Moderator: Redaktörer
solhaga skrev:Att använda två SMPS till samma utrustning kan leda till en hörbar "boating"; de två aggregaten har inte exakt samma switchfrekvens.
solhaga skrev:Att använda två SMPS till samma utrustning kan leda till en hörbar "boating"; de två aggregaten har inte exakt samma switchfrekvens.
Originally Posted by Nelson Pass View Post
There are a couple considerations for using a swmps
1) Generally products have only one polarity, so you have to get 2 to make
a bipolar supply. When you use two supplies, you may find yourself listening
to a beat frequency noise coming out of the speakers which is at the
difference frequency of the two switchers. It wanders around in frequency.
This leads to:
2) You need to filter the rails for the noise out of the switchers, and you
usually can't just do it by sticking big capacitors on the rails - some
switchers sense the high current at low voltages and decide that there is
a short. Others will limit the current until the caps are charged. A strong
possibility is to make a follower filter with a cap multiplier which filters and
has a low current at initial turn-on, but you will give up a couple volts
doing it.
If you're not trying to be too cheap, take a look at Meanwell supplies
available from TRC
solhaga skrev:Jamendåså, då har du koll. Hade missat den tråden.
rikkitikkitavi skrev:appapappa, inte seriekoppla nätaggregat med PE anslutning!!!
På många nätaggregat är jord på lågspänningen (V-) ansluten till PE på 230VAC sidan av EMC skäl.
Seriekopplar du då så kortsluter du ena aggregatet Se bilden. Grönt är PE / Jord, blått streck är kortslutningen. Det går alltså över mellan aggregateen. De är med 99% kortslutsningsskyddade så de stänger bara av.
Kontinuitetsmät mellan PE och minus/jord.
Det går att dela på dem, men kan vara knepigt och EMC går åt h-e.
Att köra utan PE ansluten är också vanskligt ur många skäl.
BellsnWhistles skrev:Jag har inte läst allt i detalj men menar du att distorsionen från förstärkaren ökar från 0.005% till 0.1% (20 gånger) bara för du att lägger till en konding (parallellt antar jag) på matningen från nätdelen?
Jag kan inte riktigt se sambandet faktiskt.
rikkitikkitavi skrev:Så de gick att seriekoppla ?
Eller går de att köra utan jordanslutning/PE?
Jag tycker det ser ut som en PE anslutning och då skall de anslutas. Bara för att du inte stör din mätuppställning betyder det inte att de inte stör.
Får krypa till korset (), de switchade aggregaten med 48v och 6,6A ger 3,2Watt som max. Försöker jag mata på mer signal blir det ostabilt. De klarar helt enkelt inte av att driva för tungdrivna apparater. Tror de skall hålla sig till LED-lampor. Märkligt egentligen för mäter man dem är de kraftfulla. Måste ha med deras utimpedans att göra.
Det vanliga nätaggregatet på 36v och 1,5A ger 10Watt ut som max. Sätter jag på en utgångskondensator klarar den mer än 17 Watt ut.
Allt har mätts med mellan 3,9 och 5 ohms last.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 15 gäster