Jag har försökt rippa av en direktgraverad skiva åt hifikg - Flamenco Fever "Live" Direct To Disc. Men redan på första låten klipper det direkt, det låter förfärligt. Därefter är det inte mycket som klipper, i alla fall inte störande tydligt om man så säger.
Jag rippade skivan 6 dB under 0 med Audacity och låten ser i sin helhet ut så här
Och här en detalj där det låter som värst
Och MasVis....
Det hela ser ju ut som en digital nivå-limitering, en pick-up som inte kan spåra ser väl inte ut så här - eller?
Jag har spelat skivan på tre olika kvalificerade spelare, dels hos undertecknad (där graferna kommer ifrån) samt hos Vinylbutiken, efter tvätt och på en Kuzma-spelare i dyrklassen (+200 tusen) samt hos en kamrat som förfogar över en bättre LP12:a än vad jag har. Min spelare låter sämst, Vinylbutikens och kompisens väldigt lika (illa) om inte ljudminnet sviker.
Att det klipper råder ingen tvekan om, frågan är VAR det klipper? Är det pick-up'en som inte spårar, är det nivån in till riaa'n som är för hög, eller är det för hög nivå in i försteget?
Här kan ni lyssna på låten - https://www.dropbox.com/s/so2er4bq9acuv ... .flac?dl=0
Vad säger expertisen?
/ B