nya baselement till Carlsson OA14?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Ivil

nya baselement till Carlsson OA14?

Inläggav Ivil » 2006-03-31 19:15

Hej!
Jag har lyckats hitta mig ett par OA14 men med trasiga baselement. Vad jag kan se från carlssonplanet så är ett av elementen bortom all räddning då "spindeln?!" är nedhängd. Så min tanke nu var att hitta något att erskätta elementen med...Någon som har några idéer? Finns det verkligen inget annat som låter bra än just orginalet? (som inte finns att köpa än?!) Har ni några föslag eller rent av provat med andra element själv, låt höra :D

/Andreas

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-03-31 19:22

Nåt säger i mitt huvud att jag läst någonstans att nån provat med Scan-Speak 8542/8545 med lyckat resultat, men 8545 kostar ju iofs 1200:-/st :(
8542 däremot lär väl finnas begagnade lite överallt, jag får 2 st över nästa vecka när mina 8545 kommer 8)
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2006-04-01 21:58

jag hade nästan hoppats på ett billigare alternativ än de 700+kr/st förra batchen av de nytillverkade kostade... :D

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-04-01 22:17

De kostade iofs 450:- st på annat håll
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2006-04-02 09:09

ojdå! det var en hyffsad skilnnad det! men visst har jag förstått det rätt att dom på carlssonplanet fixar en till batch för tillfället?

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2006-04-02 11:28

Tjah, det är väl egentligen inte carlssonplanet som fixar nåt utan Snarare Ingvar Öhman som gör det för carlsson stiftelsen. :)

De nya elementen kommer med all sannolikhet inte att bli lägre prissatta än de förra B65 elementen. 8)

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-04-02 17:11

Syntesis skrev:De nya elementen kommer med all sannolikhet inte att bli lägre prissatta än de förra B65 elementen. 8)

Nej, det tror inte jag heller. Och om det blir samma element som SC165 serie 4 så är det ju absolut INTE värt pengarna! Sååå bra är det ju faktiskt inte.
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-04-02 17:32

Det vore konstig om det inte gick att få ner priset rejält med tanke på de mindre produktionskostnadena i Kina.
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-04-02 19:44

MP skrev:Det vore konstig om det inte gick att få ner priset rejält med tanke på de mindre produktionskostnadena i Kina.

Sen blir det väl HiFI-Kit som ska sälja dessa, precis som dom gjorde med B65 (sc165.4) på slutet.
Med tanke på att en annan säljare kunde sälja samma element för ca 65% av HiFi-Kits pris så tror jag det kommer bli åt helvete för dyrt än en gång.

Kinas låga tillverkningskostnad kommer nog inte nå oss som konsumenter i stor utsträckning, det ger förmodligen bara mer vinst åt säljaren.

Usch.. va pessimistisk jag är! :)
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-04-02 20:01

Risken med ett för högt pris är att suget efter de gamla Sonab högtalarna kan komma att vika rejält och att de så småningom förpassas till historien som söndermoddade vrak.
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-04-02 20:36

Mnjae. Det där med 65%...

Först och främst har det förekommit försäljning av felaktiga element och dessa bör man undvika att använda i Carlssonhögtalarna, men dessutom har även en batch element korrekta efter specen sålts till kraftigt nedsatt pris, på grund av att elementet av misstag inte skyddades som det skulle.

Att en "olegitimerad" återförsäljare som inte behöver vara med att dela på utvecklingskostnaden :? kan sälja billigt är ju rätt givet. I synnerhet när det är en entusiast som gör det utan egen vinst dessutom.

Det tråkliga i sammanhanget är ju att sådana gökungeverksamheter faktiskt gör elementet dyrare. :(

Exempel: Om det kostar SSC 100 000:- att ta fram ett baselement, och det planeras att det kommer att tillverkas 1000 element (500 par högtalare) innan något nytt ersättande element kommer, så blir kostnaden per element 100:- + ränta och lagerkostnader, säg 150:- per element totalt under dess livstid. Utöver själva produktioneskostnaden (ytterligare några hundra kronor) + frakt alltså. Därtill lägger generalagenten till sin marginal som behövs för att de skall kunna betala löner till sina anställda - vilket i sin tur behövs för att de skall kunna serva sina kunder. Ja, och sen kommer momsen på också förstås.

Om dessa element får konkurrans av någon som av misstag fått köpa dem från direkt tillverkaren utan att vara med och betala utecklingskostnaden :( , och som kanske dessutom säljer dem helt utan vinst, så ställer det till med orimliga problem för den legitimerade återförsäljaren (hifi-kit), och även för SSC som måte kunna klara av sina förvaltningsåtaganden mot staten och även kunna betala sin hyra, det hoppas jag alla förstår.

Säg att 80% av alla skulle köpa element gör det från den som inte bidrar till utvecklingskostnaden - då minskar den reguljära försäljningen till 20%, och då stiger framtagningskostnaderna till det femdubbla per element, alltså 750:- :? , och detta innan själva elementets produktione är betalad, liksom det är innan frakter, lagerhållning, hantering, marginal och moms är inräknat. Vi pratar om ett kundpris på kanske 1600:-. :(

Då blir hela projektet som jag hoppas alla förstår helt ogörligt. :cry:

Vh, iö

- - - - -

PS. Det nya baselementet är praktiskt taget helt nyutvecklat, och innehåller bara en större del som kommer från gamla SC165, nämligen schassiet. Självklart hade SSC önskat att elementet av prisskäl hade kunnat tillverkas helt Kina och av kinesiska delar, men av kvalitetsskäl går det inte. Dessutom gör ny regim på Tymphany, att beställningsbatcherna har ökat kraftigt i storlek för att man skall får göra nya element, och det inverkar inte positivt på priset eftersom det kostar ränta och lagerutrymme :( .

Ännu idag är inte priset klart, men jag försäkrar att SSC gör vad vi kan för att hålla det lågt. Vi kommer exempelvis inte att försöka "ta igen" förlusterna från gökungeförsäljningen tidigare.

Kan tillägga att INGEN person inblandad i SSC har så här långt fått en endaste krona från SSC (eller från någon annan) för sitt arbete med Carlsson-högtalarna (eller något annat arbete inom SSC för den delen). Allt som gjorts har varit 100% ideellt, och det har inte ens betalats ut några ersättningar för de faktiska kostnader som SSC-styrelsemedlemmarna har haft i samband med det, och har betalat för ur egen plånbok.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-04-02 20:51

Återvinns gamla chassin eller är de nytillverkade ?
Kommer ersättarna ha förbättrade prestanda i några avseenden ?

Det vore fint om SSC, Larsen, LTS eller någon annan kunde börja sälja spiders, talspolar och surrounds som ett komplement till gamla uttjänta element..också. :)
Senast redigerad av MP_inaktiv 2006-04-02 23:38, redigerad totalt 1 gång.
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-04-02 21:14

Nej, dessa schassien återvinns inte. :wink: De är förstås helt nya.

Att byta antingen bara surround eller också göra en hel omkoning (alltså byta talspole+spider+kon+surround och sedan sätta på ny dammkåpa) är i praktiken görligt, men det är inte lätt, och situationen underlättas inte av att elementen finns i flera olika varianter, som inte har identiska mått.

Några har dock utvecklat en imponerande skicklighet på att byta surround. Jag tror att SSC's egen Per Gulbrandsen är bäst, och man kan få hjälp av honom att renovera gamla element.

Det nya baselementet kommer att ha justerade egenskaper på samtliga parametrar, där de mest märkbara förändringarna är nog dessa tre:

1. Något starkare motor (kan ge någon enstaka Hz djupare basåtergivnig, men framförallt är det ett linjärare system med lägre distorsion/bättre artikulation)

2. Större maximal slaglängd.

3. Ett nytt membran/surround där resonansen som funnits vid ungefär 2500 Hz hos det gamla elementet har bekämpats med trevligt resultat. Gynnar verkligen röster.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2006-04-03 21:05

ni som kan... vad tror ni om detta element?

165 WF (33 102 PPB 8 ohm - Order ID: 833429)
se diskussion på http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... ight=wf165

eller denna som går 11Hz djupare i basen...
Peerless 180 WR 33 102 PPB AL

Data enl. Peerless:
Typ: Bas/mellanregister
Membrstorl (tum): 6½
Membrantyp: Polypropylen
Impedans (ohm): 8
Frekv omf (Hz): 35-4000
Effekt: 150W
Känslighet: 88dB/SPL
Resonansfrek (Hz): 35,2
Vas: 32,9
Qts: 0,29
Rek. deln.frekvens (Hz): --
Yttermått: 180,5
Mont. hål (mm): d 145
Vikt (Kg): 1,5

vore tacksamt om ni som kan sånt här kan yttra er! jag är ingen perfektionist, men vill ändå att det ska låta bra om jag säger som så...
jag har aldrig ägt nån riktig anläggning och spelar på en orginal popbox för tillfället... så jag vet inte hur kännslig jag är :D

MVH /Andreas

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-04-03 21:31

Är inte bara på det elementet Hifikit är bra på att ta betalt, Hifi-Micke tar 1200:-/styck för ScanSpeak 18w8545, Ljudia och Hifikit tog 1595:- förut men ljudia har sänkt till 1495:- och Hifikit till 1560:-
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-04-03 22:00

IngOehman skrev:Kan tillägga att INGEN person inblandad i SSC har så här långt fått en endaste krona från SSC (eller från någon annan) för sitt arbete med Carlsson-högtalarna (eller något annat arbete inom SSC för den delen). Allt som gjorts har varit 100% ideellt..

Det är en stark anledning varför, förutom ljudet, Carlsson är så otroligt intressant högtalare.

Hoppas basarna inte blir FÖR dyra bara. Och hoppas det kommer nåra lämpliga diskanter snart, det är ännu viktigare! :)
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-04-03 22:02

833429 skiljer sig en aning från originalelementen men de kan funka ganska hyfsat som ersättare om du får tag i dem riktigt billigt och det inte finns något alternativ.

Att köpa sådana till nypris är dock inte vettigt.
Senast redigerad av MP_inaktiv 2006-04-04 11:06, redigerad totalt 1 gång.
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-04-03 22:06

Jag tror ju att om du gillar Carlsson så kommer du nog ganska snart fastna helt i träsket. Om du då efter ett tag kommer på att du skulle nog haft ett par "orginal" basar ändå, då har du lagt ut pengar i onödan.

Jag skulle (tror jag) ha väntat och sparat några hundringar till och köpt nya basar så fort de kommer ut. Eller köpa ett par begagnade gamla basar för nån hundring. Det finns garanterat nån på CP som har liggande i onödan.
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-04-04 03:03

Ivil skrev:ni som kan... vad tror ni om detta element?

165 WF (33 102 PPB 8 ohm - Order ID: 833429)
se diskussion på http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... ight=wf165

Det är ett element jag avråder ifrån å det allra bestämdaste.

eller denna som går 11Hz djupare i basen...

Element har ingen specifik undre gränsfrekvens. Hur djupt de går beror av en kombination av deras den småsignalparametrar och den lådkonstruktion de stoppas i. Att det nedanstående elementet skulle gå "11 Hz djupare i basen" är dumheter. Det stämmer inte alls.

Vad som dock är allvarligare än ett sådant felaktigt påstående (det är ju kanske inte så lätt att veta att alla frekvensuppgifter inte är bandbreddsangivelser), är att elementet inte har en passande känslighet för att vara lämplig i de aktuella konstruktionerna. Dessutom har de ett för stort schassie, så de passar inte.

Peerless 180 WR 33 102 PPB AL

Data enl. Peerless:
Typ: Bas/mellanregister
Membrstorl (tum): 6½
Membrantyp: Polypropylen
Impedans (ohm): 8
Frekv omf (Hz): 35-4000
Effekt: 150W
Känslighet: 88dB/SPL
Resonansfrek (Hz): 35,2
Vas: 32,9
Qts: 0,29
Rek. deln.frekvens (Hz): --
Yttermått: 180,5
Mont. hål (mm): d 145
Vikt (Kg): 1,5

Lustigt för övrigt om det verkligen stämmer att Peerless anger membranstorleken till 6,5", för i verkligheten är den mindre än 5"!

vore tacksamt om ni som kan sånt här kan yttra er! jag är ingen perfektionist, men vill ändå att det ska låta bra om jag säger som så...
jag har aldrig ägt nån riktig anläggning och spelar på en orginal popbox för tillfället... så jag vet inte hur kännslig jag är :D

MVH /Andreas

Jag rekommenderar fortfarande alla som bryr sig, att vänta tills ersättaren är färdig. Den kommer att heta B65oa MkII.

SSC arbetar samtidigt vidare på uppgiften att ta fram ett nytt diskantelement att ersätta MT225HFC/CT62, men det är en på många sätt svårare uppgift än att ersätta baselementet.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-04-04 09:10

Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-04-04 11:02

Om det nya elementen är på gång så är det nog bättre att vänta någon vecka än att köpa något snart måste kasseras. :wink:
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-04-04 11:52

Ingvar...

Den diskant som är under utveckling...
Blir det en kondiskant? Om så är fallet, vad i applikationen Sonabhögtalare är det som gör att man vill ha en kondiskant.

De är ju inte så vanliga längre, mest kanske p g a mode?
Man tänker ju lätt på skräphögtalare då man ser en kondiskant och denna allmänt utvecklade inställning avhåller väl högtalartillverkare från att gå på det spåret även om det skulle vara möjligt att göra grymma kondiskanter.

Finns det ingen domediskant som klarar uppgiften?

Mvh

/Stefan

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-04-10 22:52

Varför göra Hifikit till hovleverantör när det var Hifi-kit som under många år sålde helt felaktiga element som "sonab"-element?...

Å menar du att Tympani tar ut så mycket som 100000 kr i uppstartsavgift för ett "nytt" element och sedan kräver stora batcher vid varje enskild leverans...????

/Stefan

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-04-10 23:53

Jag tycker också att det låter en smula konstigt.
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2006-04-13 22:09

något nytt om elementläget? /Andreas

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-04-14 03:43

avr7000 skrev:Varför göra Hifikit till hovleverantör när det var Hifi-kit som under många år sålde helt felaktiga element som "sonab"-element?...

Det var inte deras fel. Uppgifterna om elementens egenskaper som låg till grund för denna felaktiga batch kom från annat håll.

avr7000 skrev:Å menar du att Tympani tar ut så mycket som 100000 kr i uppstartsavgift för ett "nytt" element...

Det varken menar jag eller har påstått. Det var bara (som jag skriver) ett exempel.

Det kan kosta allt från sisådär 10 000:- till flera miljoner att ta fram ett nytt element. Det beror på hur lång tid det tar (jag har i ett fall arbetat med högtalarelement i nio år innan det blev färdigt) och hur mycket specialdelar som måste utvecklas, liksom hur mycket resor hit och dit som behöver göras. Kostnaderna som Tymphany tar ut för utveckling kan vara försumbara eller enorma, det beror på vad man kommer överens om, och det beror på vilken sorts projekt man startar (liksom antagligen hur mycket good will man har).

avr7000 skrev:...och sedan kräver stora batcher vid varje enskild leverans...????

Ja, de kräver idag mycket stora batcher. Det är länge sedan man kunde beställa små antal av något annat än de standardelement som de utvecklat själva, och även dessa blir färre och färre för varje månad som går... :?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-04-14 09:02

Vilka tillverkare av element finns det idag som överhuvudtaget har en kondiskant i sitt sortiment? Någon?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-04-26 23:22

Den HÄR finns också, passar ju nästan rakt av. Undrar hur den låter för sina 89:- 8O
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-04-27 00:02

Den är åtminstone väldigt lik de inte så jättegamla (men ändå väldigt gamla) k-24, 25 diskanterna från Peerless
Ha ett fint liv.

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati