Ronnie skrev:Återstår då bara att kameran behöver göra nånting med sin rådata (på grund av att det är en digitalkamera med konstig sensor va?) för att kunna presentera någonting begripligt för ögon att ta del av. Som jag fattar det behöver den av nån anledning veta vad som är färglöst i scenen, som en referenspunkt, för att kunna utföra denna magi.
Som jag förstår det går det lika bra att göra det hela i efterhand om man fotat eller filmat i RAW-format, men att man fortfarande behöver ange vad som är färglöst i bilden för att rätt bild ska trollas fram (eller ange ljusets färgtemperatur)?
:
Vitt är inte färglöst, det är faktiskt alla färger samtidigt. En röd halsduk absorberar alla våglängder utom rött som den istället reflekterar. Om du bygger en snurra av papper och målar en färgcirkel på den, sätter fart på snurran så ser du bara vitt.
Vitt är svaret på hur alla andra färger ska se ut, en referens och en nyckel för kameran.
När vitt inte ser vitt ut utan kanske blått (som tex snö i visst ljus) så är sammansättningen av det som ska föreställa vitt nyckel och förklaringen för kameran hur allt ska tolkas utifrån detta ”vita”
I ett foto taget i kvällsljus skulle det se jättekonstigt ut om det vita pappret hade ett rödstick när det borde vara blåaktigt.
spiii beskriver bra hur vår hjärna fungerar med ljus. På samma sätt som vi förväntar oss ett ekoartat ljud när vi kommer in i en grotta så hjälper vår hjärna till att tillrättalägga färger och ljus till något bekant.
Tänk så förvånad du skulle bli om ljudmiljön i grottan var som i en musikstudio. Det finns för övrigt en hel del våglängder vi inte kan se eller tolka. (Ännu?)
Färger existerar egentligen inte, eller snarare vår hjärna har uppfunnit dem eller väljer att beskriva dem för oss som vi ser dem, och troligen så har vårat seende förändrats genom evolutionen.
Jag läste nånstans att färgen blå inte nämns en enda gång i bibeln medan alla andra nämns, och att forskare tror att det finns en trolig chans att folk inte såg färgen blå för 2000 år sedan. Hur såg himlen ut då tro? Om man fotar i svartvitt så vet man fortfarande vad som är himmel på bild.
Om du fotar med svartvitt och använder ett rödfilter på linsen. (Vanligt förr) så blir blå himmel mörk och allt som har rött i sig betydligt ljusare. Det finns numera färgfilter i rött, orange, gult, blått & grönt i de flesta bildredigeringsprogram. Ett arv från svartvit analogt fotografi. Bara att det läggs på i efterhand.