.............. var EKK vs onoff

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
reeltoreel

.............. var EKK vs onoff

Inläggav reeltoreel » 2006-04-13 23:58

Detta var från början ärligt menat.
men som vanligt stövlar det in besserwissrar och punkterar det hela.
Bra jobbat :?
Jag skrev uttryckligen att ni som inte ämnar deltaga i testet INTE skulle skriva i tråden.
Är det så himmla svårt att fatta?

Ändrade rubriken lite.
/naqref
Senast redigerad av reeltoreel 2006-04-14 08:58, redigerad totalt 2 gånger.
Det sägs att man lär av sina misstag, i så fall är jag ett geni.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-04-14 00:47

Välkommen tebax! Inget förtret :D

Jag ställer jättegärna upp. Men jag är inte medlem i LTS å jag är inte "kabelnisse" (men jag fyllde två flyttkartonger med kablar när vi flyttade :? ). Får jag vara med då?

Nåväl; Du måste vara mer precis. Öppna tester bör uteslutas. Anläggningen och "motståndarkabeln" bör specificeras (Felkonstruerad förstärkare kan börja självsvänga med "fel" kabel (bl a)).

Bara ett par synpunkter, såhär långt.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2006-04-14 00:55

...
Senast redigerad av reeltoreel 2006-04-14 08:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-04-14 01:04

Jag är seriös.

Var kommer testet att hållas? Jag vill inte lägga för mycket pengar på resa, då jag är tämligen övertygad om att jag inte kommer att höra någon skillnad, i en rimlig anläggning, med en rimlig motståndarkabel.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2006-04-14 01:15

...
Senast redigerad av reeltoreel 2006-04-14 08:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2006-04-14 01:22

...
Senast redigerad av reeltoreel 2006-04-14 08:30, redigerad totalt 1 gång.

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-04-14 02:06

Jag tycker det e spännande.. men vad är egentligen syftet? Om man ser EKK som den egentligen är menad, och till det pris som den "bör" för det den är avsedd för och den kategori människor den är avsedd för så bör ju själva kostnaden bli densamma.. Och den större delen EKK-förespråkare är ju storpris-kabelmoståndare mer än förespråkare för att det "är" skillnad mellan olika högtalarkablar ljudmässigt..

Jag vet inte, men vad bör en halvstor el-firma som gör av med nån tusen-meter per vecka betala per meter för EKK?

Jag kom förresten på att tänka på när jag under min gymnasie-tid praktiserade på en Audio-Videobutik.. All högtalarkabel "utan namn" som kom in, fick butiken från diverse leverentörer gratis och det var fullständigt fri prissättning på den.. Supra fanns även där och det skiljde rätt mycket i pris på jämförbar kabeldimension.. Men det är klart som fan i mina ögon om du har betalt resp icke betalt för något

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-04-14 02:23

reeltoreel skrev:Vad har NI att förlora?

Tid och besvär. :(

reeltoreel skrev:Jag KAN förlora en del pengar.

Jasså hur mycket då? Du bör nog specificera prissumman bättre än "en del" eller "en inte helt obetydlig peng" om någon skall bli imponerad. :wink:

reeltoreel skrev:NI er heder om EKK och skillnad på kablar.

Heder?

Förklara dig! Vem har sagt att det är lätt att höra skillnad menar du? :o
Om ingen lyckas är väl alla vinnare! :P

reeltoreel skrev:Kom igen nu! Jag utmanar Er EKK mot den värsta skitkabel som finns på marknaden. Jag hävdar att det inte finns någon skillnad.

Att det finns skillnad mellan olika kablar är lätt att visa med mätapparatur. Ju större längder, desto större blir för övrigt skillnaderna. Att höra skillnad mellan t ex 100 meter EKK 4*2,5 mm^2 och lika lång sträcka av en 0,14 mm^2-kabel (exempelvis ELFA 56-650-15) är inte svårt alls faktiskt. Spelar man en brussignal så missar ingen (med rudimentör hörsel) skillnaden.

HUR stor skillnaderna är för hörseln kan man bara undersöka i lyssningstester, och ingen har väl påstått att de skulle vara stora för korta kablar med rimlig grovlek? :?

Poängerna med EKK är väl ungefär dessa:

1. Den är billig (så billig att kabelpriset blir försumbart jämfört med restan av anläggningen + alla fonogram man äger).

2. Den är noggrannt undersökt, så att man vet att den tekniskt är närmast perfekt. Den saknar helt tvärimpedansmodulationer och den har både låg resistans och låg induktans.

3. Den är lätt att kontaktera, och risken att någon enstaka kardel skall hamna fel och ge kortslutning är obefintlig (det finns ju bara en kardel per pol! :P ).

Nackdelen med EKK är att den är lite styvare än tunnare och/eller flerkardeligare kablar. Sen kan det förstås finnas prestige-nackdelar också, liksom kanske estetiska nackdelar för vissa (beroende på hur man vill att högtalarkablar skall se ut).

Och: Självklart finns det ännu billigare kablar att köpa, och lika självklart kan även dessa vara "tillräckligt bra" för att vara svåra att detektera i lyssningstester. I synnerhet i korta längder.

Men: Varför bry sig om att spara minimalt med pengar på att skaffa sig några andra (sämre?) högtalarkablar? :?

Visst kan det vara så att man "tål" att försämra kabeln lite, utan att man störs av dess påverkan, men är det värt några kronor metern? 8O EKK är ju så billig redan som den är, jämfört med det mesta som erbjuds och säljs som dedicerade "högtalar-kablar".

Jag är tveksam.

Tycker nog att det är värt rätt mycket att slippa fundera på sådana här meta-problem. Det finns ju massor av andra saker som är värda att lägga lite vikt vid, om man bryr sig om återgivningskvaliteten på riktigt.

Framhållandet av EKK har ju ingenting med vanligt sedda haussningar av high end-kablar att göra - snarare raka motsatsen. De som talat väl om EKK brukar väl vara rätt överens om att kabelfrågan inte är varken viktig eller intressant. EKK är helt enkelt ett bra alternativ (inte minst på grund av det låga priset) för den som hellre koncentrerar sig på saker som gör skillnad på riktigt, alltså annat än kablarna.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-04-14 02:52, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-14 02:36

Jag är absolut med!

Men jag vill göra ett tillägg. Varför inte ta med någon riktigt skitdyr kabel samtidigt i testet?

A) billigast möjliga
B)EKK
C)Kabel vald i high end prisklass. Varför inte någon variant som har vattenmantel eller något annat exotiskt som skyddsmantel?

Om vi alla kommer fram till att det inte är någon skillnad på kablarna är vi alla vinnare. Förloraren är väl möjligtvis de båda tillverkarna av de kabelvarianter vi ratar.

Låter intressant!

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-04-14 05:20

Jag har redan märkt att EKK inte låter bättre än mina ännu billigare Biltema kablar (bytte tillbaka för EKK för för styv å bänglig) så jag är inte med 8)
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2006-04-14 08:16

...

Användarvisningsbild
mysnisse

Inläggav mysnisse » 2006-04-14 09:28

Hej,
Jag tror hifi-wannabes lägger allt för mycket pengar på kablar. Men vill man göra det, och känna att man har stora, guldiga och fina kablar liggandes så måste ju man får göra det.

Själv har jag vissa sympatier med LTS i frågan.
När jag uppdatera slutsteg från NAD214 till Rotel1080 och sedan
gick till Sylvan och köpte 3x2,5mm2 elinstallationskabel (enkardelig).
Körde denna till högtalar- och nätkabel, mest för syns skull.
Kanonbra! Finns ingen anledning för mig och ens tänka på kablar. Tankeenergin kan användas på annat.
DV668-Rotel1057-RB1080-InoAudeio Pi60/ PiM/PiP-Denon33

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-14 09:55

reeltoreel,

Det var tråkigt att inte din önskan hörsammades.

Men mitt förslag ovan står fast, om du tycker det är intressant?

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2006-04-14 10:00

Visst är det intressant!
Vi får nog tillfälle att testa framöver Magnus :wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-14 10:16

Bra!

Då tycker jag du skall ta upp tråden igen, med samma upplägg om något förändrat ;-)

Det finns väl ingen här som inte ser en BT mot mer esoteriska kablar mot EKK, och då borde ingen ha något emot att ställa EKK mot något ännu enklare heller.

Mayro (som from idag är tillåten att bidra igen) hade tankar på en liknande BT träff med har sagt att han backar på det. Kanske kan han trots allt tänka sig det? Jag har frågat honom..

I vilket fall som helst så känns en sådan här test riktigt intressant, även om jag inte hör några skillnader skulle det vara riktigt kul att få förklarat för sig av de som lyckas vad de märker.

Det är således helt prestigelöst från min sida :-)

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2006-04-14 10:46

Då tycker jag du skall ta upp tråden igen

Tyvärr är det ingen idè, så det får vara.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-04-14 10:57

mysnisse skrev:köpte 3x2,5mm2 elinstallationskabel (enkardelig).
Körde denna till högtalar- och nätkabel, mest för syns skull.
Kanonbra! Finns ingen anledning för mig och ens tänka på kablar. Tankeenergin kan användas på annat.

EKK är direkt olämplig som nätkabel av praktiska skäl! Vill bestämt avråda från att använda den till det. Vill man snida nägot själv, finns betydligt bättre, flerkardeliga, smidiga och skärmade kablar som är obetydligt dyrare.

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2006-04-14 11:21

Varför backade Mayro på blindtestet? Jag har missat orsaken till det.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-14 11:25

Trött på allt. Iallafall som jag förstod honom.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-04-14 11:33

Stor i orden, liten på...

Mycke snack, lite verksta...

:wink:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-04-14 11:35

lasselite skrev:Stor i orden, liten på...

Hmmm det får mig att påminnas om att någons semester är över och kan komma in här och kommentera ett och annat. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-04-14 11:38

mayro! mayro! mayro!

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-04-14 11:44

Naqref™ skrev:Hmmm det får mig att påminnas om att någons semester är över och kan komma in här och kommentera ett och annat. ;)

Just så, annars hade jag inte skrivit något.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-14 11:48

lasselite skrev:Stor i orden, liten på...

Rent skitsnack!

Jag har blivit hembjuden till honom bla för att just testa sånna här saker. Vi ser verkligen inte saken på samma sätt. Han är oerhört generös och intresserad av att både lära och lära ut. Att kommunikationen inte fungerar, och att han tröttnade med tanke på de attityder som florerade här vid tillfället har nog alla förståelse för.

Jag tycker inte att din lilla blinkning är charmig nog för att försvara ett tarvligt inlägg. Träffen var på hans initiativ och om han inte känner att det skulle vara roligt längre är det hans fulla rätt att ställa in!

Som attityderna var vid tiden för hans avstängning, oavsett vem som bär största skulden, hade jag i hans kläder inte velat träffas i mitt hem!

Jag hoppas vi kan lämna det bakom oss nu och inte återvända i gamla fotspår. Är det okej?

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-04-14 12:07

:wink: :wink: :wink: :wink:

Lägger jag väl till då. Och för säkerhets skull så skriver jag det också; Jag skojar bara!

Hoppas verkligen att träffen blir av någon gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-14 12:12

;-)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-04-14 12:15

Ursäkta..? Men vad är rubriken på denna tråd?? :?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-04-14 12:19

Nefilim skrev:Ursäkta..? Men vad är rubriken på denna tråd?? :?

"nuppen inte bara liten! den är din också" ;)

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-04-14 12:19

Rubriken var att ditt barskåp skulle blindtestas. Vi har ju redan dragit ihop fullt deltagarantal (därav raderingen). Ska du fega ur nu???

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2006-04-14 12:25

Ingen kommentar!

Nästa

Återgå till Generellt om hifi