat påvisa några hörbara effekter av en delning vid 70 - 85 Hz, med lagom branthet. (Både för flacka och för branta delningar blir hörbara dock, av olika skäl dock!) :P

Saken har jag då undersökt utan hänsyn till den addering som sker i ett tredimensionellt fält i rummet. Jag (och i ännu högre grad inbjudna lyssnare) har alltså lyssnat på en delning som adderats elektroniskt före effektförstärkaren, och sedan avlyssnats i ett fullregistersystem (pi60s) med F/E-lyssning.

Det kanske låter underligt att, när man tittar på ljudmässiga konsekvenser av att köra ett sidosystem (toppsystem) + basmoduler, koncentrera studien på att undersöka hörbarheten av bara fasdistorsionen (alltså att ignorera effekterna av loobing när två olika ljudkällor adderas akustiskt i rummet).

Men det har en prima orsak: Den senare effekten (ökad riktverkan och interferensfriare koppling till rummet) är ju faktiskt positiva effekter! Att göra en F/E-lyssing akustiskt och definiera fullregisterhögtalaren som referens blir sålunda felaktigt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-04-15 09:06

nl1970 skrev:
Wolfie skrev:Tja möjlighet till 6 dB högre ljudtryck är ju en sak.

Ok, hur högt kan man spela då? Har du spelat så att du skulle ha bottnat ett par pi14s? Eller kommer man inte i närheten av att utnyttja systemet till max?

Wolfie skrev:Lägre distorsion (jämfört vid samma ljudtryck) är ju en annan sak.

Är det så ända från noll? eller kommer det vid ett visst ljudtryck där i14s inte hänger med längre?

Ja i28s ska ju kunna lira över 121 dB kontinuerligt(?).
Det är rätt högt.
Anledningen som jag ser till att ha ett system som är kapabelt till riktigt
höga ljudtryck är att man vid "normal" lyssning aldrig ska kunna få systemet
att låta ansträngt.
Kommer det någon elak transient i ljudet så vill man ju inte att högtalaren
ska bottna och börja låta illa. Fast det är väl egentligen främst vid film-
tittning som jag upplevt detta med piP där de små stackars baselementen
har fått bottna riktigt elakt vid rätt så många tillfällen. :twisted:

Hur det ligger till med distorsionsnivån på lägre nivåer mellan i14s och
i28s kan jag inte svara på.
Men rent hypotetiskt borde ju distorsionen från baselementen vara lägre
hos i28s i och med att baselementen endast behöver göra hälften så
stora utslag som baselementet i i14s för samma ljudtryck.
Det gäller ju för alla nivåer av ljudtryck, men om det är hörbart eller ej
har jag inte en aning om.
Det här kan ju IÖ svara mycket bättre på än mig.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-04-15 09:47

Det finns en annan aspekt som jag vill nämna. Det är att det inte alltid är lika bra lyssningsplats överallt. Det är alltså inte bara placeringen av högtalarna som är viktig utan även placering av lyssningsplats.

Tex hade jag tidigare valt en lyssningsplats som gav en onödig sänkning av basen då jag hade basmodulerna i de två främre hörnen.

Detta åtgärdades (tack vare Knoppen) genom att flytta lyssningspositionen 1.5 m bakåt. Då de "gyllene måtten" för vinkel mellan fronthögtalarna och lyssnaren skulle bibehållas var det inget alternativ (då det inte fanns plats i rummet) att endast öka avståndet mellan frontarna utan jag fick även flytta frontarna in i rummet.

Vad jag vill säga är att det inte självklart går att placera frontarna längs bakvägg även om det kan göras om man har topp/basdelat system. Rent praktiskt kanske man måste placera dem en bit in i rummet ändå. I mitt fall drygt 1 meter.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-04-21 22:35

Ingoehman: Det är inte så att det är nån i28 på gång som är några tusen billigare än i28s och som klarar hyggligt höga ljudtryck utan att kosta skjortan (med tanke på att det kommit nya pi60 basar)? Eller är det inte en modell som fyller någon funktion? Borde ju kunna kosta 19-20000 i monteringsats eller ?

mvh
/Pinnick

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2006-04-22 09:37

Pinnick: Jag ställde samma fråga till konstruktören för ngn månad sedan eftersom jag tyckte den modellen (i28) fattades i utbudet. Svaret jag fick var att diskanten som används i pi60 (och som skulle vara aktuell i en i28-modell) inte har den höga känslighet som krävs för konstruktionen.

Användarvisningsbild
micke5721

Inläggav micke5721 » 2006-04-22 15:22

Harlin skrev:Pinnick: Jag ställde samma fråga till konstruktören för ngn månad sedan eftersom jag tyckte den modellen (i28) fattades i utbudet. Svaret jag fick var att diskanten som används i pi60 (och som skulle vara aktuell i en i28-modell) inte har den höga känslighet som krävs för konstruktionen.

Hmm. Den nya pi60 ska visst ha samma diskant som i pi60s så då borde det ju gå :)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-04-22 15:24

micke5721 skrev:
Harlin skrev:Pinnick: Jag ställde samma fråga till konstruktören för ngn månad sedan eftersom jag tyckte den modellen (i28) fattades i utbudet. Svaret jag fick var att diskanten som används i pi60 (och som skulle vara aktuell i en i28-modell) inte har den höga känslighet som krävs för konstruktionen.

Hmm. Den nya pi60 ska visst ha samma diskant som i pi60s så då borde det ju gå :)

fast känsligheten på baselementen stiger ju när man använder 2st likadana

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2006-04-22 15:45

micke5721 skrev:

Ahh, missade det i Manga_X:s tråd. :oops: När jag frågade IÖ fanns ju inte "nya" pi60, med pi60s diskanter. Gissar att det var därför jag fick den förklaringen. Om det stämmer att pi60 nu har de andra diskanterna borde det ju inte finns några hinder mot en i28, men det kanske finns andra orsaker som gör att en i28-modell inte är lämplig/realiserbar? Jag tycker dock att den vore en synnerligen intressant högtalare. :)

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-04-22 16:02

citat från olof i tråden om Manga-Xs beställda (nya) pi60

Skrivet: 2006-04-22, 13:05 Ämne:

--------------------------------------------------------------------------------

Det är lite förvirrande det här:
Tidigare hade i14 samma element som pi60, i14s(och i28s och i56s) hade ett eget speciellt för slutna lådor. Nu har i28s vad jag förstått fått det nya pi60 elemtet i basen. Det får mig att anta att i14s också har det baselemtet(eftersom signatur toppsystemen delat basar tidigare). Eftersom nya pi60 även har signatur diskanten så borde även i14 ha den. Kontentan bli att i14=14s
Har jag tänkt helt fel eller är det nått skumt på G

Grattis förresten

----

då borde det inte ju kunna finnas någon möjlighet för i28 i framtiden heller. :)

Frågan är om i28s nu blev billigare eftersom de gamla basarna var rätt dyra i i28s?

mvh
/Pinnick

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2006-04-22 16:29

Nä jag har för mig han sa att de skulle kosta mer. Prestandan ökade tydligen också :)
Senast redigerad av olof 2006-04-22 16:30, redigerad totalt 1 gång.
ett bra rum!

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-04-23 09:41

Tar man en titt i prislistan för löselement så ser man ju där att i28s INTE
har samma baselement som pi60s.
Däremot använder i28s samma baselement som "vanliga" pi60, dock har
elementen fått tilläggen s då de är selekterade och matchade med lägre
toleranser (om jag förstått det korrekt).

Nu när vanliga pi60 får nya baselement (som är dyrare än de gamla) så
får även i28s nya baselement.

Enligt "gamla" prislistan så använder pi60 ett baselement som heter b85
och en diskant som heter T9.

i28s använder baselementen b85s och diskanten T11m.

pi60s använder baselementet b88x och diskanten T11m
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2006-04-23 11:26

Wolfie skrev:Däremot använder i28s samma baselement som "vanliga" pi60, dock har
elementen fått tilläggen s då de är selekterade och matchade med lägre
toleranser (om jag förstått det korrekt).

Nej, i28s använder väl B85s, som är optimerad för sluten låda och klarar högre tryckpåfrestningar. Det är inte samma element som pi60 "den äldre".

Klipper in lite från det gamla manifestet:
"Den vanliga i14 är till alla delar bestyckningsidentisk med pi60, medan signaturversionen i14s skiljer sig bestyckningsmäs-sigt från pi60s såtillvida att det använder att annat baselement, nämligen det i sluten låda optimerade baselementet Ino-B85. Den stora skillnaden vad avser optimering för sluten låda mot B88s är att B85 har en gummiupphängning som optimerats för att kunna arbeta mot enorma tryckförändringar i lådan utan att deformeras. "

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-04-23 16:24

Wolfie har helt rätt.

Det du tänker på är skillnaden mellan baselementet i pi60s och i i16z/i32z/i64z. Där skiljer förmåga att fungera i liten sluten låda. Baselementet i vanliga pi60 (B85) har alltid fungerat i sluten låda, för det är lätt att åstadkomma utan kompromisser med den slaglängden.

Baselementet från pi60s däremot (B88x), med sin signifikant mycket längre slaglängd går däremot inte att optimera så att den fungerar perfekt i en stor basreflexlåda och ändå kunna brukas i en lite sluten låda. :? Därför är det gjort 100% för basreflexlåda, och versionen B88s har tagits fram för att optimalt kunna arbeta i sluten låda. :P

En konsekvens av förändringen diskantelementmässigt är att i14 blir det som tidigare var i14s! På samma sätt som i28s nu skulle kunna kallas i28 bara. Så den ena versionen försvinner helt enkelt. :o

Den som håller sig ajour får se vilken det blir... :wink:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2006-04-23 17:14

Ingvar
Det knystades något om att något var på G med pi60signatur :) . Kan du bekräfta det och berätta vad det är :?:
ett bra rum!

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-07-04 21:49

jag satt och klurade och visst har numera pi60 och i28 samma bas och diskant?
Så alltså om man blir sugen kan man kanske knocka bort sidorna på sina pi60 skaffa en till bas, bygga om baffeln lite och vips i28? :P
Ja ? nehej? I värsta fall bygga helt nya lådor bara och filter? inte det heller kanske? :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-07-05 15:11

Japp! pi60, i14, i28 och i56 har samma element.

Dina uppgraderingsplaner vet jag inte om jag vill rekommendera, dock. :D
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-07-05 15:16

Hmm... individuella lådor för diskant och bas... monteringsvinklar och fot... köp till efter hand och modda delningsfiltrer efter hand. Vilken tanke! :P
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-05 17:59

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino